vattenväxter utifrån

#1 - 11 augusti 2009 07:28
Är det någe problem om man skulle ta vattenväxter från en sjö eelr liknande, tänkte främst om det kan finnas parasiter eller annat skumt som kan följa med ner i akvariet och på något sätt vara skadligt för salamandrar eller fisk. diverse sjögräs, näckrosor osv.
#2 - 11 augusti 2009 12:18
Risken finns nog att du kan få med eventuella parasiter. Sen blir ju livslängden på växter som man tar utifrån relativt kort. Blir mera som en "snittblomma". Är knappast värt det alltså, om man inte vill "exprimentera".
#3 - 11 augusti 2009 12:50
det gälelr även för dammfiskar då
#4 - 11 augusti 2009 13:35
Sleaper skrev:
Risken finns nog att du kan få med eventuella parasiter. Sen blir ju livslängden på växter som man tar utifrån relativt kort. Blir mera som en "snittblomma". Är knappast värt det alltså, om man inte vill "exprimentera".
Nja livslängden är kort nämner du mina är nog inne på 10 året och dem är plockade utifrån så det kan jag inte hålla med om nästan att det är bättre att plocka själv än det man kan köpa det därimot har inte klarat sig värst länge.:)
#5 - 11 augusti 2009 13:36
Lowa skrev:
Är det någe problem om man skulle ta vattenväxter från en sjö eelr liknande, tänkte främst om det kan finnas parasiter eller annat skumt som kan följa med ner i akvariet och på något sätt vara skadligt för salamandrar eller fisk. diverse sjögräs, näckrosor osv.
Ingen fara men stämmer det att du ska ha det i Akvariumet??
#6 - 11 augusti 2009 14:50
nja mest en fundering på då man ska fixa en damm å sånt me kois. men funderade även på mina salamandrar, täntke mig nå näckrosblad som de kan klättra upp på. men de finns ju också som konstgjorda så det får väl bli det i så fall
#7 - 11 augusti 2009 14:52
Lowa skrev:
nja mest en fundering på då man ska fixa en damm å sånt me kois. men funderade även på mina salamandrar, täntke mig nå näckrosblad som de kan klättra upp på. men de finns ju också som konstgjorda så det får väl bli det i så fall
Näckrosor får du nog köpa i affär för det är en hel historia att få upp dem ifrån det djupet som dem i regel ligger på;)
#8 - 11 augusti 2009 19:11
i affär :O aldrig sett sånna i nån affär, men man lär väl fråga i så fall. ja vet några stäleln där de kan bli enkla å få upp ;P bara en meter ner :P
#9 - 11 augusti 2009 19:59
i välsorterade blomsteraffärer finns de! :)
#10 - 11 augusti 2009 20:55
Jag har i alla fall haft näckrosblad i akvariet som jag plockat från sjön. Funkade hur bra som helst, räckte med att plantera roten så tog det 1-2 veckor för det första bladet att nå ytan och lägga sig där(har litet akvarium, ca 40cm högt:P).
Har också provat med Hornsärv plockat utifrån. Funkade minst lika bra! :D När de var nyplanterad var dom lite mörka men det tog inte lång tid innan det kom ljusa fina skott. Växte i en oändlig fart :)

Annons