ansjo skrev:Skulle tro att det är roten som färgar av sig, och det kommer den att göra en tid. Det kommer att bli bättre med vattenbyte, för att återigen bli tefärgat efter ett par dagar.
Det är antagligen ingen Mangroverot du har, utan kanske en Mopanirot, och den är den värsta(bästa) på att färga av sig.
Personligen tycker jag att det är snyggt, men smaken är som baken;)
Erik... skrev:Keramikkrukor brukar inte färga vattnet, Rötter kan mycket väl göra det, men det brukar snarare bli brunaktigt än gult, dimmigt vet jag inte heller, men det kanske ger lite olika intryck beroende på belysning och vem som tittar.
karro72 skrev:de e riktigt dim gult i akvariumet. se hel mysko ut men fräckt på något vis. när man ser kardinalerna och mina mollysar i gult sken, även mina platys ser skojiga ut.;)
batski skrev:Rötter kan färga vattnet, men det blir då te-färgat och klart. Te-färgat vatten är inte bara snyggt, utan en del fiskar trivs med det.
Dimman beror säkert på nånting helt annat. Är akvariet nystartat?
batski skrev:Det förklarar saken. Det är vanligt att vattnet blir dimmigt i ett nystartat akvarium. Det är inte farligt och det brukar försvinna efter några veckor. Tefärgen beror nog på roten och det är nånting som dina tetror gillar.
Det verkar som om du har gjort en bra uppstart av akvariet. Det enda som du inte hade behövt göra var att vänta med att sätta på det nya filtret, för det är ju lättare för bakteriena att åka in i filtret när det är igång :)
batski skrev:Filtret brukar ta hand om dimman. Men visst om du byter lite vatten kan det hjälpa. Fast se till att inte röra om i botten (det ska man annars inte göra ändå) får då blir det dimmigare igen.
Färgen däremot tycker jag inte du ska bry dig om. Det är bara naturligt och bra.
lenis3 skrev:antingen kan du plocka ur roten och lägga den i blöt nån annanstans under en tid.. jag la min rot i badkaret några dagar innan jag la ner den i akvariet. (roten plockades såklart ut ibland så jag kunde duscha:D)
annars får du nog vänja dig vid gult vatten och göra massor av vattenbyten.