vattnet helt gult, varför???? hjääälp

#1 - 12 oktober 2006 16:22
hejsan hoppsan alla mitt vatten i akvariet har blivit helt dimmigt gult, har lagt i en mangovi rot, och en ny keramik kruka. en helt vanlig enkel keramik kruka. för förra gången jag la i en kruka så blev inte vattnet så här!!!!! vad ka de bero på!!!
#2 - 12 oktober 2006 16:31
Skulle tro att det är roten som färgar av sig, och det kommer den att göra en tid. Det kommer att bli bättre med vattenbyte, för att återigen bli tefärgat efter ett par dagar.
Det är antagligen ingen Mangroverot du har, utan kanske en Mopanirot, och den är den värsta(bästa) på att färga av sig.
Personligen tycker jag att det är snyggt, men smaken är som baken;)
#3 - 12 oktober 2006 16:33
Keramikkrukor brukar inte färga vattnet, Rötter kan mycket väl göra det, men det brukar snarare bli brunaktigt än gult, dimmigt vet jag inte heller, men det kanske ger lite olika intryck beroende på belysning och vem som tittar.
#4 - 12 oktober 2006 16:37
ansjo skrev:
Skulle tro att det är roten som färgar av sig, och det kommer den att göra en tid. Det kommer att bli bättre med vattenbyte, för att återigen bli tefärgat efter ett par dagar.

Det är antagligen ingen Mangroverot du har, utan kanske en Mopanirot, och den är den värsta(bästa) på att färga av sig.

Personligen tycker jag att det är snyggt, men smaken är som baken;)

oki docki..zoo affären sa att de var mangoverot, men men skit vilket. men roten kom i igår, tar det så lång tid för att den färgar av sig???:confused: blev lite svett i pälsen tänkte de kunde vara farligt för mina firrar. men känns bättre nu. tackar för ditt snabba svar, men visst du har rätt där. de ser lite fräckt ut med färgen!!!![:o]
MVH//Karro:D
#5 - 12 oktober 2006 16:39
Erik... skrev:
Keramikkrukor brukar inte färga vattnet, Rötter kan mycket väl göra det, men det brukar snarare bli brunaktigt än gult, dimmigt vet jag inte heller, men det kanske ger lite olika intryck beroende på belysning och vem som tittar.

de e riktigt dim gult i akvariumet. se hel mysko ut men fräckt på något vis. när man ser kardinalerna och mina mollysar i gult sken, även mina platys ser skojiga ut.;)
#6 - 12 oktober 2006 17:51
karro72 skrev:
de e riktigt dim gult i akvariumet. se hel mysko ut men fräckt på något vis. när man ser kardinalerna och mina mollysar i gult sken, även mina platys ser skojiga ut.;)

Jag har ingen erfarenhet av att rötterna skulle ge dimgult vatten, men det är klart, det finns många sorters rötter, och det skulle kunna vara i kobination något annat, tillexempel infusorier* om det fanns något på roten som innehöll lättillgängliga näringämnen. Jag vet inte vad det blir för färg om man kombinerar gråvitgrumlighet från infusorier* med humusbrunt från roten, men det är vilda spekulationer.

*Och liknande organismer, man brukar kalla det som ur praktisk synvinkel påminner om infusorier för infusorier, även om det inte är det.
#7 - 12 oktober 2006 18:05
ja gult blir det av rötter men dock inte dimmigt...
#8 - 12 oktober 2006 18:31
mitt vatten har blivit tefärgat av rötter som jag köpt...tycker det set skitsnyggt ut^^

MVH Macke_fisk
#9 - 13 oktober 2006 07:44
Det är alla gånger roten!! Har själv två stycken, och har haft samma problem.
De kan faktiskt färga länge..och långsamt. Däremot dimmigt?? Har jag aldrig märkt!!

Det jag gjorde nu med senaste inköpta mopaniroten - var faktiskt att jag kokade den i ett par dagar så den färgade ur snabbare!
Koka i stor gryta så den täcks, och byt kokvattnet när det är helbrunt och börja om. Blötägg den sedan i badkaret på kvällen och se hur mycket den färgar över natten! Är vattnet på morgonen väldans brunt - kör en dag till.
Jobbigt - men värt slitet!

Efter det blev avfärgningen i akvarievattnet MYCKET mindre!
Den färgar fortfarande litegranna - men inte så det stör.
Och nu har det gått ett par månader sedan jag köpte den!!
Vattnet hinner bara bli lite små-gult tills det ändå är dax för vattenbyte.
#10 - 13 oktober 2006 08:04
antingen kan du plocka ur roten och lägga den i blöt nån annanstans under en tid.. jag la min rot i badkaret några dagar innan jag la ner den i akvariet. (roten plockades såklart ut ibland så jag kunde duscha:D)

annars får du nog vänja dig vid gult vatten och göra massor av vattenbyten.
#11 - 13 oktober 2006 09:12
Rötter kan färga vattnet, men det blir då te-färgat och klart. Te-färgat vatten är inte bara snyggt, utan en del fiskar trivs med det.

Dimman beror säkert på nånting helt annat. Är akvariet nystartat?
#12 - 13 oktober 2006 09:27
batski skrev:
Rötter kan färga vattnet, men det blir då te-färgat och klart. Te-färgat vatten är inte bara snyggt, utan en del fiskar trivs med det.

Dimman beror säkert på nånting helt annat. Är akvariet nystartat?

akavariumet e ett på125L juwel.:)
som jag fick härom dagen, hade ett innan på 54L som ska vara yngel kar nu.;)

innan jag hade i min fiskar så tvätade jag de gamla filtret i de ny akvariumet, och lät nya filtren ligga och bada en rejäl tid innan de sattet igång, använde vattnet från de gammla akvariumet, och fyllde på med nytt vatten resterande, och tillsatte filterbakterier, så etfter några timmars slit kom fiskarna i oxå, dom tycks må jätte bra ingen som dött än.[:o] håller koll på nitrit och kh halten med vatten prover, men allt tycks vara som det ska,sånt ös som de e på firrarna nu vad där inte inna, till och med minna platys har ynglat i natt...=*)[:P]
MVH//Karro:D
#13 - 13 oktober 2006 09:40
Det förklarar saken. Det är vanligt att vattnet blir dimmigt i ett nystartat akvarium. Det är inte farligt och det brukar försvinna efter några veckor. Tefärgen beror nog på roten och det är nånting som dina tetror gillar.

Det verkar som om du har gjort en bra uppstart av akvariet. Det enda som du inte hade behövt göra var att vänta med att sätta på det nya filtret, för det är ju lättare för bakteriena att åka in i filtret när det är igång :)
#14 - 13 oktober 2006 10:09
batski skrev:
Det förklarar saken. Det är vanligt att vattnet blir dimmigt i ett nystartat akvarium. Det är inte farligt och det brukar försvinna efter några veckor. Tefärgen beror nog på roten och det är nånting som dina tetror gillar.

Det verkar som om du har gjort en bra uppstart av akvariet. Det enda som du inte hade behövt göra var att vänta med att sätta på det nya filtret, för det är ju lättare för bakteriena att åka in i filtret när det är igång :)

okey.. phu.. man blev lite svett i pälsen ett tag, men som sagt mår fiskarn bra är de huvesaken och dom inte tar skada av det,:) men ska jag göra vatten byten som vanligt nu i veckan som kommer eller göra de oftare så jag får bort färgningen, :confused: visserligen ser de mysigt ut..:p som sagt e de inte farligt för firrarna så har de igentligen ingen större betydelse heller...=*) men e jäkligt stolt över min platy yngel fått upp 1 yngel i de lilla karet än så länge...*;) *ler* dom små rackarna gömer sig...:D
#15 - 13 oktober 2006 10:22
Filtret brukar ta hand om dimman. Men visst om du byter lite vatten kan det hjälpa. Fast se till att inte röra om i botten (det ska man annars inte göra ändå) får då blir det dimmigare igen.

Färgen däremot tycker jag inte du ska bry dig om. Det är bara naturligt och bra.
#16 - 13 oktober 2006 10:29
batski skrev:
Filtret brukar ta hand om dimman. Men visst om du byter lite vatten kan det hjälpa. Fast se till att inte röra om i botten (det ska man annars inte göra ändå) får då blir det dimmigare igen.

Färgen däremot tycker jag inte du ska bry dig om. Det är bara naturligt och bra.

dimman e inte så farligt nu längre, har lagt sig nu under natten. aaaja, lugnar mig med vatten byten, tycker se ser rätt så fräckt ut med färgen, som sagt huvesaken firrarna mår bra, så e de lugnt..=*)//Karro:)
#17 - 13 oktober 2006 10:32
lenis3 skrev:
antingen kan du plocka ur roten och lägga den i blöt nån annanstans under en tid.. jag la min rot i badkaret några dagar innan jag la ner den i akvariet. (roten plockades såklart ut ibland så jag kunde duscha:D)

annars får du nog vänja dig vid gult vatten och göra massor av vattenbyten.

naaa de lugnt färgen ser cool ut,:D har fått reda på att de e inge skadligt för firrarna. så då har de inge betydelse.;) . den slutar väl och färja av sig för eller senare..=*)
MVH//karro[:o]
#18 - 13 oktober 2006 19:30
Helt orelaterat. Det är inte alls omöjligt för en lerkruka att färga av sig till vattnet. Faktum är att jag haft en STOR lerkruka i blöt i badkaret i ett par veckor, främst för att jag inte kommit till skott med fortsättningen. (slänga i lite cement i botten så den blir "vattentät") Inledningsvis var jag så ful att jag fyllde krukan med varmvatten, och lät det tränga igenom från insidan och ut, för att göra av med salter och annat som ger upphov till vita fläckar på sikt, någonting jag lade märke till då var brunsvarta droppar som formades på utsidan av krukan, och som när de blandades med vatten gav en väldigt markant gul/orange effekt. Krukans färgavgivande effekt är många gånger större än de krukor vi har i akvariet, eftersom den var just det, många gånger större. Jag inbillar mig även att användningen av varmvatten har skyndat på processen i mitt fall med.

Tänkte bara informera om att krukor KAN färga av, även om det antagligen inte är speciellt mycket, eller vanligt. Vattnet i badkaret blev över natten till färgen ungefär som blaskigt te.
B!
#19 - 13 oktober 2006 19:47
Mera orelaterat: Det var säkert en kalkfällning. Men använder man stora rötter eller döda löv i större mängd utan att skölja emellan kan man få infusoriegrumling av organiskt material (även kallat smuts) på löv/rot. Det är inte direkt farligt men förbrukar en del syre, dels direkt och dels perioden direkt efter att vattnet klarnat. Hur länge infusoriegrumling pågår borde stå i proportion till hur smutsigt bladen/roten är.
#20 - 13 oktober 2006 20:53
Menar du att vattnet är mjölkigt lufta vattnet med duschslangen
#21 - 16 december 2006 20:28
gult vatten egen brunn

Finns det någon som vet om det går att filtrera bort gult vatten pga egen brunn. Har inga rötter i tanken ..
#22 - 16 december 2006 20:38
Ja, med aktivt kol. Finns filterpatroner att koppla till kranen, som antagligen är ett smartare alternativ än kol i akvariet, i längden.
B!
#23 - 16 december 2006 22:28
Men det kan bero lite på vad det gula beror på. Om inte aktivt kol fungerar eller om du är allmänt orolig, kan du skicka in ditt vatten för kemisk och biologisk analys. Det är lättare att hantera problemen om man vet orsaken.

Annons