Vattnet luktar JORD

#1 - 23 juni 2004 18:55
Yepp, nu har akvarievattnet börjat lukta och jag undrar vad det är.
När jag sticker ner näsan i "mathålet" och luktar lite, luktar det som jord, bördig jord som man har i rabbatten. Är detta bra eller dåligt?

Jag har känt denna lukt en gång tidigare när jag inte hade tvättat innerfiltret på väldigt länge, och det jordbelagda filtret luktade jord. men i detta fall verkar det som vattnet ger ifrån sig denna jordlukt.

Vad är det som gör att akvariumet luktar plantskola?
#2 - 23 juni 2004 19:12
Har du lite gröna slemmiga alger i karet??? Cyanobakterier brukar nämligen lukta lite åt jordhållet...
#3 - 23 juni 2004 19:12
Jag brukar också lukta på vattnet ofta och vissa odörer åtgärdar jag med vattenbyten - men det är svårt att översätta "bördig jord" till något som kan leda til en klar slutsats...

Luktar det gödsel... vattenbyte för G**ds skull...

Luktar det bara mustigt - take it easy...

Tänk om vi kunde posta odörerna... Ytterligare ett krav på Zoopet plus...

#4 - 23 juni 2004 19:20
Jag vet precis vilken lukt Turbo tänker på.

När jag köpte en planta senast så luktade mineralullen precis så - bördig jord.

Känns som det skulle kunna vara "lukten av nedbrytning".

Så länge lukten bara känns när man nästan doppar näsan i vattnet så tror jag på erikthurs: "take it easy"
#5 - 23 juni 2004 20:06
ok, hur ska jag tolka "take it easy"?
jag kan pusta ut, och att det inte verkar vara någon större fara, eller att akvariumet exploderar om jag tar ett felsteg?

för övrigt har jag lite alger som är som mörkgröna trådklumpar, de hänger som klasar på vissa blad. Det hänger även likt ett ljusgrönt pipskägg (påminner om vanligt sjögräs) vid utblåset på min pump.

För övrigt var det typ 3 dagar sen jag bytte vatten, funderar på hur det ser ut i det lilla fluval 4+ filtret (vilket är ett litet filter för mitt 150l).. får väll tappa ut en hink vatten för att tvätta lite filtermaterial ikväll (för säkerhets skull).
#6 - 23 juni 2004 20:10

får väll tappa ut en hink vatten för att tvätta lite filtermaterial ikväll (för säkerhets skull).

Nej men lukta på slammet så vet du hur det ska lukta. Det är akvariets guld. Något man inte gärna gör sig av med eftersom nitrifikationen pågår där.

Ska du krama ut det så krama ut det i en påse, torka och frys in. Bra nästan gång du ska sätta upp ett akvarium och vill få ett bra substrat direkt.
#7 - 23 juni 2004 20:40
coolt tips! synd bara att jag redan torkat ut filtret och slängde det bruna vattnet. men det känns som jag kommer rengöra filtret många gånger till :)

för övrigt luktade filterslammet ungefär på samma sätt som vattnet jag luktade på innan. (slammet från filtret gav en starkare lukt)

då finns det en bestående fråga; ska filterslammet lukta jord? (lite sandig, men ändå trädgårdsjord)
#8 - 23 juni 2004 20:42
Jag säger "Ja, detta är normalt".

#9 - 23 juni 2004 20:50
ok, tack för svaren! känns som allting är under kontroll.

Ursprungligen skickat av defdac

Nej men lukta på slammet så vet du hur det ska lukta. Det är akvariets guld. Något man inte gärna gör sig av med eftersom nitrifikationen pågår där.

Ska du krama ut det så krama ut det i en påse, torka och frys in. Bra nästan gång du ska sätta upp ett akvarium och vill få ett bra substrat direkt.

Sen undrar jag lite hur defdac menar. Jag har fått tips om att tvätta filtret oftare, eftersom filtermassan är ganska liten.

Just nu tvättar jag filtret med 1-2 veckors mellanrum och har inte full utblåsstyrka.
Skulle jag istället låta slammet "täppa till" lite i filtermassan, och istället öka blåskraften. Detta skulle innebära att det blir samma cirkulation i karet, men jag behöver inte tvätta filtret lika ofta, samt att det finns fler packade bakterier.
Är jag rätt ute, eller är detta oerhört dumt?
#10 - 23 juni 2004 21:10

Sen undrar jag lite hur defdac menar. Jag har fått tips om att tvätta filtret oftare, eftersom filtermassan är ganska liten.

Anledningen till att man inte får stoppa i fiskar direkt när man köpt ett akvarium är just för att det inte bildats ett akvatiskt slam i filtret som oskadliggör fiskarnas aura till mer ofarligt nitrat.

Slammet måste vara där, och när du "tvättat" filtermassan så finns det minimalt med bakterier kvar och du kan få ammonium- och nitritspikar som fiskarna mår dåligt av.

Skulle jag istället låta slammet "täppa till" lite i filtermassan, och istället öka blåskraften.

Naturligtvis får inte slammet becka igen filtret helt och hållet, då kan man ta en hink med akvarievatten och *försiktigt* krama ur filtret så att man känner att vattnet kan flöda igenom filtermassan, men man ska inte vara nogrannare än så.

Har man ett underdimensionerat filter som beckar igen helt på någon vecka bör man skissa på att skaffa ett bättre filter, gärna med olika filterkammare.

Det fiffiga med flera olika filterkammare är att man kan ha några kammare med keramik där bakterierna frodas och ett skumplastförfilter som fångar upp de mindre partiklarna. På det sättet kan du med gott samvete rengöra den igenbeckade skumplasten ganska ovarsamt, men den biologiska filtreringen kommer inte skadas iom att du lämnar keramiken ifred.
#11 - 23 juni 2004 21:23
intressant.. *Börjar skissa* om du lovar att inspektera ;)
#12 - 23 juni 2004 21:41
Enligt de "lärde" är det få nitrifikationbakterier som klarar både torkning och frysning.
#13 - 23 juni 2004 21:58
Nå vad tycker ni om min skiss?
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=197231&gid=219532

Om det är en bra skiss, är det någon som har ett bra förslag på vad jag ska ha för plastbehållare?
#14 - 23 juni 2004 21:59
kom på att det kanske inte är så bra att silikona om jag ska kunna rengöra filtermaterialet.
#15 - 23 juni 2004 23:43
Har kommit med lite fler bilder. kom och titta! :)
#16 - 24 juni 2004 06:43
Ett bra filter ska först "ta" de fasta föroreningarna,den del av filtret där nitrifikationbakterierna "jobbar" ska du inte ha någon avföring från fiskarna, den giftiga ammoniaken/nitriten är löst i vattnet.
#17 - 24 juni 2004 10:17

Enligt de "lärde" är det få nitrifikationbakterier som klarar både torkning och frysning.

Ja kanske torkning, men det borde fungera med frysning. Har för mig Azur berättade om jordbakterier, och dom klarar tjäle om jag inte minns fel.

den del av filtret där nitrifikationbakterierna "jobbar" ska du inte ha någon avföring från fiskarna, den giftiga ammoniaken/nitriten är löst i vattnet.

Ammonium är avföring från fiskarna, men jag antar att du menar den fasta formen ;)
#18 - 24 juni 2004 10:39
Ursprungligen skickat av Kramfors

Ett bra filter ska först "ta" de fasta föroreningarna,den del av filtret där nitrifikationbakterierna "jobbar" ska du inte ha någon avföring från fiskarna, den giftiga ammoniaken/nitriten är löst i vattnet.

ok, så det blå filtermaterialet ska hejda bajset från att komma till keramiken eller?
Vart finns nitrifikationbakterierna?
#19 - 24 juni 2004 10:41

ok, så det blå filtermaterialet ska hejda bajset från att komma till keramiken eller?

Nja. Förhindra att keramiken kläggas igen av typ döda växtdelar och andra saker som kan fastna i keramiken.

Vart finns nitrifikationbakterierna?

Framförallt i porerna i keramiken, men även på ytan av skumplastbubblorna.
#20 - 24 juni 2004 10:44
ok så min sista rosa skiss verkar med andra ord den bästa (invändningar?)
#21 - 24 juni 2004 10:46
(http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=219547)
#22 - 24 juni 2004 11:44
Enligt de "lärde" avger ca 75 % av ammoniaken via gälarna och 25 % via njurarna.
De fasta föroreningarna tar andra bakterier/organismer och svampar hand om.
Det glöms ofta bort att ammoniak/nitrit/nitrat är löst i vattnet, det är ämnen som inte syns.
Ett fungerande biologiskt filter är rent från fasta föroreningar, tex i mina innedammar där jag har ett förfilter med 50 liter filtermatrial som tar han om alla fasta föroreningar så det rätta filtret får ostört "jobba" med nitrifikationen.
Jämför med att till ett akvarium att ha 2 st ytterfilter som är seriekopplade där det första gör grovjobbet och det andra filtret bara bryter ner ammonium/nitrit.
Ett ytterfilter har samma princip med flera kammare filterytan är ofta för liten.
#23 - 24 juni 2004 11:59
ok, jag förstår. Men vilket filter passar bäst till att göra grovjobbet, keramik eller blått filter material?

Personligen skulle jag tycka att den blåa filtervadden skulle få ta den hårda smällen med växtdelar och bajs, eftersom den vadden är lätt att ta ur, och tvätta ren.

Men o andra sidan, när man kollar på hur alla EHEIM ytterfilter ser ut, verkar det som vattnet i princip alltid först får möta Keramik-makaron-materialet, eftersom den även bidrar till att fördela vatten strömmen gämn över hela filtret.

Vad tror du?
och har det någon betydelse om vattnet filtreras uppifrån och ner, eller nerifrån och upp?
#24 - 24 juni 2004 12:46

Personligen skulle jag tycka att den blåa filtervadden skulle få ta den hårda smällen med växtdelar och bajs, eftersom den vadden är lätt att ta ur, och tvätta ren.

Exakt.

Men o andra sidan, när man kollar på hur alla EHEIM ytterfilter ser ut, verkar det som vattnet i princip alltid först får möta Keramik-makaron-materialet, eftersom den även bidrar till att fördela vatten strömmen gämn över hela filtret.

Vad tror du?

och har det någon betydelse om vattnet filtreras uppifrån och ner, eller nerifrån och upp?

Har ingen större sexuell betydelse. Testa båda sätten och se om du märker skillnad.

Blå filtermatta är överlag väldigt dålig på att fånga upp dom finaste partiklarna, men fungerar bra för att fånga upp lite större prylar och som du säger enkelt att krama ur.
#25 - 24 juni 2004 13:39
De fasta föroreningarna tar andra bakterier/organismer och svampar hand om.

Det glöms ofta bort att ammoniak/nitrit/nitrat är löst i vattnet, det är ämnen som inte syns.

Vid omvandling av ammonium till nitrat får du obenhörligen en slampartikel (fast form), denna partikel omvandlas sedan i sin tur. Även om ammonium ligger som jon i början får du en slampartikel, som om man så vill, är i fast form.

Det är denna slampartikel som utgör koldioxidreserven i ett LOWTECH akvarium.
#26 - 24 juni 2004 16:11
ok, jag tycker jag har fått svar på alla mina frågor.
Men nu när pupfish ändå talar om LOWTECH, hur går det med ditt lowtech defdac??
#27 - 25 juni 2004 08:33
Varför skriver ni <font size="6">LOWTECH</font id="size6"> med stora bokstäver? 8)

Jag har precis satt i ett 1 mikronfilter i den underdimensionerade AquaEl-pumpen och börjat höra mig för om karbonatupptag, så kunskapsmässigt/experimentmässigt går det framåt.

Men det växer inte speciellt mycket.

Funderar på att slänga ut alla Paletter jag har i den och skaffa enbart platy. Paletterna gräver lite för mycket.
#28 - 30 juni 2004 15:07
Okej att jag lugnat ner mig nu när ni skriver att de inte är fel om vattnet luktar lite "jord" men varför e vattnet grumligt .. har jag ett för litet vatten filter .. mitt akvarium e ju bara 50-55liter och jag köpte ett för 30-60liter som är i akvariet ( tydligen är det bara ett kolfilter i den, kom så i paketet ) .. ska jag köpa ett större vattenfilter eller hur får jag vattnet att se kristallklart ut som hos andra ?

Har ingen aning ..

peter
#29 - 1 juli 2004 18:06
"Vid omvandling av ammonium till nitrat får du obenhörligen en slampartikel (fast form), denna partikel omvandlas sedan i sin tur. Även om ammonium ligger som jon i början får du en slampartikel, som om man så vill, är i fast form."
Ja en brun förorening lik en brunalg är det som jag har kvar när jag nu tömt och rengjort filterna i innedammarna.
Ingen geggig sörja fast de gått sedan i början av oktober utan rengöring.
På botten av filtret finns en grå förorening som är lite kladdig.

Annons