Vattnet testat, behöver hjälp.

#1 - 13 april 2007 11:49
Nu har vi testat vattnet i våra två akvarier, samt kranvattnet. Tyvärr är detta så krångligt för oss att vi behöver er kunniga hjälp. Kan ni lungt och sakligt hjälpa oss med vilka åtgärder som bör göras?

Kranvattnet:
NO3 = 0
dGH = <6
dKH = 1
pH = 7,2
Nitrit = 0

-------------------------

Akvarium 1:

NO3 = 350 (mg/l)
dGH = >7
dKH = 3
pH = 7,6
Nitrit = 0,1

Sydamerikanska fiskar, pH-värdet borde nog ligga runt 6,5. Karet har inga pH-svängningar. God belysning, ca 375l, mkt växter o lite fisk. Tillsätter pmdd i rekommenderad mängd. Kommer inom ett halvår skaffa CO2. Har lite problem med grönalger.

-------------------------

Akvarium 2:

No3 = 200
dGH = 10
dKH = 4
pH = 7,8
Nitrit = 0

Afrikatank. pH bör nog vara ca 7,6 (-8). Behöver hög kalkhalt i detta kar (bla för snäckorna). Få långsamväxande växter, men även få djur. Låg belysning, ca 150l, tillsätter pmdd i mycket liten mängd. Inga alger.

------------------------

Finns det några kloka akvarister därute som kan hjälpa oss att förklara vad vi bör göra för våra kar? Mycket tacksam för all hjälp!
#2 - 13 april 2007 11:57
tycker det är konstigt att du får högre gh och kh i akvarierna än vad det är i kranen...
#3 - 13 april 2007 12:02
Jag kan ju inte så mycket om sånt, men det kan väl ha med stenen att göra?
#4 - 13 april 2007 12:53
Oj då, 350 mg/l NO3 med rekommenderad dos PMDD och lite fisk!

Rekommenderad dos ligger runt 20 mg/l plus minus lite beroende på förutsättningar och vem du frågar.

Med så höga värden så börjar det närma sig att bli lite ohälsosamt för fiskarna.

Det possitiva är väl att du inte har några större problem med alger, vilket tyder på bra balans mellan de olika gödningsämnena, även om nivån är lite väl tilltagen.

För att minska näringsnivåerna är det vattenbyten som gäller. Fortsätt byt som vanligt, men tillsätt ingen ny näring är mitt tips.

Hur dosrar du PMDD föresten hur mycket vatten byter du och hur ofta?
Verkar helt klart som näringsnivåerna bara stiger och stiger om du har dom värdena.

Övriga värden ser ju ok ut, så så mycket behöver du inte ändra.
#5 - 13 april 2007 13:07
heeke skrev:
Oj då, 350 mg/l NO3 med rekommenderad dos PMDD och lite fisk!

Rekommenderad dos ligger runt 20 mg/l plus minus lite beroende på förutsättningar och vem du frågar.

Med så höga värden så börjar det närma sig att bli lite ohälsosamt för fiskarna.

Det possitiva är väl att du inte har några större problem med alger, vilket tyder på bra balans mellan de olika gödningsämnena, även om nivån är lite väl tilltagen.

För att minska näringsnivåerna är det vattenbyten som gäller. Fortsätt byt som vanligt, men tillsätt ingen ny näring är mitt tips.

Hur dosrar du PMDD föresten hur mycket vatten byter du och hur ofta?

Verkar helt klart som näringsnivåerna bara stiger och stiger om du har dom värdena.

Övriga värden ser ju ok ut, så så mycket behöver du inte ändra.

Nå jag det är väl att ta I

Om fisken "klarar av" 350 mg/L (vilket är för mycket) finns det väl ingen ide att gå ner till rekomenderade 20 mg/L utan sätt max till 100 mg/L eller så.

Fast frågan jag ställer mig är dock stämmer 350 mg/L.... vattnet borde ju börja bli salt det är ju ungefär ett halvt gram.
#6 - 13 april 2007 13:07
Doserar lite mindre än 40ml från varje flaska med pmdd. Är medveten om att vi slarvar med vattenbyten, byter ca 20% varannan vecka.

Vi tänkte göra 50% vattenbyte i akvarium 1 för att sänka NO3, är det för drastiskt just nu eller bra?

Men våra fiskar i akvarium 1 vill väl ha mycket lägre ph? Är det något vi ska trixa med alls nu, eller ska det få vara till framtiden när vi investerar i co2?

Vad ska vi höja kalkhalten med i akvarium 2, och till vad?
#7 - 13 april 2007 13:31
kör du med pmdd ska du byta vatten eller göda varje väcka
jag skippar nitratet i pmdd helt då mina värden är bra som dom är
#8 - 13 april 2007 13:39
Nu är inte jag kemist, men NO3 är det inte i någon av pmdd-flaskorna. ?

KNO3, KH2PO4, NutriSI har jag. Vilken skulle vara samma som NO3 och vilken skulle jag skippa?

Jo, *skäms* vet att vi ska byta mer vatten. Trodde dock inte att det skulle vara så farligt när vi knappt har några fiskar, och vi har så väldigt mycket snabbväxande växter.
#9 - 13 april 2007 14:23
Dosen 40ml är ju riktig, men tanken är att man gör ett vattenbyte på minst 50% varje vecka för att nivån absolut max ska hamna på dubbelt det man doserar.

Om du kör "grundreceptet" från pmdd.se så ger det 5mg/l (5 ppm) NO3.

Du ska absolut inte minska bara på KNO3 utan minska lika mycket på alla tre flaskor. Annars kommer algerna som ett brev på posten.

Gör du ett 50%-igt vatten byte så drar du ju ner värdena till hälften för NO3 (och alla andranäringsämnen som du inte har mätvärden för).

Fortsättningsvis ska du nog nöja dig med att dosera när du gör vattenbyten. Med värdena du har nu tyder på att du göder oftare.

Min personliga åsikt är att du inte ska börja kludda med pH och KH/GH. Risken är att det blir svägningar som är sämre än ett lite "felaktigt" värde.
I Kar nr 1 kommer pH att sjunka när du väl skaffar CO2.
#10 - 13 april 2007 14:47
Tack för era svar, nu känner jag att jag vet lite bättre. Så lovar vi också att bli bättre på vattenbytena, och avvaktar med pmdd helt tills värdena har sjunkit. Hoppas att det ska bli bra nu!
#11 - 21 april 2007 09:48
lottiz skrev:
Nu är inte jag kemist, men NO3 är det inte i någon av pmdd-flaskorna. ?

KNO3, KH2PO4, NutriSI har jag. Vilken skulle vara samma som NO3 och vilken skulle jag skippa?

Jo, *skäms* vet att vi ska byta mer vatten. Trodde dock inte att det skulle vara så farligt när vi knappt har några fiskar, och vi har så väldigt mycket snabbväxande växter.

leta igenom kemiska betäckningarna efter no3 typ kno3 vad tror du händer när alt kalium frigjorts ... jo kvar blir nitrat no3
#12 - 21 april 2007 10:56
Nu var du inte snäll mayday!

För er som inte vet så är KNO3 och NaNO3 precis ekvivalent med NO3.

K och Na är bara (hmmm hur ska man säga) en overksam del av NO3.

Annons