Växjöbor se hit

#1 - 14 mars 2010 12:16
Hej!

Jag har spånat ett litet tag på att starta en akvarieförening här i Växjö.
Efter att ha lyssnat runt lite så verkar det som att det finns en förening vilande i Växjö.
Jag kommer i veckan att ta kontakt med komunen o kolla hur det ligger till med den saken.

Syftet med föreningen är att mötas o snacka fisk/allmän akvariehållning/ för nybörjare och nördar, alla med akvarieintresse ska känna sig välkomna.

Samordna aktiviteter som t.e.x besöka odlare och butiker.

Denna tråd kommer tillsvidare att köras både här och på Ciklidforumet.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=804006

Då kommer ja direkt till huvudfrågan.

Finns det ett intresse hos er att starta en akvarieförening för oss i växjö med omnejd?
#2 - 14 mars 2010 13:48
Låter som en kul grej. Är mer av nybörjarsorten men det skulle vara kul att lära sig mer av de med mer erfarenhet. :)
#3 - 14 mars 2010 15:39
Bra bra:)
Klart alla ska känna sig välkomna.

Glömde påpeka att man behöver inte vara aktiv på något forum för att vara med.
Ja kommer inom kort försöka fåigång en förenings e-post.
Tyvärr är ja helkass på datorer men det löser vi

Ni får hjälpa mig hålla denna tråd långt uppe på listan så att så många som möjligt har möjlighet till en första info. Så att märker ni att tråden kommer långt ner så bumpa den.
#4 - 14 mars 2010 15:44
Nu är jag långt ifrån en Växjöbo, men jag tycker det är ett väldigt bra initiativ Larry:)! De som aldrig varit med i en föreningsverksamhet bör möta upp då detta ger väldigt mycket, och då inte bara inom akvaristiken.
#5 - 14 mars 2010 15:58
Självklart man är intresserad, och myslas, det man redan kan kan man ju dela med sig till de lite nyare;)mycket bra initiativ LN. ska ha koll på tråden:)
#6 - 15 mars 2010 11:40
Meddelande 1.

Det finns ingen vilande akvarieförening i Kultur o fritids arkiv här i Växjö.
Skälet är att om en förening har varit helt inaktiv de senaste 5 åren så försvinner de ur registret.

Vi måste ju heta någonting oxå o ja har spånat med endel "medlemar" o jag skulle vilja förslå att vi i fortsättningen kallar oss "Växjö Ciklidförening"

Ett kort namn som beskriver lite vad vi finns o är.

Ja vill på inget sätt vara den som styr o ställer men jag är tills första mötet den som håller i trådarna o bestämmer mötesdatum o så (första mötet håller vi hos mig).

Det första mötet behöver handla om att

Fastställa namnet
Rösta fram en kortsiktig styrelse (vi kan ju välja om vid första årsmötet)

Rösta fram en ordförande (lämpligen blir föreningens C/O adress ordförandens tills vi gemenamt bestämmer annat)
Rösta fram en sekreterare.
Rösta fram en kassör.

För att en förenings ska kunna anmälas behöver föreningen stadgar
(vi kan ju naturligt vis ändra dessa när vi vill på ett årsmöte)

Jag föreslår att styrelsen MINST består av Ordförande, Sekreterare och Kassör.
Att styrelsen arbetar fram ett underlag till stadgar
Dessa stadgar skickas via e-post till alla er som vill vara med, så att ni kan lämna invändningar om ni känner för det.

Det betyder att vi nu har en första färdplan:):)

Det vi nu behöver är:

Datum för första mötet.

Datum då styrelsen är klar med stadgarna

Datum då alla ni ska ha tyckt vad ni tycker om stadgarna.

Det borde vi kunna fixa ihop på en två/tre veckor från idag o fåiväg anmälan.

Ja jo det låter lite trist men ja lovar att efter ett eller ett par möte så blir det 100% snack om våra kar:):):):)
#7 - 15 mars 2010 11:53
Låter mycket bra, jag har tipsat nåra om detta, kanonbra gjort:D
#8 - 15 mars 2010 15:21
Meddelande 2

Då har jag laddat hem stadgar som vi kan använda som grundplåt o ha som underlag vid första mötet.

Har just pratat med Tedde o han kollar upp kostnader för ett bankgiro. Det är möjligt att det är överkurs såhär i början men K&Fritid tycker att det är bra om vi har ett bank/postgiro så att dom kan betala ut ev. bidrag. Vi låter Tedde dra i den tråden så får vi se vart det landar innan vi börjar diskutera alternativ.

Kassabok bör i också ha precis som Albin säger. Har ni erfarenhet eller möjlighet att kolla hur en sån kan se ut så vore det toppen att ha framme alternativ till en sådan till första mötet.
#9 - 15 mars 2010 15:21
Tack doppingen:):)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 15 mars 2010 15:24
Kul om det kommer igång en akvarieförening i Växjö igen - en gång in tiden fanns det ju 2 st - en allmän och en ciklidförening
#11 - 15 mars 2010 15:29
Tack Kjell [:-106] att du stöttar oss. Ja var lite orolig att du skulle ta illa upp att använda forumet för att samla ihop folk till starten av föreningen.
#12 - 15 mars 2010 15:32
Föresten rycket säger att du Kjell var med i en av föreningarna på den tiden.

Stämmer det?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 mars 2010 15:40
LN skrev:
Föresten rycket säger att du Kjell var med i en av föreningarna på den tiden.

Minns inte om jag var medlem - OM jag var det så var det i så fall "symboliskt". Oavsett vilket så deltog jag i rätt många av ciklidföreningens möten och dom hälsade också på mig i Kalmar med jämna mellanrum.
#14 - 15 mars 2010 16:52
Bra jobbat Larry. Det låter som en bra plan och du verkar ha saker under kontroll. :)
#15 - 15 mars 2010 17:14
Tackmyslas:)

Vi håller på att diskutera vilket namn som skulle smaka bäst på föreningen på ciklidforumet.

Ja strider lite grann för Växjö ciklidförening:)
men det är mest för att hålla tråden vid liv o låta folk tänka efter litegrann.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 15 mars 2010 17:31
LN skrev:
Tackmyslas:)

Vi håller på att diskutera vilket namn som skulle smaka bäst på föreningen på ciklidforumet.

Ja strider lite grann för Växjö ciklidförening:)

men det är mest för att hålla tråden vid liv o låta folk tänka efter litegrann.

Vill man nå ut lite bredare så är det självklart bättre att vara en akvarieförening än en ciklidförening. Men om ciklider är huvudinriktningen så bör föreningen heta ciklidförening
#17 - 15 mars 2010 17:44
Ja du har en poäng där Kjell, ja personligen är inte rädd att vi ska bli smalare av att kallas ciklidförening, ja ser det som att förening med en liten vinkel på är mera lockande än en förening som låter mera bred.

Lite som skillnaden mellan "trafikföreningen" och "vi bilägare".
#18 - 15 mars 2010 18:00
Vad säger ni om namnet "VÄXJÖ CIKLID & AKVARIESÄLLSKAP" ????????
#19 - 15 mars 2010 18:08
I namnet så finns nämnarna i de båda "gamla" föreningarna.
Två blir ett, en nystart med återkoppling de gamla,,,,, ja varför inte,,,,,,,,,,,,,

Kom igen nu vad tycker ni???
#20 - 15 mars 2010 18:51
Tycker jag låter bra. Kan bli så att vissa skräms bort om det enbart skulle heta ciklidförening. (Sedan vill språkpolisen i mig påpeka att det grammatiskt korrekta nog är "VÄXJÖ CIKLID- & AKVARIESÄLLSKAP", men jag kan leva utan bindestrecket också.) :D
#21 - 15 mars 2010 18:56
LN skrev:
Vad säger ni om namnet "VÄXJÖ CIKLID & AKVARIESÄLLSKAP" ????????

Låter helt OK, blir kanonbra det, vad duktig du är:Dsånt uppskattas
Halloj alla övriga Växjöbor å nI däromkring, vet ni finns i Hovmantorp,Ingelstad,Rottne med flera andra ställen runtomkring Växjö-VAR ÄR NI? Hojta till här nu å visa ert intresse å uppskattning att någon gör en bra sak. Måste ju vara nåra stycken så det blir av
#22 - 15 mars 2010 19:21
doppingen skrev:
Låter helt OK, blir kanonbra det, vad duktig du är:Dsånt uppskattas

Halloj alla övriga Växjöbor å nI däromkring, vet ni finns i Hovmantorp,Ingelstad,Rottne med flera andra ställen runtomkring Växjö-VAR ÄR NI? Hojta till här nu å visa ert intresse å uppskattning att någon gör en bra sak. Måste ju vara nåra stycken så det blir av

Jättebra initiativ men tyvärr ryms det nog inte i livspusslet här som det ser ut just nu. Ska dock hålla koll här i tråden för att se var-när-hur för att ev. ansluta senare om det verkar kunna funka.
#23 - 15 mars 2010 19:34
Bra doppingen:)

Helt ok Dexter.

Föreningen ska igång, helt klart.
Det behövs ett tiotal för att demokratiskt fåigång föreningen och det blir vi, utan tvekan.

Sen när det börjat rulla så kommer ett tiotal till det tror jag.
#24 - 16 mars 2010 11:20
Meddelande 3

KALLELSE TILL UPPSTARTSMÖTE.

Härmed kallar jag alla intresserade till ett möte för att starta föreningen
Smålands Ciklid- och Akvariesällskap (arbetsnamn till möte bestämmer annorlunda)

2010-03-21 klockan 14,00 (avser att avsluta mötet senast 16,30)
Plats: Hemma hos mig (sänd ett privat mess om ni inte vet var jag bor)
Anmälan via privat mess till mig (mest för att ja ska veta hur mycke fika ja ska skaffa:))

Dagordning.

1. Mötets Öppnande
2. Val av mötesordförande
3. Val av Justeringsman
4. Val av Sekreterare (gäller till första årsmötet)
5. Val av Föreningens ordförande (gäller till första årsmötet)
6. Val av Kassör (gäller till första årsmötet)
7. Val av styrelse (gäller till första årsmötet)
8. Beslut om hur föreningens stadgar ska tas fram
9. Beslut om föreningens namn
10.Beslut om tidplan för det fortsatta arbetet tills föreningen är bildad
11.Beslut om ekonomiska rutiner (gäller till första årsmötet)
12.Övriga frågor
13. Mötets avslutande

:) Mycket välkomna, nu kör vi igång så häng med du också :)
#25 - 16 mars 2010 12:59
Hade gärna dykt upp på mötet men jag jobbar tyvärr på söndag så jag får hoppa över det. Men det kommer förhoppningsvis många fler tillfällen. :)
#26 - 16 mars 2010 17:02
Ska se om jag får ihop det här hemma då? vet inte, jag återkommer senare i veckan(vet ni fler kvinns i byn mer än mig?)12-årige sonen nyss fått upp intresset-är det ok om han är med?:)/Maria
#27 - 16 mars 2010 18:18
Klart grabben kan komma med :):)
#28 - 16 mars 2010 18:29
ehm.. grymt nyfiken på vad man gör i en förening som detta och vad det skulle tillföra mig och andra?..

*Har faktiskt inte en aning*

Ps. Och du, jag har rätt goda datorkunskaper.

//Från Älmhult
#29 - 16 mars 2010 21:25
Jag är oxå intresserad av att vara med, även om det är på hobbynivå.
#30 - 17 mars 2010 08:39
Skicka epost adresser

Ni som yttrat er i trådarna både här på Ciklid och på zoopet, behöver skicka PM till LN (Larry) med eran epost adress.
Stadgar för kommande förrening kommer då skickas till intresserade
#31 - 17 mars 2010 16:10
Bumpar tråden lite:)

Då börjar e-brev sändas ut till Er intresserade.
#32 - 17 mars 2010 16:44
Jag tackar för detta,har skrivit ut det, ses söndag-ska bli roligt-hoppas vi blir ett gäng:)
#33 - 17 mars 2010 18:27
Jodå det verkar bli (än så länge:))

tiffy07
doppingen
ja(LN)
Tedde
Johan 1
Johan 2
Endymion (ev.Jossan)
Mats

En hanterbar skara som lätt kan fatta de beslut som behöver tas för att starta snöbollen.

Det finns ett 10-20 tal till som kommer att hoppa på när föreningen är bildad.
#34 - 17 mars 2010 20:12
Det kan nog bli två till som kommer till Söndagsmötet:)

Hjälp mig bumpa tråden så att så många som möjligt läser tråden:):):)
#35 - 17 mars 2010 20:29
kanonbra,:D
#36 - 18 mars 2010 16:07
Vilket genomslag,,,,, 1700 trådläsningar här o på ciklidforumet på mindre är en vecka.
#37 - 18 mars 2010 19:05
LN skrev:
Bumpar tråden lite:)

Då börjar e-brev sändas ut till Er intresserade.

Såg på ciklid-forumet att du skickat ut mail till intresserade. Jag skickade ett PM till dig här men har inte fått något mail och skulle gärna vilja ha det. :)
#38 - 18 mars 2010 19:27
Hej svejs på er. Jag vill jättegärna vara med i föreningen. Bor i stan och fick höra via doppingen vad som är på gång.
Det sista namnet låter helt okej. Har fyra kar hemma och får väl räkna mig som en nörd...ler...
Har även ett 400 liter på jobbet.
Doppingen talade om tid och rum LN. Känner nog ¨nån som bor nära dig..ler.

Räcker det som anmälan...??
Vad kul initiativ..Annikamo.
#39 - 18 mars 2010 19:47
Då ska både Myslas och AnnikaMo ha fått ett e-brev:):):)

Skulle det inte funka så hör av er,här igen:)

Då är vi uppe i 13 totalt som kommer ,,,superkul:)
#40 - 19 mars 2010 14:59
Nice Larry, jag är i startgroparna för att dra igång ett kar igen, så jag kanske är något intresserad oxå, kanske kan jag eventuellt komma på söndag till och med!
#41 - 20 mars 2010 12:58
Gött Bilbo det hade ju varit superkul om du/ni kommer i morgon:)
Klart du ska igång igen, tanganyika eller:??

Bumpar tråden en sista gång innan mötet.

Välkommna i morgon söndag klockan 14.00 till 16.30:)
Bilagor:
#42 - 20 mars 2010 15:28
Ska bli jättekul, har du bra parkering där? blir väl ett antal bilar ju:)/maria
#43 - 20 mars 2010 15:46
Är faktiskt en liten nagelbitarfråga, hoppas att endel samåker:)
Det smälter ju som tusan idag så att vi får hoppas att en del får plats på gatan för att på min uppfart får bara två max tre bilar plats, men det löser sig.
Det viktigaste är ju att ni kommer:)
#44 - 20 mars 2010 15:47
Jag tror att det finns lite papper på en gammal akvarieförening i växjö hos stig (oceanakvarium) i gemla... men som sagt, det var väldigt länge sedan den var aktiv...
#45 - 20 mars 2010 16:00
Jo det gör det men vi kör igång en ny förening istället.
Har pratat med Sven som vart aktiv i den gamla föreningen, där finns lite som kanske kanske kan komma oss till användning. Men den föreningen har inte varit aktiv på en himla massa år så att det känns inte aktuellt (för mig iallafall) att köra ista den just nu iallafall.
Men det kan säkert komma att ändras om det finns öppningar för det.
#46 - 20 mars 2010 16:39
Jag får tyvärr avböja uppstartsmötet, men är mycket intresserad av föreningen som sådan. Ett akutbesök på IKEA med min kära mamma kom emellan!
#47 - 20 mars 2010 16:44
Helt ok Magnus:):)
Det blir fler sammankomster.
#48 - 21 mars 2010 16:14
Tack alla ni som kom hit idag.

Ett historiskt möte då en ny förening skapades.

Kanonbra,,,,,nu kör vi vidare i föreningen

Smålands Ciklid och akvarieförening

mer info kommer när detta sjunkit in lite :)
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 21 mars 2010 16:16
LN skrev:

Lycka till
Bilagor:
#50 - 21 mars 2010 18:01
LN skrev:

TACK själv, var mycket trevligt å givande:)Maria & Einar
#51 - 21 mars 2010 20:37
Meddelande 4

Det flöt kanon och vart ett bra första möte.
Vi var 12-14 pers(räknade tyvärr inte Er- förlåt men det var en del att tänka på)
Men vi hamnar ju alla på första protokollet så ja meddelar exakt antal så fort ja får se protokollet.
Både folk från Ciklidforumet och Zoopetforumet och "inte webbaktiva"
En riktigt bra blandning av folk.

Mötet beslöt följande

herjer - sekreterare
Tedde - kassör
Ja - ordf.

En liten styrelse som sitter tills första årsmötet.

Stadgarna antogs

Namnet på föreningen fastslogs till:

Smålands Ciklid- och akvarieförening

Vi tuffar vidare, så fort protokoll är klara, underskrivna och justerade av justeringsmannen så kommer det en anmälan att lämnas in till Kultur & Fritid.
#52 - 21 mars 2010 22:37
LN skrev:
Meddelande 4

Det flöt kanon och vart ett bra första möte.

Vi var 12-14 pers(räknade tyvärr inte Er- förlåt men det var en del att tänka på)

Men vi hamnar ju alla på första protokollet så ja meddelar exakt antal så fort ja får se protokollet.

Både folk från Ciklidforumet och Zoopetforumet och "inte webbaktiva"

En riktigt bra blandning av folk.

Mötet beslöt följande

herjer - sekreterare

Tedde - kassör

Ja - ordf.

En liten styrelse som sitter tills första årsmötet.

Stadgarna antogs

Namnet på föreningen fastslogs till:

Smålands Ciklid- och akvarieförening

Vi tuffar vidare, så fort protokoll är klara, underskrivna och justerade av justeringsmannen så kommer det en anmälan att lämnas in till Kultur & Fritid.

Hej! Såg idag att ni ska stata en akvarieförening (fått meddelande av Maria men läste det för sent) och tycker det va en kanonide och skulle jättegärna vara med:)
#53 - 22 mars 2010 17:36
Grattis till uppstarten! Då ni valt det trevliga namnet "Smålands/.../" så gissar jag att vi övergivna stackare i Jönköping också skulle kunna vara välkomna hos er? Kommer försöka följa denna grupp så gott jag kan.
#54 - 22 mars 2010 18:06
Kul att så många är intresserade. :)
#55 - 22 mars 2010 19:52
Jepp alla är välkomna även Jönköpingsbor:):):)
#56 - 22 mars 2010 19:53
myslas skrev:
Kul att så många är intresserade. :)

Ja verkligen trevligt, ja tror att om vi sköter det rätt i början så kan detta funka.
#57 - 27 mars 2010 06:57
LN skrev:
Jepp alla är välkomna även Jönköpingsbor:):):)

Trevligt, då "drabbas" ni nog av mig snart
#58 - 27 mars 2010 12:31
Bra Don Kiwin, du är mycke välkommen:)
Vi i styrelsen träffades igårkväll o ja tror att vi tar ett nytt möte i veckan så att vi får iväg pappirusen sen.
#59 - 28 mars 2010 09:33
Jag får nog räkna mig till nybörjare men är självklart intresserad av att vara med! =)

//Fredde
#60 - 28 mars 2010 10:23
Klart du ska vara med nothingham:):)

Sitter just nu o spånar på att dra igång en studiecirkel där man kan snacka akvariestart, vattenhantering, teknik (pumpar o olika sorters filter), fisksorter, lektriggning o nya belysningslösningar osv.osv.
#61 - 28 mars 2010 12:31
LN skrev:

Sitter just nu o spånar på att dra igång en studiecirkel där man kan snacka akvariestart, vattenhantering, teknik (pumpar o olika sorters filter), fisksorter, lektriggning o nya belysningslösningar osv.osv.

Detta ser vi fram emot, ska bli jättekul-tack till er som är drivande:)/Maria & Einar
#62 - 28 mars 2010 12:33
LN skrev:

Detta ser vi fram emot, tack till er drivande:)så roligt/maria å einar
#63 - 28 mars 2010 13:47
LN skrev:

Nothingham? Hrmpf :p

Är det något jag kan hjälpa till med så hojta till bara :)
#64 - 28 mars 2010 14:59
Låter ju lysande detta! Sätt upp mig som medlem så att jag kan få eventuella kallelser till möten och liknande!
#65 - 28 mars 2010 16:06
nothingman skrev:
Nothingham? Hrmpf :p

Är det något jag kan hjälpa till med så hojta till bara :)

hahahha en liten felstavning:):)
#66 - 28 mars 2010 16:07
Bilbo skrev:
Låter ju lysande detta! Sätt upp mig som medlem så att jag kan få eventuella kallelser till möten och liknande!

Perfa det ska ja:)
#67 - 28 mars 2010 20:08
Bilbo skrev:

Jag tycker också detta verkar lysande:) hur blir man medlem?
#68 - 28 mars 2010 20:54
Ja medlem blir man när föreningen är godkänd och registrerad hos V-Ö Kommun.
Då kommer medlemsvärvningen att börja, o du är mycke välkommen Guppen:)
#69 - 30 mars 2010 19:52
LN skrev:
Ja medlem blir man när föreningen är godkänd och registrerad hos V-Ö Kommun.

Då kommer medlemsvärvningen att börja, o du är mycke välkommen Guppen:)

Tackar:D
#70 - 1 april 2010 10:30
[SIZE=4][COLOR=magenta]G[COLOR=#00ff00]L[/COLOR][COLOR=royalblue]A[/COLOR][COLOR=orange]D [/COLOR][COLOR=mediumturquoise]P[/COLOR][COLOR=magenta]Å[/COLOR][COLOR=seagreen]S[/COLOR][COLOR=blue]K [SIZE=3]på er alla i Växjö med omnejd:)/maria & einar[/SIZE][/COLOR][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#0000ff]glöm inte sätta fram kvasten till den som vill till blåkulla[:-120][/COLOR][/SIZE]
#71 - 1 april 2010 14:57
Glad påsk:):)
#72 - 16 april 2010 10:14
Dags att bumpa tråden lite och samtidigt fråga om det hänt någonting nytt?
#73 - 18 april 2010 12:36
Jodå anmälan är inlämnad o ja kommer så fort papperna är klara att lägga lite tid på att sätta ihop någon form av händelseplan för vår/sommaren/hösten.

Min plan var att hålla första årsmötet innan sommaren men ja är mer o mer inne på att vi kan hålla det i tidig höst då akvarieintresset ökar igen efter sommarens pyssel.

Men vi kan väl ta ett snack om det o ta ett gemensamt beslut i frågan:):)
#74 - 18 april 2010 15:40
det tycker jag låter helt ok-med tidigt i höst-då det nu är en tid med mycket som händer, konfirmation, skolavslutningar mm:)men det är ju jag det:d/maria & einar
#75 - 18 april 2010 19:33
Jepp skolavslutningar, sommarpyssel, semesterplanering o grillkvällar:)
#76 - 21 april 2010 14:51
Här är en till Växjö-bo. Men jag får räkna mig som nybörjare inom akvaristik för jag har bara haft ett litet sällskapsakvarie på 54 lit med lite nybörjarfirrar i några år, men nu ska det bli nytt :-)
Ett malawi på 260 lit och mitt lilla ska bli till skaldjur :-)
#77 - 21 april 2010 15:08
välkommen i gänget:)
#78 - 23 maj 2010 19:16
TREVLIG SOMMAR alla Kronobergare(med omnejd)[:-174]Vi åker nog uppåt landet mot fjällsidan å Sveriges högst belägna bilväg ev, kanske en tur in i Norge åxo[:-100]Maria å Einar samt resten av vår stora familj
#79 - 23 maj 2010 20:24
Jag bumpar och passar samtidigt på att visa mig i tråden.

Vi ses vid uppstarten! :)

Annons