Växt- och räkresa till Tyskland

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 22 oktober 2007 09:33
Växt och räkresa till Hannover, Tyskland:
Den första helgen i februari 2008 arrangeras en stor växtakvarietävling i Hannover www.planted-aquarium.de Denna växttävling är en del av en stor husdjursmässa.
Zoopetklubbväst arrangerar därför en resa dit som alla goldisar med anhöriga är välkomna att delta i.
Förutom att besöka detta evenmang kommer vi även att besöka en del akvarieaffärer, ev. något offentligt akvarium samt några odlare (programmet är inte spikat ännu). Vi kommer t.ex. att besöka de berömda "räkodlarbröderna" Carsten och Frank Logemann http://www.caridinajaponica.de/ där vi kommer att få titta på deras odling samt även ges möjlighet att köpa räkor.

Vi i Zoopetklubbväst kommer att att åka via Göteborg-Kiel färjan i Göteborg, men bor man t.ex. i södra Sverige så skulle man t.ex. kunna hoppa över färjeturen och istället ansluta nere i Hannover.

Tider för de som åker från Göteborg:
Avresa: torsdag kväll (31/1) kl. 19.00 med Kielfärjan från Göteborg.
Hemkomst: måndag morgon (4/2) kl. 09.00.
Det innebär 2 nätter på färjan och 2 nätter på hotell.
Priset går inte att ange exakt, men lär nog hamna på ca. 2.000 kr per person vilket då inkluderar färja (inkl. plats i fyrbäddshytt), bilkostnader och hotell (plats i dubbelrum).

Anmälda:
Kjell Fohrman
ansjo
MagicFingers + Marie
fifi + nära kompis
kaj.p
Maria-Sjöjungfru
Lenmar
Annika
Raskens Ida
staan
Jimmy.VBG
noisy
Totalt: 14 st anmälda

Medlemskrav i Zoopetklubbväst.
1/ Gold-medlemskap (ev. anhörig till goldmedlem kan få följa med).
2/ Ett glatt humör
#2 - 22 oktober 2007 09:57
Låter kul, och jag hade gärna följt med, men jag har precis köpt hus så jag har nog inte de pengarna det kostar att göra en sådan resa just nu...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 oktober 2007 16:49
petnym skrev:
Låter kul, och jag hade gärna följt med, men jag har precis köpt hus så jag har nog inte de pengarna det kostar att göra en sådan resa just nu...

Ja men herre jäklar - för att vara vara med på en sådan resa så måste man ju vara beredd på att sälja sitt hus. Lite måste man ju prioritera:D
#4 - 22 oktober 2007 17:12
Ja men herre jäklar - för att vara vara med på en sådan resa så måste man ju vara beredd på att sälja sitt hus. Lite måste man ju prioritera:D

Undrar vilken blick man får av frugan om man kommer med det förslaget. ?

:D
#5 - 23 oktober 2007 06:18
Pratas det bara tyska eller kommer de vara snälla och snacka engelska? Det vore ju himla kul att följa med på en zoopetresa åtminstone EN gång...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 oktober 2007 07:32
Mamma Mia skrev:
Pratas det bara tyska eller kommer de vara snälla och snacka engelska? Det vore ju himla kul att följa med på en zoopetresa åtminstone EN gång...

Vi som åker pratar mest svenska;)
De flesta i Tyskland pratar faktiskt engelska utan problem - Logemanns pratar t.ex. en utmärkt engelska och även om nu inte alla pratar engelska så är det alltid någon som kan tolka. Språket brukar aldrig vara någa problem.
#7 - 23 oktober 2007 13:32
Å det hade varit sjukt roligt!! Jag ska definitivt smöra lite här hemma och hopas på resultat.. :D:p
#8 - 23 oktober 2007 13:58
Hoppas gubben din är lite mer flexibel än den där dagen då det var auktion ;) :p
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 oktober 2007 14:14
miiaoo skrev:
Å det hade varit sjukt roligt!! Jag ska definitivt smöra lite här hemma och hopas på resultat.. :D:p

ja det vore kul om några nollåttor hakade på också:D
En bil borde ni ju få ihop däruppifrån - Annika har ju för övrigt redan anmält sig.
Annars går det ju också hyfsat billiga tåg och flyg ner nuförtiden (runt 800 spänn t/r om man är ute i god tid).
#10 - 25 oktober 2007 08:38
Ja, man blir ju lite sugen på att följa med. Skulle verkligen va sjukt roligt. Om man får ihop 5 pers så vi har en bil full blir ju inte bensinen så dyr heller...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 29 oktober 2007 20:04
ampe skrev:
Ja, man blir ju lite sugen på att följa med. Skulle verkligen va sjukt roligt. Om man får ihop 5 pers så vi har en bil full blir ju inte bensinen så dyr heller...

Förstår att du är sugen:p
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 10 november 2007 15:29
Det har nu dykt upp en lista över föredragshållarna på mässan http://www.planted-aquarium.de/ och där finns dessa kändisar - Bernd Degen, Dieter Untergasser, Christel Kasselmann, Friedrich Bitter och Ole Pedersen. På hemsidan kan du se vad de kommer att prata om - det verkar dock som om det enbart är ett föredrag på engelska (Oles).
Jag skall kontakta mässarrangörerna så att åtminstone detta föredrag kommer att äga rum under tiden vi är där.
#13 - 10 november 2007 20:18
Vart blir det boende i hannover eller utanför?Är lite sugen på att haka på. Ivåras när jag var på trä/maskin mässa bodde vi i celle ett par mil utanför hannover på tryp hotel. Mycket fin stad grundades 1292 har jag för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 10 november 2007 21:17
lillfrasse skrev:
Vart blir det boende i hannover eller utanför?Är lite sugen på att haka på. Ivåras när jag var på trä/maskin mässa bodde vi i celle ett par mil utanför hannover på tryp hotel. Mycket fin stad grundades 1292 har jag för mig.

Inget är bokat än - men det blir sannolikt några få mil utanför Hannover
#15 - 16 november 2007 20:21
Om ni ska till Hannover så besök Gerd Voss som, trots namnet är en man. Han är en riktig "räkguru" med fina räkor till försäljning:):)

http://www.gerdvoss.de/index.html

Jag har själv funderat på att åka ner till honom vid tillfälle för han skickar inte räkor till våra breddgrader;)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 november 2007 21:22
evus skrev:
Om ni ska till Hannover så besök Gerd Voss som, trots namnet är en man. Han är en riktig "räkguru" med fina räkor till försäljning:):)

http://www.gerdvoss.de/index.html

Jag har själv funderat på att åka ner till honom vid tillfälle för han skickar inte räkor till våra breddgrader;)

Jepp, det är nog mycket möjligt att vi också kommer att besöka honom.

Varför åker du inte själv med förövrigt
Bilagor:
#17 - 17 november 2007 17:47
Jag funderar på att åka med om det finns plats i någon bil från götet. Eller blir det minibuss kanske?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 november 2007 18:01
lillfrasse skrev:
Jag funderar på att åka med om det finns plats i någon bil från götet. Eller blir det minibuss kanske?

Det kommer att fixas plats - inga problem.
#19 - 22 november 2007 20:22
Nu är det klippt och skuret i schemat så att man kan åka med då skall bli intressant.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 november 2007 20:26
lillfrasse skrev:
Nu är det klippt och skuret i schemat så att man kan åka med då skall bli intressant.

Trevligt

Den första helgen i februari 2008 arrangeras en stor växtakvarietävling i Hannover www.planted-aquarium.de Denna växttävling är en del av en stor husdjursmässa.
Zoopetklubbväst arrangerar därför en resa dit som alla goldisar med anhöriga är välkomna att delta i.
Förutom att besöka detta evenmang kommer vi även att besöka en del akvarieaffärer, ev. något offentligt akvarium samt några odlare (programmet är inte spikat ännu). Vi kommer t.ex. att besöka de berömda "räkodlarbröderna" Carsten och Frank Logemann http://www.caridinajaponica.de/ där vi kommer att få titta på deras odling samt även ges möjlighet att köpa räkor.

Vi i Zoopetklubbväst kommer att att åka via Göteborg-Kiel färjan i Göteborg, men bor man t.ex. i södra Sverige så skulle man t.ex. kunna hoppa över färjeturen och istället ansluta nere i Hannover.

Priset går inte att ange exakt, men lär nog hamna på ca. 2.000 kr per person vilket då inkluderar färja (inkl. plats i fyrbäddshytt), bilkostnader och hotell (plats i dubbelrum).

Anmälda:
Kjell Fohrman
ansjo
MagicFingers + Marie
fifi + nära kompis
kaj.p
Maria-Sjöjungfru
Lenmar
Annika
Raskens Ida
staan
Jimmy.VBG
noisy
lillfrasse
Totalt: 15 st anmälda

2/ Ett glatt humör
#21 - 26 november 2007 18:48
Jag är grymt sugen på att följa med, men jag har svårt att se hur det ska fungera att lägga ut 2 000kr för min skull...
får också fixa gold-medlemskap om jag ska med, men det är ju den lilla biten =)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 26 november 2007 19:04
Leonard skrev:
Jag är grymt sugen på att följa med, men jag har svårt att se hur det ska fungera att lägga ut 2 000kr för min skull...

Nu vet du ju vad du kan önska dig i julklapp;)
#23 - 26 november 2007 22:10
Leonard skrev:

Tycker jag absolut du ska göra Carl, och du som är ganska inne på både växter och räkor så är detta resan med stort R ju:p!
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 4 december 2007 09:28
Inga fler som tänkt anmäla sig:confused:
#25 - 4 december 2007 17:21

När måste man senast bestämma sig?
#26 - 4 december 2007 17:32

Tyvärr så blir det tvärt om. Barndop för mig den 3:e :( har förgäves försök få släkten o byta datum Men då det enda andra alternativa datumet var ända framme i april så blev jag tvungen o ge mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 4 december 2007 18:10
Eurydike skrev:
När måste man senast bestämma sig?

Ja tiden går ju ut om några dagar - det är mest för att jag måste boka färjeplats i god tid innan. Det är också betydligt billigare att boka i förtid.

Anmälda:
Kjell Fohrman
ansjo
MagicFingers + Marie
fifi + nära kompis
Maria-Sjöjungfru
Lenmar
Annika
Raskens Ida
staan
Jimmy.VBG
noisy
lillfrasse
Totalt: 14 st anmälda

2/ Ett glatt humör
#28 - 4 december 2007 19:26
Ja just ja, jag måste ju få fråga när du vill ha pengarna? För just nu är jag fattig som en kyrkråtta och försenad med alla räkningar och hyran och hoppas att jag inte blir vräkt eller el/internet stängs av :S
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 4 december 2007 19:36
fifi skrev:
Ja just ja, jag måste ju få fråga när du vill ha pengarna? För just nu är jag fattig som en kyrkråtta och försenad med alla räkningar och hyran och hoppas att jag inte blir vräkt eller el/internet stängs av :S

Det har jag inte funderat över - det enda jag behöver lägga ut i förväg blir ju färjebiljetterna. Hotell och bilkostnaderna behöver ju inte betalas i förväg.
Så jag behöver inte några pengar under december i alla fall.
#30 - 5 december 2007 20:28
Kan ju vara bra att boka boende i tyskland också Men det är klart det finns ju många hotell. Hmm synd att vi kommer ner lite tidigt sparrisäsongen har ju inte börjat då direkt vit färsk spraugel mmmmmmm.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 6 december 2007 12:24
lillfrasse skrev:
Kan ju vara bra att boka boende i tyskland också Men det är klart det finns ju många hotell. Hmm synd att vi kommer ner lite tidigt sparrisäsongen har ju inte börjat då direkt vit färsk spraugel mmmmmmm.

Nej sparrisen kommer först framåt maj (brukar vara precis lagom till InterZoo mässan:D).

Har tittat lite mer på kostnaderna
A/ Dubbelrum på hotell (2 nätter) inkl. frukost - 620 kr/person (jag har preliminärbokat).
B/ Tur och retur färja Göteborg Kiel, inkl. plats i fyrbäddshytt (exkl frukost) - 1000 kr/person. Detta förutsätter dock att vi blir 4 i varje bil. (priset hade nu gått upp med 100 kr/person pga att de billigaste resorna var fullbokade på hemvägen)
C/ Ca. 60 mils bilåkning i Tyskland och då jag räknar med 16 kr milen i bilkostnad så skulle det innebära ca. 240 kr/person om vi är 4 i bilen.

Ett annat resealternativ vore att köra bil hela vägen istället. Dvs ta vägen via färjorna Helsingborg-Helsingör samt Rödby-Puttgarden. Detta skulle innebära dessa kostnader
B/ Färja H-H, R-P Tur och retur - 420 kr/person
C/ Ca. 160 mils bilåkning (räknat med Göteborg som utgångspunkt) - 640 kr/person.
Detta skulle bli ca. 180 kr/person billigare
#32 - 6 december 2007 17:56
jag och sambo röstar på alt. 1 (Färja från Gbg)

jag har personligen sträck kört nästan samma sträcka, på 1dygn, det var inte skoj! och att sitta ihopklämda i en bil 160 mil (även om man tar bensträckare var 15mil eller så) é inte skoj.
#33 - 6 december 2007 18:34
Alternativ 2 provade jag i våras fast då åkte vi upp till köln också blev nog ca 200 mil har jag för mig. Så jag är villig att prova alternativ 1. Sen vet man ju vad man skall föreslå när det är dags för trä/teknik mässa nästa år med jobbet. Under 2000:- för en sådan här weekend resa är ju faktiskt helt överkomligt.
#34 - 7 december 2007 06:01
Håller med föregående talare med alt. nr 1. Alltid kul att tjöta lite under färden och slippa sitta i bil så lång tid.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 7 december 2007 13:20
Man skulle ju också kunna åka på olika sätt ner och upp. Man tar Kielfärjan ner och sedan "bilvägen" hem.
I så fall blir vi inte riktigt så bundna till när vi skall vara klara i Hamburg på vägen upp. Vi kommer då också hem på söndag sent (runt 24.00) istället för på måndag morgon.
Följande möjliga aktiviteter finns att göra i Hamburg.
Spikat - besök hos Logeman-brödernas räkodling http://www.caridinajaponica.de/
Möjligt - besöka det offentliga akvariet i Hagen http://www.hagenbeck-tierpark.de/index.php?id=320&L=3
Möjligt - besöka den mycket välsorterade akvarieaffären Aquarium Tonndorf http://www.aquarium-tonndorf.de/ Jag känner han som har affären så det är möjligt att jag kan få honom att öppna extra för oss. Detta förutsätter dock att det finns intresse av att köpa fisk där.
#36 - 7 december 2007 19:16
Man skulle ju också kunna åka på olika sätt ner och upp. Man tar Kielfärjan ner och sedan "bilvägen" hem.

I så fall blir vi inte riktigt så bundna till när vi skall vara klara i Hamburg på vägen upp. Vi kommer då också hem på söndag sent (runt 24.00) istället för på måndag morgon.

Möjligt - besöka den mycket välsorterade akvarieaffären Aquarium Tonndorf http://www.aquarium-tonndorf.de/ Jag känner han som har affären så det är möjligt att jag kan få honom att öppna extra för oss. Detta förutsätter dock att det finns intresse av att köpa fisk där.

Kan ju vara en fördel att komma hem tidigare om man köper med sig lite fisk och annat som gärna vill komma ner i karen;)! Låter som en väldigt bra idé Kjell!
#37 - 7 december 2007 19:16

Hur många akv. affärer kommer vi i kontakt med annars`?
.
måste man köpa fisk? ;) går inte bra med mer hårdvara? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 7 december 2007 20:36
Kan ju vara en fördel att komma hem tidigare om man köper med sig lite fisk och annat som gärna vill komma ner i karen;)! Låter som en väldigt bra idé Kjell!

Jo det var väl lite så jag tänkte - fast att åka med bil hem hela vägen är rätt segt och det är himla mycket skönare med färjan.
Men om ni är fisköpsintresserade så kan det ju vara värt det extra besväret.

Hur många akv. affärer kommer vi i kontakt med annars`?

måste man köpa fisk? ;) går inte bra med mer hårdvara? :)

På fredagen tänkte jag att vi skulle besöka denna affär http://www.das-aquarium.de/
Sedan hade jag också tänkt att vi skulle besöka en grossist på sydamerikanska ciklider och malar men han åker tyvärr iväg till Brasilien några dagar innan vi kommer. Visst - vi kan säkert få besöka hans företag ändå men jag har en känsla av att det lär vara lite utplockat pga av att han är bortrest så jag tror att vi skippar detta besök.
Något mer besök blir det säkert, men det finns inte så många bra affärer i Hannover-området - betydligt fler nere i Ruhrområdet.

Vad gäller "hårdvara" så funkar det säkert lika bra, fast det intressanta tycker jag är fisk/räkutbudet.
#39 - 9 december 2007 22:00
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fasen oxå!! :(:(:(:([/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag måste hoppa av. Jag byter jobb precis i helgskiftet här och det känns helt fel att sluta mitt gamla jobb med att ta ledigt och mitt nya jobb med att inte kunna vara på plats.... Det funkar tyvärr inte rent tekniskt har jag kommit fram till efter mycket funderande fram och tillbaka på hur jag skall kunna lösa detta... Så... jag kan tyvärr inte, detta som jag sett fram emot hela hösten... [:-118][:-118][:-118][:-118][/COLOR][/FONT]
#40 - 9 december 2007 23:00
Aquarium Tonndorf får vi väl inte missa.
Skall man ha med sig något att ta fisken/räkorna i.
Finns där en del sorter som är ovanliga här och som lämpar sig för odling.
Hur gör vi för att fisken skall klara hemtransporten.
Kjell du skriver att det intresantaste utbudet är räkorna och fisken du tror inte det kan finnas några ovanliga och vackra växter att köpa med hem.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 10 december 2007 09:01
noisy skrev:
Aquarium Tonndorf får vi väl inte missa.

Skall man ha med sig något att ta fisken/räkorna i.

Finns där en del sorter som är ovanliga här och som lämpar sig för odling.

Hur gör vi för att fisken skall klara hemtransporten.

Kjell du skriver att det intresantaste utbudet är räkorna och fisken du tror inte det kan finnas några ovanliga och vackra växter att köpa med hem.

Jodå det kan säkert finnas en del växter också.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Jag måste hoppa av.[/COLOR][/FONT]

Tråkigt men inte sä mycket att göra åt.

Vad som är värre är att vi nu saknar 3 st för att bli fulla bilar.
Att köra 3 personer i flera bilar blir ju rätt oekonomiskt.

Så kom igen nu och anmäl er nu när ni har chansen att få åka med på en akvaristisk resa till ett lågt pris.

Anmälda:
Kjell Fohrman
ansjo
MagicFingers + Marie
fifi + nära kompis
Maria-Sjöjungfru
Annika
Raskens Ida
staan
Jimmy.VBG
noisy
lillfrasse
Totalt: 13 st anmälda

2/ Ett glatt humör
#42 - 10 december 2007 11:56
Ja kom igen och anmäl er nu annars kommer ni missa massa roligheter sedan en helg weekend för under 2000 är ju riktigt överkomligt.
#43 - 10 december 2007 17:24
Jodå det kan säkert finnas en del växter också.

Tråkigt men inte så mycket att göra åt.

Vad som är värre är att vi nu saknar 3 st för att bli fulla bilar.

Att köra 3 personer i flera bilar blir ju rätt oekonomiskt.

Så kom igen nu och anmäl er nu när ni har chansen att få åka med på en akvaristisk resa till ett lågt pris.

mja, men det finns mer plats för packning ;)...
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 14 december 2007 09:49
Inga fler som är intresserade av att åka med
#45 - 15 december 2007 08:55
Jag är intresserad av att åka med.

Är det någon från Stockholmsområdet som kan tänka sig att samåka ner till Göteborg.
#46 - 15 december 2007 09:57
Inga fler som är intresserade av att åka med

Hade varit kul och intressant. Men det blir både ensamt och dyrt att köra själv från Växjö. Har bara 5 timmar inkl. färja till Tyskland härifrån, så via Göteborg är ju en väldig omväg.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 17 december 2007 11:09
Någon mer som vill åka med - i så fall är det hög tid att anmäla er nu. Jag bokar båtbiljetten inom några dagar
#48 - 17 december 2007 18:44

om du känner och pratar med honom ofta kan du se till att han har lite koisvärdbärare hemma (förslagsvis HONOR). så kommer jag att köpa. (förutom hårdvara då)
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 21 december 2007 10:11
Viktigt Viktigt

Någon som vet var fifi och Jimmy.VBG håller hus. Jag behöver få bekräftat att de som har anmält sig verkligen kan följa med så jag kan boka färjebiljetten. Jag har skickat pm till alla och mail till några om detta och alla utom dessa bägge har bekräftat att det var OK.
Någon som känner dom närmare och kan ringa dom (eller ver korrekt mailadress till Jimmy:VBG för den kom tillbaka) och be dom höra av sig
#50 - 21 december 2007 15:44
Jag ringer dem båda två så kommer det besked med det snaraste.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 21 december 2007 16:28
ansjo skrev:
Jag ringer dem båda två så kommer det besked med det snaraste.

Har fått besked från fifi och hon kommer ensam, men samtidigt har ju en god vän till mig hoppat på. Så vi är fortfarande 13 vilket är ett jättedumt antal om inte någon har en bil där vi kommer plats 5 stycken i.
Så inga fler som vill åka med på denna kanonresa?
#52 - 21 december 2007 20:19
Ska tjata lite på vännen och se ifall hon kan komma med ett mer definitivt besked snart, pojkvännen var tvungen att tacka nej [hugaligen, varför är han inte fisknörd med mig!? ;)] men samtidigt så får jag väl "förlåta" honom eftersom hans julklapp till mig blir en shoppingräd i valfri zooaffär och hjälp med bakgrundsbyggen till mina stora kar - tur att han iaf är rollspelsnörd och kan det där med att bygga i frigolit hahahaha!! ;)
#53 - 29 december 2007 20:56
Vi som åker pratar mest svenska;)

De flesta i Tyskland pratar faktiskt engelska utan problem - Logemanns pratar t.ex. en utmärkt engelska och även om nu inte alla pratar engelska så är det alltid någon som kan tolka. Språket brukar aldrig vara någa problem.

Jag har försökt resa själv i Tyskland utan att kunna tyska. Alla var hjälpsamma och pratade på, på tyska =)
#54 - 3 januari 2008 15:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]4 veckor kvar :)[/COLOR][/FONT]
#55 - 3 januari 2008 16:04
Jepp, och hur kul ska inte detta bli:p!
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 3 januari 2008 16:15
Tyvärr har också noisy tvingats hoppa av, men det har i alla fall det goda med sig att vi nu är exakt 12 och därmed 3 fulla bilar
#57 - 3 januari 2008 17:03
Sitter och kryssar i almenackan snart bär det av.
#58 - 3 januari 2008 17:39
Längtar järnet!
#59 - 3 januari 2008 17:41
Jag med:D:D
Agneta
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 4 januari 2008 23:05
Vi blev till slut 12 stycken och jag har nu bokat färjebiljett för 3 bilar och 12 personer.

Om någon mer vill ansluta sig så finns det 2 möjligheter
1/ att skrapa ihop ett gäng och sedan strunta i Göteborg-Kiel färjan och istället åka direkt ner till Hannover där vi träffas
2/ att samla ihop åtminstone 3 st (blir för dyrt annars) och åka ner samma väg som vi andra dvs via Göteborg-Kiel färjan
I bägge fallen kan jag säkert fixa fler hotellrum nere i Hannover

Anmälda:
Kjell Fohrman + god vän
ansjo
MagicFingers + Marie
fifi
Maria-Sjöjungfru
Annika
Raskens Ida
staan
Jimmy.VBG
lillfrasse
Totalt: 12 st anmälda

2/ Ett glatt humör
#61 - 8 januari 2008 15:03
Nu är det inte lång tid kvar. Längtar
#62 - 8 januari 2008 15:15
Annika skrev:
Nu är det inte lång tid kvar. Längtar

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Håller med, ska bli jättekul!![/COLOR][/FONT]
#63 - 9 januari 2008 08:48
Min sambo har tatt reda på följande. Det är samma lag på vinterdäck i Tyskland vid vinterväglag. Det finns ingen dispans i Sverige som gäller för sommardäck vid utlandsresa. Man får inte ha dubbat utan dubbfria vinterhjul. Troligtvis säger dom inget förrän om det händer någott. Då är det böter som gäller. Denna lag kom i Tyskland -06.:(
Tänkte bara dela med mig till er så ni vet.
Det är snart dax. :D
Agneta
#64 - 9 januari 2008 09:05
Raskens skrev:
Min sambo har tatt reda på följande. Det är samma lag på vinterdäck i Tyskland vid vinterväglag. Det finns ingen dispans i Sverige som gäller för sommardäck vid utlandsresa. Man får inte ha dubbat utan dubbfria vinterhjul. Troligtvis säger dom inget förrän om det händer någott. Då är det böter som gäller. Denna lag kom i Tyskland -06.:(

Tänkte bara dela med mig till er så ni vet.

Det är snart dax. :D

Agneta

Jojo men Du blir stoppad vid gränstationen om du har dubbdäck. Där får du valet dra ut dem med hovtång (som finns o låna) eller vända om. Detta har drabbat en o annan som dragit ner for o bunkra men inte tänkt sig för.:D
#65 - 9 januari 2008 10:35
Jag förklarar lika bra som en blind slåss:D
Jag menar om man kör dit på sommarhjul och en olycka inträffar så är det höga böter.[:o]
Agneta.
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 9 januari 2008 11:02
Raskens skrev:
Jag förklarar lika bra som en blind slåss:D

Jag menar om man kör dit på sommarhjul och en olycka inträffar så är det höga böter.[:o]

Agneta.

Jag får kolla detta - känner ju några tyskar.
Vad jag vet är dock att de flesta tyskar kör med sommardäck i alla fall.

Vi har dock nu 3 anmälda bilar med godkända friktionsdäck för vinterlag (i både Tyskland och Sverige), men 2 av dom är småbilar så det blir kanske lite trångt i baksätena på 2 bilar.
#67 - 9 januari 2008 12:24
2 av dom är småbilar så det blir kanske lite trångt i baksätena på 2 bilar.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Finns det hjärterum.......[:-64][/COLOR][/FONT]
#68 - 9 januari 2008 14:16
Jag tar inte så stor plats ;-)
#69 - 9 januari 2008 14:45
Haha blir det en bil för de lite större pojkarna som jag själv och de mindre pojk/flickor i de små bilarna. Det ordnar sig nog ;-)
#70 - 9 januari 2008 14:47
lillfrasse skrev:
Haha blir det en bil för de lite större pojkarna som jag själv och de mindre pojk/flickor i de små bilarna. Det ordnar sig nog ;-)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]*S* Lillfrasse, det hör väl alla att en Lillfrasse får plats i en liten bil :p[/COLOR][/FONT]
#71 - 9 januari 2008 15:07
Jag gör inte skäl för namnet men far är ju storfrasse så det är ju upptaget redan. Men jag kan bo i bagaget med en låda pilsner som sällskap :x
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 9 januari 2008 15:33
lillfrasse skrev:
Jag gör inte skäll för namnet men far är ju storfrasse så det är ju upptaget redan. Men jag kan bo i baggaget med en låda pilsner som sällskap :x

Jaså du får "skäll" för det dit namn du - vi lovar dock att inte skälla på dig - åtminstone inte för namnet;)
Sen undrar jag lite var en "baggaget" är för något - har det nåt med bagge och get att göra kanske:p
Om du menar bagaget, så är det i alla fall inte större än att det blir fullt om man ställer in en låda med pilsner, så det är nog inte så mycket att hoppas på:D
#73 - 9 januari 2008 15:37
hmm, frigolitlådor och liknande?.....
#74 - 9 januari 2008 15:44
Jag tar i alla fall inte så mycket plats.. ;) Det har nog dom flesta märkt redan! Och lär ju inte ha så mycken packning heller [måste ju ha rum för räkor på hemvägen!!! :D]

Shit, vad skoj det ska bli!
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 9 januari 2008 16:00
hmm, frigolitlådor och liknande?.....

Det är ju bara en stor bil som det finns en chans att klämma in lite lådor i - men storhandling får vi nog avstå ifrån.

Alternativet är ju annars att hyra en minibuss - men då blir ju resan genast lite dyrare
#76 - 9 januari 2008 17:52
Men det kanske hade varit ett alternativ, beroende givetvis vad en sådan kostar....
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 9 januari 2008 18:56
ansjo skrev:
Men det kanske hade varit ett alternativ, beroende givetvis vad en sådan kostar....

Har försökt räkna på alla faktorer och det kan som billigast bli 150 kr dyrare per person - utslaget på alla.
Dock finns det rätt många men
1/ Vi behöver ändå att behöva en bil till (max 8 i minibussen)
2/ Har kollat på den billigaste biluthyraren och det gäller att just de har en bil ledig den helgen (det brukar behövas bokas långt i förväg över helgerna)
3/ Bilen kommer att lämnas tillbaka en timma för sent på måndagen och jag har kalkylerat med att vi skall slippa ett extra dygns hyra pga trots denna försening
4/ Bilen får högst vara 6 meter lång (annars blir färjan mycket dyrare)
5/ Hur mycket extra plats är det egentligen i en Toyota Hiace - jänmfört med bagaget i två småbilar?
6/ Har de godkända vinterdäck utan dubb på hyrbilen?

Nåväl är det värt att jag kollar vidare och är det värt 150 spänn extra för att hyra en minibuss
#78 - 9 januari 2008 19:07
Du har nog rätt Kjell, för min del spelar det ingen roll hur man kommer dit, och så många timmar blir det förhoppningsvis inte i bilen.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 9 januari 2008 19:15
ansjo skrev:
Du har nog rätt Kjell, för min del spelar det ingen roll hur man kommer dit, och så många timmar blir det förhoppningsvis inte i bilen.

Tiden är väl inte så farlig - det handlar nog mest om utrymme att ta med sig lite. Visst kommer vi att kunna ta med lite fisk/räkor/växter, men öl/vin om nu någon tänkt köpa det i Tyskland så lär det inte finnas utrymme för det (fast man kan ju handla sådant på båten om nu någon känner för det, men där är det ju inte så mycket billigare än här)
Bilagor:
#80 - 9 januari 2008 20:02
För mig är det helt ok att hyra en buss
Agneta
#81 - 9 januari 2008 20:05
Mig spelar det ingen roll. Kan ju bli stressigt att lämna tillbaka hyrbilen då. Och går inte alla in så kanske det inte spelar så stor roll.
#82 - 9 januari 2008 20:36
tror vi hellre köper räkor för 300:-(2 pers) och sitter trångt....
, men om vi samsas om frigolitlådor, så inte ALLA tar med sig (bättre en stor och isf. att man tar frysväska(liten ihopfällbar) i affärerna)
#83 - 9 januari 2008 20:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ärligt talat så tror jag inte det blir så himlans mycket mer plats i en minibuss, det är ju änndå 8 personer och 8 personers bagage som ska få plats.[/COLOR][/FONT]
#84 - 9 januari 2008 21:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ärligt talat så tror jag inte det blir så himlans mycket mer plats i en minibuss, det är ju änndå 8 personer och 8 personers bagage som ska få plats.[/COLOR][/FONT]

När man tänker efter lite:rolleyes:vilket jag inte gör så ofta men nu gjorde jag det:D
Så håller jag med Maria. Sen stressen att lämna till baka bussen direkt efteråt Då låter det nog bättre med tre bilar[:-159]

[:-174][:-174]Men nu kanske våren är på väg för jag hitta två snödroppar (blommor) i min trädgård idag.[:-174][:-174]
Agneta
#85 - 10 januari 2008 05:58
Jag skickade en prisförfrågan till en biluthyrare här i Varberg och de tog 4400:- + bensin för en VW buss i 4 dygn.Där får plats 8 pers samt bagage men om det blir billigare är nog tveksamt.
#86 - 10 januari 2008 16:43
takräcken och skidbox?
, skulle ju funka till allt icke levande...
tyvärr inget jag har,
men kan ju alltid komma med idee´r eller hur? :)
#87 - 10 januari 2008 16:46
Det verkar som alla tjejer vill åka småbilar, kanske skulle ta golfen ändå eller min brors suzuki alto.
Då har jag nog minst bil.
#88 - 10 januari 2008 19:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi har tydligen takbox(ar) jag kan låna från jobbet, om det är en eller två vet jag inte säkert, men det där med räcken är väl lite olika beroende på bil.[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 10 januari 2008 20:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi har tydligen takbox(ar) jag kan låna från jobbet, om det är en eller två vet jag inte säkert, men det där med räcken är väl lite olika beroende på bil.[/COLOR][/FONT]

Bilen lär väl då bli över 2 meter hög vilket innebär att det blir 760 kr dyrare
#90 - 10 januari 2008 22:08
Bilen lär väl då bli över 2 meter hög vilket innebär att det blir 760 kr dyrare

värt att testa..
(höjden med monterad takbox),
#91 - 10 januari 2008 22:36
Höjden på en vwbuss är 1,944m. Så takbox lär det inte gå på utan att höja priset. När man kollar i broschyrerna så är det 5,4 m3 på en multivan men bara 7 sittplatser totalt. Vw transporter har 8 platser men där hittar jag ingen höjd utsatt.
Agneta
#92 - 10 januari 2008 23:07
Den som söker hon letar:D Höjden på trsp. är 1,969m.
Agneta
#93 - 11 januari 2008 03:54
Raskens skrev:
Höjden på en vwbuss är 1,944m. Så takbox lär det inte gå på utan att höja priset. När man kollar i broschyrerna så är det 5,4 m3 på en multivan men bara 7 sittplatser totalt. Vw transporter har 8 platser men där hittar jag ingen höjd utsatt.

Agneta

takboxtanken var till dom vanliga bilarna vi åker med.
#94 - 11 januari 2008 11:44
Ok[:o] Då bör det väl gå kanske???:confused:
Agneta
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 11 januari 2008 12:00
Jag har bokat och betalt färjebiljetterna men visst går det att ändra. Jag kollade på den minibussen som jag hade räknat ut priset på men det fanns inga lediga, sedan finns det de som är dyrare som den ansjo angav priset för, men det är ju inte mer bagageutrymme i en VW Transporter än det är tillsammans i 2 småbilar. En takbox på en minibuss gör att den blir betydligt högre änm 2 meter och då blir färjan ännu dyrare
Hur mycket högre en bil blir med takbox det vet jag inte - jag har ingen sådan så jag kan inte mäta och jag vet inte heller om fästena till dessa passar till alla bilar.
#96 - 11 januari 2008 16:56
det finns 3 olika fästen om du har rails, dropplist eller ej , om du har takbox på en bil kostar dett inget extra, har själv en audi 100 och åkar ofte färje, dett är samma pris med eller utan,
mvh janne
#97 - 12 januari 2008 18:42
fick panik i fredags när jag hörde att körkort egenteligen inte är en gilitig legitimation mellan EU länderna?! rusa ner till polistationen och skaffa pass atl för att stå berädd för resan. Hoppas vi lyckas reda ut bilfrågan. vw buss är ju inte dumt? Ta hand om er alla Anders
#98 - 14 januari 2008 18:22
Takbox är tyvärr inget alternativ på min bil, den har för snygga rails för det.[:-142]
Det är nog plats så de räcker för fyra ändå.
#99 - 16 januari 2008 16:01
Har varitt hos doktorn idag efter 2,5 veckors haltande.:( En spricka i foten[:O]
Hur kan jag fått en spricka i foten jag har inte slått mig?????:eek:
Det blir bra på 4 veckor säger han.:rolleyes: Då hinner foten läka innan 31:a :)
Efter ett pm från Kjell om vad som kommer hända om Tomas åker istället för mig[}:)] Så blev jag nästan bra på en gång. :D:D:D Nu tycker jag det är tur att det är två veckor kvar[^]
Men vad jag längtar det kommer att bli kul[:-76]
Agneta
#100 - 17 januari 2008 08:31
14 dagar kvar.....
#101 - 17 januari 2008 10:59
Ååååh, vilka lyckostar ni är...
#102 - 17 januari 2008 12:04
Inka skrev:
Ååååh, vilka lyckostar ni är...

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, visst är vi :D[/COLOR][/FONT]
#103 - 17 januari 2008 19:50
Varför ska man bo så långt bort???
#104 - 17 januari 2008 20:17
14 dagar, det är ju en evighet. Jag vill åka NU. (Mina jobbarkompisar vill nog också att jag åker snart. De är ganska så trötta på mitt prat om tysklandsresan)
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 17 januari 2008 20:21
Den som väntar på något gott:D

Jag vill förövrigt inte alls åka nu - har alldeles för mycket som skall fixas innan:(
#106 - 17 januari 2008 20:28
Jag är helt säker på att du fixar det Kjell. Du är ju bra på att organisera

Vill du ha hjälp med något?
#107 - 18 januari 2008 05:43
Det skulle kanske vara vinterträdgården då;)!
#108 - 22 januari 2008 16:18
Hej Kjell. Hur skall vi göra med betalningen av färjan och hotellet? Vad jag har förståt så ligger du ute med pengar för färjan. Bensin osv får man nog göra upp med respektive bilägare. Du kanske vill ha in pengar för färjan på något konto så slipper det ju bli så mycket kontant hantering? Bara en undran.
Kjell Fohrman
Administrator
#109 - 22 januari 2008 16:19
ansjo skrev:
Det skulle kanske vara vinterträdgården då;)!

Bra idé;)
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 22 januari 2008 16:20
lillfrasse skrev:
Hej Kjell. Hur skall vi göra med betalningen av färjan och hotellet? Vad jag har förståt så ligger du ute med pengar för färjan. Bensin osv får man nog göra upp med respektive bilägare. Du kanske vill ha in pengar för färjan på något konto så slipper det ju bli så mycket kontant hantering? Bara en undran.

Återkommer med ett pm till alla om detta.
#111 - 22 januari 2008 16:25
Gör du så.
#112 - 23 januari 2008 10:17
En vecka kvar:p!
#113 - 23 januari 2008 10:19
ansjo skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Imorgon ja :p[/COLOR][/FONT]
#114 - 23 januari 2008 10:20
Ja just det, trodde det var torsdag idag....men längtar man till något så....
#115 - 23 januari 2008 10:42
ansjo skrev:
Ja just det, trodde det var torsdag idag....men längtar man till något så....

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sicken lång vecka du fick nu då :p[/COLOR][/FONT]
#116 - 23 januari 2008 11:37
Så är det att jobba skift, man tappar lite begreppet på dagarna och veckorna och ser bara fram emot ledigheten;). Och långa är veckorna ändå tycker jag;).
#117 - 24 januari 2008 13:00
ansjo skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nu är det en vecka kvar :D[/COLOR][/FONT]
#118 - 24 januari 2008 14:17
Nu ja....;)
#119 - 24 januari 2008 14:38
Tur att man ligger hemma med feber, nackspärr och envis hosta då. Hoppas det hinner släppa.
#120 - 24 januari 2008 22:14
Hehe.. har inte heller koll på dagar men hjälp, vad skoj det ska bli! :D Hoppas jag hinner få loss min lön bara :S
#121 - 25 januari 2008 16:57
fifi skrev:
:D Hoppas jag hinner få loss min lön bara :S

[:-17]Annars kan du ju alltid låna av Ansjo, han jobbar skift och har jätte mycket pengar.
[:-5] Så gör kanske Ansjo nu.
#122 - 27 januari 2008 17:37
Jag skulle vilja komma i kontakt med Mikael H för närmare planering av tider osv.
Kjell Fohrman
Administrator
#123 - 27 januari 2008 18:02
lillfrasse skrev:
Jag skulle vilja komma i kontakt med Mikael H för närmare planering av tider osv.

Han skulle ringa mig imorgon - jag ber honom höra av sig till dig
#124 - 27 januari 2008 18:15
Gör så ringer han på dagen så kanske jag inte svarar om jag kör en stor bullrig maskin. Då får han försöka igen eller lämna ett meddelande så får jag ringa upp.
#125 - 27 januari 2008 19:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om 4 dagar åker vi :D[/COLOR][/FONT]
#126 - 28 januari 2008 18:29
Om tre dagar åker vi:D:D
#127 - 29 januari 2008 05:39
om 6dagar åker vi!
#128 - 29 januari 2008 07:35
Jimmy.VBG skrev:
om 6dagar åker vi!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]hem ja :p[/COLOR][/FONT]
#129 - 29 januari 2008 15:15
Jimmy.VBG skrev:
[:-17]Annars kan du ju alltid låna av Ansjo, han jobbar skift och har jätte mycket pengar.

[:-5] Så gör kanske Ansjo nu.

Hahahahaha! :D :D Skulle verkligen vilja se hans min när han läste detta hahaha!

Men allting löste sig, var lite orolig ett tag där men hann få lönen och lyckades dessutom scora ett nytt jobb som jag startar på måndag klockan 18.00 på kvällen där *segerdans*
#130 - 29 januari 2008 15:26
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]2 dagar kvar nu :)[/COLOR][/FONT]
#131 - 29 januari 2008 15:53
fifi skrev:
Hahahahaha! :D :D Skulle verkligen vilja se hans min när han läste detta hahaha!

Jag kan ärligt säga att jag skrattade gott, och hade en hel del inlägg som svar på gång men deletade dessa då de inte passade för offentlighetens ljus:p!
#132 - 29 januari 2008 16:42
fifi skrev:
lyckades dessutom scora ett nytt jobb som jag startar på måndag klockan 18.00 på kvällen där *segerdans*

Får gratulera nya jobbet! Vet det är alltid jobbigt med lönerna när man byter jobb. Bara det blir bättre jobb så får man stå ut med det.
#133 - 29 januari 2008 16:47
ansjo skrev:
Jag kan ärligt säga att jag skrattade gott, och hade en hel del inlägg som svar på gång men deletade dessa då de inte passade för offentlighetens ljus:p!

Man får väl igen detta i sinom tid.
Kjell Fohrman
Administrator
#134 - 29 januari 2008 18:04
Kollade just på vädret och de förutspådde storm på torsdag natt - hoppas ni inte har anlag för sjösjuka:p
#135 - 29 januari 2008 19:36
[xx(]Tur att det finns piller mot nästan allt[:-53]
#136 - 29 januari 2008 22:26
Raskens skrev:
[xx(]Tur att det finns piller mot nästan allt[:-53]

Du stavade fel, det stavas inte piller utan ÖÖl.
#137 - 30 januari 2008 08:28
hoppas ni inte har anlag för sjösjuka:p

[xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]
Kjell Fohrman
Administrator
#138 - 30 januari 2008 08:47
[xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]

En SJÖjungfru kan ju knappast bli sjösjuk;)
#139 - 30 januari 2008 09:08

Hehe en akvarist kan väl inte ha något emot o mata fiskar.:D:D Ha en trevlig tur nu o vi som är hemma väntar på foton o rapporter.
#140 - 30 januari 2008 16:20
Jimmy.VBG skrev:
Du stavade fel, det stavas inte piller utan ÖÖl.

Förstår inte hur jag kunde stava så fel:confused:
men det var ju längesen jag gick i skolan;)
Tur att det finns ÖÖL:D
#141 - 30 januari 2008 16:23
Raskens skrev:
Förstår inte hur jag kunde stava så fel:confused:

men det var ju längesen jag gick i skolan;)

Tur att det finns ÖÖL:D

vad skall vi med olja till?... :/
#142 - 30 januari 2008 16:28

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Inte så länge hon håller sig i sitt element, men jag har ingen lust att hänga på släp efter båten, men jag har laddat med medikament :D[/COLOR][/FONT]
#143 - 30 januari 2008 16:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En liten fråga bara. Det finns väl lakan och sån't på plats?[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#144 - 30 januari 2008 16:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En liten fråga bara. Det finns väl lakan och sån't på plats?[/COLOR][/FONT]

Om dom inte har blåst bort på hotellets klädstreck, eller om Stena båten behöver dom så segel när motorn pajar i värsta stormen så finns det säkert lakan i alla fall:p. Hur det är med "sånt" vet jag däremot inte;)
#145 - 30 januari 2008 16:34
Om dom inte har blåst bort på hotellets klädstreck, eller om Stena båten behöver dom så segel när motorn pajar i värsta stormen så finns det säkert lakan i alla fall:p. Hur det är med "sånt" vet jag däremot inte;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Stråååålande!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red](sol och stiltje vill vi ha) :)[/COLOR][/FONT]
#146 - 30 januari 2008 16:36
Då får du nog åka med någon annan båt;).
Vi kanske ska sätta en peng på vem som ulkar först:p?
Kjell Fohrman
Administrator
#147 - 30 januari 2008 16:48
ansjo skrev:
Då får du nog åka med någon annan båt;).

Vi kanske ska sätta en peng på vem som ulkar först:p?

Nåväl dagens stora färjor är minst sagt stabila och brukar inte gunga så mycket ens när det blåser rejält, så om någon mår dåligt så är det snarare pga de vätskor finns på båten och inte utanför båten;)
#148 - 30 januari 2008 17:08
vad skall vi med olja till?... :/

Vi kan ju smörja för nån räkodlare:)
#149 - 30 januari 2008 18:09
[COLOR="Red"]TREVLIG RESA ALLESAMMANS![/COLOR]
#150 - 30 januari 2008 19:03
ingen mer än jag som är nervös för att Stena skall ställa in färjorna? börjar tom ställa extra vä(xt)karklocka för imorgon. har pysslat om all mina fiskar extra mycket när nu husse skall va borta flera dagar.
#151 - 30 januari 2008 19:08
Gjort vattenbyten idag istället för till helgen och instruerat frugan om matningen till mina ögonstenar:)
Skulle färjan vara inställd så är det bara att ta bilarna och dra söderut som ett gäng flyttfåglar....
#152 - 30 januari 2008 19:28
Hmmm... Ett stycke fifi kommer nog att vinna alla spytävlingar, är väldigt sjösjuk [och pinsamt nog en aning havsrädd, tror alltid att båten ska sjunka!] och kommer vara grön! :D Men ska försöka hitta lite åksjuketabletter och har ju mina trogna sömnpiller - får sjunka ner i en självmedicinerad koma om det blir för illa ;)
#153 - 30 januari 2008 19:40
fifi skrev:
får sjunka ner i en självmedicinerad koma om det blir för illa ;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi kan koma tillsammans [:o][/COLOR][/FONT]
#154 - 30 januari 2008 19:40
Nåväl dagens stora färjor är minst sagt stabila och brukar inte gunga så mycket ens när det blåser rejält, så om någon mår dåligt så är det snarare pga de vätskor finns på båten och inte utanför båten;)

vet inte förhållande i storlek till denna som vi skall åka imorgon och den som trafikerar sthlm-estland, men é det hård sjögång så känns det...,

det blir att sjunga "august och lotta" bara ;) haha..
#155 - 30 januari 2008 19:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vi kan koma tillsammans [:o][/COLOR][/FONT]

Hahaha får nog bli så! :D Vilka partyfiskar vi är ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#156 - 30 januari 2008 20:07
vet inte förhållande i storlek till denna som vi skall åka imorgon och den som trafikerar sthlm-estland, men é det hård sjögång så känns det...,

det blir att sjunga "august och lotta" bara ;) haha..

Vi går mot vinden och dessutom så går vi större delen av resan mellan Danmarks öar där det inte blåser så mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#157 - 30 januari 2008 20:08
ansjo skrev:
Skulle färjan vara inställd så är det bara att ta bilarna och dra söderut som ett gäng flyttfåglar....

OM det skulle blåsa så mycket att färjan blir inställd då lär det inte vara lämpligt att vara ute i trafiken heller;)
#158 - 30 januari 2008 20:13
fifi skrev:
Hahaha får nog bli så! :D Vilka partyfiskar vi är ;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jadu!! Värsta diskusarna (platta figurer) :D men vi får hoppas medikamenten håller oss någolunda på rätt fena i alla fall ;)[/COLOR][/FONT]
#159 - 30 januari 2008 20:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jadu!! Värsta diskusarna (platta figurer) :D men vi får hoppas medikamenten håller oss någolunda på rätt fena i alla fall ;)[/COLOR][/FONT]

Jeppjepp! :D Skönt att man inte är helt ensam om att vara sjösjuker i alla fall, man känner sig lagom häftig när man gungar runt sådär
#160 - 30 januari 2008 20:16
blir nog fina fisken är man i gott sällskap är allting trevligt. har alla bilar gps eller skall jag rycka med mig en ?
Kjell Fohrman
Administrator
#161 - 30 januari 2008 21:08
staan skrev:
blir nog fina fisken är man i gott sällskap är allting trevligt. har alla bilar gps eller skall jag rycka med mig en ?

Jag köpte en GPS för några år sedan, men det var så himla jobbigt att hålla på att mata in adresser och sedan hamnade man ändå på någon återvändsgata (eller som kaj.p ute på en åker:p) så den hamnade i någon låda någonstans. Men du kan ju plocka med en om du vill.
Fast mata då in adresserna innan

Fredag
1/ Hamburger Strasse 283, 38114 Braunschweig
2/ Burgdorfer str. 72-80, 31275 Lehrte
3/ Ahornweg 3a, 31867, Lauenau
4/ Am Markt 5, 31552 Apelern

Lördag
1/ Messegelände, 30521 Hannover
2/ Helenstr. 7, 30519 Hannover
3/ Herrenhäuser Str. 4a, 30419 Hannover
4/ Am Markt 5, 31552 Apelern

Söndag
1/ Kampstraße 30, 22113 Oststeinbek
2/ Stein-Hardenberg-Str. 22045 Hamburg (Wandsbek)
3/ Lokstedter Grenzstraße 2, 22527 Hamburg
4/ Schwedenkai 1, 24103 Kiel
#162 - 30 januari 2008 21:34
es schaffen wir doch. kein probleme damit. bis morgen...
#163 - 30 januari 2008 22:22
Dags att sova så man inte däckar alltför fort i bilen [brukar alltid somna till slut dock hehe]! :D Godnatt alla söta zoopetare, vi synes imorgon ;)
#164 - 30 januari 2008 22:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag önskar er en trevlig resa! Själv var jag i Helsingfors för tre veckor sedan. 20 sekundmeter... jag har aldrig varit sjösjuk förut utan varit väldigt tålig medans andra dukat under... 20 sekundmeter var mer än vad jag mäktade med... Att se hur dansgolvet gjorde "line-dance" från sida till sida var mer än vad jag klarade med så jag kastade in handduken och gav vika för den store vite porslinsguden... [xx(][:-27][:-63][:-75][:-87][:-101] Jupp... Även de kaxigaste... Ha det superkul och tänk inte på bittra, ångerfulla mig... nej-nej... roa er kungligt! [:-61] Det hade ju jag gjort om jag hade vart med. Må vindarna blåsa från rätt håll!! :D[/COLOR][/FONT]
#165 - 30 januari 2008 22:50
Du kan hoppa in i min väska och kika fram lite sådär småkäckt när vi sitter runt middagsbordet "tjohoo":p. Det var trödigt att du inte kunde följa med, men det kommer säkerligen fler tillfällen och jag ska shoppa för dig med;).
#166 - 30 januari 2008 22:53
ansjo skrev:
Du kan hoppa in i min väska och kika fram lite sådär småkäckt när vi sitter runt middagsbordet "tjohoo":p. Det var trödigt att du inte kunde följa med, men det kommer säkerligen fler tillfällen och jag ska shoppa för dig med;).

[CENTER][FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][COLOR=DarkOrchid]Jag vill ju för fanken med juh!!! [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][SIZE=2][COLOR=DarkOrchid]Fler tillfällen.... ? för räkresa till Tyskland?? Kidding me??? 2009 kanske ja...[/COLOR][/SIZE][/SIZE][/FONT]
[/CENTER]
#167 - 30 januari 2008 22:54
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=Plum]morr, järnspik, skitskitskitskit[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#168 - 30 januari 2008 22:58
Ska vi ringa när vi kommer fram till mässan eller när vi kommer till den första stoooora affären?:p:D
#169 - 30 januari 2008 23:07
ansjo skrev:
Ska vi ringa när vi kommer fram till mässan eller när vi kommer till den första stoooora affären?:p:D

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ringa vem? :rolleyes: Jag tänker stänga av min mobil!! ;) Eller.... Näh.... Hur mycket pengar skall jag skicka över och till vem??:p Gött att få handla utan att va sjösjuk och känna sjögången i knäna i två veckor efteråt....;) Då beställer jag; gröna räkor, gula räkor, black crystal, blå tigerräkor, dvärghumrar och fem aquaboxar (5,5 liters kompletta akvarium för max 200 kronor styck...). Ing problem va??:p
[/COLOR][/FONT]
#170 - 30 januari 2008 23:08
Har du läst min inköpslista;)?
#171 - 31 januari 2008 07:17
http://www.smhi.se/

Nytt oväder på ingång

Under torsdagen närmar sig ett mycket djupt lågtryck västerifrån och medför blåsigt väder i södra Sverige med risk för mycket hårda vindbyar. Samtidigt väntas också nederbörd. Även fredagen blir mycket blåsig.

»»Meteorologens kommentar
»»Till aktuella varningar

Stackare[B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#172 - 31 januari 2008 07:37
c90368 skrev:
http://www.smhi.se/

Nytt oväder på ingång

Under torsdagen närmar sig ett mycket djupt lågtryck västerifrån och medför blåsigt väder i södra Sverige med risk för mycket hårda vindbyar. Samtidigt väntas också nederbörd. Även fredagen blir mycket blåsig.

»»Meteorologens kommentar

»»Till aktuella varningar

Stackare[B)]

Men vilken tur att vi åker bort härifrån då;)
Just nu är det uppehåll och vindstilla i "stormiga" Göteborg
#173 - 31 januari 2008 07:43
Men vilken tur att vi åker bort härifrån då;)

Just nu är det uppehåll och vindstilla i "stormiga" Göteborg

Utfärdad: 2008-01-31 kl 07:32 Varningarna gäller för de kommande 24 timmarna.

Kattegatt 2 storm
Sydväst 15 m/s. Fram på dagen syd ökande till 20-25 m/s. Från i kväll åter sydväst och tillfälligt något avtagande.

Lycka till:)

Jag och säkert alla andra avundsjuka Zoopetare ser fram mot både bilder och film:D
#174 - 31 januari 2008 08:35
Japp snart syns vi på färjan boys and girls. Hur mycket euros har ni växlat till er?
#175 - 31 januari 2008 10:43
Inga ännu så länge :S Men ska in till staden nu och dels bestämma arbetstider [lite rädd för att jag får passet klockan tio på måndag.. mao plocka ner en morgonrock i väskan och åka direkt dit omfg!] och dels växla lite. Det suger att vara pank för det blir bara en tusing till shopping i tyska landet :(
#176 - 31 januari 2008 11:50
Hej alla vänner! Jag sitter på tåget till Göteborg. Vi ses snart!
#177 - 31 januari 2008 13:41
Annika skrev:
Hej alla vänner! Jag sitter på tåget till Göteborg. Vi ses snart!

hoppas du inte råkar ut för några missöden... SJ é ju kända för sådant...
#178 - 31 januari 2008 14:06
Ska bli kul att träffa dig Annika! :D
#179 - 31 januari 2008 15:24
dags att börja dra sig in mot stan det sägs vara mycket trafik. ses om en stund

//Anders
#180 - 31 januari 2008 17:11
Ha de så skoj på båten inatt :D

Hoppas det blir en trevlig tur söderut med många fina räkor med hem !
#181 - 31 januari 2008 18:08
Ser fram emot foton från resan här sen... :D
#182 - 31 januari 2008 18:15
Det är vi fler som gör :)
Kjell Fohrman
Administrator
#183 - 4 februari 2008 09:49
Nu är jag hemma igen efter en riktigt kanonresa där vi besökt många trevliga ställen, sett en massa snygga fiskar och vackra akvarium och framförallt haft enormt trevligt i riktigt "gött" sällskap:D
#184 - 4 februari 2008 10:06
Har precis landat hemma efter denna spännande utflykt. Tack Kjell för den härliga planeringen och tack alla ni andra som gjorde detta till en kanon resa.

/kleine Fritz
#185 - 4 februari 2008 10:13
En får la knö sig in

Tack alla för en underbar resa. Tror jag ska ta och sova ett par dagar och vila skrattmusklerna :-) Jag längtar redan efter er.
#186 - 4 februari 2008 10:25
Berätta mer!!

Jag är jättenyfiken............ Blev det mycket räkor till samlingarna?

Tänkt på er i helgen och ångrat att jag inte följde med. Får bli en tur till Puttgarten i sommar igen då med en avstickare till Hannover;);)
#187 - 4 februari 2008 10:36
Jag måste även jag tacka för denna härliga resan. Tack Kjell för en väldigt bra plannerad resa. Alla anndra oxå för det förträfligt trevliga sällskapet.
Oj vad jag haft kul:D:D:D
Agneta
#188 - 4 februari 2008 11:22
Jag kan inte göra annat än att hålla med, ett stort tack Kjell för ett prima arrangemang och alla ni andra för att ni gjorde detta till en oförglömlig resa! Räkorna är snart ikoppade i karet och bilder kommer senare!

Men kan ni gissa vad detta är:p: http://www.fotoakuten.se/displayimage.php?pid=910&fullsize=1 ?
#189 - 4 februari 2008 11:37
:D:D:D:D:D:D:p:p:p:p:p
#190 - 4 februari 2008 11:37
ansjo skrev:

Fifis buske? ;-)
#191 - 4 februari 2008 11:52
Gissa paret:
#192 - 4 februari 2008 12:02
Staan Travolta och MiniFranz Jäger?
#193 - 4 februari 2008 13:21
Tack allihopa! inklusive Kjellan.
Det var en mycket kort långhelg, längesen man träffat så mycket helgalet folk på en gång.

Ha de gött!
#194 - 4 februari 2008 13:34
oj, oj, oj:D Det verkar ha varit en mkt lyckad tripp! Ser fram emot ännu fler bilder när ni hämtat er
Kjell Fohrman
Administrator
#195 - 4 februari 2008 13:53
Stor tack också för den våta presenten.

För er som inte var med kan jag väl göra en superkort summering på vad vi hann med (artikel + video kommer så småningom)
Jag är också övertygad om att en del foton kommer att läggas upp så småningom

Torsdag
Färjan la ut ca 2 timmar försenad pga ovädret. Vi roade oss dock ändå på färjan

Fredag.
Färjan var 2,5 timmer försenad till Kie. Vi besökte först Zoo Klein som visade sig vara just liten (klein=liten) så det blev ett snabbesök, men att denna affär var en besvikelse gjorde inget eftersom det ändå låg på vägen till....
Das Aquarium som var en mycket stor och bra affär
På kvällen roade vi oss ännu mer på hotellet

Lördag
Förmiddagen ägnades åt husdjursmässan med huvudinriktning på akvarium. Helt OK och många snygga växtakvarier, men mässan var ändå inte större än att vi övergav den under eftermiddagen och då istället besökte...
Meerwasser aquaristik som var en pytteliten affär som vi nog kunde ha hoppat över, så vi tog oss snabbt vidare till ....
Sea Life som är ett stort nybyggt akvarium och det var helt OK. Speciellt var "rengskogen" fint uppbyggd. Det var dock oerhört trångt där pga av massor med besökare.
Sedan var det dags för "Aqua Café" där vi kunde smaska i oss godsaker och kolla på en massa akvarium.
På kvällen roade vi oss ännu mer på hotellet

Söndag
Då besökte vi först Logemann-bröderna och kollade på och köpte en himla massa fina räkor....
och sedan åkte vi till Aquarium Tonndorf som var ytterligare en fin affär där det också inhandlades en hel del.
Till sist så besöktes akvariet på Hagenbechs Tierpark där det också var himla trångt, men också mycket att se på. Bl.a ett helt suveränt sydamerika akvarium.
På kvällen roade vi oss på färjan, även om det nog var något stillsammare än de tidigare kvällarna.

Måndag
Idag är vi trötta och glada
#196 - 4 februari 2008 16:22
Annika skrev:
Gissa paret:

Hehehe Lillfrasse på staan minsann!! :D :D :D

Nu ska fifi sova i en vecka eller så sedan kommer bilder, busken är alldeles grön och magen sönderskrattad. Aldrig haft så kul förr!

Och bara så ni alla vet; i den göteborgska parlören betyder "roa sig" att resa mot medvetslöshet ;)
#197 - 4 februari 2008 17:36
Jag har inte än fått koppat in allt,...
Meerwasser aquaristik får jag nog säga inte ALLS skulle hoppas över, jag hittade en helt underbar "guppy" där... får se om det kommer någon bild på den framöver.
Smaken är ju som baken, jag skulle sagt att Sea Life kunde skippats. 40 minuter kö och sedan kö för att gå runt i byggnaden....

men Karnevalen var fin, och vi hade ju tur med vädret......
Kjell Fohrman
Administrator
#198 - 4 februari 2008 17:42
Jag har inte än fått koppat in allt,...

Meerwasser aquaristik får jag nog säga inte ALLS skulle hoppas över, jag hittade en helt underbar "guppy" där... får se om det kommer någon bild på den framöver.

Smaken är ju som baken, jag skulle sagt att Sea Life kunde skippats. 40 minuter kö och sedan kö för att gå runt i byggnaden....

men Karnevalen var fin, och vi hade ju tur med vädret......

Ja meerwasser-affären kom jag ju inte in i - så därav min kommentar:p
#199 - 4 februari 2008 17:43
Bl.a ett helt suveränt sydamerika akvarium.

Har du några bilder på det?
Kjell Fohrman
Administrator
#200 - 4 februari 2008 17:47
Kjaer skrev:

Något kommer säkert så småningom att dyka upp i "Offentliga akvarium", men dels fick man inte använda blixt där och dels så var akvariet 8 meter långt (eller något sådant) och det stod fullt med folk framför det så något bra översiktsfoto kommer det inte att bli i alla fall
Kjell Fohrman
Administrator
#201 - 4 februari 2008 17:58
Foto på nästan alla när vi besöker "Aqua Café"
#202 - 4 februari 2008 18:29
Kjaer skrev:

Här är en bild på ca halva karet:
#203 - 4 februari 2008 18:36
Här är lite fler från SA karet...
#204 - 4 februari 2008 18:41
Här är lite fler fler...
#205 - 4 februari 2008 19:51
[QUOTE=fifi]busken är alldeles grön och magen sönderskrattad. Aldrig haft så kul förr![/QUOTE]Ops! Grön. Vad har ni varit ute på för äventyr igentligen (sorry) [:o][:o]

Har vi några blivande växtakvarister tillbaka från resan då?
#206 - 4 februari 2008 20:07
BluesBoy skrev:
Ops! Grön. Vad har ni varit ute på för äventyr igentligen (sorry) [:o][:o]

Har vi några blivande växtakvarister tillbaka från resan då?

Algblomning vettu ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#207 - 4 februari 2008 20:37
Ser att lillfrasse har lagt upp lite foton i goldisarnas bildarkiv http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?ppuser=24897
#208 - 4 februari 2008 20:55
Jag knappar för glatta livet, bilderna kommer här också. Frukosten på morgonen på hotellet resten är från mässan. Sista för ikväll de flesta ligger under goldarkivet som kjell länkade till.
#209 - 5 februari 2008 08:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag vill oxå tacka alla och stämma in i lovsången över Kjells fantastiska planering :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det har varit en kanonhelg och jag är fortfarande supertrött [:-122], mest pga för lite sömn.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nu går "vilddjuren" och traskar i köksträdgården som även tömts på CB och Endlers, dom senare håller på att koppas in bland sina fränder i jobbetburken, och attans många röda mail måste gås igenom så det lär inte bli några bilder från mig på ett tag, jag ska se vad jag mäktar med ikväll.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ha det gôtt och knô lagom alla goa gubbar och gummor :D[/COLOR][/FONT]
#210 - 5 februari 2008 08:28
Det ser ud, som I har haft bra och spännende tur. Fine billeder :)
#211 - 5 februari 2008 09:06
fifi skrev:
Algblomning vettu ;)
Svar på tal! Det är gôtt.
Mörklägg tre dar vet'ja :D

[QUOTE=Kjell Fohrman]Förmiddagen ägnades åt husdjursmässan med huvudinriktning på akvarium. Helt OK och många snygga växtakvarier [/QUOTE]Tyckte ni växtakvarierna höll måttet? Var det mycket inspiration när det gäller design och layouter t.ex. ? Bildexemplen är inte sååå imponerande (tack för dem förresten) men de kan ju inte ersätta upplevelsen live. Dessutom är det väl bara ett axplock förmodar jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#212 - 5 februari 2008 09:28
BluesBoy skrev:
Tyckte ni växtakvarierna höll måttet? Var det mycket inspiration när det gäller design och layouter t.ex. ? Bildexemplen är inte sååå imponerande (tack för dem förresten) men de kan ju inte ersätta upplevelsen live. Dessutom är det väl bara ett axplock förmodar jag.

Det var oerhört mycket bättre än på Aquarama i alla fall. Sedan var det väl ömsom vin och ömsom vatten och man får ju vara medveten om att de hela skall sättas upp snabbt och det gör det ju inte direkt lättare.
Jag pratade med en av domarna och han sa att det var jättesvårt att döma eftersom det ju var så helt olika stilar på akvarierna, alltifrån "Amano", till holländskt, till sparsmakat, till kitch. det finns ju egentligen inget som är "rätt" eller "fel" utan det handlar ju bara om olika smaker. Han sa även att domarna hade vitt skilda favoriter.
Jag fotade ett 30-tal av akvarierna (de bästa enligt min mening) och de kommer alla med i Zoopets stora fotoarkiv. Ett antal av dessa kommer också med i den kommande zoopetartikeln
#213 - 5 februari 2008 09:31
Jag ska i ärlighetens namn säga att så jätteimponerad var jag inte. Det var en hel del kar som var planterade med växter som var tagna direkt från krukorna, och då är det inte så svårt att få till det.
Om man skulle kallat tävlingen layouttävling skulle jag kunna instämma lite bättre;).
Kjell Fohrman
Administrator
#214 - 5 februari 2008 09:43
ansjo skrev:
Jag ska i ärlighetens namn säga att så jätteimponerad var jag inte. Det var en hel del kar som var planterade med växter som var tagna direkt från krukorna, och då är det inte så svårt att få till det.

Om man skulle kallat tävlingen layouttävling skulle jag kunna instämma lite bättre;).

"The art of the Planted Aquarium" var ju rubriken för tävlingen och den säger ju egentligen bara att det skall vara växter i akvariet och det var det ju.
Sedan håller jag med om att ett gäng av akvarierna såg ut att vara nykrukade och det är ju inte så kul, några av akvarierna var också direkt dåliga.
Jag tycker dock att ett 20-tal av akvarierna var bra och var antingen snygga eller hade lite olika ideer för design som var klart tänkvärda.
#215 - 5 februari 2008 19:14
Här kommer det sista från mässan samt utanför Meerwasser aquaristik. Imorgon kommer det bilder från Sealife.

/kleine Fritz unt beerbell.
Kjell Fohrman
Administrator
#216 - 5 februari 2008 20:31
Hittade några foton till från Aqua Cafét.
Övriga foton jag har kommer att läggas in i Zoopets stora fotoarkiv eller i resp. artikel
Uppifrån och ner
Jättelik G. brasiliensis hane
Hona med yngel
Thorichthys-hane
staan
Maria-Sjöjungfru + fifi
Vieja synspila-hane
#217 - 5 februari 2008 20:59
En av räkorna har inte överlevt natten hemma hos mig men de andra tre är pigga.
#218 - 5 februari 2008 21:08
Annika skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fy så synd :(, men tur att dom andra mår bra. Ta väl hand om dom :) fast det vet jag ju att du gör ;)[/COLOR][/FONT]
#219 - 5 februari 2008 21:11
Det var tråkigt att höra, men hoppas att de övriga mår väl och att du snart har ett par hundra minisar:)!
#220 - 5 februari 2008 21:12
Annika skrev:

Vad är detta för snyggingar då??
Nyfiken som f-n.
Kjell Fohrman
Administrator
#221 - 5 februari 2008 21:19
Annika skrev:

Tråkigt att höra, men riktiga snyggingar är det i alla fall.
Lycka till med de 3 resterande dyrgriparna
#222 - 5 februari 2008 21:23
Det var den minsta räkan som inte klarade sig. Det var synd men sånt händer.

Räkorna kommer från Sulawesi och har inte fått något namn ännu.
#223 - 5 februari 2008 21:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Några bilder från Das Aquarium här då:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]1. Stora korallkaret i visningsrummet på Das Aquarium[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]2. Lilla saltis i samma visningsrum[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]3. SA i samma visningsrum[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]4. Fifi, Jimmy & Staan i samspråk vid koi-dammarna på Das Aquarium[/COLOR][/FONT]
#224 - 6 februari 2008 08:20
Annika skrev:

Det var la änna göra synd.:( Kolla nu så dom andra knör la inte;)
Eller det skulle dom ju.
#225 - 6 februari 2008 08:32
Annika skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det står lite info om dom här[/COLOR][/FONT]
http://www.redbee.se/2008/01/19/sulawesi-rakor/
#226 - 6 februari 2008 08:54
Annika skrev:

LÄCKER!!!!!! [:P][:-15][:-38][:-100]
#227 - 6 februari 2008 11:52
Ojojoj, har inte orkat mig att lägga in bilderna på datorn ännu haha, ni är flitiga minsann!
Men det kommer det kommer.. Ville du ha dom Kjell? Kan ju alltid zippa dom och maila över om du vill :)

Ynk på räkan Annika!! :( Men.. tja. Låt oss hoppas att de resterande tre blir kära då.
#228 - 6 februari 2008 11:54
BluesBoy skrev:
Svar på tal! Det är gôtt.

Mörklägg tre dar vet'ja :D

Hahaha ett ypperligt råd! :D

Och kan instämma med ansjo om att akvarierna inte var världens höjdare men lite inspiration fick man allt, ska lägga in de bilder jag tog strax. Många av karen hade verkligen tjänat på att få stå ett tag, då hade de blivit supersnygga.
Kjell Fohrman
Administrator
#229 - 6 februari 2008 12:37
Jag har nu lagt upp ett 30-tal av akvarierna i Zoopets stora fotoarkiv (bara tillgängligt för goldisar).
Jag har också mailat arrangörerna och efterlyst svar på vilka akvarier det var som segrade i tävlingen, men jag har ännu inte fått svar
Kjell Fohrman
Administrator
#230 - 6 februari 2008 15:20
Jag har nu även lagt upp några foton från Sea Life i Hannover
Kjell Fohrman
Administrator
#231 - 6 februari 2008 15:24
fifi skrev:
Men det kommer det kommer.. Ville du ha dom Kjell? Kan ju alltid zippa dom och maila över om du vill :)

Jepp jag är intresserad av foton från mässan, från Sea Life i Hannover och från Tropen Aquarium i Hamburg.
Så alla som har bra foton därifrån - släng upp dom i denna tråd, i goldisarna fotoalbum, eller bränn en CD och skicka till mig - behöver dom omgående).
#232 - 6 februari 2008 15:59
Annika skrev:
Det var den minsta räkan som inte klarade sig. Det var synd men sånt händer.

Ok, men jag lägger ändå till dom på min vill ha lista. :D
#233 - 6 februari 2008 17:31
Annika skrev:

Spännande. Har du fått reda på hur de vill ha vattnet i karet??? Vilka vattenvärden?? Temp??? Salt???

Jättesnygga!!!
#234 - 6 februari 2008 18:30
Enligt de uppgifter jag fått vill de ha ganska hårt vatten och ett pH runt 8, temp 26 grader, inget salt.
#235 - 6 februari 2008 18:32
Låter som något en del drack på kvällarna;).
Kjell Fohrman
Administrator
#236 - 6 februari 2008 19:27
Upptäckte just att också Annika har lagt upp en hel del foton i Goldmedlemmarnas fotoarkiv http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?ppuser=24793
#237 - 6 februari 2008 20:11
ansjo skrev:
Låter som något en del drack på kvällarna;).

Jag minns då inte att någon drack något under resan:confused: men fruktansvärt roligt hade jag i allafall så tack alla vänner och får guru kjelle för ett underbart arrangemang.
#238 - 6 februari 2008 20:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Annika: Lite mer om dina juveler (och juvelkompisar) här:[/COLOR][/FONT]
http://crusta10.de/templates/index.php?page=4&showid=19&lang_id=1&katid=1
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag är inte riktigt 100 men jag tror mig hitta den på sid 4.[/COLOR][/FONT]
#239 - 6 februari 2008 20:37
Tack Maria för länkarna.

Jag har en drös med foton http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1031
#240 - 6 februari 2008 20:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nu har jag lagt in lite foton oxå. :)[/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=683
#241 - 6 februari 2008 20:55
Lite bilder från sealife.
#242 - 9 februari 2008 20:53
Hej alla resekompisar, jag saknar er!!!!

Räkorna äter och mår bra, barnen sover och allt är förskräckligt lugnt och tyst.
#243 - 9 februari 2008 20:57
Annika skrev:
Hej alla resekompisar, jag saknar er!!!!

Räkorna äter och mår bra, barnen sover och allt är förskräckligt lugnt och tyst.

Jag sitter o tittar varjedag efter projekt tråden för räkorna.;)
Ja lite tystare o lugnare är det i dag jämfört för en vecka sen.:D
Jag saknar er alla oxå.
#244 - 9 februari 2008 21:03
Jo lite lugnare är det. Visa räkan så kanske det blir lite mer liv i luckan. ;-)
#245 - 9 februari 2008 21:23
lillfrasse skrev:
Jo lite lugnare är det. Visa räkan så kanske det blir lite mer liv i luckan. ;-)

Om de inte va så blyga... Jag försöker fortfarande få till bra foton
#246 - 9 februari 2008 22:46
Haha fel räka syster som en annan skaraborgare hade sagt.
#247 - 9 februari 2008 23:04
Tänker Franz på den nya tävlingen gissa busken??
#248 - 9 februari 2008 23:23
Det var många ord och annat som fick en helt ny innebörd gissa busken och schnabel käse sallad var var nog de bästa.
#249 - 9 februari 2008 23:29
Jo så var det. Det var i alla fall ingen kelig resa.
#250 - 10 februari 2008 12:57
Det är bara att vänta tills anmälningarna till Duisburg kommer upp så vi får köra ett race igen;)!
Kjell Fohrman
Administrator
#251 - 12 februari 2008 20:10
Jag fick resultatlistan från Planted Aquarium-tävlingen idag och därmed kunde jag också göra artiklen klar
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=475
#252 - 12 februari 2008 21:14
Härligt Kjell! Trevlig läsning som vanligt
Kjell Fohrman
Administrator
#253 - 12 februari 2008 21:22
Extra trevligt var att vi denna gång är flera som bidragit med foton:D
#254 - 12 februari 2008 21:46
Trevligt. Hmm jag har nog fler foton från söndagen som jag inte fått upp. Tror det finns på aqua cafet, tonndorf, logeman och hagenbechs.
Kjell Fohrman
Administrator
#255 - 13 februari 2008 08:11
lillfrasse skrev:
Trevligt. Hmm jag har nog fler foton från söndagen som jag inte fått upp. Tror det finns på aqua cafet, tonndorf, logeman och hagenbechs.

De foton jag kan ha nytta av är ifrån de offentliga akvarierna och från mässan, men oavsett om jag kan använda fotona eller inte är det alltid trevligt med foton från resan.

Vad gäller växttävlingen - ni som var där vilket akvarium tyckte ni var snyggast?
Håller ni med domarna.
#256 - 13 februari 2008 14:45
Jag tycker att domarna valde rätt akvarium. Har nu fått lite bilder fast mina är det mest folk på väldigt lite fiskar.
Gissa andvändningen?
Fifi får lite efterrätt.
Kjell myser.
Lite senare på kvällen.
Allvarligt snack i baren.
Svart havsmonster.
och söta små räkor.
#257 - 14 februari 2008 14:16
Men visst skulle ni till räkodlarbröderna? Inga bilder därifrån? Vore också kul att få veta vad ni köpte... och vad det kostade! fast det kanske står i någon annan tråd?
#258 - 14 februari 2008 15:36
Bilderna i artikeln fungerer inte för mig...
#259 - 14 februari 2008 15:56
Mamma Mia skrev:
Men visst skulle ni till räkodlarbröderna? Inga bilder därifrån? Vore också kul att få veta vad ni köpte... och vad det kostade! fast det kanske står i någon annan tråd?

i stora drag, dom fotona som finns på räkor är från logemans.. (utom dom från mässan då)
Kjell Fohrman
Administrator
#260 - 14 februari 2008 15:57
Mamma Mia skrev:

Nja nog har det varit några foton från räkodlarna också (dock inte i artikeln för den handlar bara om mässan) - antingen här eller så goldmedlemmarnas fotoarkiv
Kjell Fohrman
Administrator
#261 - 14 februari 2008 15:57
Kjaer skrev:

Verkar som om det blivit något fel och enbart goldisar kan kolla - får försöka fixa det
Kjell Fohrman
Administrator
#262 - 15 februari 2008 10:11
Kjaer skrev:

Nu skall det fungera för alla
#263 - 15 februari 2008 20:38
Räkor i all ära men dom e allt bra svåra att fånga på bild, ibland ser man ett helt gäng av dom 11 blåatigerräkor jag köpte framme, precis när man lyckats greppa kameran så har dom gömt sig. dom verkar vara svårt rädda för blixt eller något. skall dra vidare nu, har hört dom fått in ett bra parti spyholkar på hornbach. Ta hand om er

//Anders
#264 - 15 februari 2008 22:06
Är det kameran som de är rädda för tror du, eller är det farbror staan Travolta som svänger sina lurviga framför karet:p?
#265 - 16 februari 2008 08:42
ansjo skrev:
Är det kameran som de är rädda för tror du, eller är det farbror staan Travolta som svänger sina lurviga framför karet:p?

Kan nog vara så att jag e lite skrämmande! är ju inte första gången någon blir rädd för min dans:p
annars verkar dom trivas okej för ungarna sitter forfarande framför karet i timmar.
#266 - 21 februari 2008 17:45
Tjena alla tysklandsresenärer.:)
Hur går det för era invandrare?
Mina röda djävlar trivs som fisken i vattnet. 204:an hoppas jag mår bra. Han har slutat att visa upp sig.:(
Agneta
#267 - 21 februari 2008 22:32
Mina räkor har redan börjat springa omkring med rom under magen så det är ett gott tecken:).
#268 - 22 februari 2008 11:02
staan skrev:
. skall dra vidare nu, har hört dom fått in ett bra parti spyholkar på hornbach. Ta hand om er

Var dom prisvärda eller? Så här i vinterkräksjukan skulle man kanske köpa ett par stycken:D

ansjo skrev:
Mina räkor har redan börjat springa omkring med rom under magen så det är ett gott tecken:).

Det var kul att det gick så bra och fort.Det är ju så sött med små räklingar[:-50]
Agneta
#269 - 22 februari 2008 11:05
ansjo skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad var det för några du köpte??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En eller kanske två av mina tigrar har gått hädan, jag har bara lyckats räkna in 3 st samtidigt, och inte vet jag om det är honor/hanar heller, men men, det visar sig väl[/COLOR][/FONT].
Kjell Fohrman
Administrator
#270 - 22 februari 2008 11:16
Arrangörerna har nu lagt upp en diavisning från mässan http://www.planted-aquarium.de/
#271 - 22 februari 2008 14:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad var det för några du köpte??[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En eller kanske två av mina tigrar har gått hädan, jag har bara lyckats räkna in 3 st samtidigt, och inte vet jag om det är honor/hanar heller, men men, det visar sig väl[/COLOR][/FONT].

Tråkigt att de blev borta, men de kanske har fest under en sten och snart kommer krypande fram:)!
Jag köpte 15 Chrystal red och 10 C.black.
Kjell Fohrman
Administrator
#272 - 28 juli 2008 13:55
Video

Bättre sent än aldrig brukar man ju säga, men i detta fallet är det nog ett gränsfall[:o]
Nåväl efter 7 sorger och 8 bedrövelser har vi i alla fall lyckats få klart videon från Zoopetklubbvästs resa till Tyskland.

Den kan laddas hem från denna sida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=486&Itemid=219
#273 - 29 juli 2008 12:04
Ja bättre sent än aldrig:D
Det var jätte kul att se filmen.
Väckte många minnen satt här med ett stort flin o mindes[:D]
#274 - 29 juli 2008 14:17
Tack Kjell! Det var kul att se filmen. Längtar redan efter en ny resa.
#275 - 29 juli 2008 16:06
Här e lite bilder på mina Red devils.

En trevlig liten flashback, tack för den.
Här kommer lite bilder på mina uppväxta Red devils
De första jävlarna e riktigt röda/rosa, men dom ville jag inte stoppa ner i akvariet.:D
Sedan kommer de riktiga, jag vet inte om det är över lag för sorten, men hannen e klart rödare än honorna.
Ni kan även skymta mina sebrafärgade, det är mycket revir i mitt 720 nu, säkert 4-5 lekpar.
#276 - 30 juli 2008 10:08
Dom är grymt snygga. Mina är borta båda två nu.
#277 - 30 juli 2008 11:18
Puuuh då kan man pusta ut det som händer i Tyskland stannar i Tyskland./Kline Fritz ;-)

Det var skoj och se filmen och det var kul att se filmen nästa gång får vi försöka kameran att rulla lite mer.

Scalarerna var fina Jimmy tagit sig bra ser det ut som har dom parat ut så kommer det nog yngel snart men det blir kanske mest kaviar fest med all annan fesk i.
#278 - 1 augusti 2008 13:12
Men vad är det för sort på skalarerna på den första bilden:D?
#279 - 1 augusti 2008 16:43
ansjo skrev:
Men vad är det för sort på skalarerna på den första bilden:D?

De e gammal kärring o tommy
Kjell Fohrman
Administrator
#280 - 1 augusti 2008 16:49
Jimmy.VBG skrev:
De e gammal kärring o tommy

Vem är vem av dom:p
#281 - 3 augusti 2008 18:30
Vem är vem av dom:p

Ja nu när det kom på tal så e det inte helt enkelt att se skillnad.
Men den röda[:-30] måste va Tommy och den rosa[:X] bör väl vara min tant Tan.
Jag e nog snart redo för frågesport i tv.
#282 - 2 februari 2009 17:18
Blir det någon ny tråd Kjel, eller fortsätter vi i denna:D?
Det börjar närma sig nu......
Kjell Fohrman
Administrator
#283 - 2 februari 2009 17:27
ansjo skrev:
Blir det någon ny tråd Kjel, eller fortsätter vi i denna:D?

Det börjar närma sig nu......

Vi får väl fortsätta i denna - vi har ju också "pladdrat" en del i Zoopetvästtråden.
Vi är ju ändå bara västare som åker (Annika räknas som västare)
#284 - 2 februari 2009 17:49
Eller som Värstare:p?
Det låter fint det, då kör vi på....:)
#285 - 2 februari 2009 21:01
Någon som planerat några inköp?
Kjell Fohrman
Administrator
#286 - 2 februari 2009 21:04
lillfrasse skrev:

Vi får väl se. Hos Logemann-bröderna finns det ju gott om räkor och mossor att köpa, Jörg Duwel odlar många olika varianter av diskus och Aquatarium har säkert en hel del ovanliga sydamerikanska ciklider och malar.
#287 - 2 februari 2009 23:06
Hittar jag fina Redback skalarer så blir det några sådana som får följa med hem, annars är alltid malar och Apistogramma kul:)...
Men det kanske var drickbart du menade lillfrasse:p?
#288 - 2 februari 2009 23:08
Fasen ja e sugen på att åka med er ju men det går icke av ekonomiska skäl :(
#289 - 3 februari 2009 21:03
Nja tänkte väll på fesk och så. Nu går hela jobbet och hostar och snorar på mig fy satan säger jag om man blir liggande sjuk lagom till på fredag.
#290 - 3 februari 2009 21:26
lillfrasse skrev:
Nja tänkte väll på fesk och så. Nu går hela jobbet och hostar och snorar på mig fy satan säger jag om man blir liggande sjuk lagom till på fredag.

På båten kan man köpa meducin.:p
#291 - 4 februari 2009 13:27
lillfrasse skrev:

Jag tänker köpa räkor hos bröderna Logemann :D
Sedan vet man ju aldrig vad som hoppar på en ;)
#292 - 4 februari 2009 15:21
Annika skrev:
Jag tänker köpa räkor hos bröderna Logemann :D

Sedan vet man ju aldrig vad som hoppar på en ;)

Både det ena o tredje brukar det bli ju..
Jag önskar er alla en riktigt trevlig resa.
Fast Tomas du får inte ha för trevligt:D
#293 - 15 september 2010 22:18
Verkar skitkul det här med dessa tripper.. Skulle vara kul o få hänga med framöver... Men jag är nog mer en östare än västare, kanske kan hyra in mig i gänget?

Nicke
#294 - 15 september 2010 22:29
Vi får kalla dig för värsting istället:p...
Kjell Fohrman
Administrator
#295 - 16 september 2010 07:33
ApeviaX skrev:
Verkar skitkul det här med dessa tripper.. Skulle vara kul o få hänga med framöver... Men jag är nog mer en östare än västare, kanske kan hyra in mig i gänget?

Nicke

Det kommer alltid också med ett gäng från sveriges baksida;)
#296 - 28 september 2010 13:32
Haha baksida, det tycker du Kjelle.

Men låter bra gör det, då får man se vilken av alla härliga tripper som blir min debut.

Nicke
Kjell Fohrman
Administrator
#297 - 28 september 2010 14:08
Vi drar igång en anmälningslista i Zoopetväst-tråden för denna resa under oktober så att ni har god får god tid tid på er att anmäla er.
Vi åker nog ner fredagen den 4/2 och hem måndagen den 7/2
#298 - 28 september 2010 15:13
Jaha, där ser man har man tur blir det då då...

Annons