Växt som växer ihop med rot.

#1 - 25 januari 2006 13:38
Hejsan,

Inför planeringen av mitt nya 450 liters kar jag har blivit sugen på att ha två eller tre riktigt stora rötter i karet.
På en av dessa rötter skulle jag vilja ha en växt som "slingrar" sig upp efter och runt roten.

Vet att det finns ett flertal sådanna, men jag är inte direkt en expert på växter eftersom jag är van vid ciklid-kar utan växter. :)

Någon som har bilder på en egen rot som växten har vuxit ihop runt och vad heter i sådant fall växten?

Tack på förhand.
#2 - 25 januari 2006 13:59
javamossa kan du kanske få att växa slingrigt om du binder upp den...
#3 - 25 januari 2006 14:01
Anubias växer också på rötter.
#4 - 25 januari 2006 14:04
ja det gör javaormbunke med, men frågan är om de slingrar sig uppåt..?
#5 - 25 januari 2006 14:05
Javaormbunke kan växa på både rötter eller stenar. Den är ingen slingerväxt, men jag tycker det ser jättesnyggt ut :)
#6 - 25 januari 2006 14:24
Undervattensväxter som växer fast på rot finns det några stycken. (De mest kända är redan nämnda ovan). Men en undervattensväxt som slingrar sig runt en rot kommer du inte att hitta. Undervattensväxter behöver inte det stöd som övervattensväxter behöver, så de behöver inte slingra sig fast vid något. Däremot kan man kanske beskära och surra fast växten på ett sådant sätt att det ser ut som om den slingrar sig, men det blir nog mycket jobb att hålla till stånd under en längre tid.
#7 - 25 januari 2006 14:53
Riccia Fluitans är väl relativt vanlig att ha på t.ex. rot (åtminstone i amanos kar ;) ). Men precis som petnym säger så "slingrar" den ju sig inte, man får binda fast den och tvinga den att vara vid roten. Men den kommer att växa mot ljuset så man får beskära den om den ska vara snygg.

Ingen som råkar veta hur snabbt sådana växer förresten? Undrar lite över hur ofta man behöver beskära dem.. klurar på om jag inte ska försöka sätta sådan på en rot själv.
#8 - 25 januari 2006 14:59
Det finns en gröna svampdjur som växer på stenar i rinnande vatten och på grenar i sjöar. De är ganska snygga (smaken är som baken). Vet inte om man kan få dem att trivas i akvarium. Det är nog för varmt.

http://botany.upol.cz/galerie_detail.php?id=111&styl=tmave&lang=cz
http://www.water-vision.de/Video-Dateien/Bilder/V00061_1.jpg
#9 - 25 januari 2006 15:41
Tack för alla snabba svar :)

Hur ser Anubias ut tillsammans med en rot? Någon bild?
#11 - 25 januari 2006 15:49
[quote=heeke]Anubias och Javaormbunke på rot
http://heeke.homeip.net/image_view.php?filename=P1246020.JPG

Anubias på rot
http://heeke.homeip.net/image_view.php?filename=P1195983.JPG[/quote]

Såg riktigt läcker ut :)

Ni får ursäkta min dumma fråga, men hur får man fast Anubias på roten?
Är som sagt inte så vidare van vid växter i akvariet.
#12 - 25 januari 2006 15:59
bolbitis (heudiolotti) är oxå en "växafast" växt
#13 - 25 januari 2006 16:25
Brun bomullstråd ser nästan precis likadant ut som javaormbunks-rötterna, Javaormbunke, Anubias, Javamossa o Glasormbunke fäster ju på rötter o stenar så dom kan du binda med sutråd som bryts ned lagom tills att växterna sitter fast, men ricca kommer bara flyta upp när tråden går av sen.
Knyt annars med nylonlina, fiskelina, typ 0,20mm eller nåt =)
#14 - 25 januari 2006 17:10
[QUOTE=y0da]Riccia Fluitans är väl relativt vanlig att ha på t.ex. rot (åtminstone i amanos kar ;) ). Men precis som petnym säger så "slingrar" den ju sig inte, man får binda fast den och tvinga den att vara vid roten. Men den kommer att växa mot ljuset så man får beskära den om den ska vara snygg.

Ingen som råkar veta hur snabbt sådana växer förresten? Undrar lite över hur ofta man behöver beskära dem.. klurar på om jag inte ska försöka sätta sådan på en rot själv.[/QUOTE]

Jag kör med Riccia på rötter, ditsnörda med massor av fiskelina. Trimmar den varje vattenbyte, bara klipper med sax rakt av. Trimmar jag inte så släpper det stora sjok emellanåt.. Provar på en rot med sånt där rött nät som apelsiner kommer i och det håller ihop mycket bättre.
#15 - 25 januari 2006 17:17
[quote=M.W]Jag kör med Riccia på rötter, ditsnörda med massor av fiskelina. Trimmar den varje vattenbyte, bara klipper med sax rakt av. Trimmar jag inte så släpper det stora sjok emellanåt.. Provar på en rot med sånt där rött nät som apelsiner kommer i och det håller ihop mycket bättre.[/quote]

Varje vattenbyte = varje vecka, för din del eller?
Fast så länge det inte lossnar stora bitar så tror jag inte jag stör mig så mycket på att det blir lite vildvuxet emellanåt. Varje vecka är väl förvisso inte så jättejobbigt heller, men det kan vara jobbigt att vara tvingad till det.
#16 - 25 januari 2006 17:59
Jo, det är varje vecka. Problemet med Riccian är ju att den lätt trasar sönder, tex om vattnet är strömt eller om mattan blir för stor/tjock och full med syrebubblor som drar uppåt..
#17 - 26 januari 2006 07:06
Jag läste nånstans här på zoopet att japansk Riccia är lättare att få att växa fast på rötter. Den europeiska skulle vara svårare. Men jag har inte hittat vad det skulle vara för art eller underart. Tror att det var Riccia fluitans det också, men en japansk variant.
#18 - 26 januari 2006 08:06
[QUOTE=Rimturs].... hur får man fast Anubias på roten? ...[/QUOTE]
Jag har provat fiskelina och svart bomullstråd, det senare syns minst och är lättast att arbeta med.
Bara att vira runt några varv så det sitter stadigt och knyta fast änden.

Annons