jag skall starta en 30-kub på kontoret med bettor i, vill ha tips på växter som växer rakt utan att beda ut sig för mycket och som tar sig ut ur akvariet så det blir en liten grönskande oas på kontoret :)
En kul växt som jag tror många glömmer Cabomba´n Växer upp över ytan och får små fina blad.
Två flugor i en smäll så att säga "växter både under och över vatten ytan.
"Echinodorus cordifolius - Marble queen" kanske? Dom verkar kunna få för sig att växa ovan vatten oavsett vattendjup. Fast det kräver nog en ganska rejäl botten eftersom de, när de växer på det viset, inte kan ta upp näring från vattnet.
Om du inte vill att det ska ta så stor plats i akvariumet men lite mer ovanför så varför inte bambuskott?! Väldigt lättsamma och tåliga! Framföralt billiga och du kan få tag på dom var som helst.. Satt några i ett eget och det är faktiskt ganska häftig effekt! Men då har jag ju även några lägre plantor vid foten..
petnym: jag tror en echinidorus tar över den lilla 30-kuben rätt fort :-/
Tar över vet jag inte... Min tanke var ju att bladen skulle växa upp ur burken. Som en palm nästan, och sen ha ytterliggare någon växt. Jag tror det skule vara snyggt. Hade något liknande arrangemang på gång där jag planterade en stor echinidorus i övervattensläge i en kruka full med vatten. Dessvärre blev projektet inte så långvarigt för krukan stod inte emot vatten på det sätt jag hoppats.
Så här kan det ju bli (lite större kar iofs):
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1595
Echinodorus bleheri tror jag kan vara lagom storlek. Den går ju dessutom lätt att begränsa på bredden genom att helt enkelt ta bort lite blad om den blir för stor.
orm: Gå på icke akvarierelaterad esidor och kolla finns ju en hel upsjö av sumpväxter som går att få tag på (fråga mig dock inte om namn) sedan kan du göra ett besök på victoria växthuset i bergianska när det öppnar till våren som är specialliserade på just sumpväxter.
Ja, gör det! Fast välj någon annan än Echinodorus Bleheri, som någon föreslog. Den har så sladdriga blad så den kommer aldrig växa över ytan frivilligt.
Jag har sett bilder på kar med riktig mangrove i, sådda från frön/ liten planta. De växer upp ovanför och bildar dessutom rötter som dina kampfiskar kan simma runt i.
nackdelen är väl att dom växer mkt långsamt har jag för mig!
[wedequinna: menar du sån skruvad "lucky bamboo" eller finsn det riktig bambu att sticka ner?/ quote]
Det finns raka "Lucky bamboo" (som egentligen är en Dracaenaart) som ser ut precis som det du efterlyser - tar ingen plats I karet men brer ut sig som en palm OVANFÖR vattenytan. Stammarna tål att stå helt nedsänkta i vatten och bladskotten växer snabbt (suger näring). Tänk bara på att övervattensbladen behöver ljus. /Cecilia
Kanske inte exagt vad du är ute efter men jag var nyligen hemma hos en kompis som hade två gullrankor som växte i hennes kar. Det är en klängväxt som tydligen klarar sig fint med att ta näring från vattnet och i hennes kar blev det en naturlig detalj med rötterna som sökte sig ner i vattnet och det såg bra ut med klängväxterna som klätrade runt akvariet. Passa på att ta ett skott från den för att starta något liknande i mitt kar. får hoppas mitt skott tar sig bara [:-38]
Om du ska ha en Echinodorus så tycker jag att du ska ha X Barthi. den får jättefina å kraftiga blad över ytan! Men jag skulle nog rekommendera en Bacopa. Dom kan du atingen låta växa så mycket att dom hänger över kanten eller så klippr du den, då kan du hålla den ca 10cm över ytan! Den får dessutom små blommor!