Växtakvarie utan fisk vattenbyte

#1 - 31 oktober 2023 08:54
Hej! Så jag har ett 375L akvarie som till en början bara kommer ha växter ett tag i alla fall. Inga fiskar utan de kommer senare. Men hur ofta hade ni gjort vatten byte i ett akvarium med bara växter? Är lite osäker så dela gärna med er om tips.
#2 - 31 oktober 2023 10:44
Beror på vad för bottensubstrat man har i akvariet, soil, sand etc. Sen kanske man man har nya rötter som släpper tanin och ev. möglar lite som dom kan göra i början. Det kan vara en anledning till delvattenbyte. Börjar man tillföra flytande näring så kan det även i samband med det vara en anledning till regelbundna delvattenbyte. Vissa växter kan "smälta" eller vissna på annat sätt i ett nytt akvarium vilket man också kan ta hänsyn till.
#3 - 31 oktober 2023 12:37
Har 3 andra akvrie med växter och fisk så de har jag koll på allt har varit blötlagt och så redan, det är vatten i akvriet redan likaså rötter och liknande och de har inte hänt något. så efter behov då egentligen typ kan man säga
#4 - 31 oktober 2023 12:55
[QUOTE=Pansarmalsfantast;n2440781]Har 3 andra akvrie med växter och fisk så de har jag koll på allt har varit blötlagt och så redan, det är vatten i akvriet redan likaså rötter och liknande och de har inte hänt något. så efter behov då egentligen typ kan man säga[/QUOTE]

Precis! Sen gäller det som vanligt att komma igång med en rutin för vb etc. Kontinuitet är det viktiga för en stabil miljö i karet.
#5 - 31 oktober 2023 14:58
[QUOTE=Pansarmalsfantast;n2440779]Hej! Så jag har ett 375L akvarie som till en början bara kommer ha växter ett tag i alla fall. Inga fiskar utan de kommer senare. Men hur ofta hade ni gjort vatten byte i ett akvarium med bara växter? Är lite osäker så dela gärna med er om tips.[/QUOTE]

Hej! Jag personligen skulle inte göra några vattenbyten alls i ett akvarie utan fisk. För att få igång kvävecykeln så skulle jag göra rent ett av dina filter från de andra akvarierna i det nystartade.
#6 - 31 oktober 2023 15:30
[QUOTE=Yadina;n2440784]

Hej! Jag personligen skulle inte göra några vattenbyten alls i ett akvarie utan fisk. För att få igång kvävecykeln så skulle jag göra rent ett av dina filter från de andra akvarierna i det nystartade.[/QUOTE]

Utan att veta vad trådskaparen har i karet eller ifall det tillsätts flytande gödning är det en lurig rekommendation "att inte byta vatten alls". Finns heller ingen fördel med att avstå från delvattenbyte.
#7 - 31 oktober 2023 18:32
[QUOTE=Sleaper;n2440785]

Utan att veta vad trådskaparen har i karet eller ifall det tillsätts flytande gödning är det en lurig rekommendation "att inte byta vatten alls". Finns heller ingen fördel med att avstå från delvattenbyte.[/QUOTE]

Håller inte alls med dig. Men som jag skrev så är det min personliga åsikt.

Utan vetskap om trådskaparens erfarenhet så är det ju lurigt att rekommendera delvattenbyten utan att ange en, vad du anser, lämplig frekvens eller mängd, även fast vi inte vet innehållet i akvariet. Stor skillnad mellan 80% 2 gånger i veckan och 25% varannan vecka.

Vad mer specifikt skulle TS kunna ha i akvariet som skulle ge ett behov av delvattenbyte anser du?

Min erfarenhet är att det tar längre tid att få igång alla nyttiga processer i karet om man gör delvattenbyten, t ex alger får då enligt min erfarenhet lättare att ta över.
#8 - 31 oktober 2023 18:38
[QUOTE=Sleaper;n2440785]

Utan att veta vad trådskaparen har i karet eller ifall det tillsätts flytande gödning är det en lurig rekommendation "att inte byta vatten alls". Finns heller ingen fördel med att avstå från delvattenbyte.[/QUOTE]
…och vad är faran med att inte byta vatten i ett akvarium utan fisk?
#9 - 31 oktober 2023 18:49
[QUOTE=Yadina;n2440789]
…och vad är faran med att inte byta vatten i ett akvarium utan fisk?
[/QUOTE]

Har du soil eller alternativt näringssubstrat under sanden blir det en del ammonium eller överskott av näring som man vill bli av med för att slippa alger. Använder man flytande näring bör man följa anvisningarna på flaskan, oftast tillsätter man detta i samband med vb för att inte bygga upp salter i vattnet. I övrigt likt det som nämnts tidigare. Risken är att algerna konkurrerar ut växterna.
#10 - 31 oktober 2023 19:18
[QUOTE=Sleaper;n2440790]

Har du soil eller alternativt näringssubstrat under sanden blir det en del ammonium eller överskott av näring som man vill bli av med för att slippa alger. Använder man flytande näring bör man följa anvisningarna på flaskan, oftast tillsätter man detta i samband med vb för att inte bygga upp salter i vattnet. I övrigt likt det som nämnts tidigare. Risken är att algerna konkurrerar ut växterna.[/QUOTE]
Min erfarenhet av t ex ammonium är att växterna är duktiga på att ta upp det samt att det snabbt omvandlas till nitrat genom kvävecykeln. Av vad jag förstått så har växter lättare att ta upp ammonium än nitrat.
Skulle det börja byggas upp större mängder ammonium långt ner i bottensubstratet så tror inte jag att man löser det med vattenbyten.

Vad gäller tillsatt näring så anser inte jag att delvattenbyten är lösningen, utan mer en följd av att man tillfört för mycket näring.

Som jag sagt tidigare så anser jag att det är ofarligt och t o m fördelaktigt att inte utföra delvattenbyten i detta fall. Låt de ”naturliga” processerna i karet ha sin gång.
När/om man sedan tillför fiskar så får man hålla koll på sina vattenvärden.
#11 - 31 oktober 2023 20:05
I ett nystartat akvarium är inte växterna kapabla att ta upp ammonium eller näring effektivt i någon större utsträckning utan näring och ammonium blir snarare lätt en fördel för alger. Pratar vi sen soil så är nivåerna betydligt större i början än vad växterna kan konsumera, samtidigt som vissa växter kan "smälta" pga. höga halter av ammonium. Kvävecykeln i ett nystartat akvarium är heller inte på plats kan man tänka på. Tyvärr behöver även de "naturliga processerna" få lite hjälp på traven..
#12 - 31 oktober 2023 20:19
[QUOTE=Pansarmalsfantast;n2440779]Hej! Så jag har ett 375L akvarie som till en början bara kommer ha växter ett tag i alla fall. Inga fiskar utan de kommer senare. Men hur ofta hade ni gjort vatten byte i ett akvarium med bara växter? Är lite osäker så dela gärna med er om tips.[/QUOTE]

Det har ju blivit olika läger omkring det här men jag går tveklöst på Yadinas linje och det gör jag pga mina erfarenheter av att för mycket vattenbyte är inte är rätt väg att gå för att få ett välmående akvarium som har en förutsättning att klara sig på egen hand!
Hade jag ingen fisk så skulle jag absolut inte byta vatten varje vecka, kanske skulle byta 10% två gånger om året...
#13 - 31 oktober 2023 20:32
[QUOTE=Sleaper;n2440792]I ett nystartat akvarium är inte växterna kapabla att ta upp ammonium eller näring effektivt i någon större utsträckning utan näring och ammonium blir snarare lätt en fördel för alger. Pratar vi sen soil så är nivåerna betydligt större i början än vad växterna kan konsumera, samtidigt som vissa växter kan "smälta" pga. höga halter av ammonium. Kvävecykeln i ett nystartat akvarium är heller inte på plats kan man tänka på. Tyvärr behöver även de "naturliga processerna" få lite hjälp på traven.. [/QUOTE]

Håller med dig i att OM(!) näringsnivåerna och ammonium skulle skena så är delvattenbyten helt nödvändiga.
Håller också med att om man använder stora mängder av viss typ av soil (dock väldigt stor skillnad mellan olika typer och märken av "soil") så blir även där delvattenbyten nödvändiga.

Men jag anser att om man INTE dumpar i för mycket näring eller använder en soil som släpper mycket ammonium så är delvattenbyten inte bara onödiga utan stör kvävecykeln vilket med största sannolikhet bidrar till att det tar längre tid att få ett akvarium i "balans".

Jag är väldigt tveksam mot din sista mening "Tyvärr behöver även de "naturliga processerna" få lite hjälp på traven.." vilken jag tycker är helt missvisande. Vad menar du ens med det, om du inte gör ett delvattenbyte vad skulle hända med kvävecykeln då?
#14 - 1 november 2023 08:02
"Men jag anser att om man INTE dumpar i för mycket näring eller använder en soil som släpper mycket ammonium så är delvattenbyten inte bara onödiga utan stör kvävecykeln vilket med största sannolikhet bidrar till att det tar längre tid att få ett akvarium i "balans".
Jag är väldigt tveksam mot din sista mening "Tyvärr behöver även de "naturliga processerna" få lite hjälp på traven.." vilken jag tycker är helt missvisande. Vad menar du ens med det, om du inte gör ett delvattenbyte vad skulle hända med kvävecykeln då?"

Det tar några månader för karet att komma i balans och i början får man göra tätare vb för att inte få ökande näringsnivåer mm. vilka jag nämnt tidigare. Innan plantorna har etablerat sig och anpassat sig för att leva under vatten är heller inte näringsupptaget optimalt. Att det skulle ta längre tid att cykla in karet pga. delvattenbyten har jag inte märkt. Tycker t.ex. Tropica har bra rekommendationer. Care - Tropica Aquarium Plants​ ​
Finns också många videor på nätet från namnkunniga vad gäller start av akvarium med växter som berör vb mm.
"" target="_blank">HOW TO CREATE YOUR FIRST PLANTED AQUARIUM WITH HINTS AND TIPS | LOW ENERGY WITH NO CO2 INJECTION - YouTube
"" target="_blank">13 TIPS TO MAKE A BEAUTIFUL PLANTED TANK - AQUASCAPING TIPS FOR BEGINNERS - YouTube
#15 - 1 november 2023 08:34
[QUOTE=åheim;n2440793]

Det har ju blivit olika läger omkring det här men jag går tveklöst på Yadinas linje och det gör jag pga mina erfarenheter av att för mycket vattenbyte är inte är rätt väg att gå för att få ett välmående akvarium som har en förutsättning att klara sig på egen hand!
Hade jag ingen fisk så skulle jag absolut inte byta vatten varje vecka, kanske skulle byta 10% två gånger om året...[/QUOTE]

Vad är meningen med att byta 10% två gånger om året :).
#16 - 1 november 2023 11:22
[QUOTE=Sleaper;n2440796]

Vad är meningen med att byta 10% två gånger om året :).[/QUOTE]

Aah det tänkte jag var för att fylla på eventuella mineraler som eventuellt kanske förbrukats, det är mycket som är osäkert omkring förbrukningen och om det verkligen blir ett underskott men bara för säkerhets skull skulle jag byta litegrann :d
#17 - 4 november 2023 10:58
[QUOTE=åheim;n2440798]

Aah det tänkte jag var för att fylla på eventuella mineraler som eventuellt kanske förbrukats, det är mycket som är osäkert omkring förbrukningen och om det verkligen blir ett underskott men bara för säkerhets skull skulle jag byta litegrann :d[/QUOTE]

Jag tror att det avdunstar betydligt mer än 20 procent vatten per år ur akvariet, och ifall man inte vill ha ett tomt akvarium så fyller man ju isåfall redan på med mer vatten än vad det 2×10-procentiga vattenbytet innebär, bara för att kompensera för avdunstningen... ;) Personligen skulle jag dock byta betydligt mer, alldeles oavsett avdunstningen.
#18 - 4 november 2023 20:06
[QUOTE=PixelHermit;n2440854]

Jag tror att det avdunstar betydligt mer än 20 procent vatten per år ur akvariet, och ifall man inte vill ha ett tomt akvarium så fyller man ju isåfall redan på med mer vatten än vad det 2×10-procentiga vattenbytet innebär, bara för att kompensera för avdunstningen... ;) Personligen skulle jag dock byta betydligt mer, alldeles oavsett avdunstningen.[/QUOTE]

Så sant:d då skulle jag inte byta en droppe!!! Jag har ett öppet 150L som håller 26gr och det avdunstar helt otroligt mycket så jag får fylla på flera liter varje dag...
#19 - 12 november 2023 16:55
Så nu har jag testat lite här hemma i karet och efter att inte bytt vatten på cirka 2-3 veckor bara för att testa så slår jag fast i att regelbundna vattenbyten är den bästa väg att gå även om det inte är någon fisk i. Gjorde tester på det idag och nitrit och nitrat var väldigt högt. (Gjorde vattenbyte efter testet idag) Så efter mitt lilla test kom jag i alla fall fram till att köra på regelbundna byten precis som jag gör i mina andra kar.
Tänkte det kunde vara intressant att skriva hur det gick med mitt lilla experiment. Tack för alla era svar!
#20 - 12 november 2023 18:54
Det var lite knepigt med mycket nitrit, har du soil i botten? Har det själv bara i mitt räkakvarium och fick byta vatten flera gånger i veckan i en månad för att få det acceptabelt.
#21 - 13 november 2023 07:34
Jag har 1-2 millimeter och 3-4 millimeter grus/sten som botten, ingen soil eller något sådant. Har haft i easy life profito professional plant fertilizer en gång 30 ml (anvisningar är 10 ml per 100 Liter) karet är 375L. Aldrig varit problem i de andra karen men där byter jag 1 gång i veckan.
#22 - 14 november 2023 12:42
[QUOTE=Sleaper;n2440795]"Men jag anser att om man INTE dumpar i för mycket näring eller använder en soil som släpper mycket ammonium så är delvattenbyten inte bara onödiga utan stör kvävecykeln vilket med största sannolikhet bidrar till att det tar längre tid att få ett akvarium i "balans".
Jag är väldigt tveksam mot din sista mening "Tyvärr behöver även de "naturliga processerna" få lite hjälp på traven.." vilken jag tycker är helt missvisande. Vad menar du ens med det, om du inte gör ett delvattenbyte vad skulle hända med kvävecykeln då?"

Det tar några månader för karet att komma i balans och i början får man göra tätare vb för att inte få ökande näringsnivåer mm. vilka jag nämnt tidigare. Innan plantorna har etablerat sig och anpassat sig för att leva under vatten är heller inte näringsupptaget optimalt. Att det skulle ta längre tid att cykla in karet pga. delvattenbyten har jag inte märkt. Tycker t.ex. Tropica har bra rekommendationer. Care - Tropica Aquarium Plants​ ​
Finns också många videor på nätet från namnkunniga vad gäller start av akvarium med växter som berör vb mm.
"" target="_blank">HOW TO CREATE YOUR FIRST PLANTED AQUARIUM WITH HINTS AND TIPS | LOW ENERGY WITH NO CO2 INJECTION - YouTube
"" target="_blank">13 TIPS TO MAKE A BEAUTIFUL PLANTED TANK - AQUASCAPING TIPS FOR BEGINNERS - YouTube​[/QUOTE]

Vi tänker helt enkelt olika om, och har olika erfarnhet av, hobbyn.
Jag vill påpeka att jag inte tycker att ditt sätt är fel, och jag kan inte definitivt avgöra om mitt sätt är bättre.

Finns många exempel på Youtube över folk som inte gör några, eller endast minimala, vattenbyten och har friska fiskar och växter. Givet finns det ännu fler exempel på folk som mer följer din linje.

Agree to disagree.
#23 - 14 november 2023 12:50
[QUOTE=PixelHermit;n2440854]

Jag tror att det avdunstar betydligt mer än 20 procent vatten per år ur akvariet, och ifall man inte vill ha ett tomt akvarium så fyller man ju isåfall redan på med mer vatten än vad det 2×10-procentiga vattenbytet innebär, bara för att kompensera för avdunstningen... ;) Personligen skulle jag dock byta betydligt mer, alldeles oavsett avdunstningen.[/QUOTE]

Fast vattenbyten och avdunstning är för mig två helt skiljda saker.

Vid avdusntning försvinner inget av de föroreningar du möjligen kan tänkas ha i akvariet, t ex nitrat, tungmetaller, nitirit, ammoniak....etc. Det som avdunstar är rent vatten. Dvs att 100% av eventuella föroreningar är kvar i karet.

Vid ett 50% vattenbyte så tar du bort 50% av alla eventuella föroreningar i karet.
#24 - 15 november 2023 10:01
[QUOTE=Yadina;n2441000]

Vi tänker helt enkelt olika om, och har olika erfarnhet av, hobbyn.
Jag vill påpeka att jag inte tycker att ditt sätt är fel, och jag kan inte definitivt avgöra om mitt sätt är bättre.

Finns många exempel på Youtube över folk som inte gör några, eller endast minimala, vattenbyten och har friska fiskar och växter. Givet finns det ännu fler exempel på folk som mer följer din linje.

Agree to disagree.[/QUOTE]

Jo, det jag förslår är det man kan läsa i all akvarielitteratur vad gäller skötsel av akvariet, så det får man väl se som det normala och funkar bra för alla typer av akvarium.
Sen kan man alltid experimentera och testa alternativa skötselrutiner om man är mer erfaren inom hobbyn, och om man tror att det kan finnas ev. fördelar med detta.
Långt tillbaka i tiden t.ex. så såg man det som eftersträvansvärt att vattnet i akvariet skulle vara svagt urinfärgat, så gammalt akvarievatten följde med på flyttlasset kunde man läsa i en akvariebok jag hade för länge sedan. Man förstod inte heller varför fiskarna dog när dom flyttades från gammalt till nytt vatten, eller ifall man av någon anledning långt om länge bytte en del av akvarievattnet. Man verkar tolkat det som att nytt vatten var skadligt.
"Dilution is often the solution" som man brukar säga.:)

#25 - 15 november 2023 10:57
Jag Håller med Sleaper när det gäller de flesta akvarieägare för de flesta har inte intresserat sig i hur det hänger ihop riktigt och då har man större chans att lyckas om man gör veckovisa vattenbyten. Jag har läst så många gånger om att man helt plötsligt ska köra lowtech och sluta byta vatten men det mest handlat om lathet för man inte orkar byta vatten men en sån inställning ställer jag mig absolut inte bakom! Men om man har lite kunskap och erfarenhet så kan man se till att inreda, utfodra och befolka karet på ett sätt som gör att man får en jämnbalans i karet som gör att det kan klara av det mesta själv utan att överbelastas och då kan man som jag erfarit dra ner rejält på vattenbytena.
#26 - 15 november 2023 11:39
Verkligen intressant att läsa och följa era diskutioner :d
#27 - 16 november 2023 12:52
[QUOTE=Sleaper;n2441012]

Jo, det jag förslår är det man kan läsa i all akvarielitteratur vad gäller skötsel av akvariet, så det får man väl se som det normala och funkar bra för alla typer av akvarium.
Sen kan man alltid experimentera och testa alternativa skötselrutiner om man är mer erfaren inom hobbyn, och om man tror att det kan finnas ev. fördelar med detta.
Långt tillbaka i tiden t.ex. så såg man det som eftersträvansvärt att vattnet i akvariet skulle vara svagt urinfärgat, så gammalt akvarievatten följde med på flyttlasset kunde man läsa i en akvariebok jag hade för länge sedan. Man förstod inte heller varför fiskarna dog när dom flyttades från gammalt till nytt vatten, eller ifall man av någon anledning långt om länge bytte en del av akvarievattnet. Man verkar tolkat det som att nytt vatten var skadligt.
"Dilution is often the solution" som man brukar säga.:)

[/QUOTE]

Det var dumt av mig att dra in fisk i diskussionen i mitt senaste inlägg. Frågan handlade om vattenbyte i ett växtakvarie.

Som jag nämnt i tidigare inlägg så ser jag väldigt små risker med att inte göra några vattenbyten i ett akvarie med endast växter. Bortsett från om man använder relativt stora mängder soil som efter ett tag kan släppa ammonium/ammoniak, något som t ex Fluval Stratum är känt för. Dock använder jag Fluval Stratum ofta i mina akvarier men då i ganska smån mängder och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Dock använder jag ofta något material från ett tidigare inkört akvarium, t ex lite sand, filtermaterial eller dekorationer. Har aldrig stött på eller läst om att växter kan dö av höga halter ammonium/ammoniak, men så är det tydligen: https://www.plantedtank.net/threads/ammonia-killing-plants.176321/
I denna tråd gör han dock felet (min åsikt!) att dosera näring i vad jag tror är ett nystartat akvarium.
Precis som i fallet i tråden ovan så har jag läst att soil börjar släppa sitt ammonium/ammoniak först efter en dryg månad. Om man låtit karet vara fram tills dess så borde en viss mängd nitirierande bakterier koloniserat samt att växterna aklimatiserat sig och börjat växa. Växterna tar upp ammonium (i viss mängd) och bakterierna konverterar ammonium till först nitirit.

Denna approach skulle jag kunna rekommendera till en total nybörjare precis som till en avancerad akvarist.
OM man däremot börjar se problem, t ex massiva algangrepp eller att de flesta växter ser döende ut, så skulle jag också byta vatten. Då är främst vattenbytet till för att suga bort alger och annat dött material.
I de flesta fall skulle jag dock tro att algangreppet beror på belysningen (för låg, för hög, för länge, för kort...)

Det jag är lite emot (personlig åsikt!) är slentrianmässiga vattenbyten som görs utan att man egentligen vet varför man utför de. Ofta utfrös VB för att få bort nitrat - dock utan att först mäta hur hög halten är. För att sedan ofta dosera kaliumnitrat åt växterna. Vilket jag tycker är resursslöseri (kranvatten+kemikalier), vilket är något vi bör undvika i dessa tider.
Läs istället på lite om näringsbrister hos växter och dosera utefter (kallas ofta för "Lean dosing") Jag försöker löst följa denna metod men har inte bemästrat den än.
Detta är lite överkurs för en nybörjare. Men som sagt så ser jag minimala risker med att ge det ett försök i ett växtakvarie som synligen inte har problem.

Det här blev ett rörigt inlägg. Men kul med diskussion.

PS. om jag får feeling och ork ska jag dra paralleler till saltvattens-hobbyn, där min uppfattning är att det är vanligare att göra små eller inga vattenbyten. Där har man dessutom oftast koraller som i de flesta fall är mycket känsligare mot dålig vattenkvalite än vad våra växter eller fiskar är.
#28 - 16 november 2023 12:56
...ska tillägga att jag själv använder måttet på nitrat som indikator på när det finns behov av att göra vattenbyte. Om jag t ex har matat för mycket och nitrat stiger mot 50 ppm så gör jag ett 50% VB. Och tar med mig lärdomen att mata mindre. Oftast är dock låga nitratnivåer ett större problem för mig.
#29 - 16 november 2023 15:14
[QUOTE=Yadina;n2441021]...ska tillägga att jag själv använder måttet på nitrat som indikator på när det finns behov av att göra vattenbyte. Om jag t ex har matat för mycket och nitrat stiger mot 50 ppm så gör jag ett 50% VB. Och tar med mig lärdomen att mata mindre. Oftast är dock låga nitratnivåer ett större problem för mig.[/QUOTE]

tja flikar in lite med dehär med nitrat, Jag ligger oftast på noll i nitrat kanske upp mot max MAX 8 ppm om ag minns rätt, men ändå växer mina växter så jag knappast hinner ansa dem + att fiskarna har det gött i karet, koppar ta i trä! Inga stora problem med mina växter när jag inte har nitrat dem är fina och inte algiga nån som vet varför det funkar såhär?
#30 - 16 november 2023 15:54
[QUOTE=Elliotfiske10;n2441022]

tja flikar in lite med dehär med nitrat, Jag ligger oftast på noll i nitrat kanske upp mot max MAX 8 ppm om ag minns rätt, men ändå växer mina växter så jag knappast hinner ansa dem + att fiskarna har det gött i karet, koppar ta i trä! Inga stora problem med mina växter när jag inte har nitrat dem är fina och inte algiga nån som vet varför det funkar såhär?[/QUOTE]
Växter har lättare att ta upp ammonium än nitrat. Dina växter är så bra att ta upp ammonium att det inte hinner bildas nitrat.
Jag ser dock 0 nitrat som ett tecken på att det snart kan uppstå brist.
#31 - 16 november 2023 16:07
När mäts nitrat-halten med fördel? Innan fotosyntesen startar, eller i slutet av dagen när fotosyntesen stannar av?
#32 - 16 november 2023 17:51
[QUOTE=Sleaper;n2441025]

Soil släpper ifrån sig ammonium (lite olika beroende på fabrikat mm.) från dag ett sen avtar effekten succesivt. Därför rekommenderas täta vb i början för att sen efter några veckor komma in en mer normal intervall. Förekomst av alger är som du säger inte endast en produkt av nitrit utan även annat spelar in t.ex. belysning, andra näringssalter etc.
Lean dosing är lite mer avancerat och förutsätter ett näringsrikt substrat och en förmåga att "läsa av" ev. näringsbrister hos plantorna. Man får också en något långsammare tillväxt vilket kan vara önskvärt. Men jag tror att de flesta kör med PMDD eller en annan "allt i ett näring" och enligt principen EI-index och gör veckovisa vb och tillsätter enligt vad som rekommenderas på flaskan med näring.
Att starta med flytande näring från dag ett har jag aldrig gjort, utan tänkt att plantorna behöver acklimatisera sig först osv. Men det finns lite delade meningar om detta också. I videon som är länkad menar han att in vitro växter kräver näring från dag ett. Det kan säkert ligga något i detta för jag tycker att just in vitro har en tendens att smälta i ett nystartat akvarium.
​[/QUOTE]

Du hänvisar igen till soil som släpper ammonium. Om det är ett sånt problem så är det väl bättre att instruera nybörjare till att inte använda sådan soil?
Lite som att argumentera (grovt överdrivet): "Jag äter Big Mac 3 gånger om dagen och nu har jag börjat gå upp i vikt? Bäst att börja med fettsugning en gång i veckan!"
Bättre att inte skapa sig problem än att i efterhand behöva lösa dem. Och som sagt så har jag använt soil utan några problem.
Min botten bygger jag upp något i stil med MD Fish tank på Youtube.
En näringsrik botten är ingen förutsättning för Lean Dosing. I sin kärna innebär Lean Dosing att endast tillföra den näring som växterna behöver. Hade det bara inneburit att ha en näringsrik botten så skulle bl a flytväxter vara väldigt svåra att använda i ett sånt system, vilket det inte är. Flytväxter är utmärkta växter att använda eftersom att de ofta tidigast uppvisar tecken på näringsbrist.

Känns nästan lite onödigt att ge massa youtube exempel. Kanaler som Father Fish, MD Fish Tank (bra exempel!), LRB aquatics...etc är kanaler du kan kolla in om du har lust. Ingen av oss behöver bevisa att "vår" metod funkar. Båda funkar utmärkt.
#33 - 16 november 2023 18:18
[QUOTE=larsonandy;n2441024]När mäts nitrat-halten med fördel? Innan fotosyntesen startar, eller i slutet av dagen när fotosyntesen stannar av?[/QUOTE]

Jag tycker inte det spelar någon roll. Men kan vara bra att ta mätningarna på ungefär samma tid på dygnet, på det viset kan det vara enklare att upptäcka nivåtrender.
#34 - 17 november 2023 12:02
För den som är intresserad så lägger upp bilder på några av mina akvarier. Ber om ursäkt för de otvättade rutorna.
Som ni ser på bilderna så håller akvarierna en nivå, framförallt vad det gäller alger, som många kanske inte anser vara acceptabelt. Så ta mina resonemang tidigare i tråden med dessa bilder som bakgrund.

Stora:
https://bilddump.se/bilder/20231117125439-81.227.15.197.JPEG

Grunda:
https://bilddump.se/bilder/20231117125757-81.227.15.197.JPEG

Lilla:
https://bilddump.se/bilder/20231117125852-81.227.15.197.JPEG
#35 - 17 november 2023 15:50
[QUOTE=Yadina;n2441023]
Växter har lättare att ta upp ammonium än nitrat. Dina växter är så bra att ta upp ammonium att det inte hinner bildas nitrat.
Jag ser dock 0 nitrat som ett tecken på att det snart kan uppstå brist.
[/QUOTE]

aa 0 ligger det inte på nu när jag testat har varit lite ivrig och inte väntat 5 min så det ligger mellan 0,5-10 men ser inget problem med det
#36 - 19 november 2023 08:29
I denna tråd gör han dock felet (min åsikt!) att dosera näring i vad jag tror är ett nystartat akvarium.
Precis som i fallet i tråden ovan så har jag läst att soil börjar släppa sitt ammonium/ammoniak först efter en dryg månad. Om man låtit karet vara fram tills dess så borde en viss mängd nitirierande bakterier koloniserat samt att växterna aklimatiserat sig och börjat växa. Växterna tar upp ammonium (i viss mängd) och bakterierna konverterar ammonium

Det är ingen han i detta akvariet dock jag är en kvinna men men trevligt med antaganden.
Fick tips att ha i växtnäring i 1 gång och skillnaden var inte där det blev ingen förändring med värdena.
#37 - 19 november 2023 08:31
[QUOTE=Yadina;n2441020]

Det var dumt av mig att dra in fisk i diskussionen i mitt senaste inlägg. Frågan handlade om vattenbyte i ett växtakvarie.

Som jag nämnt i tidigare inlägg så ser jag väldigt små risker med att inte göra några vattenbyten i ett akvarie med endast växter. Bortsett från om man använder relativt stora mängder soil som efter ett tag kan släppa ammonium/ammoniak, något som t ex Fluval Stratum är känt för. Dock använder jag Fluval Stratum ofta i mina akvarier men då i ganska smån mängder och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Dock använder jag ofta något material från ett tidigare inkört akvarium, t ex lite sand, filtermaterial eller dekorationer. Har aldrig stött på eller läst om att växter kan dö av höga halter ammonium/ammoniak, men så är det tydligen: https://www.plantedtank.net/threads/ammonia-killing-plants.176321/
Precis som i fallet i tråden ovan så har jag läst att soil börjar släppa sitt ammonium/ammoniak först efter en dryg månad. Om man låtit karet vara fram tills dess så borde en viss mängd nitirierande bakterier koloniserat samt att växterna aklimatiserat sig och börjat växa. Växterna tar upp ammonium (i viss mängd) och bakterierna konverterar ammonium till först nitirit.

Denna approach skulle jag kunna rekommendera till en total nybörjare precis som till en avancerad akvarist.
OM man däremot börjar se problem, t ex massiva algangrepp eller att de flesta växter ser döende ut, så skulle jag också byta vatten. Då är främst vattenbytet till för att suga bort alger och annat dött material.
I de flesta fall skulle jag dock tro att algangreppet beror på belysningen (för låg, för hög, för länge, för kort...)

Det jag är lite emot (personlig åsikt!) är slentrianmässiga vattenbyten som görs utan att man egentligen vet varför man utför de. Ofta utfrös VB för att få bort nitrat - dock utan att först mäta hur hög halten är. För att sedan ofta dosera kaliumnitrat åt växterna. Vilket jag tycker är resursslöseri (kranvatten+kemikalier), vilket är något vi bör undvika i dessa tider.
Läs istället på lite om näringsbrister hos växter och dosera utefter (kallas ofta för "Lean dosing") Jag försöker löst följa denna metod men har inte bemästrat den än.
Detta är lite överkurs för en nybörjare. Men som sagt så ser jag minimala risker med att ge det ett försök i ett växtakvarie som synligen inte har problem.

Det här blev ett rörigt inlägg. Men kul med diskussion.

PS. om jag får feeling och ork ska jag dra paralleler till saltvattens-hobbyn, där min uppfattning är att det är vanligare att göra små eller inga vattenbyten. Där har man dessutom oftast koraller som i de flesta fall är mycket känsligare mot dålig vattenkvalite än vad våra växter eller fiskar är.[/QUOTE]

Det är ingen han i detta akvariet dock, jag är en kvinna men men trevligt med antaganden. Fick tips att ha i växtnäring i 1 gång och skillnaden var inte där det blev ingen förändring med värdena.

Edit: det blev ingen förändring till det värre snarare bättre
#38 - 20 november 2023 19:58
[QUOTE=Pansarmalsfantast;n2441063]

Det är ingen han i detta akvariet dock, jag är en kvinna men men trevligt med antaganden. Fick tips att ha i växtnäring i 1 gång och skillnaden var inte där det blev ingen förändring med värdena.

Edit: det blev ingen förändring till det värre snarare bättre[/QUOTE]

Ajdå, ber om ursäkt. Det var inte med avsikt jag använde mig av pronomen.
Vad bra att växtnäringen funkade, vilken använder du?
#39 - 21 november 2023 09:21
[QUOTE=Yadina;n2441082]

Ajdå, ber om ursäkt. Det var inte med avsikt jag använde mig av pronomen.
Vad bra att växtnäringen funkade, vilken använder du?[/QUOTE]

Ingen fara! Jag använder "easy life profito professional plant fertilizer" den har ett väldigt långt namn men finns på ganska många ställen.

Annons