Växtakvarister (igen) Dosering!

#1 - 3 juli 2006 08:23
Hej igen.
Jag undrar vilka nivåer samt vad och hur mycket ni doserat när det har gått som bäst med era kar.
Naturligtvis så är det viktigt att det har funkat en något längre tid och att ni har känt stabilitet.
Ange ljus,antal watt och vattenvolym.
Har ni märkt nån stor skillnad när ni har ändrat regimen? Skriv med det också isf.
Tackar!
/C
#2 - 3 juli 2006 08:38
För mig var det tufft när jag fläskade på med ljus. Men jag nådde en balans vid 1,5 fulldos pmdd om dagen. All gödning blandades i samma flaska som sedan doserades med slangpump strax innan ljuset gick på. När det funkade som bäst gallrade jag två gånger i veckan, putsade rutorna varannan vecka och bytte 50% vatten en gång i månaden.

Det var 300w mh i ett 375liters akvarium, med massor av snabbväxare.
MVH
Magnus
#3 - 3 juli 2006 16:38
Jag kommer ihåg mina vilda (och väldigt dumma) gödningsexperiment med 80ppm KNO3 och ca 10 pmm KH2PO4 *per dosering* tre gånger i veckan i ett co2-berikat kar. Växterna stortrivdes och jag var tvungen att kapa 50 % av bl.a. L. arcuata en gång i veckan, trots mina 0.3 w/l. Det växte dock nästan lika bra som när jag doserade med mer rimliga 20 ppm nitrat och 2 ppm fosfat per dos två ggr/v. Den dosen kör jag också för närvarande i min lilla 27 liters excel-tank.

En sak som jag märkt med bägge karen är att tillväxten verkar mattas av något ju närmare vattenbyten man kommer. Säkert något mikroämne som håller på att ta slut eller något. Byt mera vatten! :D

Tropfrog: vad motsvarar en 1,5 fulldos pmdd numera? - har inte kört efter receptet på väldigt länge och kommer inte ihåg.
#4 - 3 juli 2006 16:47
Jag skriver fulldos för att jag inte minns riktigt:)

Men jag tror att det rörde sig om 15 ppm no3 varje dag, dvs ca 105ppm i veckan.
MVH
Magnus
#5 - 3 juli 2006 20:48
Tropfrog, 105ppm kan du översätta det i ml torrdossering?

Sigge
#6 - 3 juli 2006 20:55
man kanske skall återgå till att dosera samtliga ämnen i flytande form samt gå efter det gamla receptet...
7tsk Kno3
7krm NutriSi
och 4krm Kh2po4 i en ½liter vatten om jag minns rätt!
#7 - 3 juli 2006 21:01
Stämmer..
#8 - 3 juli 2006 21:57
Det sist nämda doseringen har jag kört i mitt 180 liters kar med 0,33W/liter. Vattenbyte ca 30% i veckan. Nu har jag uppgraderat från 180 liter till 310 och har nu ca 0,46W/liter (144W / 310 liter) Aquarelle. Ingen CO2. Jag får se hur det går.
#9 - 4 juli 2006 03:24
[quote=sigges]Tropfrog, 105ppm kan du översätta det i ml torrdossering?

Sigge[/quote]

Är det okej om jag testar att översätta? 105 ppm KNO3 = 17,12 gram torr pulver (ungefär lika mycket i ml) i 100 liter vatten. Dvs. lite drygt 3 tsk.
#10 - 4 juli 2006 08:10
Tack patrik! Jag bryr mig inte så mycket om hur många ml det blir per dag eftersom jag löste upp allt en gång i månaden. Sen tycker jag att minimikravet för att leka med kemikalier är att man kan räkna fram lämplig dos själv. Det finns många bra kalkylatorer för ändamålet.
MVH
Magnus
#11 - 6 juli 2006 21:37
[QUOTE=Tropfrog]Tack patrik! Jag bryr mig inte så mycket om hur många ml det blir per dag eftersom jag löste upp allt en gång i månaden. Sen tycker jag att minimikravet för att leka med kemikalier är att man kan räkna fram lämplig dos själv. Det finns många bra kalkylatorer för ändamålet.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Är kanske inte alltid det lättaste när man inte har koll på vilka nivåer man ska sikta på... :)
#12 - 10 juli 2006 14:25
Om vattenväxter!

Hejsan!
Jag är en tjej som läser miljökunskap nu, och jag har en del funderingar som du kanske kan svara på! :)
Om jag planterar två vattenväxter (tex vattenpest) i separata glasskålar med lock, tillför 5 msk näringslösning i den ena och sedan ställer dem ljust i 8 veckor, vad händer?
Rubriken på detta kapitel är "vatteväxter och störning av bärkraft", så jag antar att det kanske blir en övergödning i den skålen som jag häller i näringslösning i? Vad händer med ph-värdet?
Skulle vara supertacksam för lite tips och ideer då ni på detta forum verkar himla duktiga!
Tack på förhand, Mvh Kristin

ps) Du får mer än gärna maila mig eventuellt svar på [EMAIL="Kristin_nu@hotmail.com"]Kristin_nu@hotmail.com[/EMAIL] ds)
#13 - 4 augusti 2006 09:05
Jag börjar själv fundera över mina gödningsnivåer, jag har ökat eftersom jag kör slut på framför allt nitrat grymt fort. Jag ligger nu på en tredubbel PMDD- dos KN03, varje dag!!!
Detta är min nuvarande dos:

Dagligen:
3 tsk KNO3 (tidigare 2 tsk)
1 krm KH2PO4
100 ml Micro+ (utspädd 1:20)

Varannan dag:
som ovan +
1 tsk MGSO4
1 tsk K2SO4

480 liters akvarium, 300 watt mh 6 h/dag, co2

Annons