Växtakvarium?

#1 - 26 februari 2007 19:37
Var går gränsen mellan "växtakvarium" och "vanligt akvarium"?

/Pete
#2 - 26 februari 2007 19:39
jag skulle vilja se det som att gränsen går när man bryr sig mer om växterna än om fiskarna.

i en fisktank har man växter för fiskarnas skull, men i en växttank har man fiskar för växternas skull.
#3 - 26 februari 2007 20:07
Aha bena...Om man har smockfullt med växter å ca:220 fisk vad e det då?

Sigge
#4 - 26 februari 2007 20:30
sigges skrev:
Aha bena...Om man har smockfullt med växter å ca:220 fisk vad e det då?

Sigge
ett överbefolkat växtkar:p
#5 - 26 februari 2007 20:37
nämen ett renodlat växtkar ska väl vara ganska tätt planterat och genomtänkt och innehålla lite intressanta och "svårare" växter och inte ha focus på fisken utan dem är ett fåtal och fungerar mest som statister!
#7 - 26 februari 2007 21:24
Jupp förstår... Grejen e väl att det ser tomt ut med 50 firrar (små) som ja har.
Å det är, eller rättare sakt inte överbefolkat...

Sigge
#8 - 26 februari 2007 21:45
Bena: Hur kan det vara olika sorters akvarium om det är samma antal växter på båda bilderna, bara i olika stadie? :)
#9 - 26 februari 2007 22:41
bena kolla detta, detta skulle då vara överbefolkat..

http://s131.photobucket.com/albums/p309/siggez/?action=view&current=MVI_4322.flv

Sigge
#10 - 26 februari 2007 23:41
#11 - 27 februari 2007 07:28

Var går gränsen mellan Växtkar o Ogräskar???

Det var ungefär där jag hamnade i dilemma när jag försökte hitta en bra definition på ett växtakvarium.

Jag skulle vilja ha en definition likt "När akvaristen gör mer än normalt för att växterna ska trivas (CO2 eller jordbotten) så är det ett växtakvarium."

Problemet är att vissa aldrig gör ett smack med sina "normala" akvarier och dom växer igen helt av ogräs - den ofrivilliga växtakvaristen. Likaså så kämpar många febrilt med jordbotten och CO2 utan att få fart på växterna alls eller lyckas bättre med algodling än växtodling.

Så jag slöt mig till att det inte fanns någon bra definition. Men jag lutar åt att om man tycker växter är kul och gillar att aquascape:a med dom och gör en hel del för att dom ska trivas extra bra så har man förmodligen ett växtakvarium.
#12 - 27 februari 2007 08:03
defdac skrev:
Så jag slöt mig till att det inte fanns någon bra definition. Men jag lutar åt att om man tycker växter är kul och gillar att aquascape:a med dom och gör en hel del för att dom ska trivas extra bra så har man förmodligen ett växtakvarium.

Nej, och behöver vi verkligen någon klar definition? Skillnaden är inte i akvariet utan i akvaristens inställning...

Var går gränsen mellan ciklidakvarie och vanligt akvarie? ;)
#13 - 27 februari 2007 08:12

Skillnaden är inte i akvariet utan i akvaristens inställning...

Bingo!
#14 - 27 februari 2007 11:48
Makasu skrev:
Bena: Hur kan det vara olika sorters akvarium om det är samma antal växter på båda bilderna, bara i olika stadie? :)

det är visserligen en hel del fler växter på den senare bilden, men de syns inte bara..
och växterna fanns från början som prydnad.

hade det varit en fisk-tank, så hade jag fått klippa ner växterna för att generera sim-yta till fiskarna.
#15 - 27 februari 2007 11:53
ivanelvis skrev:
Var går gränsen mellan Växtkar o Ogräskar???

hehe. min tank ser inte ut så länge vet du. har fixat och trixat en del. hade ingen aning om att svärdsplantor kunde bli så stora. har tyvärr ingen dagsfärsk bild.
jämnför växt-bilden med denna..
http://s56.photobucket.com/albums/g179/tribeboybena/?action=view&current=blogg_28.jpg
#16 - 27 februari 2007 18:16
bena skrev:
hehe. min tank ser inte ut så länge vet du. har fixat och trixat en del. hade ingen aning om att svärdsplantor kunde bli så stora. har tyvärr ingen dagsfärsk bild.

jämnför växt-bilden med denna..

http://s56.photobucket.com/albums/g179/tribeboybena/?action=view&current=blogg_28.jpg

härliga mått på karet, lågt och brett.. vad är det för mått på det??
#17 - 27 februari 2007 18:27
ivanelvis skrev:
härliga mått på karet, lågt och brett.. vad är det för mått på det??

160X50X50
400L

min drömtank just nu ligger på 200 långt, 70 brett och 30 högt.
#18 - 27 februari 2007 19:51
Jag tycker...

... att det är jättefint med mycket växter... det ser så levande ut och sedan är mitt mål att man ska kunna sätta sig framför karet och se nya saker hela tiden eller en stund iaf... :p Jag tycker att vi hade så tråkiga kar förr i Sverige, en sten, en växt, plan och tunn sand och sedan en massa firrar som bara dog av obalansen...;)

Vem talar om när en växt blir ogräs??? Jag tycker att det ligger i betraktarens öga precis som all "konst" :D

Bena... Superfint kar tycker jag... :)
#19 - 27 februari 2007 21:43
Katharina skrev:

Vem talar om när en växt blir ogräs??? Jag tycker att det ligger i betraktarens öga precis som all "konst" :D

Bena... Superfint kar tycker jag... :)

Det låter som jag förolämpat Bena, jag frågade bara var gränsen mellan ogräs o växtkar gick. Jag menade inte att Bena har ett Ogräskar även om man kan tolka det så... =)

Självklart ligger det i betraktarens ögon.... och jag håller med! en växt blir bara ogäs om man själv tycker det..
#20 - 27 februari 2007 22:39
ivanelvis skrev:
Det låter som jag förolämpat Bena, jag frågade bara var gränsen mellan ogräs o växtkar gick. Jag menade inte att Bena har ett Ogräskar även om man kan tolka det så... =)

Självklart ligger det i betraktarens ögon.... och jag håller med! en växt blir bara ogäs om man själv tycker det..

det var ju ogräs på den bilden ju!
det var nästan noll planerat i tanken när bilden togs.

ser min moderplanta pistia stratiotes som en fin växt, men allt som kommer från den är ogräs.
och lemna minor... [:(!] oj oj oj vad jag har svurit över det! fick med lite när jag köpte plantor senast, och nu måste jag rensa ordentligt varje vecka.

Annons