Växtakvarium (SA) 540 liter

#1 - 20 december 2010 21:55
Jag kommer fortlöpande ladda upp bilder och skriva, problemen kommer väl uppstå framöver så all tips och hjälp mottages tacksamt.

[ATTACH=CONFIG]40485[/ATTACH]

Planen är att starta ett lite större växtakvarium som kommer att bebos av diverse sydamerikanska dvärgciklider. Akvariet är på 540 liter med en Amazonas BTN-bakgrund, jag hittade det på blocket med ställning och pumpar. Akvariet och ställningen har jag målat svart eftersom jag inte gillade aluminiumfärgen. Bakgrunden verkar vara gjord för ett 375-liters så jag har pallat upp den med betongdistanser och silikonat fast allting mot mittstaget. Det gröna ni ser i nedre delen är ett beskuret liggunderlag som är fastlimmat och tätat med silikon. Planen är att skapa ett filter på baksidan av bakgrunden enligt BTNs tips (kolla länken nedan).

http://www.backtonature.se/english/tips_filter.html

Eftersom jag kommer att använda dammlera tillsammans med torv i bottensubstratet vill jag inte att filtret ska suga med sig leran genom gruset, därav liggunderlaget som (förhoppningsvis) skall hålla tätt.

[ATTACH=CONFIG]40486[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40487[/ATTACH]

Jag har gjort enligt anvisningarna och har ett Eheim-munstycke för utblås på högra sidan av akvariet
och ett tjockare insug på vänstra sidan. Utsuget fungerade utmärkt även om jag kanske får borra fler hål i röret så det inte blir så kraftig ström.

Jag fick med ett innerfilter och ett ytterfilter (Eheim). Ytterfiltret skramlar när jag kör igång det och det verkar inte fungera så bra, jag får inte igång det men tror att det mest beror på att det låg luft emellan locket och burken, jag har inte försökt mer än en gång. Man kan säkert bara byta ett lager eller nåt så funkar den igen. Jag tänker dock inte använda ytterfiltret eftersom jag vill gömma allting enligt BTNs tips med filter inuti bakgrunden.

[ATTACH=CONFIG]40488[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40489[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40490[/ATTACH]

Innerfiltret konstaterades av Zoopets fantastiska medlemmar vara en Eheim 2252, komplement som slangar och munstycke är nu beställt. Har också skickat efter en Eheim compact pump 1000l/h för insuget, borde räcka gott och väl.

[ATTACH=CONFIG]40491[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40492[/ATTACH]

Leran har jag grävt upp ur min fars damm, nu ligger massa lerkorvar och torkar i lägenheten. Detta har jag prövat tidigare utan koldioxidgödning eller annat bös och leran är ruskigt effektiv. Vid varje vattenbyte får jag ansa växterna som skjuter fart hela tiden. Har sedan innan ett 80-liters med kakaduor, samt min dotters guppyakvarium (60 l), bägge har denna lera i bottensubstratet utan torv. Nu har jag grävt upp lite för mycket lera än vad som behövs. har 2 fulla hinkar över. Jag har kämpat med att få upp skiten ur dammen, så om någon bor runt Trollhättan får ni gärna komma och hämta en hink. Jag ser hellre att den kommer till användning än att behöva kasta bort den, och jag orkar inte riktigt rulla all lera för framtida bruk innan den torkar.

[ATTACH=CONFIG]40493[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40494[/ATTACH]

Min dotters kar och mitt kakaduakar, det sista som blir under avveckling så fort jag får igång det stora karet. belysningen på det sistnämnda är två vanliga glödlampor, helt kass, ändå växer det.
#2 - 20 december 2010 22:17
Idag kom den första leveransen!

Idag kom UPS med grejerna, paketet vägde nästan 80 kg. 3 x 25 kg grus. Doppvärmare, gödning och månljuset.

[ATTACH=CONFIG]40495[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40496[/ATTACH]

Jag har från början velat ha svart grus eftersom färgerna kommer fram bättre på fiskarna men ångrade mig lite när jag fick leveransen, det är... för svart. Onaturligt svart. Nåväl, tanken är ju att gruset ska täckas av växter. Nu finns det ingen återvändo.

Jag var ute på västkusten och hittade tillslut sten som liknade bakgrunden till både färg och struktur, hyfsat i allafall. Det var ett hel****e att hitta sten under all snö. Placering på frigolit för att skapa en rumslighet i mitten på karet.

[ATTACH=CONFIG]40497[/ATTACH]

Nästa steg - I med tjocka lerkorvar, sedan på med ett lager torv emellan korvarna och lite över. Jag hoppas nu att denna torv är naturell, av förpackningen att döma verkar den vara det, inköpt på Granngården, nån som har erfarenhet av denna torv?

[ATTACH=CONFIG]40498[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40499[/ATTACH]

Nästa steg - Tvätta grus (tråkigaste jag gjort ever), på med ett lager grus över torven samt mindre lerbollar som stått och torkat på tidningspapper. Dessa är stenhårda, jag spred ut dem så gott det gick, hoppas nu bara att detta inte sugs upp bakom liggunderlaget in i filtervadden framöver.

[ATTACH=CONFIG]40500[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40501[/ATTACH]

Nu ännu mer grus och placering av diverse rötter och småsten, de mindre stenarna som syns nu kommer jag förmodligen ta bort, de är lite malplacerade just nu. Jag fyllde upp karet och satte i allting, doppvärmare och pump går nu för fullt. Syrebubblor överallt. Ska mäta PH i morrn när det har fått gå över natten.

Nästa steg blir att beställa växter så fort jag fått filtermaterialet och den nya pumpen. Nedan är bilder med de 4 lysrören och med bara månljuset, får se om jag ska ha det såhär, kanske ändrar mig.

[ATTACH=CONFIG]40502[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40503[/ATTACH]
#3 - 21 december 2010 07:59
Anmäler mitt intresse att följa med på resan:p
#4 - 21 december 2010 22:31
Åh så spännande! Ser ut att bli kanonsnyggt!
#5 - 22 december 2010 12:22
Adoption av växter

Filtermattan har fortfarande inte kommit, jag var tvungen att ringa till Tyskland (igen) och fråga vad fan de sysslade med - allt fanns i sortimentet, först när jag ringde skickade de grejerna så jag hoppas på leveransen till mellandagarna. Samtidigt har jag länsat de andra akvarierna på javaormbunkar och ansat några toppar av H. polysperma. Måste ha någon form av snabbväxande växt så inte algerna exploderar. De senaste kommer jag ta bort sen när jag får de växter jag vill ha.

[ATTACH=CONFIG]40545[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40546[/ATTACH]

Det var krångligt att fästa de mindre javaormbunkarna men jag lyckades klämma in de i håligheter här och där i bakgrunden samt på rötterna, de större fäste jag med gröna gummiband. Fick en del andmat med från lillans kar så jag jagar minsta lilla spår på ytan efter skiten.

Jag har haft sådan extrem tur via en polare som har akvaristikföretag att få köpa in växter via en större grossist (säger inte vilken =p) till inköpspris. Han sade åt mig att göra en lista så får jag en offert. När jag först fick beskedet gjorde jag en jäkla massiv lista som nu har bantats ned, jag tror fortfarande man ska ta det lugnt och inte blanda arter hej-vilt, bättre att ha mycket av några få så kan man sedan köpa till någon enstaka växt som sticker ut för att skapa en fokuspunkt. Less is more. Så här blir det;

8 st. Anubias barteri var. nana
15 st. Hemianthus callitrichoides 'Cuba'
10 st Pogostemon helferi
4 st Heteranthera zosterifolia

[ATTACH=CONFIG]40547[/ATTACH]

Tiger-lotusen hade jag sedan innan, så den sitter på plats. Det är något med näckrosliknande växter jag inte kan motstå - likaså flytväxter, blir ett nice ljus. Strömmen vill dock gärna dra Lotusen åt höger nu, man kan se det på bilden, kolla även javaormbunken längst upp till vänster så ser ni strömriktningen. När jag dock får min andra pump för insuget hoppas jag att det istället blir en stadig ström från höger till vänster. Tanken är att de ska ge lite skugga åt Anubias och Java ormbunkarna.

Jag hade helst velat ha javaormbunke (Microsorum pteropus "Windeløv") istället för de vanliga ormbunkarna för att skapa en kontrast mellan växterna, men när jag redan hade dessa så kör jag på dem. Får finnas en gräns för hur mycket man slösar, budgeten är sedan länge överskriden.

Jag tror jag har kommit på en bra lösning med att fästa Anubias på stenarna, det går ju inte att dra gummiband eller fiskelina runtom eftersom de står på frigolitplattor mot akvariets botten - man kanske kan knyta 2st tyngder på var sin sida om en fiskelina och lägga över? Det tråkiga som alltid är att det tar så lång tid innan de verkligen växer fast ordentligt, fula tyngder i akvariet vill man ju inte ha.

Min stora fasa just nu är ljuset. Cuban kommer att behöva rejält med ljus. Därav placeringen i centrum. Jag har nu tagit reda på vad för slags armatur jag har;

RAMP T8 150x50cm 4 X 36/40W

med 4 x Philips Aquarelle TL-D 36W = 144W

Det är inte ens 0,5W/L. Nu sväljer ju bakgrunden kanske 1/3 eller 1/4-del av volymen, men ändå. Just nu har banne mig inte råd med en splajtans ny armatur, och jag är inte speciellt sugen på att tjafsa med Tyskarna igen om leveranser, frakten plockar bort väldigt mycket på priset varje gång man beställer. Men nytt ljus är nog ett måste. Nån som har koll på bra armaturer till detta kar? Planen från början var ju två hängande armaturer från taket, men jag är tveksam - man vill ju inte ha 2 st strålkastare rakt i ögat när man chillar i soffan.

Så här ser det ut i stort än så länge. Detaljarbetet kommer sist. När man jobbar med det över tid får man nya idéer så vem vet hur det kommer att se ut i slutändan? Det är ju detta som jag tycker är ball med akvaristiken, man kan heller inte alltid ha full kontroll, livet finner sina egna vägar.
#6 - 22 december 2010 12:39
jäkla fokus du har! gillar skarpt!
#7 - 22 december 2010 20:46
Tackar! Det här blir lite som en dagbok för min egen del också, man får en mer objektiv syn på arbetsprocessen.

Har nu 4 siamensis algätare som simmar omkring och håller om varandra. 2 st hade jag sedan innan (tog säkert en timma att överlista dem i håven) de andra 2 köpte jag precis i akvariebutiken. Nu får man vänta någon månad med mer fisk tills växterna är på plats och värdena har stabiliserats. Är riktigt sugen på ett jättestim med citrontetror, rackarna ska ju ha så kallt vatten bara. =(

Gjorde dropptester, har nu;

7.5 PH (precis som kranvattnet)
KH 5 dh
GH 5 dh
Nitrit på minimum, var väl förutsägbart, ville bara pröva det nya nitrittestet.

Tillsatte också bakteriekultur, akvariet är helt grumligt. Ska göra ett nytt test imorrn. Jag måste få ned PH-värdet markant, får väl skaffa nån grunka med torv bakom bakgrunden, för det torvet som är i botten verkar inte ha färgat vattnet något överhuvudtaget. Lite gulare får det gärna bli.
#8 - 22 december 2010 20:55
Riktigt härligt kar :D

Kommer att bli kanon så snart växter mm har tagit sig.

Denna tråd kommer att följas, det vill jag lova :)
#9 - 23 december 2010 09:58
Fan vad snyggt!!
Ja citrontetror hade varit kanonsnyggt, vad menar du med att de vill ha så kallt?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=451

Ett par andra tetra förslag mot det fina gröna växterna:
Röd fantomtetra
Hyphessobrycon haraldschultzi

Ska bli kul att följa tråden :)

*Lägg till prem. *klick*
Bilagor:
#10 - 23 december 2010 10:43
Ty! Jag har en liten baktanke att det kanske eventuellt blir discus framöver, därför har jag kollat alla växter och kikar även på fisk som trivs i typ 28 grader eller varmare. Man kan säga att jag vill skapa förutsättningar för discus om det skulle bli så, hehe.

På Zoopet här står det i artbeskrivningen för Citrontetra att maxtemperaturen ligger på 26 grader, om man googlar "Lemon tetra" så finns det artbeskrivningar där tempen ligger över 28 grader, så vad är rätt? Det lutar nog åt citrontetror iallafall. Jag vill ha ett stort stim av något. Schultz´s tetra är riktigt läcker, rött mot grönt funkar alltid, har rödmunstetror sedan innan. Urläckra mot växterna.

Dvärgciklider har jag inte bestämt mig för än heller, vet heller inte hur många jag kan ha i karet. Tänkte pröva med ett par först och se hur reviret tar sig. Lutar åt boliviansk fjäril. Jag har 2 yngel på A. cacatoides (honor) som börjar bli riktigt stora. Plus farsan då, men då vill jag nog ha en ny hane. Så svårt det här. Fan, måste det finnas så många snygga fiskar?!
#11 - 23 december 2010 16:38
Citrontetror fungerar i 28 grader, men de lever "snabbare" och blir inte så gamla som de kan bli i svalare vatten.

Däremot trivs inte Apistogramma i 28+ grader, de blir väldigt kortlivade.

Om du släpper ner ett par dvärgciklider så tar de åt sig så mycket revir de kan:p

Det bästa är om man kan släppa ner de dvärgciklider man vill ha samtidigt, då fixar de revir i förhållande till varandra.

Den dvärg som kommer ner först brukar alltid vara den dominanta och kan se hela karet som sitt revir.
#12 - 26 december 2010 01:28
Många värdefulla tips som i praktiken hade tagit lång tid att annars komma underfund med. Tackar! Blir nog inga dvärgar förrän jag fått igång det med växterna i allafall. Först då kan man börja med detaljarbetet och bygga gömställen. Jag vill inte dela upp akvariet allt för mycket i "små rum" heller. Tyckte att 540 l var stort i början, nu trånar man efter 1000 l hehe.

Såg dina A. trifasciata, jäkligt häftiga måste jag säga. Det blir allt svårare att bestämma sig hehe. A. Cacatuoides 1+3 är i allafall spikat. Om något mer par av annan art får plats så lutar det lite åt hongsloi eller nån form av fjäril. 3 olika arter av dvärgar vore ju skoj men det kanske inte fungerar i längden?
#13 - 26 december 2010 05:45
Tre grupper med dvärgar ska nog fungera, särskilt som en av dem är Fjärilar.
#14 - 26 december 2010 10:02
*följer* :D
#15 - 26 december 2010 13:12
vimsa skrev:
*följer* :d

+++1 :d
#16 - 29 december 2010 19:02
Filtret i full gång

[ATTACH=CONFIG]40703[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40704[/ATTACH]

Nu fick jag äntligen filtermassan. PPI 10, 100x100x5 cm. Jag skar kuber i säkert 2 timmar. Kåpan till pumphuvudet har också kommit från PWSS, Eheim-munstycket var modellen mindre, men jag hade redan en liggande(!) i rätt storlek. Tack ändå Hannesc. ;)

[ATTACH=CONFIG]40705[/ATTACH]

Jag bytte plats så att den nya pumpen strömmar ut på höger sida och det tyngre pumphuvudet suger in från vänster, jag fick mer skjuts i systemet när det kraftiga pumphuvudet trycker in vatten i filtermassan. Hade för kort slang på så den sprutade vatten upp på väggen och dränkte golvet under akvariet på några sekunder. ca 1/4s hink fick moppas upp, pumpen är nästan för kraftig. Nu fungerar det dock utmärkt. Tryckte i filtermassa från mitt andra akvarium för att hjälpa till lite med bakteriekulturen, hällde också ytterliggare kultur från flaska. Har nog aldrig haft så klart vatten i något akvarium tidigare.

Nu kliar det i fingrarna efter växter. Nästa vecka (förhoppningsvis) får jag de växter jag vill ha.
Uppdatering av listan;

1 st Alternanthera cardinalis
12 st. Anubias barteri var. nana
15 st. Hemianthus callitrichoides 'Cuba'
12 st Pogostemon helferi
6 st Heteranthera zosterifolia

[ATTACH=CONFIG]40706[/ATTACH]

Nästan en vecka har gått och topparna på Hygrophila polysperma har växt en decimeter sedan jag planterade dem. PH har också sjunkit lite grann, ligger runt 6.8. Än så länge bådar det gott. Alger kommer också i liten skala så jag vågar inte dosera växtgödning riktigt än, får bli när allt är planterat. Siamensisarna nopprar för fulla muggar.
#17 - 29 december 2010 22:43
Nice projekt!! Jag ska snart starta upp mitt 540l nu efter flytten. Krakarna bor i ett 160l för tillfället. En erfaren jag har av Polysperman är att ansa Polysperman lite vart efter om du vill att den ska bli tätare. Den vill tyvärr bli lite tunn, lång å tråkig om man inte sköter den! När det gäller växtgödning så konkurrera dina växter med algerna. Om det finns för lite gödning halkar växterna efter. Det är även bra att du harden snabbväxande Polysperman då de älskar gödning och kommer att ta upp överflödig gödning! Kommer du att använda Easy Carbo? Växterna gillar det å algerna inte!!

Ang. belysning: Köp reflektorer till rampen!!
#18 - 29 december 2010 23:46
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=378907

ska du köra diskus kanske detta kan intressera dig.. såg att du nosade på lite större fiskar i en annan tråd..
#19 - 30 december 2010 09:47
ty. Polysperman satte jag mest i tillfälligt, får se om jag behåller den framöver. Bra tips med reflektorerna, kollade runt lite. Rören i min armatur sitter på "sidan" under rampen, är det bara att klämma fast reflektorerna direkt på rören eller hur funkar det? Finns det olika? Det ser trångt ut där de sitter.

ettfettbranamn> Jag får se, jag tänker ju mer att detta är ett 375 liters-kar eftersom bakgrunden sväljer en hel del volym, discus kan bli för stort. Såg filmen längst ned på länken du skickade; riktigt nice! Jag vill dock inte bestämma mig angående fisk riktigt än.
#20 - 30 december 2010 13:36
Ang. reflektorer: De jag har ( har två olika fabrikat) fäster man precis som du beskriver; man sätter dem direkt på rören med en slags klämma!!!
#21 - 1 januari 2011 10:56
tommy_g skrev:
Alger kommer också i liten skala så jag vågar inte dosera växtgödning riktigt än, får bli när allt är planterat. S.

Begränsar du växterna ökar det bara möjligheterna för algerna att vinna det racet.
#22 - 2 januari 2011 11:16
Jag har ju så lite växter än, väntar fortfarande på en offert. Om jag öser akvariet med gödning tror jag inte växterna hinner ta upp all näring utan att man istället göder algerna. Så jag vill vara extra försiktig med detta de första veckorna. Det enda som verkar fattas är calcium än så länge, några nya blad på H. polysperman blir "skruvade".

För 2 dagar sen svek tålamodet mig fullständigt. Var inne hos Claus på Stavre Zoo och tjötade lite, han hade fått in supersnygga svenskodlade fjärilar (från Falköping, någon här inne som ligger bakom dessa fantastiska yngel?). Så det blev spontanköp; 3+3 Microgeophagus Ramirezi.

[ATTACH=CONFIG]40785[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40786[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40787[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40788[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40789[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40790[/ATTACH]

De verkar stormtrivas redan, de försöker para ihop sig och hannarna stöter på varandra ibland med färgsprakande dueller. Siamensisarna samlar ibland ihop truppen och undersöker mellan putsningen, här är alla på termometern. Nästa stora inköp blir nog macro-optik till kameran så man kan ta ordentliga bilder.
#23 - 2 januari 2011 11:52
Vilka underbart fina fjärilar! Jag önskar att jag hade fått ha samma tur och fått tag på så fina svenskodlade (Har en, har haft fem totalt). Lycka till med dom i alla fall! :D
#24 - 13 januari 2011 21:36
Fler växter

Tackar! Ja de är sjukt fina, jag trodde de hade färgat ut efter några dagar, men de verkar bara bli finare för var dag som går. Hoppas nu bara man kan se fram emot lite yngel.

[ATTACH=CONFIG]41184[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41185[/ATTACH]

Jag donade om lite på vänster sida eftersom det knappt fanns någonstans att plantera på, en sten åkte ut och gjorde plats för en ny "rumslighet". Stenen till höger är beklädd med Anubias, tanken är givetvis att den ska sprida sig över hela stenen. Jag försökte med fiskelina tills jag nästan fick ryggskott, den gick av hela tiden så jag löste det med rostfri ståltråd istället. Nu får det vara så ett tag tills de växer fast ordentligt.

[ATTACH=CONFIG]41186[/ATTACH]

Den här lotusen växer så det knakar, det här bladet är stort som en handflata, verkar som rötterna har nått leran i botten. Eller snarare att mikroorganismerna har börjat käka av leran. På de äldre bladen kan man se spår av någon svart alg, dessa har även lagt sig på javaormbunkarna. Vad är detta, tofsalger? Eftersom de sitter på lotusen har jag svårt att tro att det är sporer från javan.

[ATTACH=CONFIG]41188[/ATTACH]

Jag har nu planterat Pogostemon helferi rönt hörnen, samt Hemianthus callitrichoides (Cuba) i mitten av akvariet som är tänkt att sprida sig som en matta. Köpte en planteringspincett, jag kan säga att utan den hade jag aldrig lyckats plantera ovannämnda växter överhuvudtaget. Cuban är sjukt liten. Jag förvånades också över hur ljus P. helferin var, blir den mörkare när den kommer till sin rätt? Nån som har koll?

[ATTACH=CONFIG]41189[/ATTACH]

Jag tror att det tar ett tag innan Cuban sätter sig ordentligt och att många blad och stänglar nu kommer att dö. Den växer i stort sett ingenting, jag vill veta hur den växer. Om den sträcker sig uppåt behöver jag mer ljus. Faktum är att jag tror att jag behöver mer ljus i allafall så reflektorer står högst upp på inköpslistan. Det känns som ljuset är för svagt för Cuban, men för starkt för javaormbunkarna. Ni kan också se spår av förbannade cyanobakterier som jag brottas med i gruset på bilden ovan.

[ATTACH=CONFIG]41187[/ATTACH]

Dagarna går och jag funderar mer och mer på en koldioxidanläggning. Jag vill ju ha ett frodande växtkar där växterna dominerar. Behöver också få ned PH mer. Det är inte direkt svårt att ta reda på vilka komponenter man behöver, frågan är vilken sort av den specifika komponenten man ska ha? Tex. Vilken sorts reduceringsventil? Manometer? Magnetventil? Reaktor? Bubbelräknare? Och var får man tag på grejerna? Lättast vore att skaffa tuben hos någon brandservice och beställa resten från Tyskland eller nån annanstans där det finns på ett och samma ställe, för bekvämlighetens skull. Nån som har tips?
#25 - 13 januari 2011 23:37
Det ser riktigt lovande ut, du verkar veta vad du pysslar med och vara begåvad med en god dos av estetisk känsla!

Poggen är ljus, blir inte särskilt mycket mörkare. Tror dock att du kommer att tycks att den smälter in bättre när övrig växtlighet tar sig och du får lite skugga av högre växter, ffa lotusen. Sen såg jag att du ville ha flytväxter så det blir nog bra. Ett tips är att spana in plantswaps forum, finns en som oftast säljer allehanda flytväxter. Ska själv beställa till våren när det blir mildare.

Min erfarenhet av HC är att den står stilla ett bra tag och, som du säger, kommer säkert många grenar dö av. Men de som lyckas rota sig kommer sen att sprida sig rätt snabbt så med tålamod ska du nog få en fin matta! Helt rätt att skaffa pincett, den är besvärlig som fan att plantera.

Som andra redan sagt så klämmer man fast reflektorerna med klämmor och de ryms i princip alltid, även om det kan se trångt ut i förhand. Så såna bör du absolut skaffa. Det finns dyra och mindre dyra varianter. Hardcore växtakvarister brukar rekommendera arcadias måsvingereflektorer. Min ogrundade åsikt är att det nog inte skiljer så hemskt mycket i effektivitet, det viktiga är att ha några öht.

CO2 borde du absolut satsa på i någon form, går ju snabbt att slänga ihop ett mäsksystem om du vill testa effekten, men trycksatt är ju klart bäst. Näring på det så kommer det växa som tusan, du har ju gjort ett smart drag att grunda med lera. Alger kommer att komma i olika faser men oftast ger de ned sig utan större behov av åtgärder i takt med att karet balanserar sig.

Hoppas det fortsätter gå bra för dig, du har åstadkommit en kanonstart och jag tror att detta kar kan bli magiskt fint om du fortsätter på inslagen väg!
#26 - 13 januari 2011 23:57
Läste lite uppåt i tråden och du oroar dig för ljuset. Jag har själv samma ljusmängd i mitt 375l (nästan, har klämt in ett extra 18w men det gör ju en marginell skillnad) med 50cm djup och hade samma oro när jag körde igång. Måste säga att det har funkat över förväntan, har en ganska fin glossomatta på gång bla.

Kolla gärna in min tråd, vi har väldigt mycket gemensamt både i ambitioner och genomgörande (hämtar tex 1+3 kakaduor nästa vecka), kanske finns något där att snappa upp. Är en del jag skulle gjort annorlunda om jag fick börja om, tex använda dammlera (har kattsand dock) och btn vore ju en dröm, så jag tycker du har en kanonstart att utgå från.

En annan fråga du ställde var om pmdd. Det är ju växtnäring så självklart funkar det med CO2, något du absolut bör satsa på för växtligheten. På tal om det så tycker jag att du ska börja med easy carbo snarast i väntan på CO2, bra för växterna och dåligt för algerna.

Som sagt, grattis till en bra start och lycka till, ska bli kul att följa denna tråd!
#27 - 14 januari 2011 15:47
Tackar! Och tack för tipsen. Det är andra förslaget nu med Easy Carbo. Ska åka till Cyberzoo och kolla om de har detta eller Evolution Happy redan i kväll. Nu blir det att läsa på mer om CO2. Plantswap har bra med info där.

Jag har allt spanat in ditt akvarium sedan länge. Många idéer man kan "låna" av där. ;) Ser magiskt ut. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut i verkligheten, många gånger är det en helt annan upplevelse när växterna vaggar med strömmen och fiskarnas rörelse än att bara se foto.
#28 - 16 januari 2011 17:55
Japp. Då har man ägg på en sten och ett fjärilspar som turas om att vakta. :)
#29 - 16 januari 2011 19:51
tommy_g skrev:
Tackar! Och tack för tipsen. Det är andra förslaget nu med Easy Carbo. Ska åka till Cyberzoo och kolla om de har detta eller Evolution Happy redan i kväll. Nu blir det att läsa på mer om CO2. Plantswap har bra med info där.

Jag har allt spanat in ditt akvarium sedan länge. Många idéer man kan "låna" av där. ;) Ser magiskt ut. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut i verkligheten, många gånger är det en helt annan upplevelse när växterna vaggar med strömmen och fiskarnas rörelse än att bara se foto.

Ja plantswap är en guldgruva, där finns det gott om kunnigt folk.
Kul att du gillar mitt kar, visst är det som du säger en helt annan sak i verkligheten. Önskar jag hade en bättre kamera men det ligger inte så högt upp på priolistan. Ska försöka filma med mobilen nån gång, borde bli hyfsat.

Grattis till äggen, hoppas det blir något av dem nu!
#30 - 16 januari 2011 20:24
Riktigt snyggt akvarium, har du bara haft akvariet i två veckor och de har redan lagt rom, det var snabbt. Har du tänkt att ha nån apistogrmma art? Eller vilka fiskar ska du mer ha?
#31 - 17 januari 2011 15:05
Angående fisk vill jag inte bestämma mig riktigt än, utan jag tar det lite som det kommer. Nu har jag 3+3 fjärilar, man ser - ju mer akvariet "växer till sig" - om vad man kan tänkas skaffa framöver. Kakaduor är en tanke, har en gammal skröplig hane och två yngel efter honom som börjar växa till sig. Dessa är så små att jag inte kan göra en könsbestämning än, när hannen dör och om bägge yngel är honor så köper jag 1+1 kakadua och flyttar alla 4 till det stora karet. Kanske blir hongsloi också - om de får plats. Diskus är en annan tanke och kanske ett stim av någonting. Men som sagt, jag kanske ändrar mig framöver. Just nu är fokuseringen på växterna.
#32 - 2 februari 2011 18:17
Uppdatering

[ATTACH=CONFIG]41881[/ATTACH]

Okej, en liten uppdatering med de dåliga nyheterna först; Cyanobakterierna är tillbaka. Efter en mörkläggning var alla spår borta, nu börjar de krypa fram igen. Jag ökade flödet i akvariet till max, borrade också nya hål i strilröret för att rikta utblåset åt ställen där det varit värst. Kör nu full gödning och Easy Carbo. De goda nyheterna är att jag fått PMDD hem på posten idag. Länge leve Haack! Plus att jag nu kommer beställa reflektorer samt ett trycksatt CO2-kit. Det svåra är att räkna ut gödningen eftersom bakgrunden/filtret tar så mycket volym. Ska man räkna gödningen på akvariets totala vattenvolym (ca 540 l) eller akvariets framsida (dvs. det som är framför bakgrunden) ca 400-450l?

[ATTACH=CONFIG]41882[/ATTACH]

Poggen stormtrivs, även på ställen där det är mörkare. Fantastisk förgrundsväxt. Här ser ni cyanon på de äldsta bladen. Det är jäkligt svårt att komma ned med trimsaxen och nypa av de äldsta bladen, hela armen är ju ned i akvariet upp till axeln så det är svårt att se.

[ATTACH=CONFIG]41883[/ATTACH]

En som dock inte trivs lika bra är Cuban, många stänglar har blivit angripna av cyano och många har flytit upp till ytan. De som är kvar verkar dock ha satt sig hyffsat bra. Jag gör nu en test med olika växter innan jag börjar med scape:en. Fick en stump H. Zosterifolia som börjar ta sig riktigt bra, skitsnygg växt. Nålgräs samt Skruv-Vallisneria fick jag idag i utbyte av en mördarhamster (ja ni hörde rätt). Så jag tänkte testa detta och se hur det utvecklar sig.Har nu även i Hornsärv, jag inbillar mig att den ska prutta ut "anti-alg-medel" på cyanon så den försvinner.

Låt mig också presentera Jörgen; min bad-ass-jätte-piskstjärts-mal. Sturisoma Aureum. King of Kong, eller i allafall King of Sydamerika, (nästan!) har hört att dessa fantastiska djur nu är utrotade i det vilda.

[ATTACH=CONFIG]41884[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41885[/ATTACH]

Han är inte så stor än om man jämför med fjärilen, men han kan nog växa till sig så småningom. =)

[ATTACH=CONFIG]41888[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41886[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41887[/ATTACH]

Fjärilarna stormtrivs och ett annat par har lagt rom igen, ni kan se dem under fisken vid all anubias. Som någon nämnde i en annan tråd verkar de inte vara bra föräldrar, eller så har dessa kanske just nu inte förutsättningar att vara det.
Bilagor:
#33 - 3 februari 2011 06:33
Riktigt läckert kar! Kul att se växter som stormtrivs :)
#34 - 3 februari 2011 08:41
Ser fint ut!

Härliga bilder på fjärilarna med den gröna bakgrunden, riktiga smycken!
#35 - 3 februari 2011 10:22
Snyggt!! ;)
#36 - 3 februari 2011 16:22
Riktigt fint projekt! :)
#37 - 3 februari 2011 18:23
Najs akvarium! "synd" att du har så mkt växter på botten bara annars hade ju en grupp jordätare vart givet =) Nä skitsnyggt med växter på botten!
#38 - 3 februari 2011 23:04
Ser kanon ut. Oroa dig inte så mycket för cyanon, alger får man i princip alltid under inkörning så det är bara att ha tålamod och vänta på balansen.
#39 - 3 februari 2011 23:22
snyggt :-)
#40 - 4 februari 2011 07:24
Asigt snyggt :D Och de där fjärilarna kan man ju bara avundas!
#41 - 4 februari 2011 10:43
ty! Är ganska grön på High tech, så det här karet blir ett experiment. Växter kan man aldrig ha för mycket av. ;) PMDD-dosering börjar nu på sön, resten av anläggningen är på gång, mer ljus och trycksatt co2. Kan nog kanske omvandlas till ett mossakvarium i framtiden, tror det kan passa bra med bakgrunden, men vi får se. Nästa stora kar blir bara "skitväxter" i början, H polysperma, hornsärv, vattenpest m.m. tills det balanserat sig. Att man aldrig lär sig?

Fjärilarna är jag jäkligt nöjd med, de får svarta och röda mygglarver samt artemia, har aldrig haft en fjäril som växt över 5 cm, hoppas nu att dessa blir rejäla.
#42 - 13 februari 2011 22:56
Två fjärilspar lägger rom samtidigt. =)

[video=youtube;Y4LlLqPmaIo]
[/video]
#43 - 13 februari 2011 22:58
Två fjärilspar lägger rom samtidigt. =)

[video=youtube;Y4LlLqPmaIo]
[/video]
#44 - 13 februari 2011 22:58
Varför går det inte embedda videoklipp?
#45 - 14 februari 2011 08:08
Halloj Tommy! Fina Fjärilar!:)

Om du vill få in videoklippet så kopierar du och klistrar in den sista delen efter =-tecknet i adressen på YouTube, såhär; Y4LlLqPmaIo
Markera adress-delen, alltså; Y4LlLqPmaIo
Sedan går du upp i menyraden ovanför textrutanrutan som du skriver i och klickar på symbolen med de två klamrarna - "omslut markerad text med [html]-taggar"
I klamrarna som omsluter din adressdel skriver du youtube (ta bort bokstäverna; html), men behåll slash-tecknet i sista klammern. Så kommer filmen med här i ditt inlägg!:)
#46 - 14 februari 2011 10:56
Helvete va krångligt att lägga in film ändå, borde ju gå att göra så att det blir enklare? Sjuuukt snyggt kar btw :D
#47 - 14 februari 2011 16:39
Matz> försökte med youtubes embed först, funka inte. Men nu vet jag, tack för tipset.

Brottarn> tack. Hyffsat nystartat, så karet är inte i närheten av vad det ska bli. ;)
#48 - 14 februari 2011 17:52
FyFan så snyggt akvarie måste jag säga! ME LIKE(Y)
#49 - 15 februari 2011 09:00
Tjusigt!
#50 - 24 februari 2011 17:26
540 liter High Tech Växtakvarium (uppdaterad)

Yes. Då kan man uppdatera karet till "High-tech". Idag kom den trycksatta anläggningen. Nu finns det ingen återvändo. Varning till alla som börjar med akvarium! Akvaristiken är ingen hobby, det är ett gift;

[ATTACH=CONFIG]42581[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]42582[/ATTACH]

Det var inte så krångligt som jag först trodde att koppla in grejerna. PH-control:en kalibrerad och klar. var lite meckigt men det gick tillslut, bubbelräknaren behövs egentligen inte eftersom systemet styr sig självt. Men det är bra för mig (speciellt när man är nybörjare) att se gasen flöda in till reaktorn.

[ATTACH=CONFIG]42583[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]42584[/ATTACH]

Jag vill också hylla PMDD. Till er som är tveksamma till PMDD; Jag har kört med näring från dunk i några år, men jag har aldrig sett en liknande tillväxt med bara PMDD och lerbotten. Fantastiskt billigt och effektivt.

Utan PMDD;
[ATTACH=CONFIG]42585[/ATTACH]

Med PMDD efter 2 veckor;
[ATTACH=CONFIG]42586[/ATTACH]

Nu vet jag att många andra faktorer spelar roll också. Det här karet har ju bara varit igång i ca 3 månader, men jag ser en markant skillnad. Växterna är grönare och cyanobakterierna försvann efter första veckan med PMDD. Ska bli kul att se hur koldioxiden påverkar karet.

[ATTACH=CONFIG]42588[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42589[/ATTACH]
Tanken är att H. zosterifolian ska ta över H. polysperman när den fått växa till sig lite. Fler reflektorer och ett stim på hundra små fiskar anländer till helgen. ;)
#51 - 24 februari 2011 17:55
Är det ok om man frågar vad hela paketet kostar?
#52 - 24 februari 2011 17:59
Ojoj, såå snyggt. Diskus skulle passa ypperligt i det karet:)
#53 - 24 februari 2011 18:00
grymt snyggt! :)
#54 - 24 februari 2011 18:27
Tack tack, snyggare ska det bli. Diskus är en tanke faktiskt. Har precis beställt fisk, men just nu är budgeten återigen överskriden, så jag avvaktar lite med rymdskeppen.

Beställde paketet härifrån; http://www.us-aquaristikshop.com/ Alla manualer är på tyska utom PH-control:en som är på engelska. Men det är inga konstigheter.
#55 - 24 februari 2011 20:18
Jösses vad snyggt :)[:-106][:-106]
#56 - 24 februari 2011 20:54
Ser kanon ut! Då du redan åstadkommit en så bra start och fått hyfsad fart på växterna redan tror jag du kommer att uppleva en explosion nu med CO2, kommer bli grymt!
#57 - 24 februari 2011 21:45
Mycket fint, spännande med co2 på flaska, körde med mäsk för länge sedan, lite jobbigare!
Lukade en del också, he,he!
#58 - 24 februari 2011 22:16
Riktigt snyggt!
Men nu förstörde du ju min plan, nu måste jag ju nästan ha fjärilar igen :p Har inte lyckats speciellt bra med dem på länge men de är ju så FINA! Hade annars tanke på kakaduor istället men... Malen såg också intressant ut, men växterna är ju klart det intressantaste nu!
Co2 verkar krångligt...

Vad blir det för småfisk?
#59 - 15 mars 2011 19:35
Oj vilka komplimanger! tackar ödmjukast!

Karet har nu varit i drift i ca 3 månader och cyanon bara sprider sig, så jag ska nu investera i en tredje pump som ökar cirkulationen markant. Cyanon har käkat upp i stort sett all cuba. När cyanon är helt borta ska jag plantera på riktigt, just nu funkar det bara inte.

Jenny> Det blev en jäkla massa citrontetror, jag har inte fått dem att färga ut än men ska köpa annat foder, de rackarna är på mina heliga P. helferi också, tror att jag köpte för många... Bilder kommer snart. Kakaduor är också fantastiska dvärgar, jag har varit på jakt efter gröna kakaduor större delen av mitt liv men aldrig hittat några. =(
Jag kanske också får möjligheten att beställa viltfångade fjärilar i sommar, så nu håller jag tummarna. O du... C02 är inte krångligt alls! Det trodde jag med i början, men vad smidigt det är, och vilken effekt det ger!
#60 - 15 mars 2011 19:43
min cyano försvann när jag börja med trycksatt co2. bubblar på med typ 10 bubblor/sek. kanske testa?
#61 - 15 mars 2011 19:52
Jag tror det är cirkulationen. Jag kör med 1000l/h genom reaktorn - samma pump som innan jag installerade C02-anläggningen. Jag tror att det krävs mer av pumpen eftersom den måste driva vattnet ut genom akvariet 1 meter ned, genom reaktorn och sedan upp igen. Känns som man tappar en hel del kraft på vägen. En större pump upp till ca 1600 l/h till reaktorn, och sedan använda den andra enbart för cirkulation borde göra susen. Cyanon var ju borta ett tag, sen kom det igen, det kan också bero på all tillväxt i karet som då bromsar cirkulationen.

Har testat att öka koldioxiden men det verkar inte påverka cyanon alls, det styrs ju med PH-kontroller också så mängden C02 ökar ju inte om jag skruvar upp nålventilen känns det som.

Kom precis på att FAN vad jag hatar cyano.
#62 - 29 mars 2011 19:10
Jätte fint!!!
#63 - 29 mars 2011 19:13
Aoooooo! VAD snyggt!!
#64 - 29 mars 2011 20:27
Håller med ovanstående! Otroligt läckert!:D
#65 - 14 april 2011 18:01
Ny fisk

Tack!

är för dålig på att uppdatera tråden, en hel del har hänt sedan sist. CO2n är installerad under akvariet på en aluminiumplåt. Har också investerat i en 6kgs tub som väntar på att moddas. Nålen har knappt rört sig på 2kgs-tuben, så än är det lugnt, det bubblar i hela akvariet.

Har också investerat i ny macro-optik, svindyrt men så värt! Så nu ska jag bara lära mig att ta lite vettiga bilder. Plåtade en spindel i badrummet med grym förstoring.

[ATTACH=CONFIG]44055[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44057[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44058[/ATTACH]

Nya innevånare har också tagit plats i akvariet; ca. 100 st citrontetror. Det tog några veckor innan de färgade ut ordentligt men nu fullkomligt lyser det av gula strimmor i karet, de rör sig jäkligt gött när hanarna duellerar. Tyvärr så har de tagit över akvariet fullständigt. Eftersom stimmet är så stort tar de överhanden och dominerar, det är svårt att mata de mer blygsamma dvärgcikliderna, därför kommer jag sälja av en del av stimmet.

[ATTACH=CONFIG]44059[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44060[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44061[/ATTACH]

Mina Apistogramma cacatuoides har fått flytta in i karet efter en läcka i det mindre karet, samt 2 yngel (nu lekmogna honor) av A. hongsloi.
[ATTACH=CONFIG]44062[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44063[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44064[/ATTACH]

Det känns för jävligt att göra sig av med fjärilarna nu när de nått en så fin storlek, men jag har nu 3+3 VF fjärilar från Venezuela som väntar på mig i karantän hos min lokala zoogubbe. =D Inflyttning efter Påsk!
#66 - 14 april 2011 18:48
Åh fasen! vad tar claus för dom?
#67 - 14 april 2011 19:05
Det är Morgan som har dem, han har ca 10 st. Jag har tjingat 3 hanar o 3 honor, men 4 st är kvar så är du snabb så... =) Han är ju som alltid sjukt billig, säger inga priser på nätet här, slå en pling till honom.
#68 - 14 april 2011 19:07
Det är Morgan som har dem. Tror han tog hem 10 st, skygga som fan men fina, dock inte lika klara i lacken som de svenskodlade. Jag tjingade 6 st av dem, 4 kvar då kanske. Är du snabb så..... =)
#69 - 14 april 2011 19:20
Det kan bli för mycket även av det goda och 100 Citroner låter onekligen väldigt mycket.

Men samtidigt häftigt:p

Fina bilder och alltid något på G som vanligt.
#70 - 14 april 2011 20:41
[HTML]youtube/MbbjkHmsJro[/HTML]
#71 - 14 april 2011 20:51
Jo, de är sjukt coola. Stimmar bättre än jag trodde också. Filmade lite men hade svårt att få ned ljuset i kameran, alldeles för överexponerat. Man kan se lite i mitten vid inzoomningen hur hanarna håller på.

Oansat och vildvuxet i hela karet nu. Vänstra delen är jag inte alls nöjd med, har en plan att fixa nya rötter från en å i sommar och kanske jobba mer med mossa. Tänkte börja med scapen på riktigt då. De flesta växter jag testat funkar riktigt bra, cuban behövde mer ljus och är nu helt borta. Nu får vi se om nålgräset tar sig.

[video=youtube;MbbjkHmsJro]
[/video]
#72 - 14 april 2011 22:44
Ha ha ja 100st är kanske lite overkill. Men häftigt.
Kul med de VF, ska bli kul att se dem!
Ser trevligt ut med den frodiga växtligheten, ska bli spännande att följa fortsättningen!
#73 - 15 april 2011 11:29
Har du provat med att ge dem gröna ärtor?

Mina var helt tokiga i det.
#74 - 15 april 2011 11:41
Den här Citrontetran fastnade på filmen om Dolkstickstetra jag tog igår. Det är min sista och den är över tre år gammal. Men vilken färg den har fått med åren.

Bilden är en skärmdump från YT filmen, därav den dåliga kvaliten.
#75 - 15 april 2011 14:58
Jäkla fin. Ja jag matar med ärtor så ofta jag kan (läs; orkar). De går in som ett stim pirayor på maten. Vad matar du dem med mer? Funderar på att göra en räkmix framöver.
#76 - 15 april 2011 15:49
Jag matar med räkmix minst två gånger i veckan.

Har aldrig gjort själv eftersom jag kan köpa bra varor till hyfsat pris.
#77 - 17 april 2011 17:26
Som ni kan se på bilderna har jag en beläggning på vattenytan, det är någon form av alg eftersom ytskiktet blir grönt. Jag brukar ta bort det med tidningspapper, men om jag inte gör det på några dagar så blir vattenytan "igentäppt" och ytcirkulationen avstannar.

Är det UV-filter som gäller eller finns det andra metoder för att bli av med det på sikt?
#78 - 17 april 2011 17:53
Jag har haft samma problem i en burk, inte 400 litaren som går med CO2 utan i en burk utan gödning Lejonkulan http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134597.

Det kortsiktiga problemet löste sig av en slump. Fick med Andmat i hoven från ett annat kar och de stortrivdes och rensade ytan från hinnan.

Detta fick mig att tänka till och jag har dragit ner på matningen i den burken och då har problemet försvunnit. Detta har dock varit under en sex månaders period. Som vanligt, inga häftiga rörelser utan lugnt och metodiskt.

UV ljus botar inte sjukan, den tar bort symtomen enligt mitt sätt att tänka.
#79 - 5 maj 2011 21:10
Viltfångade fjärilar

c90368> Tror ändå man får klarare vatten av UV.

Uppdatering av karet;

Ny tub införskaffad, ett rejält as. Tror det är 6 kg, borde räcka ett tag. Satte också in en ny pump. Har nu 3 st Eheim Compact. 2 st 1000-liters för utblås i olika riktningar och den senaste 2000l/h för insug. Nu vaggar alla växter i hela karet bra, samt att jag fått en bra varierande ytrörelse.

[ATTACH=CONFIG]44618[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44619[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44620[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44621[/ATTACH]

Burken växer så det knakar. Har en nålgräsmatta på gång nu, den på höger sida är från en enda kruka och börjar sprida sig, planterade nu 2 krukor till vänster, nu får vi se om de också tar sig bra.

Och så har mina efterlängtade fjärilar kommit. Viltfångade, förmodligen från Venezuela. Verkar vara 3 hanar och 2 honor. Riktigt läckra med sina gula nosar. Det var ett helvete att få upp dem, vi var 3 man som kämpade i nästan en timma. Tack Stefan för assistansen. ;)

[ATTACH=CONFIG]44622[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44623[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44624[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44625[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44626[/ATTACH]

Riktigt livliga rackare, de svenskodlade var trötta i jämförelse. Filmade lite vid senaste matningen. Nu har kakaduan blivit rejält förbannad, fighten om reviret och maten eskalerar.

" target="_blank">
#80 - 5 maj 2011 21:30
Mycket snygga Fjärilsciklider och snyggt akvarium också!:)
Mvh Simon
#81 - 5 maj 2011 21:34
Ah, det ser ju för jädra krispigt och fint ut. Det skall bli oerhört intressant att få följa de här fjärilarna och se vad de kan tänkas hitta på. Snyggt, tjusigt och helt enkelt; Toppen!:)
#82 - 6 maj 2011 08:41
Tack! Ja koldioxiden ger resultat, har planer på att göra om vänstra delen med anubias/mossbeklädda rötter som sträcker sig till ytan. Dock rötter från naturen som liknar roten på BTN-modulen.

Man kan se en liten skada på stjärtfenan på den fjärilshanen som håller sig längst fram över nålgräset. Fenan är liksom klyven på längden. Läker sånt eller kommer han alltid se ut så?
#83 - 6 maj 2011 08:46
Jag tror nog att fenan läker ihop sig.

Karet är riktigt snyggt! Det här är ett sätt att inreda, och underhålla ett kar som verkligen kräver stilkänsla och finess, riktigt härligt att kolla på!:)
#84 - 6 maj 2011 15:31
Jag har en plan med scapen, det ska ju se mer naturligt ut sedan. Man får passa sig för att det inte liknar en stor blomrabatt haha. Det svåra är att få det se "naturligt" ut samtidigt som man bygger upp djup, riktningar och "rumsligheter" för att skapa "det magiska smultronstället" som jag kallar det. Aquascaping är inredningsarkitektur.

Tills nu har de stora buskarna med bl.a. Hygrophila haft en inkörningsuppgift, karet verkar nu äntligen (efter snart ett halvår) vara i balans. Läste nånstans att det är bra att ha en stor buske som sträcker sig till ytan; effektivt vapen mot alger. Har haft en del alger som kommit i omgångar precis som nån nämnde tidigare i tråden, har fortfarande några små spår av cyano som jag plockar bort när det uppstår, men hoppas nu att det försvinner med den ökade strömstyrkan. Ett tag var det cyano över hela botten. Det ligger kanske 20-30 kritvita skal där efter snäckor som dog av cyanons gift.

[ATTACH=CONFIG]44644[/ATTACH]

Här kan man även se hur fina poggarna var tills 100 citroner skalade av dem. =) Tankarna går mer åt diskus så mera rötter som sträcker sig på höjden vore najs. Känns som karet är för litet för visionen man har målat upp. Det gäller att hitta en bra balans som skapar gömställen men samtidigt håller karet öppet. O det svider ju i själen varje gång man slänger en halv hink med växter. Har fortfarande inte kommit över det där, hehe.
#85 - 6 maj 2011 17:01
Ska bli spännande att följa fjärilarna.

Att karet ser bra ut, som vanligt, behöver knappt tilläggas.
#86 - 8 maj 2011 20:11
Tackar ödmjukast. Ja det vore ju en dröm att få dessa till lek, men det är väl lika stor chans som att vinna på lotto.
#87 - 31 maj 2011 21:02
Total rensning!!!

Uppdatering igen. Nu kommer nog några tro att jag är fullständigt dum i huvudet. När jag väl fått till växtligheten så gör jag om hela vänstra sidan;

Före och efter en vanlig rensning;
[ATTACH=CONFIG]44980[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44979[/ATTACH]

Efter rescapen;
[ATTACH=CONFIG]44981[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44982[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44983[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44984[/ATTACH]

bild till höger; Efter rutin-rensning var- eller varannan vecka:
[ATTACH=CONFIG]44986[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44985[/ATTACH]

Jag har tänkt om. Köpte en stor jävla rot och lindade in den med javamossa. Tanken är att mossan först ska få fäste överallt och sedan trimmas ned tätt mot roten. Tog bort all H. polysperma och planterade istället vallisnera istället, ska även fixa detta i vänstra hörnet. Har även beställt några krukor Eleocharis vivipara som är lite som nålgräs fast längre. Funderar också på att plantera Rotala rotundifolian bakom den nya roten och låta den sprida sig lite.

Mer Anubias måste planteras nånstans på vänster sida också. Sen vet jag inte riktigt än hur jag ska göra med resten av gruset. (allt grus ska helst planteras något i ;) ) Nålgräsmattan växer men det tar tid. Mycket kvar att göra med detaljer sen också, kanske om ett halvår när allt har växt till sig. *suck* Nån som har bra koll på hur javamossan funkar? Borde jag lindat den noggrannare?
#88 - 14 juni 2011 12:41
tommy_g skrev:
Tack!

är för dålig på att uppdatera tråden, en hel del har hänt sedan sist. CO2n är installerad under akvariet på en aluminiumplåt. Har också investerat i en 6kgs tub som väntar på att moddas. Nålen har knappt rört sig på 2kgs-tuben, så än är det lugnt, det bubblar i hela akvariet.

Har också investerat i ny macro-optik, svindyrt men så värt! Så nu ska jag bara lära mig att ta lite vettiga bilder. Plåtade en spindel i badrummet med grym förstoring.

[ATTACH=CONFIG]44055[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44056[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44057[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44058[/ATTACH]

Nya innevånare har också tagit plats i akvariet; ca. 100 st citrontetror. Det tog några veckor innan de färgade ut ordentligt men nu fullkomligt lyser det av gula strimmor i karet, de rör sig jäkligt gött när hanarna duellerar. Tyvärr så har de tagit över akvariet fullständigt. Eftersom stimmet är så stort tar de överhanden och dominerar, det är svårt att mata de mer blygsamma dvärgcikliderna, därför kommer jag sälja av en del av stimmet.

[ATTACH=CONFIG]44059[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44060[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44061[/ATTACH]

Mina Apistogramma cacatuoides har fått flytta in i karet efter en läcka i det mindre karet, samt 2 yngel (nu lekmogna honor) av A. hongsloi.

[ATTACH=CONFIG]44062[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44063[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44064[/ATTACH]

Det känns för jävligt att göra sig av med fjärilarna nu när de nått en så fin storlek, MEN, halleluja praise the lord; jag har nu 3+3 VILTFÅNGADE Microgeophagus Ramirezi fjärilar från Venezuela som väntar på mig i karantän hos min lokala zoogubbe. =D Inflyttning efter Påsk!

vicken tråd...å vicka bilder mannen..du vicke kamera har du å vad för macro köpte du..nyss inköpt eos canon 550d å undrar över en macro me..kanske du kan ge en liten vink me tanke på dina bilder :)
#89 - 14 juni 2011 20:19
Hej Pernilla, tackar. Just nu är karet i en omformningsfas för diskus, kommer dröja bra länge innan jag får det dit jag vill.

Jag kör med en gammal Nikon D90, macro-optiken är Tamron SP DI, 90mm F/2.8 som är med fast bländare, denna modell finns även för Canon. Annars kör jag med en liten billig 50mm för korta skärpedjup och ett större allround-objektiv för större bilder. Jag tycker dock inte att jag fotat speciellt helhjärtat i den här tråden, potential för bättre bilder finns med macrot om man använder stativ.
#90 - 14 juni 2011 21:19
Ursäkta att jag är lite långsam med kommentarer[:o]

Precis det som du har gjort, öppnat upp vänstra delen av karet, har jag också gjort nyligen. Jag är ju lite dålig på stillbilder, men på den här filmen kan man se "luckan" i växtligheten och mossmattan som täcker botten.

Att det blev så här berodde delvis på att jag behövde mer utrymme för fiskarna, samt att jag en dag kom på att jag hade en mossmatta på plats! Vet inte riktigt var den kom ifrån:confused:

Här en bild på karet från april som visar mossmattan, men innan jag rensade ut så den verkligen kom fram.

[ATTACH=CONFIG]45326[/ATTACH]
#91 - 15 juni 2011 21:02
Nice Maths!

Oroar mig för att min javamossa får för mycket ljus, ska i med mer smala rötter så fort jag får tag på några. Det är en ständig kamp mellan växter som vill ha mycket ljus och de som vill ha skugga i mitt kar. Alltid för mycket eller för lite ljus nånstans. Först vill jag att nålgräsmattan sprider sig ordentligt, sen kan man scape:a om... igen. Tålamodet har inte svikit än.
#92 - 16 juni 2011 18:22
tommy_g skrev:
Nice Maths!

Oroar mig för att min javamossa får för mycket ljus, ska i med mer smala rötter så fort jag får tag på några. Det är en ständig kamp mellan växter som vill ha mycket ljus och de som vill ha skugga i mitt kar. Alltid för mycket eller för lite ljus nånstans. Först vill jag att nålgräsmattan sprider sig ordentligt, sen kan man scape:a om... igen. Tålamodet har inte svikit än.

Tror inte att du behöver oroa dig över för mycket ljus på Javamossan. Men det tog ett tag innan jag lärde mig att även Javamossa måste ansas!

Den bygger på lager efter lager och de undre lagren tappar växtkraft och multnar. Jag går ganska hårt åt den, river som ett nötkreatur regelbundet, då blir det den där frodiga gröna färgen som breder ut sig.

Men det tar tid, den måste få bra fäste naturligt först.
#93 - 17 juni 2011 07:38
Men det tar tid, den måste få bra fäste naturligt först.

Mmm, det är det jag väntar på nu.
#94 - 17 juni 2011 12:39
Japp först det sen hård ansning är det som gäller enligt min erfarenhet med.
#95 - 24 augusti 2011 19:39
Uppdatering

Så kommer en liten uppdatering igen. Har inte varit så aktiv, men så kan det vara på sommaren. Akvariet ska nu göras om till diskusakvarium. Så nya rötter som skapar gömställen ska sättas in - total rescape igen. Jag kommer mest att jobba med vänster/höger sida eftersom jag fortfarande vill ha ett bra ljus i mitten på karet p.g.a. gräset.

Har samlat på mig en hel del rötter/trädgrenar i sommar. Det är ekgrenar från fällda träd som just nu ligger på vinden och torkar, på sommaren blir det som en bastu på vinden och de har legat där sedan i början på juni. Tänkte att de skulle få ligga september ut också för att vara på den säkra sidan. Har hört att barken kan utsöndra garvsyra i vattnet om dessa inte torkar ordentligt. Det största problemet nu är att få ned rötterna i vattnet, ska fixa ett rostfritt stag som trycker ned alla rötterna eftersom det blir en ganska stor flytkraft med alla grenar.

Jag köpte Eleocharis vivipara för att få en effekt i bakgrunden där gräset liksom sträcker sig upp till ytan, ni kan se det i mitten på karet på första bilden, samt lite i höger hörn. Har kört med denna i sommar och den växer bra. Nackdelen med Eleocharis vivipara är att den skjuter nya skott vid stumparna där man har ansat, den beter sig alltså inte som nålgräs vilket gör den extremt svår att sprida sig i gruset. Istället får man ett gräs som - på höjden - blir brunt nertill och yvigt och grönt upptill. Så jag rensade bort denna i mitten så bara det bruna återstår. Nu får vi se vad som händer, förmodligen händer ingenting men då slänger jag skiten.

Före ansning;
[ATTACH=CONFIG]46596[/ATTACH]

Efter ansning;
[ATTACH=CONFIG]46597[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46598[/ATTACH]
Gräset har spridit sig väldigt bra, speciellt sen jag satte i nya lysrör. Jag kan se en markant skillnad. Jag letar också efter malaysisk sandsnäcka i zooaffärerna omkring men det är ingen som har den inne, får ta det nästa tur till Gbg. Behöver nånting som luckrar upp botten.

[ATTACH=CONFIG]46599[/ATTACH]
Rotalan har spridit sig bra också, köpte en liten tanig kruka i våras, mest för att testa med. Nu är det den dominerande bakgrundsväxten tillsammans med vallisnerian. Har också testat javamossan, som det står att läsa överallt trivs den inte i direkt ljus utan växer riktigt bra i skugga. Vallisnerians uppgift är att skugga denna samt javaormbunkarna och anubiasplantorna. Men eftersom jag planerar att ha nya grenar är detta mest tillfälligt.

[ATTACH=CONFIG]46600[/ATTACH]

Stellatan trivs som "fisken i vattnet", fast lite som växten i vattnet... enna. Ansningen av den här blir lite speciell, man kapar av den nertill och planterar den på nytt. Skulle gärna vilja ha tips om trimning av denna. Om man kapar av stjälken och låter den vara så kommer 3-4 nya skott vid stumpen, men den blir inte fin i längden när man gör så.

I fiskväg så händer det inget kul just nu. Väntar på att mina seglivade citrontetror ska bli gamla och dö hehe, har tröttnat fullständigt på dem. Vill ha nån annan stimfisk. Fjärilscikliderna visar inte en gnutta intresse till att leka. Jörgen växer på och håller ordning. Ser fram emot diskusen men avvaktar till allt fungerar med de nya rötterna.
#96 - 24 augusti 2011 21:28
Läckert!

Jag vet hur mycket jobb det är att hålla en sådan nivå som du har, då uppskattar man det desto mer.

Hos mig simmar två Citrontetror som nyligen fyllde 4 1/2 år, så du får nog vänta ett tag till;)
#97 - 25 augusti 2011 07:40
Jä***r vad snyggt, går själv i tankarna på att starta ett SA kar med framförallt Ap. Trodde nästan inte man kunde få det så snyggt med lysrör, undrar har ditt kar skulle se ut med MH eller LED.

Hur svår är Javamossan att hålla i schack? Har fått för mig att den gärna sätter sig överallt.

Ska nog ta mig lite tid sen att läsa igenom hela tråden.
#98 - 25 augusti 2011 22:07
Kan konstatera att du redan nu börjar lida av "för bra akvarier syndromet"!

Hur många som helst tittar men få lämnar en kommentar, därför att det är så bra att de inte vågar.

Har samma problem i mina trådar, blir lite ensamt, typ.

MaxB lyckas hålla grytan kokande, han är den han är och ingen kommer i närheten av hans trådskapande.
#99 - 26 augusti 2011 07:00
MrLogic> Tack. Jag har just nu problem med att få mossa att sätta sig, just nu spelar det dock ingen roll eftersom jag kommer avlägsna mossan för de nya rötterna. Antar framöver sen att den kommer att sätta sig lite varstans och sprida sig.

Maths> Tack. Vet att citronerna blir gamla, får nog experimentera med fodret för att få upp den gula färgen.

Kan konstatera att du redan nu börjar lida av "för bra akvarier syndromet"!

Hur många som helst tittar men få lämnar en kommentar, därför att det är så bra att de inte vågar.

Naaaw, håller inte riktigt med om detta. Finns många som har lyckats så mycket bättre, även många här på Zoopet. Dessutom har det här karet varit ett enda långt experiment med växter än så länge. Har gjort om och tänkt om i flera steg, nu har jag en helt annan plan än när jag började. Jag lär mig hela tiden. Tråden blir till en liten projektbok där man kan få tips och hjälp. Feedback får man alltid ändå. Men jag förvånas över hur lite formsnack det är. Folk vill gärna fokusera på fisk och teknik, man pratar sällan om form/inredning. Inredningsarkitektur/landskapsarkitektur kan mycket väl appliceras i akvariet. Rumsligheter är inte så svårt att jobba med som man kan tro.
#100 - 26 augusti 2011 07:10
Hur sjutton bär du dig åt pojk:). Kan du ge mig receptet:p.

//Inger
#101 - 26 augusti 2011 07:40
Halloj Tommy! Jag är inte inne på zoopet så mycket numera, väntar in lite omändringar i "stugan" där jag skall flytta runt karen och addera några till. Såg att C90-Maths nämnde mitt namn när det gäller trådar... och jag får väl säga att trådarna, sprecis som du nu också säger, blir mer av en liten blogg där man uppdaterar, och så får det vara - ganska kul faktiskt.
Jag håller med dig om att det inte är så mycket prat om form - det ligger en viss teknikiver hos många. Själv är jag oerhört intresserad av just form och hur man inreder karen. Vi har ju, för all del, diskuterat detta i en del trådar, bl.a. C90-Maths, Ansjo, jag själv och några till, men det var ganska länge sedan och dessa trådar är väl bortglömda nu...
Det är väl också på det viset att många helt enkelt inte är så intresserade av rum, form, arkitektur - inredning, vare sig i akvarium eller i sin egen omgivning, och blir lite "put off" när det snackas inredartermer.

Jag tycker du har ett alldeles formidabelt fint kar, och det är kul som fan att kolla på bilderna! Jag har, som sagt, några nya kar på gång och ett av dessa skall bli ett kar med tyngdpunkt på växter och rötter - skall ge mig på Co2 för första gången... Helt klart låter man sig inspireras av ditt projekt!:)
#102 - 26 augusti 2011 11:15
Jättevackert kar, det hade varit kul att försöka skapa något så vackert någon gång men det är tveksamt att man lyckas;)
#103 - 27 augusti 2011 08:29
Hur sjutton bär du dig åt pojk[:)]. Kan du ge mig receptet[:P].

//Inger

Fråga Takashi Amano, Peter Nyman, c90-Maths, Moving waves, Hannesc, Piajo, Pitos mossakvarium, och många andra här på zoopet (som jag inte minns namnet på) istället. ;) Det är där inspirationen kommer ifrån. Jag är inte i närheten av deras resultat än.

Mats Bryzell> Tack Mats. Jag är ju alldeles för dålig på att hålla koll på tråden, jag slarvar med att svara när folk skriver och därmed håller man ju inte tråden "levande" (sorry ya´ll). Kul förresten att du ska ge dig på CO2, det blir som en helt ny värld som öppnar sig. Just nu undrar jag om jag skulle kunna ha ett större kar utan CO2? Det skapas helt nya möjligheter med växtval o.s.v.

Solis> Tack. Det har du nog inga problem med.
#104 - 27 augusti 2011 09:23
Tackar, det är nog mest tiden som spökar för mig(2 barn som vill ha uppmärksamhet stör en hel del i tänkandet och skapandet;))
#105 - 13 september 2011 20:49
Uppdatering; rescape och diskus.

Det blir en ganska massiv uppdatering denna gång. Tråden har också bytt namn, det är ju inte direkt Amazonas-biotop så jag tyckte växtakvarium ger en mer rättvis bild. Rescapen är grundlagd med nya trärötter (ekgrenar). All mangrove är nu borta.

Innan och efter rescape:
[ATTACH=CONFIG]47162[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47164[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47165[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47163[/ATTACH]
Jag satte fast ett rostfritt stag (bockat för stabilitet) över hela akvariets längs för montering av diverse ekgrenar som legat och torkat över hela sommaren. Jag hade även tjockare grenar som jag inte använde (som jag också sågade itu) för att vara säker på att dessa verkligen hade torkat ordentligt. Använde också givetvis rostfri skruv. Fördelen är att jag kan montera vad som helst i staget - nackdelen är att ytan stjäl ljus.

Roligaste nyheten; diskus! Har äntligen hittat exemplar som jag gillar, riktiga praktexemplar om jag får säga det själv, breda och fina över pannan. Fick ett bra pris, men ändå var de inte direkt billiga. Jag är total newbie med diskus så det här kommer att bli spännande. Garanterat en utmaning. Behöver all hjälp och tips jag kan få av er med erfarenhet.

[ATTACH=CONFIG]47169[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47171[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47172[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47173[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47174[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47175[/ATTACH]

Och en liten film, ca 1 timma efter isläpp. En grej som just nu oroar mig är att en av dem verkar ha tagit skada eller blivit chockad vid transporten, i slutet av filmen kan man se den längst ned av diskusarna och hur den ligger snett mot botten. Ibland simmar den tillsammans med resten av stimmet men återgår till samma position. Jag hoppas nu att den överlever natten och kommer igen.

" target="_blank">

Scapen är just nu i ett stadie där jag väntar på fler växter från Tyskland. Det som är beställt är;

3 st Anubias var. nana mini. (ska bli spännande att se hur små bladen på dessa är)
1 st Nymhoides aquatica, bananplanta.
3 st Cryptocoryne wendtii Green Gecko
2 st Echinodorus Paul Kloecker
1 st Echinodorus Ozelot Red
1 st Echinodorus Bright Flame
1 st Riccia fluitans (ska pröva denna)
Några mossbollar (mest för att de var så billiga)

Sen får vi se vart det bär vägen.

[ATTACH=CONFIG]47176[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47177[/ATTACH]
Nån som kan identifiera växten på den sista bilden? Misstänker Hemianthus micranthemoides men är väldigt osäker. Köpte den av Trop akvarieimport, Tommy sade att det var en "nano-växt".
#106 - 13 september 2011 20:51
tommy_g skrev:
Fråga Takashi Amano, Peter Nyman, c90-Maths, Moving waves, Hannesc, Piajo, Pitos mossakvarium, och många andra här på zoopet (som jag inte minns namnet på) istället. ;) Det är där inspirationen kommer ifrån. Jag är inte i närheten av deras resultat än..

oo :D namedroppad! like!

asså jäääklar va fint du fått till det tommy. detta är porr!
#107 - 14 september 2011 05:25
Kul, att du skaffat diskus:). Dom kommer att stormtrivas i ditt snygga kar;).

//Inger
#108 - 14 september 2011 05:47
Riktigt snyggt! :D
#109 - 14 september 2011 08:54
asså jäääklar va fint du fått till det tommy. detta är porr!

tack tack, försöker att höja ribban hela tiden, dina malajsnäckor ska nu förhoppningsvis hjälpa till att luckra upp lite i botten nu. Nålgräset på höger sida är så tätt med rötter att jag måste ta bort en del. Mer växter är på väg.

Kul, att du skaffat diskus[:)]. Dom kommer att stormtrivas i ditt snygga kar[;)].

//Inger

Tack. Jag hoppas verkligen de kommer att trivas. Höjde tempen nu till 30 grader så de får acklimatisera sig och repa sig efter flytten, tänker sänka sen till runt 27-28 grader så växterna klarar sig på sikt. Har läst massor om diskus, detta är långt ifrån optimala förhållanden. Egentligen hade jag behövt ett snår med grenar och kvistar samt massa flytväxter.

Riktigt snyggt! [:D]

Tackar ödmjukast.
#110 - 14 september 2011 14:22
Riktigt snyggt, just nu gillar jag inte ek-grenarna men det blir nog bra när det fått lite tid. Vad heter marktäckaren i mitten? Sjukt snygg.
#111 - 14 september 2011 18:42
Tackar för att jag kom med bland en massa fint folk, som även jag ser upp till[:o]

Tillbaka till din verkligheten!

Karet ser helt enastående ut och jag vore stolt att ett sådant kar hemma hos mig!

Men en fråga nu när du skickat in Diskus, vilken temperatur tänker du ha numera?

Jag hade ett kar med enastående grönska och skaffade Diskus, vilket innebar att jag höjde temperaturen med tre grader.

Det tyckte inte mina växter om! Verkar finnas någon magisk gräns mellan 27 och 30 grader. 27 är helt ok för de flesta växter men 30 grader fungerarade inte alls.
#112 - 14 september 2011 18:52
ser riktigt sjukt ut! :O ett 540 är dessutom rätt stort vilket gör det ännu mer imponerande!

det är bara att börja fila på ett kar runt 2000L med din uppsättning och hur fan man ska kunna lösa det.. inbrott på aquaria och stjäla växterna så man får lite storlek?

hatten av!
#113 - 14 september 2011 19:55
Jättesnyggt! Hoppas din diskus är ok.
#114 - 14 september 2011 20:11
Tackar och bockar allihop!

Riktigt snyggt, just nu gillar jag inte ek-grenarna men det blir nog bra när det fått lite tid. Vad heter marktäckaren i mitten? Sjukt snygg.

Marktäckaren är nålgräs Eleocharis acicularis. Ang. arrangemanget med ekgrenarna är jag heller inte fullt nöjd med, hade lite för bråttom när allt skulle i. Kunde också ha trashat de sågade ändarna lite så de ser mer naturliga ut. Lite sent påtänkt nu bara. Tanken framöver är att täcka mycket av grenarna med mossa.

Men en fråga nu när du skickat in Diskus, vilken temperatur tänker du ha numera?

Jag blev lite skid när jag såg hur stressade diskusen blev efter flytten, så jag höjde upp till 30 grader för att de skulle trivas bättre och snabbt repa sig. Kör med vitaminer jag hade över efter en hemmagjord räkmix som jag tillför efter lyset slocknat. Matade dem idag med röda mygg och sen granulat, de käkade fint allihop så jag är supernöjd just nu.

Tänker sänka temperaturen om några dagar eftersom jag givetvis oroar mig för växterna. Grejen är den att jag har kört med 28 grader sen ett halvår tillbaka för fjärilsciklidernas skull (har även tänkt framåt för diskus), växterna klarar sig med den här temperaturen. Dessutom har det varit många varma dagar då tempen stigit till 31-32 grader. I längden tror jag dock att växterna skulle trivas bättre i betydligt svalare vatten, men nu finns det ingen återvändo. Nu brassar det på för fullt med CO2 och dubbel PMDD-dos varannan dag, så jag hoppas det klarar sig. Största utmaningen blir skötseln av växterna och att stressa diskusarna så lite som möjligt. Får hoppas att de vänjer sig om man går försiktigt tillväga i början.

Jättesnyggt! Hoppas din diskus är ok.

Tackar. Jag blev orolig som fan i går, men nu stimmar alla nyfiket fram och tillbaka, de har också käkat väldigt bra.
#115 - 15 september 2011 14:34
jo, jag håller med dig såtillvida.. jag har kört en del växter jag med (dock passivt) men det stora problemet med att ha mina fiskar och växter är att det liksom inte är några problem att dra upp tom en moderplanta med rötterna :/

men skitsamma, grymt snyggt kar har du iaf! :D
#116 - 16 september 2011 18:30
Varför matar du efter du släckt? Det har jag aldrig hört talas om.
#117 - 16 september 2011 19:11
Kan väl ha sina skäl, jag gör det ibland eftersom både bilbukar, otocinclus och de flesta övriga malar är skymnings/nattaktiva. Nu har jag moonlight men det brukar vara fart på de firrarna även när det är helsläckt. Bilbukar gör att det nästan är ett krav med moonlight, de är riktigt frejdiga när de kommer igång! :)
#118 - 16 september 2011 19:13
På tal om det så har jag läst att många malentusiaster kör med släckt belysning dagtid och tänt på natten just för att få se aktiviteten när de själva är vakna.
#119 - 17 september 2011 09:48
Varför matar du efter du släckt? Det har jag aldrig hört talas om.

Sorry. Jag var nog otydlig. Jag tillförde vitamintillskottet i droppform direkt i vattnet efter släckning. Inte maten. Vitaminerna efter släckning. Har en sturisoma som jag dock ger algtabletter efter släckningsdags.
#120 - 17 september 2011 19:52
Riktigt snyggt! Blir inspirerad och hoppas på att få till något liknande själv någon dag:)
#121 - 27 september 2011 09:48
Dags för uppdatering Tommy..=)

När jag kollar på din film sitter jag bara och småskrattar för att det är så sjuttihelvetes snyggt. Vet hur mycket jobb det är med ett växtkar så kan bara berömma ditt arbete.

Man vill verkligen vara en fisk i ditt kar....;)
#122 - 29 september 2011 16:34
Dags för uppdatering Tommy..=)

När jag kollar på din film sitter jag bara och småskrattar för att det är så sjuttihelvetes snyggt. Vet hur mycket jobb det är med ett växtkar så kan bara berömma ditt arbete.

Man vill verkligen vara en fisk i ditt kar....[;)]

Oj tackar! Jag är dock verkligen inte nöjd just nu, mycket som behöver växa till sig. Har haft problem med cirkulationen samt värmen, alldeles för hög temperatur. Bytte också PMDD till extra mycket FE - vilket har resulterat i tofsalgsinvasion. Så det krävs en hel del jobb med att få tillbaka lystern. Diskusen kommer åka till BB för diverse kurer samt anabola-tillskott, så dom kommer man inte se i sin prakt på ett tag. Uppdatering kommer, dock inte än.
#123 - 29 september 2011 17:36
BB som i bare bone? Trist att det ska vara så krävande att framgångsrikt föda upp ungdjur till ståtliga firrar, har själv haft tankar på att ha diskus i mitt växtkar men det faller på uppdrivningen och att vuxna djur är så dyra.
#124 - 31 oktober 2011 19:50
BB som i bare bone? Trist att det ska vara så krävande att framgångsrikt föda upp ungdjur till ståtliga firrar, har själv haft tankar på att ha diskus i mitt växtkar men det faller på uppdrivningen och att vuxna djur är så dyra.

Ursäkta dröjesmålet! BB som i Bare Bottom. Ja, jag är själv där nu. Har kört shotgun-metoden: utrotat det mesta med mediciner, får se om det hjälpte, tycker att de är klarare i färgerna nu i allafall. Ska ladda upp lite bilder.
#125 - 31 oktober 2011 20:00
Åt helvete.....

Så kommer en liten uppdatering. Ursäkta kvallen på bilderna, men karet är lite i obalans just nu så jag vill inte lägga upp bilder förrän det blir bättre. Är ju tvungen att testa min nya telefon också. ;)

Det hände en liten olycka häromdagen; hade precis fyllt på koldioxidtuben och glömt att släppa på ratten för arbetstrycket, detta medförde att membranet i regulatorn exploderade. Kom hem från jobbet och chockades över ett susande tjut, kommer in i vardagsrummet och det är tuben som tjuter. Hela klockan och nålventilen var täckt av frost. Lilltjejen börjar gråta och jag börjar svära och öppnar alla fönster. Fy fan, halva tuben var tom och en trasig klocka på det. Så nu har jag tillfälligt en (skratta inte nu) oxygenklocka från typ 40-talet. Läcker som ett soll så jag måste köpa ny.

[ATTACH=CONFIG]48769[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48768[/ATTACH]

Diskusarna går i BB-kar för diverse kurer samt uppmatning.

[ATTACH=CONFIG]48770[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48771[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48772[/ATTACH]
#126 - 31 oktober 2011 21:31
Tråkigt att det har strulat för dig! Men Diskusarna har växt en del va?
#127 - 31 oktober 2011 22:01
Vad tråkigt med co2 tuben!!!
Ser i alla fall riktigt , RIKTIGT, fint ut på bild nr 2!
Vad är det som har hänt med discusarna? Alltså vad menar du för kurer?

Lycka till! :)
#128 - 31 oktober 2011 22:06
PS: Du borde lägga ut en inredningsguide av växtakvarium på youtube!!! :) Det är verkligen jättesnyggt!
#129 - 2 november 2011 07:21
Tråkigt att det har strulat för dig! Men Diskusarna har växt en del va?

Det känns som om de växer, men det är svårt att se själv när man tittar på dem flera ggr per dag.

Ser i alla fall riktigt , RIKTIGT, fint ut på bild nr 2!

Vad är det som har hänt med discusarna? Alltså vad menar du för kurer? PS: Du borde lägga ut en inredningsguide av växtakvarium på youtube!!! [:)] Det är verkligen jättesnyggt!

Tack. Det blev dock inte som jag hade tänkt mig med karet så jag är nu lite i en svacka. Klockan pajjat, problem med värmen, tofsalgsinvasion m.m. Får hoppas att inspirationen kommer igen.

Ang. diskusarna så har jag kört en dunderkur med eSHa 2000 dubbel dos för att ta kål på diverse sjukdomar jag inte känner till. Nu gäller det bara att hålla koll så det inte finns några flagellater.
#130 - 2 november 2011 08:03
hur stor är den co2-tuben tommy?
#131 - 3 november 2011 08:39
hur stor är den co2-tuben tommy?

6 kg. Vet inte hur många liter den är på.
#132 - 3 november 2011 08:47
ne med det räckte :)
#133 - 8 november 2011 21:09
Massiv uppdatering

Uppdatering; Ny fisk! ca 15 st små algätare som ska hålla tofsalgerna i schack - och det har funkat riktigt bra! Har tre gamla som börjar bli för feta och lata. Dessa tre bortskänkes om nån är sugen. ;)

[ATTACH=CONFIG]48978[/ATTACH]

+ ca 15 st viltfångade pansarmalar i fin storlek; Corydoras leopardus.

[ATTACH=CONFIG]48976[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48977[/ATTACH]

samt 2 st L177 Golden nugget. Väldigt fina.

[ATTACH=CONFIG]48979[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48980[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48981[/ATTACH]

Balansen i akvariet är fortfarande åt skogen. Jag får inte ned värmen som ligger på 29 grader konstant. Har stängt av en pump i taget för att testa, men det verkar som om det är armaturen som steker på med de nya rören. Ska palla upp den på två reglar så den kommer en bit ifrån vattenytan för att testa.

[ATTACH=CONFIG]48982[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48984[/ATTACH]

Eftersom membranet sköt i den andra regulatorn fick jag ju låna brorsans antika sak från typ 40-talet, den läckte och ven från varenda ventil, har nu köpt in en ny och fin klocka. Testade med såpavatten på alla anslutningar, funkar fint och har återigen koldioxid. Jobbiga blir ju att åka o fylla på tuben snart igen eftersom mer än halva läckte ut i lägenheten.

[ATTACH=CONFIG]48985[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48986[/ATTACH]

I växtväg har det hänt mycket men samtidigt väldigt lite, beställde en hel drös från Tyskland.
Nytt är:
Echinodorus Paul Kloecker,
E. Red Flame,
E. Bright flame,
Cryptocoryne wendtii "Green Gecko", Samt en (för mig) ny och spännande växt; Anubias var. nana "mini". När jag upptäckte den här fick jag en idé om att klä de flesta rötter och stenar med denna eftersom bladen är så små, det gör att hela akvariet i kontrast känns större beroende på var man planterar den. Men jag tror att värmen håller på att ta kål på den, vissnar och dör sakta. =(
[ATTACH=CONFIG]48987[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48989[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]48990[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48991[/ATTACH]
#134 - 9 november 2011 09:41
Coolt! Blir själv sugen på att skaffa ett riktigt rejält akvarium
#135 - 9 november 2011 11:03
Roligt med nya fiskar och växter Tommy. Siamesisk algätare är en riktigt nyttig fisk, synd bara att de växer så fort. Mycket fina golden nuggets. En av de vackraste L-malarna helt klart. Hoppas du får balans i karet snart så växterna tar sig.

Jag hade 29,5 grader första veckan med mina diskus, två anubias tynade bort direkt. 28 grader nu verkar funka för både växter och fiskar.
Har skickat PM till dig som du gärna får svara på.
#136 - 9 november 2011 16:52
josef1> Gört! =)

irwin> PM:at o klart. Ursäkta dröjsmålet!
#137 - 13 november 2011 14:39
Otroligt snyggt. Red Flamen är riktigt snygg, har själv haft den ett år. Min erfarenhet är att nya blad är riktigt röda och sedan blir dom långsamt grönare.

Anubias varianten är jag på jakt efter men har inte sett den i Sverige än. Vilken tysk sida beställde du ifrån?
#138 - 13 november 2011 19:20
Jag beställde på aquaristic.net. Fast jag skulle nog inte våga beställa nu eftersom det blir ganska kallt i transporten. Jag upplever att den är känsligare än andra Anubias, men jag har som sagt haft värmeproblem, kan bero på det.
#139 - 14 november 2011 10:35
Gillar ditt kar skarpt, hoppas det ordnar sig med algerna... De små siameserna brukar vara väldigt effektiva mot toffsarna...

Angående dina nya corrys så är det nog Corrydoras Trilineatus du har fått tag på. Har en liten odling med sådana ;)
#140 - 14 november 2011 14:20
Gillar ditt kar skarpt, hoppas det ordnar sig med algerna... De små siameserna brukar vara väldigt effektiva mot toffsarna...

Tackar, ja de är grymt effektiva tills de blir för stora.

Angående dina nya corrys så är det nog Corrydoras Trilineatus du har fått tag på. Har en liten odling med sådana [;)]

Å fan. Där ser man, ska kolla upp detta.
#141 - 11 december 2011 13:16
Äntligen har jag fått i ordning på temperaturen på karet, har pallat upp rampen på två reglar för att få lite avdunstning. De flesta växter har gått ned sig efter en 30-gradersperiod över några månader. Tempen ligger nu på 28 grader. Nålgräset börjar ta sig igen även om det fortfarande är risigt. Det mest irriterande just nu är att jag skar av mig fingertoppen med en ny kökskniv - all växtskötsel är nu i stort sett omöjlig tills fingret har läkt.

[ATTACH=CONFIG]49897[/ATTACH]

Köpte 4 nya krukor som såldes ut för 20 spänn styck, de 3 krukorna till höger är Anubias var. nana mini, samma som jag köpte från Tyskland för 5 euro, nu med sänkt temperatur ska jag försöka få i ordning på dessa (de andra tynade bort i värmen, en är kvar på bilden längst ned). Men med ett ömtåligt finger kan jag inte surra fast dessa på grenarna än.

Skulle också behöva en artbestämning på krukan till vänster, vad är detta? Enligt butiken kom den med i en "Anubias-mix", den är ganska hård och påminner om nån form av Cryptocoryne, tror dock att det är nån form av Anubias. Nån som vet?

[ATTACH=CONFIG]49893[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]49894[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49895[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]49896[/ATTACH]
#142 - 13 december 2011 08:58
Svar på min egen fråga; Växten verkar vara Anubias hastifolia. God jul på er!
#143 - 24 juni 2012 20:51
Så avslutas detta projekt med några utvalda bilder. Akvariet är nu nedlagt p.g.a. flytt till större bostad. Karet med diverse utrustning är sålt till en engagerad akvarist. Det har varit fantastiskt kul att pröva på växtakvarium och diskus, men jag känner att tiden inte räcker till. Nästa akvarium kommer att bli med mindre underhåll, planen är ett större central- eller sydamerikanskt akvarium. Tråden för detta finns här.

[ATTACH=CONFIG]54211[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]54212[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]54213[/ATTACH]

Annons