Växtbeskrivningar på Zoopet

#1 - 25 november 2006 17:14
Vad är det som ligger till grund för vilket pH (Vattenvärden ) växten kräver på informationssidan: http://www.zoopet.com/vaxter/index.php
när jag ska gå ut och handla akvarieväxter?
#2 - 25 november 2006 19:08
Vem vet?
:confused:
Men jag "tror" att det kan vara ett hopkok av andras åsikter.
Kanske en majoritetsuppfattning eller ett genomsnitt...
Kjell läser i alla fall en hel del litteratur:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91188
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 november 2006 20:17
Jag brukar säga att om jag gör en artbeskrivning (oavsett vilket - fisk, växt eller skaldjur) och jag själv har haft arten i flera år och odlat den i stor skala (de som kan odlas) då bygger artbeskrivningarna till ungefär 50% på min egen erfarenhet och till 50% på extern information.
Den externa informationen är om sådan finns tillgänglig till stor del baserad på litteratur eftersom jag anser den vara mer tillförlitlig än internet. Rör det sig om "nyare" arter så blir det mest naturligt att den mesta externa info kommer fråm internet.

Rör det sig om arter som jag vet inget eller lite om så blir ju det mesta (90-100%) baserad på extern information.

Växtartbeskrivningarna bygger till 85-100% på extern information. Basen här är i regel tropicas växtbok, Kasselmanns tyska böcker och Grunners gamla bok "Akvarieväxter" + 2-3 ytterligare böcker som kan variera en del (jag har totalt ca. 20 växtböcker).
#4 - 26 november 2006 11:04
Växtartbeskrivningarna bygger till 85-100% på extern information. Basen här är i regel tropicas växtbok, Kasselmanns tyska böcker och Grunners gamla bok "Akvarieväxter" + 2-3 ytterligare böcker som kan variera en del (jag har totalt ca. 20 växtböcker).
Ok.
Står det samma sak i dina böcker som i mina gamla exemplar att de flesta näringsbister beror på järnbrist också?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 november 2006 11:16
BluesBoy skrev:
Ok.

Står det samma sak i dina böcker som i mina gamla exemplar att de flesta näringsbister beror på järnbrist också?

Vad menar du - vilken artbeskrivning undrar du över?
#6 - 26 november 2006 12:01
Vad menar du - vilken artbeskrivning undrar du över?
Jag undrade bara om faktan var taget från lite föråldrade trycksaker. pH- och näringsrekommendationer kanske bara är exempel på en rad uppgifter man kanske borde titta på lite färskare information vid artbeskrivningar?!?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 november 2006 12:07
BluesBoy skrev:
Jag undrade bara om faktan var taget från lite föråldrade trycksaker. pH- och näringsrekommendationer kanske bara är exempel på en rad uppgifter man kanske borde titta på lite färskare information vid artbeskrivningar?!?

Brunners bok är ju antik, men både Tropicaboken och Kasselmanns böcker borde ju vara rätt uppdaterade.
Men självklart går utvecklingen framåt hela tiden samtidigt som det också finns olika åsikter om olika saker (som tur är för annars hade inte utvecklingen gått framåt;))

Vilken växtbok tycker du är den bästa att hämta specifik info till artbeskrivningarna ifrån
#8 - 26 november 2006 14:00
Vilken växtbok tycker du är den bästa att hämta specifik info till artbeskrivningarna ifrån
Jag vet inte. Mina har jag lagt undan för länge sen :D
De bästa rekommendationerna (som har stämt för mig) har jag hittat fragmenterat på Internet:
http://www.aquaticplantcentral.com/
http://www.plantswap.se/
http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=110
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 november 2006 14:09
På ingen av de trådar du länkade till hittade jag ett specifikt artregister aom man kan använda som uppslagbok.
#10 - 26 november 2006 14:53
På ingen av de trådar du länkade till hittade jag ett specifikt artregister aom man kan använda som uppslagbok.
APC har i.o.f.s ett: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/index.php
men det var det jag menade med fragmenterad information. Man får oftast pussla ihop en rekommendation på Internet (framför allt från diskussionsforum) innan man går och handlar växter.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 november 2006 15:13
BluesBoy skrev:
APC har i.o.f.s ett: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/index.php

men det var det jag menade med fragmenterad information. Man får oftast pussla ihop en rekommendation på Internet (framför allt från diskussionsforum) innan man går och handlar växter.

OK - där fanns en som jag missade men jag tyckte uppriktigt sagt att artbeskrivningarna där inte ens gav så mycket info som Zoopets http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=208&category=lighting&spec=Medium

Ser också gärna att fler kommenterar artbeskrivningarna på växter på Zoopet - på så sätt tillförs artbeskrivningarna mer info och synpunkter från olika håll
#12 - 27 november 2006 19:55
OK - där fanns en som jag missade men jag tyckte uppriktigt sagt att artbeskrivningarna där inte ens gav så mycket info som Zoopets http://www.aquaticplantcentral.com/f...ng&spec=Medium
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Nu valde du ut en beskrivning där informationen inte var inlagd (Information coming soon!).
Välj en annan (rosaefolia t.ex.), där hittar jag information hur den växer natuerellt, watt/l, Nitrat-/Fosfatbehov mm. Ingen stans hittar jag den hårda grupperingen på pH-krav vilket var min ursprungsfråga varför Zoopet har valt att ange detta.

Edit: Dessutom får man fram en stor fin bild om man klickar på miniatyrbilden ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 november 2006 21:02
BluesBoy skrev:
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Nu valde du ut en beskrivning där informationen inte var inlagd (Information coming soon!).

Välj en annan (rosaefolia t.ex.), där hittar jag information hur den växer natuerellt, watt/l, Nitrat-/Fosfatbehov mm. Ingen stans hittar jag den hårda grupperingen på pH-krav vilket var min ursprungsfråga varför Zoopet har valt att ange detta.

Edit: Dessutom får man fram en stor fin bild om man klickar på miniatyrbilden ;)

OK - det missade jag.
Jag kommer säkert att använda denna sida som komplement vid kommande artbeskrivningar. Dock rasar det ju inte in bra växtfoton direkt i goldmedlemmarnas fotoarkiv så jag kan inte plocka foton därifrån.
Det förekommer ju inte heller direkt några akvarieutställningar med en massa "uppväxta" växter med namninformation så jag har inte heller själv möjlighet att fota.
#14 - 27 november 2006 21:06
Dock rasar det ju inte in bra växtfoton direkt i goldmedlemmarnas fotoarkiv så jag kan inte plocka foton därifrån.

Det förekommer ju inte heller direkt några akvarieutställningar med en massa "uppväxta" växter med namninformation så jag har inte heller själv möjlighet att fota.

Återstår bara att starta ett eget växtakvarie då, Kjell... ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 27 november 2006 21:09
petnym skrev:
Återstår bara att starta ett eget växtakvarie då, Kjell... ;-)

Vem vet;)
Fast å andra sidan så lär Tropica ha en avdelning med utställningsakvarier när de flyttar till deras nybygge till våren så det blir väl enklare och billigare att ta färjan över:p
#16 - 17 juli 2007 13:26
Det finns flera artbeskrivningar som inte fungerar... Anubias Coffeefolia tex...
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 17 juli 2007 13:37
petnym skrev:
Det finns flera artbeskrivningar som inte fungerar... Anubias Coffeefolia tex...

Den aktiveras som ny artbeskrivning imorgon så den skall inte fungera ännu.
Vad som är fel är istället att den inte skall komma med på artbeskrivningslistan - bra att du påpekade det.
#18 - 17 juli 2007 13:39
Ok, jag lade till den och en annan till mitt akvarium under guldmedlemmars akvarium... Hoppas att jag inte sabbat något nu... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 17 juli 2007 13:45
petnym skrev:
Ok, jag lade till den och en annan till mitt akvarium under guldmedlemmars akvarium... Hoppas att jag inte sabbat något nu... :)

Det lär vi i så fall upptäcka imorgon:)
#20 - 18 juli 2007 07:10

Kan rekommendera Encyclopedia of Aquarium Plants av Peter Hiscock om du inte redan har den.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 18 juli 2007 07:29
Metalmaid skrev:
Kan rekommendera Encyclopedia of Aquarium Plants av Peter Hiscock om du inte redan har den.

Jodå den har jag och den hör till de bättre av växtböckerna - men infon är lite kortfattad och den innehåller inte så där många arter
#22 - 19 juli 2007 11:44
Fast å andra sidan så lär Tropica ha en avdelning med utställningsakvarier när de flyttar till deras nybygge till våren så det blir väl enklare och billigare att ta färjan över:p

Verkligen? Kostar säkert en del att ha en sådan avdelning igång då växtakvarier kräver en hel del skötsel, men de borde väl kunna sånt där på Tropica.

Något i stil med ADA's utställningshall vore ju något... :D
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 19 juli 2007 12:15
Jag vet ju att Tropica förbereder sina utställningsakvarier till stora mässor etc. flera månader i förvägd så de har säkert vanan inne.
Det lär dock säkert dröja innan utställningslokalen blir klar eftersom de nyss har flyttat och detta är väl kanppast det första de tar tag i efter flytten.

Har förresten inte Amano sin utställningslokal ihop med sin affär. Jag har för mig det - men jag kan säkert minnas fel
#24 - 19 juli 2007 12:16
Har förresten inte Amano sin utställningslokal ihop med sin affär. Jag har för mig det - men jag kan säkert minnas fel

Jo, det är en bild därifrån jag länkade till ovan... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 19 juli 2007 12:23
petnym skrev:
Jo, det är en bild därifrån jag länkade till ovan... :)

Jo det såg jag självklart, men jag missade i den länken infon att det var en del av en affär.
Tittade väl dåligt - ber om ursäkt för det[:o]
#26 - 19 juli 2007 12:32
Jo det såg jag självklart, men jag missade i den länken infon att det var en del av en affär.

Tittade väl dåligt - ber om ursäkt för det[:o]

Ok, på så vis. Någon affär syns inte på bilderna, men jag antar att även säljer sina prylar där... Vore väl underligt annars.

Annons