Växter?

#1 - 17 september 2002 12:26
Går de bra o ha mycket växter om man bara har engels sjösten 5-7mm
Har nu valisineria ett 50tal, ca 10 st låga växter med röd undersida..
Anubias (stavas?) vattenpest, några spjutblad oxå..
O dom trivs o så, men ja vill ha Tungblad, Baraclaya, Hornsärv, Tigerlotus, eller va dom nu hette, går de med denna botten?
Hur ska ja göra, tips?

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något"
#2 - 17 september 2002 12:38
Jadå. Du kan göra dig fri från bottengödningens dilemma genom att bara göda i vattnet. Jag kör mest lite bottengödning som komplement (lerkulor), och jag har själv bara engelsk sjösten som du har.

(I vattnet göder jag med koldioxid, TMG, MgSO4, K2SO4, CaCO3, KPO4 och KNO3)

Men vad tusan är "tungblad"? Jag fick bara en enda träff på det i google *lol*.

#3 - 21 september 2002 17:42
Såg nog den växten på denna sidan tror jag..=)
Den va fin iaf..
Jag har inte nån växtnäring i vanligafall, nu har ja ju köpt dom dära kulorna som vart så omdiskuterade..
Ja häller överhuve taget ingen i vattnet, i början hade ja ju i melel o så men de ä bara dyrt o de behövs inte längre..
Hur gör man om man göder med Co2?

#4 - 22 september 2002 13:13
Man bubblar ner koldioxid i akvariet.

Antingen har man högtryckstub med koldioxid bredvid akvariet, eller så gör man egen (PET-)flaska och sätter igång en jästsats som bildar koldioxid, eller så använder man elektrolysmetoden (kol + elektricitet).

#5 - 22 september 2002 13:47
Okey!
O de ä bra eller?
Behöver man värkigen det?

krba40
#6 - 22 september 2002 14:47

Det beror väl på vilka ambitioner man har. Personligen tycker jag att växterna intresserar mig mer och mer. Därför funderar jag själv på att köra igång en CO2 anläggnng. Många växter kräver ju det.

Mvh Kristian

#7 - 22 september 2002 14:51
Ja får se hur de blir, har mycket växter men dom mår bra o ä jätte gröna o fina.. När de börjar se lite visset ut kanske man kan köra igång me Co2..

Annons