växter bubblar inte

#1 - 6 februari 2007 21:46
har haft igång mitt akvarium i ca 2 veckor, 300l, men mina växter har inte börjat växa något överhuvudtaget. jag använder växtgödningsmedel osv... vad kan vara fel? köpte nya lysrör idag för att se om det var problemet köpte ett floraglow o ett aquaglow, 120cm.
#2 - 6 februari 2007 22:08
woodo skrev:
har haft igång mitt akvarium i ca 2 veckor, 300l, men mina växter har inte börjat växa något överhuvudtaget. jag använder växtgödningsmedel osv... vad kan vara fel? köpte nya lysrör idag för att se om det var problemet köpte ett floraglow o ett aquaglow, 120cm.

watt på rören? hur djup tank? vilka växter? co2? hur mycket växtnäring? vilken sort?
#3 - 6 februari 2007 22:15
40 watts.. florena så mycket som det står att jag ska ta för 300liter, en gång i veckan.. 50 cm djup
#4 - 6 februari 2007 22:15
växter är en salig blanding... däremot ska det vara snabbväxande o lätta enligt en insatt person men kan inte så mycket om det själv.
#5 - 6 februari 2007 22:34
det som gensat dyker upp i min skalle är:
för lite näring och för lite co2.
öka dock inte näringen om du inte kör co2.

0.26W/L är inte mycket. om det är växter du siktar på. köp fler rör och reflektorer.
dock så klarar en del växter att växa i lite ljus, men bubbla lär de inte göra.
#6 - 6 februari 2007 23:18
om jag ska öka ljuset, räcker det isåfall med att köpa STARKARE rör eller måste jag köpa ytterligare en ramp? kan nämligen blir problem att få plats med, vad kostar reflektorer?
#7 - 7 februari 2007 07:02
Starkare rör blir svårt, eftersom längden på röret och styrkan hänger ihop. Byt till en 4-rörsramp istället, med bra rör typ Aquarelle eller Aquastar och reflektorer, då bör växterna sätta fart..
#8 - 7 februari 2007 07:05
Bubblar gör det bara om man har byggt ut ljuset och använder CO2.

Några här på forumet har rapporterat bubbel utan CO2, men dom tillhör undantagen.
#9 - 7 februari 2007 07:19
Ang. reflektorer. Jag har bara sett juwels i butiken. Fungerar dessa till "vanliga" ljusramper?
#10 - 7 februari 2007 08:09
woodo skrev:

Som första åtgärd skulle jag bygga ut ljuset (4-rörsramp med färska rör och reflektorer). Blir det inte fart på växterna då (viket är mindre troligt) så prova med att tillsätta CO2.

Själv har jag optimerat ljuset i mitt akvarium och tillsätter än så länge ingen extra CO2 och har friskt växande och bubblande växter.

Sen tror jag också att det i sammanhanget beror på vilken sorts växter du har? Vissa arter är ganska så svåra att få igång även med optimalt ljus och CO2 tillsats, medan andra arter växer klart fortare och mer än önskvärt även i medelmåttigt ljus och utan CO2-booster. :)

Mvh
Mattias
#11 - 7 februari 2007 08:11
Man fäster väl reflektorn i ett clips som man sedan "snäpper" fast direkt på röret?, så det borde väl inte vara några problem, om det nu inte är väldigt tight mellan röret och "taket" i rampen.
#12 - 7 februari 2007 08:13
Jag har skurit ut speglar(gamla IKEA speglar) i 5cm "remsor" och klistrat i mina ramper fungerar skit bra, och kostar lite silkon om man nu har speglarna liggandes
#13 - 7 februari 2007 09:24
Speglar är inte särskilt bra eftersom både vit målarfärg och blank aluminium reflekterar betydligt mer ljus.

Tvärtemot vad man kan tro så betyder inte bra reflektion av en bild att ytan för den skull reflekterar mycket ljus.

Sedan spelar också formen på reflektorn enormt stor roll!
#14 - 7 februari 2007 09:31
Jag hade högblank aluminium innan och kan säga att efter bytet är det mer ljusare i burken med speglarna..

Så jag håller mig till speglarna
#15 - 7 februari 2007 11:45
Ja men du ser bara det synliga ljuset växter tar upp ett större spektrum. Speglar reflekterar främst det synliga ljuset.
#16 - 7 februari 2007 11:50
oki skulle kanske förklara med att växterna växer så det knakar med och de bubblar från dem. gjorde de redan innan så men ljuset verkar nå längre ner i tanken och ge mer ljus sen om det är spektrum eller inte vet jag inte men jag vet att det fungera med speglar iaf, efter som att jag har redan provat högblank aluminium refloktor..
#17 - 7 februari 2007 12:48

Ja men du ser bara det synliga ljuset växter tar upp ett större spektrum. Speglar reflekterar främst det synliga ljuset.

Det är sant att växterna på olika sätt utnyttjar ljus som vi människor inte ser, men fotosyntesen jobbar inom 400-700 nm (PAR) - som speglar reflekterar.
#18 - 7 februari 2007 13:29
woodo skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag föreslår att du söker lite i forumet på:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]"PMDD"[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]"Co2"[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]"Lowtech"[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]"Hightech"[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]här finns massor att läsa om olika varianter av växtakvarier och hur man får växterna att trivas.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan får man fundera på vad man vill med sina växter.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vill man ha bubblande växter?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vill man svårare växter?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Räcker det med välmående lite lättare växter?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vill jag ha minimal skötsel vad gäller vattenbyte osv osv.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur mycket ljus och vad för näring och hur mycket näring hänger mycket på att man vet vad man vill med sin burk.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När man vet vart man vill gå så är det lättare att ställa frågor och få bra svar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till!![/COLOR][/FONT]
#19 - 9 februari 2007 16:36
Maria jo det är sant men vill kunna så mycket som möjligt, lägger ner flera timmar per dag på att mitt kar ska fungera, även fått samtliga växter att bubbla o må bra nu :) tack för eran hjälp!
#20 - 10 februari 2007 15:27
Vad kul! Vilka åtgärder har du gjort?

Annons