Växter ett måste?

#1 - 15 oktober 2012 18:31
Hej,

Har ett tråkigt problem, jag gillar inte akvarieväxter... blir smutsigt och luddigt men vet även att de är akvariets bäste vän ;)

Jag undrar om man kan köra ett sällskapsakvarium som "stenakvarium" utan växter om man kör en extra cirkulationspump som pumpar 1000L/h för att få en bra rörelse på ytan!

Folk säger att de kommer bli så förbannat med alger, men varför är mitt Malawi helt algfritt och har megaklart vatten, när jag inte har en tillstymmelse till växter där i!

vad tror ni, skulle de gå åt h*te?

Kom gärna med era åsikter!
#2 - 15 oktober 2012 18:34
Dra ner på belysningen så är det absolut inga problem.
Ett av de snyggaste karen jag sett på länge gjorde jag häromdagen, ett kar med bara skalarer och kardinaler inrett med endast rötter och grenar...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 15 oktober 2012 18:34
Inte så konstigt - se punkt 12 i denna algartikel på zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=238
#4 - 15 oktober 2012 18:41
ansjo skrev:
Dra ner på belysningen så är det absolut inga problem.

Ett av de snyggaste karen jag sett på länge gjorde jag häromdagen, ett kar med bara skalarer och kardinaler inrett med endast rötter och grenar...

Hur tänkte du då?

halvera tiden kanske? idag kör jag belysning på 12 timmar, inte direkt mycket alger... malawit knappt några alls, jag är mycket för de stilrena och anser att fiskarna är vackrare i en mer steril miljö :D
#5 - 15 oktober 2012 18:42
Inte så konstigt - se punkt 12 i denna algartikel på zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=238

Vad tänkte du på Kjell?
#6 - 15 oktober 2012 18:44
Kan tillägga att jag byter 50% av vattnet i dagsläget i båda karen =)
#7 - 15 oktober 2012 18:59
Hur tänkte du då?

halvera tiden kanske? idag kör jag belysning på 12 timmar, inte direkt mycket alger... malawit knappt några alls, jag är mycket för de stilrena och anser att fiskarna är vackrare i en mer steril miljö :D

Mindre ljusitensitet och mindre ljustid. Skulle du börja få alger får du gå den naturliga vägen, men algätande invånare i karet.
Att byta 50% vatten en gång i veckan kan vara lite riskabelt då det ändrar pH:t, då är det i detta fallet troligen bättre med mindre byten lite oftare istället.
#8 - 15 oktober 2012 19:13
ansjo skrev:
Mindre ljusitensitet och mindre ljustid. Skulle du börja få alger får du gå den naturliga vägen, men algätande invånare i karet.

Att byta 50% vatten en gång i veckan kan vara lite riskabelt då det ändrar pH:t, då är det i detta fallet troligen bättre med mindre byten lite oftare istället.

Skall isf testa det du säger, byter 50% slänger i 1msk bikarbonat i båda... kH stabilt...pH stabilt :D
#9 - 21 oktober 2012 17:14
ansjo skrev:

- Vilka skulle dessa algätare vara? Såvitt jag vet, finns inga fiskar som äter alla typer av alger, och väldigt få som öht äter alger i vuxen ålder (Siameser är bara intresserade sålänge de är små t.ex.).
Skulle vara Mollys då möjligen...men det är ju knappast aktuellt i ett Ciklidkar.
#10 - 21 oktober 2012 17:15
perfetto skrev:
- Vilka skulle dessa algätare vara? Såvitt jag vet, finns inga fiskar som äter alla typer av alger, och väldigt få som öht äter alger i vuxen ålder (Siameser är bara intresserade sålänge de är små t.ex.).

Skulle vara Mollys då möjligen...men det är ju knappast aktuellt i ett Ciklidkar.

Var står det att det är ett ciklidkar?
#11 - 21 oktober 2012 17:17
ansjo skrev:
Var står det att det är ett ciklidkar?

- Ingenstans, ser jag nu. Men oavsett....vilka algätande fiskar tänkte du på?
#12 - 21 oktober 2012 17:19
perfetto skrev:

Snäckor är världens bästa algätare:D.

//Inger
#13 - 21 oktober 2012 17:22
Det står heller inte att det är fiskar jag tänker på:p;).
Lite beroende på vilken typ av alger som uppkommer får man isf välja invånare, men ungfödare, Amanoräkor, algätande snäckor, siameser osv...men med rätt balans i karet är jag tveksam att dessa skulle behövas.
#14 - 21 oktober 2012 17:22
gullefjun skrev:
Snäckor är världens bästa algätare:D.

//Inger

- Snäckor äter duktigt av avfall, men alger? Vilka sorts alger då?
#15 - 21 oktober 2012 17:45
perfetto skrev:
- Snäckor äter duktigt av avfall, men alger? Vilka sorts alger då?

Jag har dålig koll på vad alla alger har för namn - men mina äppelsnäckor käkar det gröna, som brukar bli på bakgrund/framruta/blad/rötter - posthornssnäckorna käkar det mesta verkar det som:).

//Inger
#16 - 23 oktober 2012 18:23
De mest effektiva algätare jag haft är utan tvekan Black Molly. I förrgår hade jag flera centimeter långa, gröna, svävande alger över halva min rot. Idag, efter två dagar med BM i akvariet är hälften avbetat. Ser ut som någon gått fram med rakkniv längs stammen : )
#17 - 24 oktober 2012 19:51
0,2-0,25W / liter i ljusmängd

9 timmar på timern

malayer som rör runt i botten

rejält med filtermassa (jag hade 5% av vattenvolymen)

funkade här i 7-8 månader med 2-3 cm engelsk sjösten som det enda......

inte en alg nära karet...

.

Annons