Växter från afrika(västafrika)?

#1 - 24 september 2005 14:52
Har kollat lite på tropica och det verkar inte finnas så hemskt många växter från afrika.. Har tänkt att mitt växtkar skall bli en kombination av västafrikanska ciklider m.m och växter. Det jag hittat hittills är:

Anubias
Aponogeton crispus
Aponogeton longiplumulosus
Bolbitis heudelotii
Crinum calamistratum
Crinum natans
Nesaea cassicaulis
Nymphaea lotus Green/Red
Någon vallisneria, vilken vet jag inte och så fanns det väl någon Aponogeton till men som inte va så intressant..

Finns det några fler arter? Verkar lite tomt på växtfronten i afrika, något jag tycker är lite underligt. Vet ni några andra så länga gärna till bilder/siter. :)

Tack på förhand..
PatrikMalmo
#2 - 25 september 2005 07:14
Tja, du har ju kosmopoliterna, Vallisneria, hornsärv och faktiskt även Pistia och Eichornia numera. Konjaksplanta, Ammannia, finns också. Det finns dessutom ett duktigt gäng Aponogeton på Madagascar och delvis på fastlandet. De flesta av dem är dock nästan omöjliga att få fatt i. Hittar du longiplumulosus är jag klart intresserad.

Hilsen,

P
#3 - 25 september 2005 08:24
Nesaea och Ammannia = samma sak?
PatrikMalmo
#4 - 25 september 2005 11:01
Inte samma arter, som jag kopplat det. Liknar dock varandra en del. Ammannian tror jag funkar bättre under vatten än Nesaean - men tillägger att ingen av dem är direkt enkel att ha att göra med i akvarium. Hade Ammannia för 7-8 år sedan i växtkaret, och där funkade de bra. Alla försök att plantera in dem i kar med "enklare" skötsel misslyckades dock.

Hilsen,

P
#5 - 25 september 2005 13:55
Aha, ok.. Mer en sumpväxt kanske?

Edit: Var kan man få tag på ovanstående växter(på västkusten, bor norr om gbg) utan att behöva bege sig långväga in i landet?
PatrikMalmo
#6 - 25 september 2005 17:14
Tja, många av arterna odlas ju av Tropica, så jag misstänker att de går att beställa enten via nätet, PWSS, eller via din lokala handlare. En del av dem är dock svåra att få fatt i och där har jag inga bra tips. Minns inte var jag fick fatt i mina Ammannia, men troligen var det privat.

Hilsen och lycka till,

P

Annons