Växter/Gödning (Defdac)!!!

#1 - 30 september 2003 12:25
Defdac!

Jag undrar om du kan beskriva med enkla medel hur du sköter gödningen av växter i ditt/dina akvarier.

Har läst igenom dokumentet om "The estimative index" (Tom Barr).
Där står det att man på ett enkelt sätt kan sköta gödningen utan en massa vattentester. Man ska om jag förstått rätt byta 50% av vattnet varje vecka och tillsätta t ex Tropica mastergrov och KNO3 samt KH2PO4. Angående mängderna man ska tillsätta så testar man sig tydligen fram till rätt dosering. Stämmer detta? Är lite svårt att sätta allt i ett sammanhang.
#2 - 30 september 2003 13:56
Jomen du har förstått allt helt rätt!

Krasst sett så gör man hela akvariet till en enda stor stamlösning en gång i veckan och därför vet man, utan vattentester, att växterna har allt dom behöver minst en gång i veckan.

Efter vattenbytet vet man att akvarievattnet innehåller minst 0.1 ppm Fe, 5 ppm NO3 och 0.1-1.0 ppm PO4. Totalt ointressanta värden i sig så bli inte rädd för dom.

Det som är intressant är hur du uppnår dessa värden och det gör du genom att:
1) Med TMG dosera du 10 ml/100 liter.
2) KNO3 lite mindre än ett kryddmått per 100 liter.
3) KH2PO4 gör du en liten lösning i en 200 ml flaska (t ex Pucko) med 1 tsk KH2PO4 och resten vatten. Denna fosfatlösning doserar du 1-4 ml av per 100 liter (börja snålt med denna eftersom fiskarna normalt sett ger dig tillräckligt med fosfat!).

Klart!

Lite diskussion runt metoden:

Anledningen till att det just är 50% vattenbyten är för att förhindra att någonsin komma över dubbla den tänkta dosen - man "startar om" stamlösningen i akveriet en gång i veckan och kan därför strunta i om dom tagit in alla näringsämnen eller inga alls.
Dubbla dosen är totalt ofarligt ur övergödningsynpunkt, däremot kan halva dosen vara lite snål när man börjar komma upp i riktigt stor växtmängd.

I detta läget brukar det växa rätt bra i början av veckan och märker man att fotosyntesen och tillväxten markant avtar i slutet av veckan kan börja testa sig fram att pytsa i lite extra mitt i veckan - detta är alltså denna del som man testar sig fram till för att uppnå äckligt bra växtlighet. Märker man ingen skillnad av att dosera en extra gång i mitten av veckan så slutar man med det och märker man markan bättre tillväxt kan man fortsätta.

Är man en sån som tycker det är trist att trimma växter tror jag dock man nöjer sig med en dosering i veckan. Farsan har just börjat med metoden och han grymtar lite över att han hela tiden måste vara nere och klippa växter. Den äldre generationen växtakvarister har kanske? lite annan syn på tillväxt. Den ska vara märkbar men inte så man behöver trimma mer än en gång i månaden. Det är inte riktigt vad denna metod är skapad för =)

CO2 är det lurigaste med metoden. De flesta (inklusive mig) är lite slarviga på det området och det är lätt att luras att tro att det finns nog med CO2. Det enda som hjälper här är att faktiskt ha grym koll på pH:t. Så metoden kräver faktiskt ett test, men pH-test är varken komplicerat, dyrt eller svåravläst.
#3 - 30 september 2003 14:06
Nu såg jag att du hade 600 liters akvarium. Då doserar du 1 tesked KNO3 varje vattenbyte.

(vilket ointressant ger dig minst 5.72 ppm nitrat och mest 11.72 ppm om växterna inte tog upp något under veckan).

KH2PO4-lösningen skulle jag nog även göra betydligt starkare eftersom det blir enklare att dosera för just ditt stora akvarium: 4 teskedar KH2PO4 i 200 ml vatten. Varje milliliter av dessa styrkedroppar ger dig 0.1 ppm fosfat i 600 liter vatten. Som sagt. Börja snålt med dessa droppar =)
#4 - 1 oktober 2003 06:29
Hej Defdac!

Först nu såg jag att du även svarat här (läste precis ditt email).
Angående KH2PO4-lösningen, när du blandat till 200ml av denna lösning hur länge kan man förvara den utan att den blir dålig (i och med att jag inte behöver tillsätta så många ml/100l vatten)?
#5 - 1 oktober 2003 07:19
Defdac!

(t ex Pucko)

Är det här en produktplacering i smyg? :)

Mvh Andreas
#6 - 1 oktober 2003 09:12
Så egentligen så behöver man inte hålla på med PMDD utan kan klara sig med TMG(som jag för övrigt kom på att det är en förkortning av Tropica Master Grow[:-5], kände mig väldigt dum) och KNO3 och KH2PO4?
Då är alltså KNO3=Nirat och KH2PO4=fosfat? rätta mig om jag har fel[:)]
#7 - 1 oktober 2003 09:30

när du blandat till 200ml av denna lösning hur länge kan man förvara den utan att den blir dålig

Jag har haft min i över ett år och den höjer PO4-halten precis så mycket jag doserar för. Jag brukar dock skaka den innan jag använder den, men det är mest för att jag blandat den i en ogenomskinlig plastflaska så jag inte ser om det blivit fällning i den.

(Den vakne undrar genast hur jag kan veta att min dosering höjer precis så mycket jag doserar för när Tom Barrs metod inte ska behöva vattentest - men det är för att jag under årens lopp experimenterat ganska vilt (krukväxtgödningspinnar i bottnen etc) vilket har fått bl a PO4 att inte alls följa doseringen vilket alltså innebar att jag var tvungen att mäta. Men det är fixat nu så nu mäter jag mest för att det är lite kul att få svart på vitt hur mycket växterna käkar.).

[quote] (t ex Pucko)

Är det här en produktplacering i smyg? :)
[/quote]
[:I] Ja kanske det. Nej men allvarligt är dom är genomskinliga, snygga och praktiska med sina distinkta, stora och täta lock.

Så egentligen så behöver man inte hålla på med PMDD utan kan klara sig med TMG och KNO3 och KH2PO4?

Javisst! Men det är ju också en form av PMDD där du bytt ut Mikro och K mot TMG. Okej. "PoorMansDosingDrops" kanske inte passar så bra in längre då =)

KNO3 använder man främst för att få nitrat, och KH2PO4 främst för att få fosfat - helt riktigt.
#8 - 1 oktober 2003 09:51
intressant läsning, ska nog härma lite..
men förutsätter detta CO2 tub??
och, kommer inte mina fiskar grymta om jag byter 50% vatten varje vecka?
Jag har ju som sagt 500W på mitt kar, och ska ha det som växtkar med fisk i, när jag får ett nytt till mina malawi. ska köra med endast 250W till att börja med.
#9 - 1 oktober 2003 09:55

500W, det va det värsta. Hur många rör e det? 12-13st lr?. hehe
#10 - 1 oktober 2003 17:40
Nja..det är 2 st 250W MetallHalogen...
#11 - 2 oktober 2003 02:12
Jag har just köpt en flarra CREDO TOTAL, är det en bra gödning eller bedrar snålheten visheten nu igen.
#12 - 2 oktober 2003 07:56
http://www.credofish.dk/
Med tanke på att dom tagit en bild på ett Tropica-akvarium på Interzoomässan och lagt på framsidan så känns dom inte helt seriösa. Förmodligen är "Credo Total" någon hemkokad häxbrygd liknande "Oranda Super-Gro" (utspädd krukväxtgödning gissar jag). "Sveriges mest sålda akvarieväxtnäring.". Yeah right. Olaglig marknadsföring =)

Annons