[quote=NiXoN]Nu tänker jag dra i bromsen lite....
Såpass frekventa och stora vattenbyten utan co2 kommer att få växterna att må kass.
30% I veckan är nog de sämsta man kan göra när de gäller växter.
De som händer är att växterna går över från bicarb till co2 som kommer med de nya vattnet, de räcker dock inte långt och sen ska dom vända tillbaka till bicarb vilket tar tid..
Under tiden kommmer algera att växa til sig eftersom dom vänder snabbare och klarar sig med lägre halter av allt(de går inte att svälta dom).
Dehär var de stora problemet i mitt växt/diskus kar som jag inte fick någon riktig ording på, de kan fungera halvbra men blev aldrig helt stabilt.
Jag har en burk med malar som jag byter 10-15% på varje månad och de funkar superbt. Inga alger bra vattenvärden friska och fina fiskar dessutom mår växterna bra utan att ha så mycket ljus.
Pmdd doserar jag när växterna börjar se lite ljusa ut..
Detta baserar sig dock på att man har en stor växtmassa som skapar balans och käkar upp slaggprodukter.
Fast de är onödigt att jag försöker förklara när Defdac gör de så mycket bättre.
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=85310
NiXoN[/quote]
Kan jag börja köra "low-tech" i ett så pass nytt kar som mitt stora utan torv (1 månad gammalt är det stora)?
Jag har tänkt mig ha guppy, praktbotia, pleco, bandgurami, dvärggurami och de två sistnämnda är ju lite känsligare för vattenvärdena törs jag verkligen sluta byta vatten helt och måste jag låta vattnet stå innan jag fyller på det som ersättning för det som avdunstat? Rengör man aldrig karet (annat än algskrapning alltså)? Har normalstort grus (2-4 mm om jag minns rätt) och har ingen tanke på att lägga jord under (har ju precis fyllt det *puh*), fungerar low-tech ändå?
Har hivat ner 15-18 växter i akvariet som ju ligger på 390 liter och just nu bor det 6 guppy, 5 praktbotior, 1 pleco och 6 bandgurami. Alla fiskarna är än så länge små.
Ingen blir ju förstås gladare än jag om jag tryggt kan hoppa över vattenbytena, det finns ju liksom roligare saker att lägga tiden på :p
Känner mig snurrig av allt man ska sätta sig in i...