växter i saltvatten

#1 - 22 oktober 2007 22:55
Jag håller på med en labbrapport om osmos, "växtceller i salt miljö".
Något jag inte vet och behöver veta är hur vissa växter klarar sig i saltvatten?
Har googlat men jag hittar inget om hur just vattenväxter hanterar saltet, men här, om något, borde väl någon lura på den kunskapen? :)
#2 - 23 oktober 2007 07:17
Nja i saltvatten finns inga växter, bara macro alger.
I svagt bräckt vatten kan vissa växter klara sig.
#3 - 23 oktober 2007 09:43
heeke skrev:
Nja i saltvatten finns inga växter, bara macro alger.

I svagt bräckt vatten kan vissa växter klara sig.

Många (inte alla) alger hör till växtriket.Däremot finns inte många blommande växter. Dock finns Ålgräs som lever i ganska salt vatten:
http://www.vattenkikaren.gu.se/Fakta/arter/faneroga/zostmari/zostma.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/zostera/zoste/zostmar.html
<<<(^:>*
#4 - 23 oktober 2007 09:49
"hur vissa växtceller klarar sig i saltvatten", skulle jag kanske ha skrivit :)
Hur klarar sig macroalgerna?
#5 - 23 oktober 2007 11:20
Makroalgerna klarar sig bra. De har alltid levt i salt vatten och är utvecklade för att driva fotosyntesen i en salt miljö. Det är mycket värre för kärlväxterna. Alla kärlväxter härstammar från land där det är ovanligt med salt miljö. Så deras celler har en låg salthalt och fotosyntesen är utvecklad för att drivas där. Sedan har landväxterna gått ner i sötvatten och nu klarar många av dem sig inte på land längre. Vissa arter har långsamt utvecklats till att överleva i bräckt vatten och en enda kärlväxtart på jorden klarar av saltvatten och det är Zostera marina. Mekanismen för hur den klarar av det vet jag inte. Det kan bero på att den skyddar sina allra känsligaste tillväxtcentra långt ner och inne i själva bladrosetten. Men det måste finnas cellmekanismer också för att antingen tolerera hög salthalt eller pumpa ut saltet ur cellens inre. Antagligen båda delar.

Zostera marina är en av de allra mest studerade undervattensväxterna så om du letar i en vetenskaplig databas hittar du säkert det du letar efter. Fråga på ett bibliotek.
#6 - 23 oktober 2007 16:06
Röd mangrove kan leva i salt vatten och den skekrerar ut salt ur bladen. sen finns det ju flera sorters sjögräs som klarar sig i full salthalt.
#7 - 23 oktober 2007 16:14
sjögräs?
#8 - 24 oktober 2007 06:45
ja om det inte är en alg och inte en mangrove så är det ett sjögräs.
#9 - 24 oktober 2007 07:26
Det man normalt kallar "sjögräs" är alger.
#10 - 24 oktober 2007 07:57
#12 - 24 oktober 2007 10:59
#13 - 24 oktober 2007 11:05
heeke skrev:

Inte här iaf. Det vi kallar sjögräs är ålgräs som inte är en alg. Finns en del tropiska varianter också bl.a. Neptungräs (Posidonia oceanica)
#14 - 24 oktober 2007 14:40
heeke skrev:

Det har aldrig jag gjort men jag är ju fisknörd oxå ;)
#15 - 26 oktober 2007 06:51
Jag får väl känna mig besegrad, men jag har alltid kallat detta för sjögräs.
Jag vet att det inte heter sjögräs, men det är en annan femma.
#16 - 26 oktober 2007 08:10
Egentligen så har ni bägge rätt.

Sjögräs = Seaweed = Tång = Macroalger

Sea grass = Växter, men vars svenska namn jag inte kan :)
#17 - 26 oktober 2007 08:14
morphriz skrev:
Egentligen så har ni bägge rätt.

Sjögräs = Seaweed = Tång = Macroalger

Sea grass = Växter, men vars svenska namn jag inte kan :)

Weed betyder ogräs, inte gräs.
#18 - 26 oktober 2007 11:27
salmo32 skrev:

Trode det var sånt vissa röker? :eek:;)
#19 - 26 oktober 2007 16:26
Jag undrar vad Öronräv kom fram till om salt och växter.
Bilagor:
#20 - 26 oktober 2007 16:56
addo skrev:
Trode det var sånt vissa röker? :eek:;)

Ja, och vad kallas det på svenska.... jo gräs ;) knappast ogräs. :D
#21 - 26 oktober 2007 17:28
salmo32 skrev:

Sant.

.. MEN, seaweed betyder sjögräs eller tång som det oxå kallas :)
#22 - 27 oktober 2007 17:50
Seagrass är sjögräs på engelska! Däremot så säger nog folk i allmänhet seaweed på samma sätt som senskar i allmänhet kallar allt grönt som växer i vatten fö sjögräs ;)
#23 - 27 oktober 2007 22:57
Krax skrev:
Jag undrar vad Öronräv kom fram till om salt och växter.

Jag har inte kommit fram till något än, jag vet nu ungefär Vilka växter som klarar sig i salt miljö men jag har inte lurat ut Hur de gör.
Efter googling om zostera marina fick jag dock reda på att fenomenet jag behöver få förklarat kallas osmosregulering, men jag kan inte hitta fakta om det någonstans.
#24 - 27 oktober 2007 23:32
Salt vatten innehåller mycket Na+ och Cl-. Om det blir för hög halt av de jonerna inne i växtcellen blir det toxiskt. Så cellen måste göra sig av med det. På något sätt utnyttjar växtcellen H+ och fotosyntesen för att pumpa ut oönskade joner. Samtidigt måste de ta in K+ för att inte cellen ska bli elektrisk. Jag fattar inte exakt just nu.

Jag hittade en väldigt bra artikel om hur zostera funkar. Det verkar som om havsvatten innehåller extremt lite NO3- (nitrat) och Zostera utnyttjar tydligen Na+ för att aktivt pumpa in nitrat. Så de gynnas av det salta vattnet. Artikeln är inte helt lätt men den svarar nog på dina frågor...

http://www.plantphysiol.org/cgi/content/full/122/3/879
#25 - 28 oktober 2007 00:16
Jag ska ta en titt på den, ser mycket bra ut :)

Jag misstänker att jag börjar komma in på överkursområdet här med min labbrapport men det kan ju inte skada.
#26 - 28 oktober 2007 23:13
Växten undviker uttorkning (det är det som dödar växter i saltvatten) genom att ha samma mängd lösta ämnen inuti cellen som det är i havet runtikring. Genom att mängden molekyler per volym vatten är samma i cellen som ute i havsvattnet så "suger" inte havsvattnet ut vatten ur växtens celler (osmos).

Växten har dock inte exakt samma salter i cellen som det är i saltvattnet - det spelar nämligen ingen roll vilka salter (eller andra molekyler, t.ex. socker) som är inblandade, bara totalmängden lösta molekyler är samma, och det utnyttjar växten. Saltvattensväxter som Zostera har speciella mekanismer för att ta tillverka eller ta åt sig de molekyler den vill ha, och för att utsöndra de den inte vill ha.
#27 - 29 oktober 2007 11:28
De utnyttjar alltså ett intag av Natriumjoner för att ta upp nitrat, men är det så de undviker plasmolys? tar de upp så pass mycket att de har samma vätskekoncentration som omgivningen så att inte osmosen jävlas?
#28 - 30 oktober 2007 09:52
Osmosen jävlas. Därför har de en H+ pump som bibehåller en gynnsam miljö inne i cellen. I artikeln skriver de om en hög elektrisk potential över cellmembranet (Em). Det är alltså så stor skillnad på jonstyrka på insida och utsida att det blir en elektrisk spänning. När de pumpar ut H+ blir insidan negativ och det blir ännu svårare att ta in negativa joner (som NO3-). Det krävs en aktiv energikrävande mekanism för att ta upp nitrat. Det är här som natrum kommer in. Det finns ett sug efter positivt laddade joner på cellens insida som kan &#8221;betala&#8221; för upptaget av ett ovanligt ämne. Samtidigt som Na+ tas upp följer NO3- med. Det sker i en symport, dvs ett membranprotein som samtidigt transporterar två ämnen i samma riktning.

Men hur de undviker plasmolys med så hög jonstyrka av natrium i cellen fattar jag inte.

Det verkar som om den här mekanismen är ganska ovanlig och det är kanske därför som det finns så få kärlväxter som klarar av att leva i saltvatten. De kanske kan hantera salthalten men de klarar inte av att få tillräckligt med nitrat. Nu bara spånar jag.

Annons