Växter i spann..

#1 - 24 januari 2004 10:13
Hur länge klarar sig växter om man har de liggande i en vattenfylld spann?
#2 - 24 januari 2004 10:41
Ställer jag den så den får lite ljus från akvariet klarar den sig längre än om man ställer den t ex mörkt i garderoben. Med ljus brukar översta skicktet klara sig minst en vecka.

Jag har en genomskinlig skål som jag brukar ha i fönstret där överblivna växter klarar sig förvånansvärt länge, nästan bättre nu på vintern när det är kallt vid fönstret och dagarna är korta (av någon anledning jag inte orkat forska på).
#3 - 24 januari 2004 11:04
OK, ska försöka få ljus på dom, det är 3 10l spannar..

Tackar för svaret!
#4 - 24 januari 2004 20:55
Jag har haft några mindre javaormbunkar i en hink som står på golvet nära ett fönster i säkert ett halvår nu (bra att ha nån gång). Dom flyter på ytan. Dom har tom satt nya små skott och ser fräscha ut fast dom växer inte så mycket förstås. Byter vattnet i hinken till vatten från akvariet när jag gör vattenbyte samt sköljer ur hinkarna lite då (det kan bli lite "klägg" på kanterna och på botten, men bara lite alltså). Sedan ett par veckor har jag också vallisneria i en hink på samma sätt, inga bekymmer där heller ännu.

Fast sen kan man ju tycka att det inte är alldeles snyggt med två röda hinkar i vardagsrummet men det är ju en annan historia....

// Fredrik

Annons