Växter och grus/sandstorlek?

#1 - 4 december 2003 07:52
Hej!

Jag har köpt rådasand (tror att det är 0.8-1.2 mm) för att ha i karet. Men nu har jag hört att det inte är bra för växterna. Att man ska ha 2-3 mm. Vad tycker ni? Är det någon här som har stora amazonasar med denna storlek på sanden?

MVH Rebecca
#2 - 4 december 2003 08:28

Men nu har jag hört att det inte är bra för växterna.

Bottnen har ingen större betydelse för växterna. Rötterna är överskattade när det gäller akvatiska växter.

De flesta tror felaktigt att akvatiska växter fungerar som vanliga växter, vilket ju är fel eftersom akvatiska växter hellre använder den betydligt större bladytan att suga upp näringsämnen med.

Rötter-Blad har en relativ "viktighetsgrad" på typ 15%-85%. Man kan få lite bättre järntillgång och därmed schysstare färger på växterna genom att jiddra med bottnen, kanske t om en gnutta bättre tillväxt.

Men när det växer flera cm per dag är det ointressant.
#3 - 4 december 2003 11:41
Hej defdac!

Kenneth (på hjortgatan) sa att han tycker att det finns större risk för syrebrist om man har för liten kornstorlek.
Men du tror/vet att amazonasar klarar sig i 0.8-1.2 mm eller?

MVH Rebecca

#4 - 4 december 2003 11:47
Dom klarar sig. Dom kommer tilloch med att växa bra om du ger dom co2,ljus och näring.
MVH
Magnus
#5 - 4 december 2003 12:05
Syrebrist kan du börja oroa dig för när du har 15-20cm tjockt sandlager på botten.
#6 - 4 december 2003 12:12
Jag har sådan sand i alla mina kar. Visst har jag haft problem med växterna någon sväng, men då har det berott på att jag haft för lite näring i vattnet. Det man får tänka på är att när man har planterat växterna så får man dra lite i dem. så att det bara är rötterna som sitter i botten.
Ett tillägg kan jag göra, det är MYCKET lättare att få till biologisk balans i ett kar med sand. Redan efter ca en månad kan man se att botten är helt fri från "skit" utan att man bottensuger...
#7 - 4 december 2003 12:17
Pyri:
Vi har nog missuppfattat varandra ...tyckte du pratade om "blästersand" som ju mer är 0,0-0,3mm eller max 0,5 (iofs inget proffs på blästring så de är säkert fel).
Mitt råd var också baserat på att du ville ha bottengödning ...

/kenneth
#8 - 4 december 2003 15:45
Det är enligt min erfarenhet inte speciellt dåligt för växterna att ha fin sand. Jag använder hellst Råda 0.8-1.2, men jag har kar med finare sand också och det funkar utmärkt. Enda nackdelen skulle kunna vara att fiskarnas avföring inte trillar mellan sandkornen och "försvinner". Personligen tycker jag att det är snyggare med en botten som har dyområden. Blir det för mycket kan man ta bort det i nästa delvattenbyte ändå.
#9 - 4 december 2003 16:43
Hej Kenneth!

Det finns tydligen två sorters blästersand 0.33 och 0.8-1.2 mm och på strängbetong använder dom den grövre sorten och det va där jag köpte sanden...
Så det går bra med 0.8-1.2 mm då?

MVH Rebecca
#10 - 4 december 2003 16:54
Den kornstorleken funkar utmärkt..
#11 - 4 december 2003 18:21
Den storleken brukar vara ok....

/Kenneth
#12 - 4 december 2003 19:46
Hej!

det är det att jag så gärna vill ha corydoras...det är därför jag köpte den sanden från början annars hade jag ju köpt 2-3 mm rådasand med en gång...engelska sjöstene förstör ju säkert hårdheten eftersom jag redan har så hårt vatten
Hoppas att det funkar nu bara...

MVh Rebecca
#13 - 4 december 2003 20:47
Nanc: hej! jag har ett kar med svart råda snad och ett med engelsk sjösten och jag tycker det verkar vara precis tvärt om. I mitt kar med sjösten är det sällan döda växtdelar på botten, och är det de är det mycket får och försvinner snabbt.I sandkaret å andra sida är dt alltid fullt med döda växtdelar och "skräp". Vad gör jag för fel?
Nina
#14 - 4 december 2003 21:29
Eftersom du har hårt vatten så kommer praktiskt taget ingen kalk lösas i vattnet från kalkhaltig inredning. Det behövs mjukare/surare vatten för att kalk ska lösa sig.
#15 - 5 december 2003 07:05
I ett kar med större kornighet på grus/sand går näringen lättare ner till växternas rötter. Prova växtnäring för att få igång dem. Färsk sand/grus är aldrig bra.

Annons