Växter och näring

#1 - 17 januari 2007 20:43
Hej!

Detta verkar ju vara ett schysst sätt att få och dela med sig av akvarieinformation :)

Jag har startat ett 120-literskar för snart 2 veckor sedan. Hittills har jag bara planterat en massa växter och har inte satt några fiskar i baljan ännu. Tänkte låta växterna ta sig ordentligt innan hyresgästerna får flytta in. Nu är det så att de verkar inte växa så bra mina plantor och jag skulle behöva litet tips om vad göra.

Det finns ju nåt som heter PMDD som verkar billigt och, om man får tro på diskussionerna på andra forum, även riktigt bra.
Jag har kollat in beräkningsprogrammet som finns för att dosera "rätt" mängd av varje sort men vilka basnäringar ska man blanda i för att det ska funka bra för alla växterna?:confused:

De plantor jag satt är:
*10 Valisneria
*10 Vattenpest
*2 Javaormbunkar (ska få växa fast på en rot:) )
*2 små och 1 stor Anubias
*1 Cryptocorne
*3 stora Echinodrus (tror jag att de hette...:confused: )
*1 Atternanthera Cardinalis (Blir stor med röda blad)
*1 stor Spothiphyllum qatro
*3 krukor med Libeopsis brasiliensis (kortväxande "gräs")
*3 krukor Eleocharis Vivipara (ser ut som gröna rakborstar)

Hur lång tid ska man räkna att det tar för Javaormbunkarna att växa fast på roten?

Jag har dessutom satt en av Anubiaserna på en sten och tänkte att den skulle få "rota" sig där (Läste nånstans att de kunde bo på stenar)

Tacksam för info om hur man får grönsakerna att trivas och bli fina.

//Tonken
#2 - 18 januari 2007 07:28
Utgå efter grudreceptet för din storlek på kar sen så ökar du mängderna av de olika komponenterna om du får bristsymptom.

Normalt sätt lever växterna på fiskskit och överbliven mat så det är klart att du behöver göda när du inte har några invånare.
#3 - 18 januari 2007 08:53
Fan vad många växter du har,vad kostade alla växter tillsammans?

/Macke
#4 - 18 januari 2007 22:12
En smärre förmögenhet...

De gick lös på 873 spänn totalt [:o] [:o]
Men det var det värt. Grönt och fint ska det vara så att firrarna ska trivas. :)
Får de bara litet fart med växtnäringens hjälp så ska det nog bli som en jungel i baljan hoppas jag.

Hade dock fått in tre sabotörer (läs sniglar) som jag fick plocka bort för en vecka sedan. Har inte sett några fler sen dess och hoppas att det inte finns nån kvar...
#5 - 19 januari 2007 07:36
Ganska bra pris då.Själv köpte jag 6 växter igår och fick ge 460kr:(

/Macke
#6 - 20 januari 2007 14:01
Första invånarna på plats

Nu har två veckor gått sedan uppstarten och de första invånarna har kommit på plats. :D :D :D
Det blev ett stim på 10 Riotetror och 2 stycken sugmalar som ska sköta renhållningen. Ska komplettera med fler firrar om några veckor, troligtvis nån slags pansarmal och eventuellt någong annan form av tetra eller nåt enklare som platy t.ex.

Var inne på att ha ett kampfiskpar från början men är rädd att tetrorna ska tugga på deras fenor.:confused: Gör de det eller går det bra med kampfisk tillsammans med övriga invånare?:confused:

Annons