Växter+skivtetror=omöjligt?

#1 - 29 februari 2004 19:33
Det är så att jag funderar på att skaffa skivtetror, men jag skulle samtidigt vilja ha lite växter.
Så jag undrar om det funkar med typ anubias, javaormbunke, crinum-lök och dylikt eller är det omöjligt att ha någon typ av växter tillsammans med dem?
#2 - 29 februari 2004 20:34
aldrig hållit dem själv, men kompisar lyckades få microsorum (javaormbunke) att överleva. inbillar mig att det skulle kunna fungera med anubias...

han slängde iofs i hornsärv och växtrens mm från andra kar lite titt som tätt som snacks åt de små liven

//steffo
#3 - 29 februari 2004 20:52
Har haft bl.a. vattenpest och cabomba tillsammans med skivtetra... inga problem..
#4 - 2 mars 2004 17:43
Jag hade 10 skivtetror, de åt upp alla växter. Du kan inte ha några växter tillsammans med dem, de är för glupska.
#5 - 2 mars 2004 18:17
De enda växter jag har fått ha kvar i akvariumet är Anubias och Svärdplanta! Allt annat åts upp med snabb takt!
#6 - 2 mars 2004 18:31
Ursprungligen skickat av Sess

De enda växter jag har fått ha kvar i akvariumet är Anubias och Svärdplanta! Allt annat åts upp med snabb takt!

Jag hade en stor svärdsplanta, ca 40 cm hög. De åt upp den på 2 dagar.
#7 - 2 september 2004 16:06
Hej!

Jag har också ungefär samma funderingar som ShadowDawn, skillnaden är att jag redan har tre stycken. Min fråga/påstående är följande, det måste väl finnas undervattenväxter som tål betning (som vanligt gräs på en gräsmatta el. dyligt).

Min erfarenhet om dessa fiskar (om än liten) är att de verkar inte äta något under dagen (har suttit i timtal och studerat de små gynnarna), varken på växter eller olika foder. Det enda jag fått Skivtetrorna att verkligen gå igång på mitt på dagen är vanlig räkrom. De var de enda som sög i sig klasvis med rommen.

När man tänder akvariet på morgonen så visst kan man se spår på en del av växterna (speciellt de tunnbladiga). Läste på en del på nätet och såg att det är en skygg fisk så det kanske är därför de käkar då akvariet är lugnt. Hittade även en del information som föreslog vanlig grönsallad som foder. Jag testade att trycka ned en blompinne under natten med salladsblad på (som ett grillspett). Imorse var det helt klart ätet på, det hindrar naturligtvis inte de andra växterna från att bli antingen förrätt efterrätt eller varmrätt, men lite skonsammare måste det ju bli.

Samtidigt så kan ju inte fiskarna proppa i sig hur mycket som helst, det måste finnas en naturlig balans mellan växter och fiskar i akvariet, speciellt om det är växter som tål betning?

Jag hoppas att ni förstår ungefär vad jag menar, och att alla ni växt/fisk experter har några tips att ge, för de här fiskarna tycker jag är jätteroliga.

Annons