Hmm. Vad underligt att det är just hornsärv du har problem med - den brukar ju tåla alla förhållanden, även om den trivs bäst i mjukare och finare substrat.
Fast de har aldrig vantrivts till graden av att de har dött hos mig, även om de löpt mest amok och växt nästan abnormt fort och starkt i just kar med finare sand och gyttja med mycket nedbrutet biomaterial.
Annars har jag snarare haft problem med just finare substrat - många av de växter jag haft har inte riktigt gillat det så jag har haft något grövre sand/grus "osynligt" fläckvis just där de växterna stod.
Men om det nu just bara är de två arterna som inte trivs - medan alla andra gör det - är det nog ingenting som har att göra med näring, vattenvärden eller ljus. Speciellt inte när det rör en så härdig art som hornsärv. Det är ju snarare en art som orsakar problem med andra växter eftersom den snor all näring och växer så fort att den kväver allt annat.
I och för sig kan ju olika växter ha olika stora behov av olika näringsämnen, men just "ogräs" som hornsärv brukar knappast vara de första som stryker med. Utan problemet beror då kanske just på bottenmaterialet, som Åheim påpekade.
I nystartade kar eller näringsfattiga kar kan ju de flesta växter ta stryk, speciellt om bottensubstratet inte är mättat med näring eftersom flytande näring inte tas upp riktigt lika lätt, men även om det skulle vara det - är det ändå småkonstigt att det är en av de växter man knappt kan slå ihjäl ens med hammare, som dör för dig. I dåligt ljus blir hornsärv ofta ranglig, brun och ful i de nedre delarna, men ruttna brukar de ju inte göra om de inte får noll näring och står i totalt mörker.
Men ta bort ruttna rötter och annat. Även om hornsärv gillar gegga, behöver de friska delarna utrymmet för att ta igen sig och allt det ruttna kväver nya rötter. Skillnad på sund biobotten och substrat fullt av rotgegga.
Får du absolut inte ordning på dem hade jag skrotat dem, oavsett anledningen till att de är knepiga. Det är ju inte så roligt om de orsakar algproblem och annat, för att de skapar inbalans i karet.