Växter som växer mkt men dåligt

#1 - 14 maj 2007 16:45
Jag har ett problem. Jag kör med 0,5 w/l, pmdd och co2. Mina växter växer som fan, men deras blad blir inte så gröna och friska som jag skulle vilja. Det är som att växterna inte mår bra, trots att de växer i kvantiet. Kvaliteten är dålig, liksom. Vad kan vara fel? Tack för svar!:)
#2 - 14 maj 2007 17:37
Dosering?
Växtmängd?
VB %?
#3 - 14 maj 2007 17:47
Och vad är det för växter?
#4 - 14 maj 2007 17:58
Järn?
#5 - 14 maj 2007 18:18
Jag doserar dubbel fulldos efter varje delvattenbyte = varje vecka. Jag har olika växter. Micranthemum Umbrosum, Windelöv, anubias och dvärgsvärdsplantor. Just på dvärgsvärdsplantorna märks denna tendens extra tydligt; de skjuter ut nya sticklingar hela tiden men de befintliga bladen är halvfula. Jag har stor växtmängd i akvariumet.

"VB %", vad menar du?
#6 - 14 maj 2007 18:26
Vattenbyte i %.
Det problemet hade jag med mina dvärgsvärdsplantor med, men jag ökade doseringen med PMDD så löste det sig. Jag tror du har näringsbrist då kanske näringen tar slut i vattnet efter några dagar.
Jag göder med dubbel fulldos i mina kar varje dag och byter 50% varje vecka. Nu är jag ingen gödningsexpert men mina misstankar går åt det hållet iaf.
Just svärdsplantorna verkar vara lite känsliga för näringsbrist då bladen lätt blir håliga och ljusagröna.
#7 - 14 maj 2007 18:36
Okej. Jag testar att öka på Pmdd. tack för rådet!
#8 - 14 maj 2007 18:48
Du kommer antagligen att få tips från andra växtnissar som är mer erfarna i detta än mig, men iaf hoppas jag att det löser sig för dig!
#9 - 14 maj 2007 19:39
Järn kanske?
#10 - 14 maj 2007 20:38
Vad är det som är dåligt med dem? Är det nya eller gamla blad som inte får bra färg? Är det nya så är det förmodligen kvävet som äts upp alldeles för fort, men är det främst äldre blad kan det vara järnet som tar slut.
#11 - 15 maj 2007 07:58
Shagrat skrev:
Vad är det som är dåligt med dem? Är det nya eller gamla blad som inte får bra färg? Är det nya så är det förmodligen kvävet som äts upp alldeles för fort, men är det främst äldre blad kan det vara järnet som tar slut.
Tvärtom menar du!
#12 - 15 maj 2007 08:48
Både de nya bladen som kommer, och de gamla mår dåligt. Detta visar sig på massa olika sätt: hålnande (nätiga) blad, gulnande blad, prickalger på växterna. Därtill lider mitt akvarium av tofsalger.
#13 - 15 maj 2007 19:49
Nej, menar inte tvärt om... Är det brist på järn så kan växten flytta detta till de nyare delarna, men växter har svårt att flytta makro ämnen (om de ens alls kan).
#14 - 15 maj 2007 20:22
Shagrat skrev:
Nej, menar inte tvärt om... Är det brist på järn så kan växten flytta detta till de nyare delarna, men växter har svårt att flytta makro ämnen (om de ens alls kan).
Nej järnet flyttas inte till de nya delarna men det kan växten göra med kvävet.
#15 - 15 maj 2007 20:41
Bah, bara jag som yrar i nattmössan... inte bra att skriva när man e trött o stressad i slutet av arbetsdagen :P (lite extra tard idag efter att ha vält 3ton gods rätt ner på marken)

Annons