Växter utan gödning?

#1 - 27 juli 2005 23:29
God kväll!

Är egentligen helt ny vad det gäller akvarieväxter. Ska inom några veckor starta upp ett amazonaskar, tänkte jag, och frågan är då; är det någon idé att lägga bortåt 1000:- på växter om man inte tänkt satsa på någon form av gödning?

Jag har Walstadts bok hemma, men har inte satt mig in i hennes idéer än.
PMDD och mikroämnen kan jag gärna satsa på, dock inte CO2. Tanken är inte att det ska vara ett växtakvarie, utan ett akvarie med växter i ;) CO2 på tub har jag helt enkelt inte råd med. Mäsk till ett 600l känns lite kämpigt.

Akvariet kommer vara ganska högt belastat, har dock inte bestämt vilka fiskar jag ska ha än... jag har dock gott om filtervolym, så jag kan ösa på bra med fiskar.

Vad säger ni? Är det någon idé att köpa PMDD osv när växterna ständigt kommer vara begränsade av CO2? Är det någon idé att satsa på växter överhuvudtaget? Som sagt, är inte så sugen på att slänga ut massor med pengar på växter om de kommer ruttna bort och dö :o

edit: belysningen är tre st 36w rör; två aquarelle och ett powerglo. karet är 55cm högt exkl. substrat.
#2 - 27 juli 2005 23:57
37L akvarie 2*25w glödlampor 5 kardinaltetra 2platy 4körsbärsräkor ingen co2 eller mäsk.
kör med pmdd.

växer nåt groteskt ansar var 7-14:e dag.

co2 är inget krav men näring till växterna är det.
vissa växter kanske kräver co2 men dom jag har gör det inte.

vallisneria
javamossa
anubias
lysimachia nånting aurea
javaormbunke
windelöw ormbunke
vattenpest
vattenspikblad

har dock noterat att vattenspikbladen växer med en fjärdedels hastighet nu jämfört när den va i centrum i karet och då hade jag lite växter så den fick mer co2 men den är grön å fin inga brister va ja kan se på den.

och ja det går att se igenom akvariet trots alla växter ;)
PatrikMalmo
#3 - 28 juli 2005 03:53
Jag hade inte lagt 1000 spänn på växter i det fallet. Karet blir nyuppsatt och har du ingen inkörd botten kommer växterna rätt sannolikt att gå ner sig, trots microgödning. Macroämnena finns inte i tillräcklig mängd.

Hade provat med tålamod. Kör någon flytväxt, Pistia, Salvinia eller Limnobium i början tills karet är igång (ett par tre månader). Testa sen lite olika växter och se vilka som tar sig. De som tar sig köper du fler av.

Med ett väl inkört kar och inte för mycket ljus så kan man komma en bra bit med hyfsad matning, vattenbyte en gång i veckan samt microgödning.

Hilsen,

P
#4 - 28 juli 2005 06:15
[QUOTE=Raven] co2 är inget krav men näring till växterna är det.
vissa växter kanske kräver co2 men dom jag har gör det inte.
[/QUOTE]

Alla växter kräver co2. Kol är en del av fotosyntesen och det är den som gör att växter producerar syra.


Jag skulle inte betala så stora pengar på växter om jag inte tänkte använda någon form av näring. Särskilt inte om det är lite mer krävande växter.
#5 - 28 juli 2005 06:16
Fast kör du med pmdd så är det en bra början. Men en del växter kräver ett extra tillskott av CO2.
#6 - 28 juli 2005 08:22
Tack för era svar!

Som sagt, PMDD och microgödning kan jag absolut tänka mig att satsa på. De växter jag tänkt mig är främst vallisneria, någon svärdplanta, kanske anubias och vattenpest. Sedan kanske pistia och/eller andmat :)
#7 - 28 juli 2005 08:43
Det kommer nog att funka fint utan Co2, men det kräver att du sätter upp akvariet på rätt sätt dvs tjock jordslurry-botten så botten kan producera co2. Tänk även på att ha en lugn cirkulation och inget som vispar runt på ytan och vädrar bort den lilla Co2 som finns. Jag skulle torrdosera 4 tsk Nitrat, 1 krm fosfat samt 15 ml färdigblandad micro vid uppstart. Efter detta är det svårt att säga hur du ska göda med tanke på att jag inte vet hur mycket fisk du ska ha. Tänk på att ska du köra lotech-kar så bör du byta vatten väldigt sällan och väldigt lite varje gång.

Lycka till
Marcus
#8 - 28 juli 2005 09:14
[QUOTE=heljis]God kväll!
är det någon idé att lägga bortåt 1000:- på växter
[/QUOTE]
En brandtub med regulator kostar exakt ca 1000:- ;)
#9 - 28 juli 2005 09:32
Det kommer nog att funka fint utan Co2, men det kräver att du sätter upp akvariet på rätt sätt dvs tjock jordslurry-botten så botten kan producera co2.


Kräver tycker jag låter som ett väldigt skarpt ord i samanhanget. Visst skulle det kunna vara bra men knappast nödvändigt. De flesta växter som nämns är dessutom såna som klarar sig bra på bikarbonat som kolkälla.
MVH
Magnus
#10 - 28 juli 2005 10:33
Mina växter började trivas och växa nästan onödigt bra när jag förutom pmdd även började pytsa i Seachem Excel för att täcka kolbehovet. Jag, som inte riktigt har uppbådat energin för att pyssla med mäsk, tycker att det är en toppenlösning. Kan kanske vara värt att prova, även om det går åt en hel del i 600 liter. En flaska räcker enligt förpackningen till 200 liter i 1-2 månader; kostar 120:- om jag inte minns fel. (Jo, det blir ju lite pengar, förstås...)
#11 - 28 juli 2005 10:55
[QUOTE=peppito][QUOTE=Raven] co2 är inget krav men näring till växterna är det.
vissa växter kanske kräver co2 men dom jag har gör det inte.
[/QUOTE]

Alla växter kräver co2. Kol är en del av fotosyntesen och det är den som gör att växter producerar syra. [/QUOTE]

om du läser första posten så står det klart å tydligt att det ska va fiskar i karet.
fiskarna producerar koldioxid och likaså ytter/innerfilter därför är co2 inget krav.
och diskussionen i fråga gällde tub eller det kanske du missa.
#12 - 28 juli 2005 11:04


Med ett väl inkört kar och inte för mycket ljus så kan man komma en bra bit med hyfsad matning, vattenbyte en gång i veckan samt microgödning.


Jag som inte är speciellt intresserad av fisk skulle misstolka det där, medans det skulle funka för de flesta ciklidister som matar sina överbefolkade burkar med fet räkmix flera gånger om dagen.

Low-techs utan matning, även med en bra Walstadbotten, växer extremt långtsamt.

Man kan inte ta upp mer än man stoppar ner.

.. vilket leder nybörjaren vidare konfunderad till det här:


Kräver tycker jag låter som ett väldigt skarpt ord i samanhanget. Visst skulle det kunna vara bra men knappast nödvändigt.


Varpå nybörjaren gör en massa vattenbyten (som vanligt) och matar precis så mycket fiskarna kan äta upp på 1 minut varannan dag. Och vips så har man världens sämsta växtakvarium.

För att all mat ska kunna mineraliseras effektivt utan att skapa för låg redox pga förruttnelse, och om man inte orkar vänta i ett halvår (2-3 månader är ovanligt snabbt) på att kol och bakteriemassan i bottnen så är det ganska lämpligt att sniffa på att göra om sin botten med en rejälkolmassa alla bakerier kan knapra på med torv/leornadit/jord och gärna starta bakteriekulturen och kanske t om lakar ur den med rimliga PMDD-nivåer (om man vill fokusera på lowtech-växter).

Naturligtvis är inte denna botten ett krav beroende på hur fet plånbok man har, men det är betydligt roligare att slänga ett par ören på lite humus och ett par växter som snabbt växer till sig än flera tusen på växter som går ner sig direkt.

Excel är inte dumt heller som Idanajad är inne på.
#13 - 28 juli 2005 11:11


Jag har Walstadts bok hemma, men har inte satt mig in i hennes idéer än.


Det hjälper inte många om man inte är fetchistiskt intresserad av kemi och ekologi. Knappt ens då.

Det roliga är att hennes bok kan översättas som 2,5 cm jord med 2,5 poröst grus ovanpå. Mata friskt med bra med fisk, gör inga vattenbyten.

Barr har förfinat det till att istället för labil jord använda betydligt stabilare torv och leornadit (Diamond Black, finns bara i USA vad jag kunnat se) + filtergegga där du rivstartar bottnen med kanonbra mineralisering/nitrifikation från dag 1. Bara att plantera så mycket du orkar och hålla fiskarna mätta.
#14 - 28 juli 2005 17:36
Jag köpte hyfsat mycket växter till mitt 300-liters när jag startade det för typ ett år sen nästan, bla de du kunde tänka dig men även olika Hygrophilor. Började göda med pmdd nästan direkt, har ingen co2 där och ingen fet jordbotten, och jag kan intyga att det växer på i lagom takt (behöver inte ansa varje vecka). Inga bristsymptom, ingen algblomning (förutom lite gröna prickalger), bara snygga växter som växer hyfsat fort.
Alltså kan jag absolut rekomendera att köra med BARA billig pmdd utan co2, men resultatet kanske varierar, hos mig funkar det iaf kanon.
Lycka till!
#15 - 28 juli 2005 18:31
Fullfjädrad PMDD är något helt annat än om man ska försöka fixa växterna med matning och gissa hur mycket mikrogödning man behöver. Speciellt utan en bra botten.
#16 - 28 juli 2005 18:48
Fast, var det inte det han frågade i första inlägget? Om det var någon ide´att köra med bara PMDD och mikroämnen utan co?????
Men mina hjärncells är ju på semester idag tillsammans ned stavningskontrollen, så jag kan ha missat något viktigt på vägen...
Ska nog inte försöka skriva mer idag ;)!
#17 - 28 juli 2005 18:50
Ja men se vad jag citerade och svarade på.
#18 - 28 juli 2005 19:20
Jag har några riktiga skitgrisar till diskusar i en balja här hemma. Där fungerar det faktiskt riktigt hyggligt att köra helt utan gödning. Jag torkar bara av frontglaset med en vit filterduk vid ungefär varannat vattenbyte. 2 stora rejält inkörda filter och lagom gosig botten duger uppenbarligen.

Växterna är någon sorts Svärdplanta, Vallisneria och Andmat (tyvärr).

Ljuset är 0,4W/liter reflekterade Aquarelle.
PatrikMalmo
#19 - 28 juli 2005 20:04
[QUOTE]
Jag som inte är speciellt intresserad av fisk skulle misstolka det där, medans det skulle funka för de flesta ciklidister som matar sina överbefolkade burkar med fet räkmix flera gånger om dagen. [QUOTE]

Men serru, jag är väldans intresserad av fisk också. Har själv kört många kar på det sättet - inte alltför mycket fisk, men bra matning, rätt lite ljus, en hel del växter samt TMG vid vattenbyten. Växer inte hejdundrande snabbt, det är sant, men karen har funkat algfritt i flera år och växterna uppvisar inga näringsbrister. Blir inte alls så tjusiga och stora som i ett CO2-kar, men funkar gör det. Minsann. Får väl nämna att jag inte hållt ciklider i dessa kar utan tetror, killies, barber och liknande - dock utan att vara överbefiskat.

Hilsen,

P
#20 - 28 juli 2005 20:43
[QUOTE=PatrikMalmo]...inte alltför mycket fisk, men bra matning, rätt lite ljus, en hel del växter samt TMG vid vattenbyten. Växer inte hejdundrande snabbt, det är sant, men karen har funkat algfritt i flera år och växterna uppvisar inga näringsbrister. Blir inte alls så tjusiga och stora som i ett CO2-kar, men funkar gör det. Minsann. Får väl nämna att jag inte hållt ciklider i dessa kar utan tetror, killies, barber och liknande - dock utan att vara överbefiskat...[/QUOTE]
Precis min erfarenhet. Förutom att jag har rätt ok med ljus (0,4W/L) och jag ger inte ens mikronäring, det räcker fint med bara vattenbyte och fiskbajs för mig.

Jag tror att fiskbelastningen är viktig om det fungerar eller inte. För lite fisk och växterna lider av onödig makrobrist, för mycket fisk och näringsnivåerna växlar för mycket mellan vattenbytena och det gynnar mest bara algerna. Hellre då ganska lite fisk som får mycket mat och trivs bra i en vackert grön burk där man faktiskt kan gallra bort och sälja förvånansvärt mycket växter.

Men det är viktigt att skilja på ett sådant här akvarium och ett med CO2+PMDD, det är helt olika saker, men det beror ju på vad det är för mål man vill nå.
#21 - 28 juli 2005 21:07
[QUOTE=Raven]
om du läser första posten så står det klart å tydligt att det ska va fiskar i karet.
fiskarna producerar koldioxid och likaså ytter/innerfilter därför är co2 inget krav.
och diskussionen i fråga gällde tub eller det kanske du missa.[/QUOTE]

Jag vet vad tråden handlade om men ditt inlägg var ganska otydligt och därför la jag till detta.
#22 - 28 juli 2005 21:14
[QUOTE=dgqlof]
Jag tror att fiskbelastningen är viktig om det fungerar eller inte. För lite fisk och växterna lider av onödig makrobrist, för mycket fisk och näringsnivåerna växlar för mycket mellan vattenbytena och det gynnar mest bara algerna. Hellre då ganska lite fisk som får mycket mat och trivs bra i en vackert grön burk där man faktiskt kan gallra bort och sälja förvånansvärt mycket växter.
[/QUOTE]
Suveränt, nu fick jag en förklaring till hur det kommer sig att växterna i mina kar faktiskt växer, är gröna och inte har alger.
Lagom med fisk, mycket räkmix (och annat), frächa lysrör, regelbundna vattenbyten och TMG (och inte för krävande växter, speciellt inte första 6-12 månaderna) :D
#23 - 29 juli 2005 06:40


Men serru, jag är väldans intresserad av fisk också


Japp, och de som är det (liknelsen med ciklidisters "överbefolkade" burkar) matar extremt mycket jämfört mig som stoppar ner några flingor när jag kommer ihåg. Det kör man inga växter på.

Därför kan man misstolka det du skrev. Jag hade gjort det och har gjort det tidigare. Jag har aldrig lyckats få några växter att överleva utan PMDD och om man följer de skötselråd om matning och vattenbyten man får här och på andra ställen.

Det började däremot funka halvhyffsat när jag slutade göra vattenbyten och hade en Walstadbotten. Då lyckas växterna behålla sin fräschör åtminstone.

Så man ska vara väääääldigt försiktig innan man säger att man kan klara växter enbart på matning som dgalof och du säger. Det är få som lyckas med det. Serru.
PatrikMalmo
#24 - 29 juli 2005 20:48
Tja, jag tycker vi verkar vara många som har den erfarenheten i vart fall - utan att vara ciklidioter. Men det är klart att om man svälter firrarna så blir det inte mycket över för växterna.

Sedan vet jag inte vem "man" är som kan misstolka det jag skrev. Flera här verkar ha kopplat, och jag misstänker starkt att det är renodlade växtnördar som inte kopplar vad jag menar - för de tänker verkligt växtkar så fort man säger "växter". Samma sak med ciklidioter eller killioter - rätt lätt att bli enkelspårig i akvaristiska sammanhang (med enkelspårig menar jag att man snöat in totalt på ett område och enbart kan det).

Absolut inget fel i att bara satsa på en grej inom akvaristiken, men då har man inte bredden i erfarenheten totalt. Serru igen. Hur var det nu, testa och se... :)
#25 - 29 juli 2005 21:35


Absolut inget fel i att bara satsa på en grej inom akvaristiken, men då har man inte bredden i erfarenheten totalt.


Jag fick gå den långa vägen och testa mig fram och sedan lära mig att förklara det.

Bättre det än häva ur sig att något funkar.. kanske.. och sedan vara likgiltig inför problemet många ställs inför när dom försöker få igång sina växter och tycka att man ska chansa sig fram som en blind höna för att hitta något som funkar.

Serru. =)
PatrikMalmo
#26 - 30 juli 2005 08:25
Tycker fortfarande det är attans skillnad på ett växtkar där i princip rubbet funkar och ett kar där man kör firrarna först, men även vill ha lite växter som funkar (med funkar menas växer, om än långsamt och inte fullsize).

Jag och flera andra i tråden samt flera jag känner kör kar på det sättet och det funkar verkligen - en del kar med resultat liknande växtkar, faktiskt. De arter man kan ha är rätt begränsat, men väljer man enkla växter samt gärna någon bicarb-växt så går det bra. Jag vågar påstå att långt de flesta folk med akvarier har för mycket fisk i dem, överutfodrar, har rätt lite ljus och slarvar lite med vattenbytena. Resultat = fina nitratnivåer. Kompletterat med en skvätt TMG då och då så kommer många kar i gång rätt bra. Minsann. Enklaste sättet att kunna hålla i vart fall en del växter på, ur mitt perspektiv.

Men det är lite si och så med alla råd. Det finns folk som misslyckas med mina råd och folk som misslyckas med Estimative index. Långt de flesta verkar dock vara nöjda med att det funkar och bryr sig lite i varför. Häver ur mig något som kanske funkar gör jag sällan, och då brukar jag skriva det - tvärsäkra råd gör sällan folk glada. Jag har också gått en rätt lång väg inom akvaristiken och testat en hel del.

Serru. :)
#27 - 30 juli 2005 08:40
[QUOTE=PatrikMalmo]Tycker fortfarande det är attans skillnad på ett växtkar där i princip rubbet funkar och ett kar där man kör firrarna först, men även vill ha lite växter som funkar (med funkar menas växer, om än långsamt och inte fullsize).[/QUOTE]

Det är ju i princip ett sådant kar jag eftersträvar, med ett gäng fungerande växter som överlever och trivs, men inte växer så jag behöver gallra några kilo i veckan (eller överhuvudtaget).

Har funderingar nu på att göra ett "art-"akvarie på växtfronten, nämligen enbart satsa på vallisneria.
Lite PMDD och NutriSi vore inte helt fel till detta?
#28 - 30 juli 2005 08:56


Jag och flera andra i tråden samt flera jag känner kör kar på det sättet och det funkar verkligen - en del kar med resultat liknande växtkar, faktiskt. De arter man kan ha är rätt begränsat, men väljer man enkla växter samt gärna någon bicarb-växt så går det bra.


Jag vill påstå att artvalet inte är begränsat och att om du får någon undervattensväxt att fungera så gör sannolikt de flesta det. Finns all näring så finns det ingen växt som skulle vägra.



Jag vågar påstå att långt de flesta folk med akvarier har för mycket fisk i dem, överutfodrar, har rätt lite ljus och slarvar lite med vattenbytena. Resultat = fina nitratnivåer. Kompletterat med en skvätt TMG då och då så kommer många kar i gång rätt bra.


Då ligger du lite efter eller ser bara på hur du själv kör dina akvarier. Om du kollar här på forumet så ser du att folk tar alla råd dom får väldigt bokstavligt och då blir det ett 20-30% vattenbyte i veckan och några flingor varannan dag.

Men det du säger fungerar, och det är enkelt att förklara men när man säger nitrat så gör de allra flesta akvarister korstecknet och blir vita i fejset, mycket tack vare nybörjarinformation som finns på sajter som dessa där vissa saker bankas in hårt i medvetandet i fiskskötarna som garanterat kommer generera fin försäljning hos Tropica 8)



Det finns folk som misslyckas med mina råd och folk som misslyckas med Estimative index.


Jag har ännu inte sett någon som misslyckats med EI när det gäller att få fantastisk tillväxt på växterna, även om du själv kanske valde aaaaaningens för mycket ljus för att vara rimligt vilket du insåg ganska kvickt ;)
#29 - 30 juli 2005 08:57
Justja. Glömde ju "Serru". ;)
PatrikMalmo
#30 - 30 juli 2005 08:57
Vallisneria är ett utmärkt val i ett sådant kar. Är en bicarb-växt och kan därmed tillgodogöra sig kol från KH. I en del kar kan den vara lite svår att få igång, men väl etablerad så har du en snabbväxare (med tiden får du gallra). I ett nystartat kar hade jag utöver NutriSi pytsat i lite kaliumnitrat också, det tar ett tag även innan hyfsad matning ackumulerar näringsnivåerna. Att ha kalkhaltigt grus gynnar dem också. Med vettig matning finns inget behov av att tillsätta fosfat.

Innan karet är fullt etablerat kan det vara en god idé att ha lite flytväxter också. När Vallisnerian har tagit sig plockar du helt enkelt bort dem.

Personligen är jag väldans förtjust i kar med en/två växtarter. Ger ett massivt och ofta naturligt intryck.

Best wishes,

P
PatrikMalmo
#31 - 30 juli 2005 09:14
defdac,
i kar utan CO2 har i vart fall jag inte fått alla växter att funka, trots bra näringsnivåer. Fler arter än man tror går dock bra med enbart lite TMG. Sedan är det ju folk som är lite mer intresserade av sina kar som samlas på forum som detta, och spanar man igenom frågorna som ställs så sköts många kar med lite slarv, inte minst under sommaren. Pratar man dessutom med handlare och kikar lite på akvarier som innehas av folk som inte är så intresserade så tror jag ändå de flesta kar sköts så att nitratnivåerna ackumuleras.

Well, vi är ju överens om att det funkar i vart fall, så enkelt är det. Har sett en del som misslyckats med EI för övrigt, men då har de inte varit tillräckligt uthålliga - kör man EI enligt konstens regler så funkar det, helt enig. För genomsnittsakvaristen är dock EI lite överkurs och de ryser när man börjar prata om tom enkel vattenkemi. Det är av sådana man ska köpa sin CO2-anläggning billigt... :) ...spana på annonserna så hittar du folket som misslyckats eller tröttnat.

Har varit sjuk en längre tid, så växtkaret går verkligen på lågvarv. Däremot har det odlats fisk i massor samt kompletterats med underhåll av växtarter som har affektivt värde. Har yngel på 15 av de 20 arter firrar jag har, och de jag inte har yngel på är enten ensamma firrar eller bara hannar... :)

Men, men. Växtkaret kommer igång igen under hösten, med mindre ljus. Blir en 80 W kvicksilverlampa med dåligt ljusutbyte. Fascinerande att sträva efter det för att minska ljusmängden... *s* MH:n planeras hamna över Tanganyikakaret för att odla alger.

Serru. :)
#32 - 30 juli 2005 09:29
[QUOTE=defdac]
Jag fick gå den långa vägen och testa mig fram och sedan lära mig att förklara det.[/QUOTE]


Och glada är nog många med mig att du har gjort det. ;)
#33 - 30 juli 2005 09:30
Ja EI är jobbigt för att det är lite olika pulver som ska slabbas med. Stort problem. Vattenbyten är väl inget många akvarister tycker är jättekul heller(tillskillnad från växtakvarister som gärna påtar omkring bland växterna).

Men där finns ju Walstadmetoden utan vattenbyten och utan kemi - gärna med matning och kanske lite TMG som du säger. Visst kan man vänta i ett halvår utan en bra botten och mata på som sjutton men det kan lika gärna gå åt pipan med död botten som funka.

Serru. =)
Bilagor:
#34 - 30 juli 2005 09:57
[QUOTE=PatrikMalmo]Vallisneria är ett utmärkt val i ett sådant kar. Är en bicarb-växt och kan därmed tillgodogöra sig kol från KH. I en del kar kan den vara lite svår att få igång, men väl etablerad så har du en snabbväxare (med tiden får du gallra). I ett nystartat kar hade jag utöver NutriSi pytsat i lite kaliumnitrat också, det tar ett tag även innan hyfsad matning ackumulerar näringsnivåerna. Att ha kalkhaltigt grus gynnar dem också. Med vettig matning finns inget behov av att tillsätta fosfat.

Innan karet är fullt etablerat kan det vara en god idé att ha lite flytväxter också. När Vallisnerian har tagit sig plockar du helt enkelt bort dem.

Personligen är jag väldans förtjust i kar med en/två växtarter. Ger ett massivt och ofta naturligt intryck.

Best wishes,

P[/QUOTE]

Tack återigen för bra tips.

Så kaliumnitrat och NutriSI säger du. Blästersand är knappast kalkhaltig. Menar du att kalkhaltigt grus skulle ge kol som växterna kan tillgodogöra sig? Man lär sig något nytt varje dag..

Visst kommer jag mata en hel del, men det kanske är idé att köpa KH2PO4 iallafall? Då får jag ju en smula kol därifrån också :) Åtminstone i början, då jag kommer ha färre och inte så stora fiskar?
Så en fråga som säkert har varit uppe 1000ggr: Hur mycket väger en tsk av till exempel KNO3? Om man ska ha 7tsk till varje fulldospuls (bör jag förresten köra fulldospuls varje vecka som ni riktiga växtakvarister gör? ;)) inbillar jag mig att 250g kommer ta slut rätt fort.
#35 - 30 juli 2005 10:47
[QUOTE=heljis]Så en fråga som säkert har varit uppe 1000ggr: Hur mycket väger en tsk av till exempel KNO3? Om man ska ha 7tsk till varje fulldospuls (bör jag förresten köra fulldospuls varje vecka som ni riktiga växtakvarister gör? ;)) inbillar jag mig att 250g kommer ta slut rätt fort.[/QUOTE]
Nej, nej! Du ska ta 7 tsk KNO3 och blanda ut det i en halvliter vatten. Sen doserar du 10 ml av den blandningen per 100 liter vatten. Då får du cirka 5 ppm nitrat, vilket är rätt lagom. Och så räcker KNO3-påsen lite längre också. :)
#36 - 30 juli 2005 11:10
[QUOTE=dinajel][QUOTE=heljis]Så en fråga som säkert har varit uppe 1000ggr: Hur mycket väger en tsk av till exempel KNO3? Om man ska ha 7tsk till varje fulldospuls (bör jag förresten köra fulldospuls varje vecka som ni riktiga växtakvarister gör? ;)) inbillar jag mig att 250g kommer ta slut rätt fort.[/QUOTE]
Nej, nej! Du ska ta 7 tsk KNO3 och blanda ut det i en halvliter vatten. Sen doserar du 10 ml av den blandningen per 100 liter vatten. Då får du cirka 5 ppm nitrat, vilket är rätt lagom. Och så räcker KNO3-påsen lite längre också. :)[/QUOTE]

Jo, det är sant. Uttryckte mig en smula otydligt där. Fel till och med :)
Fick dessutom för mig att det var 10cl/100l man skulle dosera i varje fulldospuls, inte 10ml. Hade det varit 10cl hade ju en 0.5l flaska gått åt rätt fort till ett 600l kar.
Men frågan kvarstår: hur mycket väger de olika ämnena per tsk/krm?
#37 - 30 juli 2005 11:45


Menar du att kalkhaltigt grus skulle ge kol som växterna kan tillgodogöra sig?


Nej Calcium har inget att göra med koltillgången, däremot kommer ett kalkhaltigt grus hela tiden öka GH:t vilket inte funkat för mig. Calciumkarbonat däremot innehåller även karbonater som växterna kan använda som kolkälla, men det är något helt annat.



Så kaliumnitrat och NutriSI säger du


Nej det räcker inte i början, bättre att köra med PMDD och alla ingridienserna så du vet att växterna verkligen får allt och du slipper lita till en nystartad botten som ändå inte kan mineralisera maten.

Enbart NutriSi och KNO3 kommer inte ge dig varken magnesium eller fosfor som båda är makroämnen som är väldigt viktiga.

TMG, KNO3 och KH2PO4 ger dig en bra helhets-PMDD-lösning så du slipper bekymra dig över om växterna har allt.



Visst kommer jag mata en hel del, men det kanske är idé att köpa KH2PO4 iallafall? Då får jag ju en smula kol därifrån också


Nej K:et står för kalium. Växterna i din burk får bara kol från vattnets buffert, vilket dom har svårt att använda om du gör regelbundna vattenbyten pga enzymproduktionen sabbas till stor del vid varje vattenbyte.
#38 - 30 juli 2005 11:49
[QUOTE=heljis]Men frågan kvarstår: hur mycket väger de olika ämnena per tsk/krm?[/QUOTE]
Här: http://pmdd.se/

och här: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php?

finns hjälp att få.

Enligt pmdd.se så motsvarar 6,8 tsk KNO3 39,1 gram.
#39 - 30 juli 2005 12:24
[QUOTE=defdac]


Visst kommer jag mata en hel del, men det kanske är idé att köpa KH2PO4 iallafall? Då får jag ju en smula kol därifrån också


Nej K:et står för kalium. Växterna i din burk får bara kol från vattnets buffert, vilket dom har svårt att använda om du gör regelbundna vattenbyten pga enzymproduktionen sabbas till stor del vid varje vattenbyte.[/QUOTE]

Argh vilken miss [:-5] Det visste jag ju.
K - kalium, C - kol, N - kväve osv.

[QUOTE=defdac]
TMG, KNO3 och KH2PO4 ger dig en bra helhets-PMDD-lösning så du slipper bekymra dig över om växterna har allt.[/quote]

Aha.. vad är skillnaden på NutriSI och TMG rent innehållsmässigt?

...mm, tänkte väl att gH inte har så mycket med kol att göra. Däremot kH.. det är jag med på.
#40 - 30 juli 2005 12:25
[QUOTE=dinajel][QUOTE=heljis]Men frågan kvarstår: hur mycket väger de olika ämnena per tsk/krm?[/QUOTE]
Här: http://pmdd.se/

och här: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/fertilator.php?

finns hjälp att få.

Enligt pmdd.se så motsvarar 6,8 tsk KNO3 39,1 gram.[/QUOTE]

Tack!
#41 - 30 juli 2005 12:37


Aha.. vad är skillnaden på NutriSI och TMG rent innehållsmässigt?


NutriSi innehåller varken K eller Mg som TMG gör.

Man brukar göra en TMG-liknande blandning med typ 4 krm MgSO4, 4 krm K2SO4 och 7 krm NutriSi i en halvliter vatten.
#42 - 30 juli 2005 14:35
Tackar och bockar. Ska dra iväg en beställning från Granholmarna i dagarna då.
PatrikMalmo
#43 - 30 juli 2005 18:22
Rådet med kalk i botten till Vallisneria fick jag av en gammal akvarist, som körde Vallisneria längs bakgrunden på sina kar. Han lade ner en nylonstrumpa med krossad kalk (från Limhamns kalkbrott) längst bak i botten. Har aldrig sett så välmående Vallisneria, inte ens i EI-akvarier. Borde funka finfint med typ snäckskal i gruset också.

För övrigt ger jag inte mycket för äldre akvaristers råd kring växter, men detta har funkat bra för mig. När det gäller odling av fisk samt att dra upp yngel så har dagens akvarister dock tappat en del, tycker jag.

Kalk påverkar såvitt jag begripit både GH, KH och pH (höjer rubbet). Fast där har vi ytterligare ett problem med växtnördarna - de läser "kalk" som calciumoxid/calciumhydroxid, vilket iof också är kemiskt korrekt, med tillägget släckt/osläckt kalk. Så jag får väl modifiera mig till KALKSTEN för att även växtnördar ska begripa. Kalksten är till största delen kalciumkarbonat, vilket borde kunna ge ett litet CO2-tillskott i ett bottenlager - samt göra det basiskt, vilket torde gynna Vallisneria.

För övrigt så har jag pejl på både EI och Walstad-metoderna - samt en del egna varianter som också funkar. Fast en del kallar det woodoo... :)

Hilsen,

P
#44 - 31 juli 2005 11:30


de läser "kalk" som calciumoxid/calciumhydroxid, vilket iof också är kemiskt korrekt


Jobbigt va? ;)

Kalksten har i de fall jag använt det i CO2-burkar fått konsekvensen att allt stuntar. Om det beror på att hydroxiden fäller ut allt fosfat är jag osäker på, men kanske.



För övrigt så har jag pejl på både EI och Walstad-metoderna - samt en del egna varianter som också funkar. Fast en del kallar det woodoo...


Voodoo är när man inte använder vetenskap och bara kör på känsla. Som att försöka köra över 1 watt per liter utan CO2 eller gissa sig till hur något funkar utan att ha kött på benen att förklara det.
PatrikMalmo
#45 - 31 juli 2005 13:30
Well. För långt de flesta så betyder kalk just kalksten - eller har majoriteten av ciklidioterna som kör Rift Valley-firrar samt hela saltvattensfalangen fel? Att kalk och calcium skulle vara samma sak är faktafel i mina ögon.

Kan för övrigt tro att kalksten i ett växtkar med CO2 ger alldeles för stor effekt då kalk löses mycket bättre med CO2 i vattnet. Nu var det dock frågan om ett kar med fisk i, och växter som komplement. Därmed rådet med kalksten/snäckskal i gruset till Vallisneria - har funkat ypperligt för mig och andra.

Annars så är experiment trevliga. Du har nog också gjort en del sådana "på känsla" eller för att man tror att något funkar. Funkar det så funkar det, och så kan man leta reda på förklaringarna efteråt. Eller för den delen läsa på innan och prova själv. Vi jobbar rätt lika, serru. Ingen av oss med vetenskap som mer än indirekt hjälp, då jag misstänker att inte ens du har ett fullfjädrat labb för vattenanalyser. Eller har jag fel?

Hilsen,

P
#46 - 31 juli 2005 13:36
Hihi =)
#47 - 31 juli 2005 14:04
Well. För långt de flesta så betyder kalk just kalksten - eller har majoriteten av ciklidioterna som kör Rift Valley-firrar samt hela saltvattensfalangen fel?


Ni får jättegärna använda fel benämning, typ som många säger kolsyra istället för koldioxid. Jag förstår ändå, men det är väldigt jobbigt prestigemässigt för många, speciellt lite äldre herrar, när dom använder fel benämningar. Så pinsamt att dom t om tycker att det bara är växtnördar som använder rätt benämningar ;)



Kan för övrigt tro att kalksten i ett växtkar med CO2 ger alldeles för stor effekt då kalk löses mycket bättre med CO2 i vattnet.


Ja som i sin tur fäller ut allt fosfat.



Ingen av oss med vetenskap som mer än indirekt hjälp, då jag misstänker att inte ens du har ett fullfjädrat labb för vattenanalyser.


Jag använder vetenskapen dagligen då jag mäter pH:t för att hålla koll på koldixidhalten i akvariet. Jag använder min vetskap om mineralisering, växtfysiologi, redox, fällningar mest hela tiden. Nu senast undersöker jag hur GH påverkar mikroämnen - och som tur är har någon annan redan använt vetenskapen för att visa precis hur det fungerar.

Att däremot slänga ner en oherrans massa torv, Ferrogan och lera och vänta ut trådalgsodlingarna utan att ens göra ett försök att förklara varför är mer åt voodoohållet.

Men med några envetna växtakvaristers hjälp har vi ju kunnat skjuta hobbyn lite mer framåt som tur är. Du föreläser efter våra långa emailkorrespondens om Estimative index. Kanske var bra att jag orkade fösa dig lite framåt också även om det involverade lite vetenskap? =)
PatrikMalmo
#48 - 31 juli 2005 17:22


Ni får jättegärna använda fel benämning, typ som många säger kolsyra istället för koldioxid. Jag förstår ändå, men det är väldigt jobbigt prestigemässigt för många, speciellt lite äldre herrar, när dom använder fel benämningar. Så pinsamt att dom t om tycker att det bara är växtnördar som använder rätt benämningar ;)


Mm, det är ju verkligen fel benämning att säga kalk när majoriteten av befolkningen/akvarister vet vad man menar med kalk i botten. Se tidigare inlägg om osläckt och släckt kalk respektive kalk i sig. Gör gärna några sökningar på Google samt kolla SAOL. Basta.

Jag försöker skriva begripligt utan att krångla till det. Som jag uppfattat heljis så vill han ha konkreta råd som funkar - är han behjälpt av en diskussion om kalkens variationer, när jag är helt övertygad om att han begriper vad jag menar med kalk i bottenmaterialet? Hur i helskotta lägger du för övrigt ned ned calciumoxid/hydroxid i bottenlagret? Varför använda det alls? För övrigt är kalk inte fel benämning - du har heller inte definierat vad du menar med kalk, annat än calcium. Klart faktafel. Och om jag nu måste skriva kalksten enligt dig - hur funkar det enligt dig i bottenlagret när det gäller icke-CO2 kar och Vallisneria?

Prestige-ordet tror jag annars du är lite fel kille att använda. Det verkar som om du har ensamrätt på att besvara ALLA sorters växtfrågor på detta forumet. Ge mig några konkreta exempel på när jag varit fel på råden i denna tråd i stället för personliga påhopp, tack. För övrigt är jag 34 år. Minsann. Äldre herre ser jag som påhopp det med. Vad jag än skriver om växter så upplever jag att jag får syrliga kommentarer från dig - det vill jag gärna ha en förklaring på, annars får du hålla dig till fakta. Försök att inte misstolka mig här - du är helt klart en av Sveriges framträdande växtakvarister och har gjort mycket för att sprida hobbyn. Fint så. Men i allafall.

Jag använder vetenskapen dagligen då jag mäter pH:t för att hålla koll på koldixidhalten i akvariet. Jag använder min vetskap om mineralisering, växtfysiologi, redox, fällningar mest hela tiden. Nu senast undersöker jag hur GH påverkar mikroämnen - och som tur är har någon annan redan använt vetenskapen för att visa precis hur det fungerar.


Vilket bullshit. Du använder uppskattningar, inget annat. Vi är dock helt överens om att uppskattningar funkar tillräckligt bra för att visa vilken härad man är i, och vad som funkar - oftast. Naturvetenskap pysslar du dock lika lite som jag med. Där pratar vi vattenlaboratorier och kontrollerade experiment. Barr pysslar med det, och det tror jag vi båda är tacksamma för.

Att däremot slänga ner en oherrans massa torv, Ferrogan och lera och vänta ut trådalgsodlingarna utan att ens göra ett försök att förklara varför är mer åt voodoohållet.


Och var har jag skrivit om det? Eller gjort det? Och om jag har det, har jag inte försökt förstått vad som hänt? Konkreta exempel, återigen, inga fler påhopp.

Men med några envetna växtakvaristers hjälp har vi ju kunnat skjuta hobbyn lite mer framåt som tur är. Du föreläser efter våra långa emailkorrespondens om Estimative index. Kanske var bra att jag orkade fösa dig lite framåt också även om det involverade lite vetenskap?


Mm, men allt jag numera vet har jag inte enbart fått reda på via dig. Om jag inte missminner mig så lärde du dig en hel del om vattnets hårdhet samt denitrifikation på köpet. Är det vad som svider, att jag faktiskt har en del eget att komma med - varför annars dessa påhopp? För övrigt ser jag det inte som fel att lära nytt. Deal?

Annars är vi säkerligen överens om att det är attans bra framsteg växtakvaristiken har gjort på senare tid. Frågan gällde dock att heljis ville ha ett kar med fokus på fiskar, samt växter (Vallisneria) som funkar (och inte växer som ogräs). Har du i det sammanhanget något att invända mot mina råd? *nyfiken* Håller du själv några kar med fokus på fiskarnas trivsel och där växterna kommer i andra hand?

Sorry, heljis. Vi har kidnappat din tråd för en personlig grej. Månne finns det info i vår diskussion som du ändå har användning för.

Hilsen,

P
#49 - 31 juli 2005 17:57
Det gör inget att ni kidnappat tråden. Jag tycker ni båda har kommit med bra och lättförstådda råd. Hurvida benämningen "kalk" är rätt eller inte i sammanhanget är jag inte så intresserad av ;)

Dock kom jag på en annan aspekt ni kanske skulle vilja ta ställning till:
Jag kommer slänga ned en massa löv och vass för att efterlikna en flodbotten med nedfallna växtdelar från träd och liknande. En massa "debris" helt enkelt.
Kommer det här påverka hur växterna kommer trivas? Löven och det andra junket kommer ju förmultna efter ett tag (då får jag slänga i mer) och det borde väl påverka gödningsnivåerna i karet ganska mycket?
PatrikMalmo
#50 - 31 juli 2005 18:05
Mm, jag misstänkte att definitionerna av kalk inte var så intressanta. Mest växtnördsgrejs. Bra med råd i vart fall.

Jag har erfarenhet med löv (boklöv) i akvariet, men inte med vass. I kar utan CO2 har jag inte märkt någon negativ inverkan på växtligheten i vart fall, snarare tvärtom. Vass hade jag varit lite mer försiktig med då jag inte vet vad som bildas när vass bryts ned. Boklöv gör dock vattnet surare och mörkare, så till en Sydamerikabiotop är det klart värt att prova (för att inte tala om det estetiska intrycket av en botten som är täckt med löv!!). I norra delar av Sverige har jag hört att de kör med eklöv enligt samma princip.

Well. I kar utan CO2 har boklöv funkat fint för mig, just när det gäller "surare" kar. Har dock inte provat kalkhaltig botten med löv - månne tar de ut varandra något, eller så "vinner" en av "kombattanterna". Håll koll på pH:t så är det troligtvis ingen fara. Vass hade jag dock skippat. Vill du verkligen ha intrycket av vass rekommenderar jag rotting som är lackad i stället. Tar ett tag att förbereda det, men ger ett attans snyggt intryck. Annars går det att köra vass i en bakgrundslåda - har testat det också, och det blev himla bra. Kompletterat med speglar så kan du få ett intryck av att delar av karet sträcker sig flera meter djupt - rätt använt så ger det sanslös effekt.

Hilsen,

P
#51 - 31 juli 2005 18:18
Hu usch jag ber om ursäkt för de alltför hårda gliringarna, det skulle vara med glimten i ögat men det där är svårt över forum. Har trampat i klaveret förr. Vi brinner för vår hobby det är helt klart.



Om jag inte missminner mig så lärde du dig en hel del om vattnets hårdhet samt denitrifikation på köpet.


Njaaa.. Det var väl du som inte riktit greppat att KH var karbonater och att GH bestod av Calcium och Magnesium nu när jag kollar igenom mailen. Jag berättade även om denitrification-coils för dig.

Och japp, jag är otroligt tacksam för Barr, för annars hade jag aldrig kunnat dra dig in i 2000-talets akvaristik ;)
PatrikMalmo
#52 - 31 juli 2005 18:40
Mm, det är svårt att tolka glimt i ögat på nätet. Men i allafall. Som jag minns det hade vi i vart fall ett ömsesidigt utbyte, och en hel del grejer från dig gick hem hos mig, samt tvärtom. Hårdhet i vattnet hade du i vart fall inte koll på då. Numera är det säkert annorlunda - bortsett från kalk/calcium då. Denitrification-coils har jag känt till himla länge - men jag tror jag fick in några poänger med vad "lagom gosig redoxpotential" i bottenlagret innebär. Bra med lärande. Förutom den nyare växtakvaristiken så var jag rätt bra med på den akvaristiska utvecklingen i vart fall.

Har på sistone fått min andra akvaristiska chock (den första var när jag såg Amanos första bok). Trodde mig kunna en del om fiskodling i stor skala, men så spanade vi in ett system som var sanslöst. Paralleller till fordon är att jag trodde mig ha pejl på JAS-teknologi - men efter att ha spanat in den odlingsanläggningen så inser jag att jag meckat med en gammal Amazon. Ledde till inköp av anläggning för massa pengar - förhoppningsvis så kommer jag att få en schysst halvtidsinkomst av fiskodling i stor skala framöver. :)

Hilsen,

P
#53 - 31 juli 2005 18:50
OT:
[QUOTE=PatrikMalmo]Annars är vi säkerligen överens om att det är attans bra framsteg växtakvaristiken har gjort på senare tid.[/QUOTE]
[QUOTE=defdac]Vi brinner för vår hobby det är helt klart.[/QUOTE]Det tackar vi andra för :)
PatrikMalmo
#54 - 31 juli 2005 19:08
Gött, Bluesboy!!

För övrigt innehåller den odlingsanläggning jag och en polare köpt (totalt 7, 5 kubik vatten) ett växtkar på 900-liter. Just sådant vi klurat på ihop - varför t ex inte ciklidioter kör en växtburk ihopkopplat med ciklidkaret. Borde ge fina fördelar till bägge karen. Har dessutom lärt mig nyligen att det finns bakterier som behöver CO2, varför det är attans slugt att tillsätta CO2 i en odlingsanläggning - med växtkar. Det resultat vi såg talade för sig själv. Sanslöst granna yngel, sanslöst granna växter - och en otrolig kapacitet i systemet totalt. Framtida rapporter kommer säkerligen.

Hilsen,

P
#55 - 31 juli 2005 19:42
Shit vad coolt! Det där skulle man ju vilja ta sig en titt på!
PatrikMalmo
#56 - 31 juli 2005 21:50
Just nu är det omöjligt eftersom anläggningen är riven inför flytten. Gör just nu i ordning lokalen det ska stå i - rätt jobbigt att riva väggar i akvaristikens namn, kan jag meddela. Någonstans i oktober räknar vi med att anläggningen är i drift i vår lokal och så tar det ett tag innan den är stabil rent biologiskt. Välkommen ner till Malmö i vart fall, anytime. Ska det kikas på anläggning så är det nog inte läge innan oktober i vart fall. :)

Hilsen,

P
#57 - 1 augusti 2005 06:44
Någonstans i oktober räknar vi med att anläggningen är i drift i vår lokal och så tar det ett tag innan den är stabil rent biologiskt. Välkommen ner till Malmö i vart fall, anytime.
Har Du/Ni har ingen möjlighet att dokumentera lite på någon hemsida? Det vore kul.
#58 - 1 augusti 2005 14:46
[QUOTE=BluesBoy]
Någonstans i oktober räknar vi med att anläggningen är i drift i vår lokal och så tar det ett tag innan den är stabil rent biologiskt. Välkommen ner till Malmö i vart fall, anytime.
Har Du/Ni har ingen möjlighet att dokumentera lite på någon hemsida? Det vore kul.[/QUOTE]

håller med å mycke bilder :)
PatrikMalmo
#59 - 1 augusti 2005 19:19
Det här är lurigt. Har hamnat i ett dilemma. En hel del går säkert att dokumentera och fota samt lägga upp på hemsida - om tiden finns. Däremot inte allt. Nu har det helt plötsligt blivit pengar involverat, en hel del dessutom. Så som vi räknat (och sett/hört) så borde lokalen faktiskt kunna ge en hel del i vinst. Förutom nöjet då.

Men med investeringar följer en del tankar. We´re going industry now. Vet inte hur mycket av infon kring systemet jag vill/vågar avslöja. Vi har självfallet tänkt kunna ta emot besök i lokalen, men hela anläggningen är faktiskt inbyggd - just för att inte avslöja för mycket. Trodde aldrig jag skulle hamna i en så sur sits, men kunskap är den enda verkliga konkurrensfördelen i akvaristiken, om det ska gå att leva/tjäna något på. Jag har hittills levt efter devisen att dela med mig av kunskap - men nu har det blivit ett snäpp svårare.

Mer rapporter kommer säkerligen... hemsida vet jag inte, foton får vi se. Månne kring december. Lurigt.

Hilsen,

P
#60 - 1 augusti 2005 22:14
Jag hoppas det kommer att gå jättebra för er och att det kommer lite blänkare ibland om hur långt ni hunnit. Tror säkert folk förstår hur ni tänker där. Det skulle verkligen vara kul att se anläggningen igång längre fram, det som syns av den. Hade jag inte bott på baksidan av Sverige hade jag väldigt gärna hjälpt till att ta ner väggar. Det är kul att riva ner grejer ;) Lycka till med jättejobbet :D
#61 - 2 augusti 2005 07:02
Vet inte hur mycket av infon kring systemet jag vill/vågar avslöja.

Mer rapporter kommer säkerligen... hemsida vet jag inte, foton får vi se. Månne kring december. Lurigt.
Nehej, men några översiktsbilder på växtkaret kan du väl lägga upp på Goldmedlemmarnas fotoarkiv eller? Du är ju Goldis. Och varför inte några på dina burkar redan nu? Jag är nyfiken på hur hur de ser ut :)
PatrikMalmo
#62 - 2 augusti 2005 20:50
Visst, när växtkaret i anläggningen är igång så kan det säkerligen komma bilder på det. Vet inte om jag sa det i denna eller en annan tråd, men växtkaret här hemma går på lågvarv - inget att fota, alltså. Enbart en schysst tät matta med E. tenellus samt finfina gröna rutor... *s* Däremot är Tanganyikakaret rätt tjusigt totalt. Får se om det blir något fotande mellan väggrivande, golvbrytande, spacklande och målande... :)

Har tänkt länge jag skulle lägga upp bilder, men det har bara inte blivit av. En vacker dag så kommer det.

Hilsen,

P
#63 - 2 augusti 2005 21:20
[QUOTE=PatrikMalmo]En vacker dag så kommer det.[/QUOTE]

haha nån gång om 20 år då eller ni kanske har bättre väder i malmö än här :rolleyes:
skämt åsido ska bli kul å se :)











Annons