Ni får jättegärna använda fel benämning, typ som många säger kolsyra istället för koldioxid. Jag förstår ändå, men det är väldigt jobbigt prestigemässigt för många, speciellt lite äldre herrar, när dom använder fel benämningar. Så pinsamt att dom t om tycker att det bara är växtnördar som använder rätt benämningar ;)
Mm, det är ju verkligen fel benämning att säga kalk när majoriteten av befolkningen/akvarister vet vad man menar med kalk i botten. Se tidigare inlägg om osläckt och släckt kalk respektive kalk i sig. Gör gärna några sökningar på Google samt kolla SAOL. Basta.
Jag försöker skriva begripligt utan att krångla till det. Som jag uppfattat heljis så vill han ha konkreta råd som funkar - är han behjälpt av en diskussion om kalkens variationer, när jag är helt övertygad om att han begriper vad jag menar med kalk i bottenmaterialet? Hur i helskotta lägger du för övrigt ned ned calciumoxid/hydroxid i bottenlagret? Varför använda det alls? För övrigt är kalk inte fel benämning - du har heller inte definierat vad du menar med kalk, annat än calcium. Klart faktafel. Och om jag nu måste skriva kalksten enligt dig - hur funkar det enligt dig i bottenlagret när det gäller icke-CO2 kar och Vallisneria?
Prestige-ordet tror jag annars du är lite fel kille att använda. Det verkar som om du har ensamrätt på att besvara ALLA sorters växtfrågor på detta forumet. Ge mig några konkreta exempel på när jag varit fel på råden i denna tråd i stället för personliga påhopp, tack. För övrigt är jag 34 år. Minsann. Äldre herre ser jag som påhopp det med. Vad jag än skriver om växter så upplever jag att jag får syrliga kommentarer från dig - det vill jag gärna ha en förklaring på, annars får du hålla dig till fakta. Försök att inte misstolka mig här - du är helt klart en av Sveriges framträdande växtakvarister och har gjort mycket för att sprida hobbyn. Fint så. Men i allafall.
Jag använder vetenskapen dagligen då jag mäter pH:t för att hålla koll på koldixidhalten i akvariet. Jag använder min vetskap om mineralisering, växtfysiologi, redox, fällningar mest hela tiden. Nu senast undersöker jag hur GH påverkar mikroämnen - och som tur är har någon annan redan använt vetenskapen för att visa precis hur det fungerar.
Vilket bullshit. Du använder uppskattningar, inget annat. Vi är dock helt överens om att uppskattningar funkar tillräckligt bra för att visa vilken härad man är i, och vad som funkar - oftast. Naturvetenskap pysslar du dock lika lite som jag med. Där pratar vi vattenlaboratorier och kontrollerade experiment. Barr pysslar med det, och det tror jag vi båda är tacksamma för.
Att däremot slänga ner en oherrans massa torv, Ferrogan och lera och vänta ut trådalgsodlingarna utan att ens göra ett försök att förklara varför är mer åt voodoohållet.
Och var har jag skrivit om det? Eller gjort det? Och om jag har det, har jag inte försökt förstått vad som hänt? Konkreta exempel, återigen, inga fler påhopp.
Men med några envetna växtakvaristers hjälp har vi ju kunnat skjuta hobbyn lite mer framåt som tur är. Du föreläser efter våra långa emailkorrespondens om Estimative index. Kanske var bra att jag orkade fösa dig lite framåt också även om det involverade lite vetenskap?
Mm, men allt jag numera vet har jag inte enbart fått reda på via dig. Om jag inte missminner mig så lärde du dig en hel del om vattnets hårdhet samt denitrifikation på köpet. Är det vad som svider, att jag faktiskt har en del eget att komma med - varför annars dessa påhopp? För övrigt ser jag det inte som fel att lära nytt. Deal?
Annars är vi säkerligen överens om att det är attans bra framsteg växtakvaristiken har gjort på senare tid. Frågan gällde dock att heljis ville ha ett kar med fokus på fiskar, samt växter (Vallisneria) som funkar (och inte växer som ogräs). Har du i det sammanhanget något att invända mot mina råd? *nyfiken* Håller du själv några kar med fokus på fiskarnas trivsel och där växterna kommer i andra hand?
Sorry, heljis. Vi har kidnappat din tråd för en personlig grej. Månne finns det info i vår diskussion som du ändå har användning för.
Hilsen,
P