Växterna ruttnar

#1 - 26 juli 2005 10:26
Hej!
Jag har ett problem i i mitt 275 liters kar. Alla växter ruttnar sakta men säkert. Det börjar vid rötterna och sedan vandrar det uppåt. Jag har försökt att åtgärda detta genom att använda gödningskulor, men märker ingen större skillnad.
Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det?

MvH Fredrik
#2 - 26 juli 2005 10:44
Exakt vad det beror på är svårt att svara på utan att veta något om ditt kar.

Men en gissning är för lite gödning och ljus.

Berätta mer om karet.
#3 - 26 juli 2005 10:56
Jag har två lysrör (ett växtrör och ett vanligt akvarierör).
Karet är ca 50 cm högt och 110 cm långt.
Jag har en mycket gammal golvpump som funkar som den ska (tror jag)
Jag har också lagt märke till att många växter blir långa och rangliga med bara små blad strax under ytan.
De ända växterna som verkat trivas är Crinum Thaianum och Anubias
Mvh Fredrik
#4 - 26 juli 2005 11:27
Har/hade samma problem i mitt akvarium som har likadana mått som ditt. Jag frågade runt och fick svaret att två lysrör på det karet är alldeles för lite för att kunna hålla många växter.
#5 - 26 juli 2005 12:13
Att de blir långa och rangliga med stort avstånd mellan bladen är ett tecken på för lite ljus.
#6 - 26 juli 2005 12:43
vad är det för växter? Det låter vattenpest, och det är växt som trivs bäst med att flyta.
#7 - 26 juli 2005 13:09
Jag tror mer på för lite gödning än ljus. Ökar du ljuset ökar du näringsbehovet ytterliggare, och som det ser ut av din beskrivning just nu göder du ingenting (förutom fiskmat). Mitt förslag till dig skulle vara att antingen släcka ett av rören (gratis) eller att börja göda med PMDD (ringa kostnad), eventuellt fundera på CO2-tillsats (dyrt men ack så effektivt). Dina växter rutnar nerifrån eftersom de försöker återanvända sig själva i jakt på gödning. Att Anubias trivs beror på att denna växt är ganska saktaväxande och gödningen i form av fiskskit/fiskmat räcker antagligen till med dess sakta växttakt.
#8 - 27 juli 2005 17:41
Tack för alla hjälpsamma svar. Jag har köpt en ny växtnäring (Tropica Master Grow) som ska vara bra och jag funderar på att se vad som händer med bara ett lysrör tänt.
Kräver PMDD ett 50% vattenbyte varje vecka?
#9 - 27 juli 2005 17:51
Jag tror inte att du behöver släcka ett av lysrören. Du har ett ganska stort kar och endast två lysrör borde fungera fint.

Du har ingen bild som man kan se växten på?
#10 - 27 juli 2005 17:52
[QUOTE=Igamrion]Tack för alla hjälpsamma svar. Jag har köpt en ny växtnäring (Tropica Master Grow) som ska vara bra och jag funderar på att se vad som händer med bara ett lysrör tänt.
Kräver PMDD ett 50% vattenbyte varje vecka?[/QUOTE]

Nej det behöver du inte men det är lättare att räkna ut rätt mängd av doseringen om du gör det.
#11 - 27 juli 2005 19:57
[QUOTE=Igamrion]Jag har köpt en ny växtnäring (Tropica Master Grow) som ska vara bra[/quote]
Även om du kör med Tropica Master Grow (TMG) så behöver du fortfarande tillsätta liite pmdd (beror lite på hur mycket du matar dina fiskar). Det är för övrigt ganska svårt att ha en s.k. low-tech burk: det kräver kunskap om hur bristerna hos växterna ser ut för att kunna åtgärda dem rätt. Det kräver en hel del toppfingerkänsla. Kolla gärna igenom defdacs blog (www.defblog.se) där han kör en 60 liters low-tech, och läs hans kommentarer. Kolla igenom www.hjortgatanszoo.se för en genomgång av växternas bristsymptom.

[QUOTE=Igamrion]
Kräver PMDD ett 50% vattenbyte varje vecka?[/QUOTE]
Eftersom du verkar köra low-tech (dvs. lite ljus och ingen CO2) så bör du inte byta vatten överhuvudtaget även om du doserar pmdd. I annat fall kommer du att urlaka ditt akvarievatten på de näringsämnen som du tillför via fiskskiten/fiskmaten.
#12 - 28 juli 2005 08:53
ibland så kan man "bränna" växternas rötter med gödningskulor...

sluta göra rent ditt filter så ofta (om du nu gör det) så kanske växterna trivs bättre...
kolla lite vatten värden för mer info för oss till diagnostik...

sattsa på andra växter kan vara en idé..
#13 - 28 juli 2005 21:39
Göda med lite PMDD skulle nog inte sitta helt fel. Har ganska mycket ljuskrävande växter i mitt kar, och det funkar ganska bra trots att jag bara har 0,33W per liter vatten. Reflektorer på lysrören är också till god hjälp.

Annons