Växtnäring

#1 - 26 maj 2005 15:11
Har upptäckt att vissa av mina plantor i akvariet ser lite hängiga ut och diverse gula blad, misstänker att jag har järnbrist. Så imorrn ska jag iväg till zooaffären o köpa växtnäring.

Mina frågor lyder såhär:
1. Någon som kan tipsa om någon bra växtnäring, som innehåller järn och mikroämnen, tablett eller flytande? Mitt akvarium är på 63l.

2. Kan man ha i växtnäringen medans fiskarna befinner sig i akvariet, har inget backup akvarium.

3. Om man har i växtnäring i form utav tabletter, ska man trycka ner en tablett vid varje växtrot, eller räcker det med att trycka ner en eller två tabletter i gruset och näringen sprider sig?
#2 - 26 maj 2005 16:27
Hej!

Det finns två skolor(minst).

fast gödning
Du kan köpa lerkulor som du trycker ner bland rötterna, funkar bar tycker vissa, är katastrof tycker andra för man vet inte vad man har i vattnet.

flytande gödning
Sen finns det flytande växtgödning typ tropica master grow(TMG) eller liknande. Den häller man i en skvätt i vattnet, men bara lite, kanske en gång varannan vecka.

Båda sätten förutsätter att man matar sina fiskar och inte byter vatten varje vecka för då blir det ingen fiskskit kvar(kväve och fosfat)

Är man sen riktigt avancerad så blandar man sin egen gödning av ingredienser från granholmarna.

Men det är svårt med växter, svårare än med fiskar ibland. Växter som inte trivs måste man kasta och köpa nya som är lättare att hålla. Det är inte alltid som akvarieaffärerna informerar om vilka växter som är nästan omöjliga att hålla utan perfekta förutsättningar.

Hur mycket och ofta byter du vatten och hur mycket fisk har du? Hur mycket matar du?

Urban
#3 - 26 maj 2005 16:44
Vatten byter jag inte särskilt ofta, kanske varannan vecka, ca 20-25%.
Fiskarna är väl en 20st, råkade bli lite förmånga tycker jag, men ett till akvarium ska införskaffas troligen nästa vecka. Matar gör jag 1 gång om dagen, ungefär lite mer än en tesked.

Och fiskarna dom öhhm skiter för fullt..
#4 - 26 maj 2005 19:09
Hej!

prova med TMG eller liknande flytande gödning. det är bara att hälla i en gång i veckan typ. doseringen är viktig, får du för mycket så blir det massor av äckliga alger.

vill du ha det billigt och kan blanda själv så kan du gå in på granholmarna. sök här på forumet efter PMDD som hemblandade gödningen kallas.

Urban
#5 - 26 maj 2005 20:04
"Och fiskarna dom öhhm skiter för fullt.."

Tror jag det om du matar så mycket. Med så pass många fiskar i ett så litet akvarium ska du nog se upp med matningen, blir lätt dåligt vatten.
#6 - 26 maj 2005 20:17
[QUOTE=urbanandersson]
Båda sätten förutsätter att man matar sina fiskar och inte byter vatten varje vecka för då blir det ingen fiskskit kvar(kväve och fosfat) Urban[/QUOTE]

INTE byter vatten varje vecka? Vad är det för trams? Vet att på alla flytande gödningar jag använt har det PÅPEKATS att ett vattenbyte ska göras helst varje veckan men minst varannan vecka. För att citera det jag har hemma nu "Exchange the water oa a rate of 10-15% a week or 25% every 2 weeks"

Och alla matar väl sina fiskar?
#7 - 26 maj 2005 20:37
Hej!

"INTE byter vatten varje vecka? Vad är det för trams? Vet att på alla flytande gödningar jag använt har det PÅPEKATS att ett vattenbyte ska göras helst varje veckan men minst varannan vecka. För att citera det jag har hemma nu "Exchange the water oa a rate of 10-15% a week or 25% every 2 weeks""

Det är svårt att lägga ut texten lagom så en konversation brukar lösa det mesta.

10-15% varje vecka eller 25% varannan är lika mycket. Men många som får problem tror att dom har för skitigt vatten och byter 50% varje vecka. det gäller även många som försöker skatta bort överbliven växtnäring enligt teorin EI. Byter man 50% varje vecka och tilsätter fulldos till hela vattenvolymen så kan inget ämne bli mer än 200% och då ligger man under gränsvärdena vad som är farligt för fiskarna.

Men om man tokbyter vatten så här mycket och inte fullgöder även med nitrat och fosfat (som aldrig finns i dom färdigköppta näringarna) så dör växterna i alla fall och algerna frodas trots det "rena" vattnet.

Ja alla matar sina fiskar, men det är väl skillnad och ha 5 platty för lek mot att ha ett nästan överbelastat kar. en del fiskskit måste växterna ha.

Men som sagt, det finns många läror och det som funkar i ett kar går inte alls i ett annat.

Urban
#8 - 26 maj 2005 20:40
Hej!

Vad har Iit mutt för förslag? du verkar ju ha använt en del gödning så du har väl en del bra tips på vad man ska använda och hur man lämpligtvis doserar.

Urban
#9 - 26 maj 2005 21:04
Ja just nu gör jag på "Amtra" fungerar bra, 1L kostade 230:-, doseras 10ml/100l (är väl iofs rätt mcyket standarddosering det där?) TMG fungerade med som det "skulle". Eller ja, växterna växte så det gjorde ju sitt jobb. Vet dock inte vad skillnaden är mellan just dessa två som jag använt senast då, det KÄNNS iaf som amtra:n får växterna att växa fortare än TMG:n.

OK, då var det jag som missuppfattade dig om vattenbytet. Läste det som att man INTE skulle byta vatten alls, men jo, självklart, lite fisk & stora vattenbyten är väl kanske inte det bästa just för växterna iaf.

Men som sagt, vad jag märkt på dom olika jag testat är att det inte är någon större skillnad på dom.
#10 - 26 maj 2005 21:20
kör pmdd från www.granholmarna.se och funkar ok och äe inte så krångligt men byter 50% vatteb varje vecka

1 ex av varje påse går på 153kr.
#11 - 26 maj 2005 21:23
Då blir min spontana fråga, hur mycket får du "ut" av dessa påsar för 153:-?
#12 - 26 maj 2005 21:33
en av påsarna skulle tydligen BARA räcka 72år med standarddosen men standarddos är lite för låg för mej så ja kör dubbeldos.
den påsen jag fick höra skulle räcka kortast tid låg på drygt 16år men dubbel dos på den också,

kan så här i efterhand säga att det gick mycket smidigt att beställa och köpa och va klart värt pengarna.

växterna växer nåt groteskt.
har 3 vallisnerior som är högre än vad karet är långt + högt.

man blandar ut pulvren i 3st halvlitersflaskor och doserar från dom 1ml per 10L vatten.

på de lilla pappret jag fick med står "enklaste skötselsättet som garanterat ger bra näringsnivåer till växternaatt göra ett stort vattenbyte i veckan (helst över 50%) och sedan fulldosera för akvariets hela volym"

NOTERA
köpte bara påsar inga flaskor där.
#13 - 26 maj 2005 21:43
jo det var just så jag menade, hur mycket "färdig" blandning man fick ut av påsarna, hade iaf fått FÖR mig att det inte skulle ge vidare mycket "färdigblandat", men ja, då är det ju helt kalrt ett alternativ. Vilket innehåll kör du på?

Kaliumnitrat, Kaliumdivätefosfat & NutriSI Micro eller?
#14 - 26 maj 2005 21:51
alla 5 påsarna.

kno3
kh2po4
k2so4
mgs04
nutrisi micro+

flaska 1

7tsk kno3

flaska 2

4 krm kh2po4

flaska 3

7krm nutrisi

är en blandning.
själv kör jag denna blandning i flaska 3.
5krm nutrisi 4krm k2so4 och 4krm mgso4

och alla flaskorna är med en halv liter vatten som blandas 1ml per 10L vatten.
#15 - 26 maj 2005 21:58
Samma dosering som "vanligt" då, ja jag kanske skulle ta och testa med min "snålvariant", någon aning om vad en påse av dom tre jag skrev räcker till?
#16 - 27 maj 2005 07:17
Hej!

Växter behöver N, P, K, mikro, kalcium, MG Ljus Och kol(dioxid).

Tar man n och p från fiskskit och får mg och CA från normalt kranvatten eller kalkhaltig inredning så kan man tillsätta tmg, eller micro+ och K. Men detta förutsätter att maninte kör med 50% vattenbyte i veckan.

Tänker man köra fullgödning med stora vattenbyte så behöver man NPK och micro+

Så det beror på om man är nöjd med tmg och vill ersätta det eller om man vill köra fullgödning.

Så glöm inte kaliumet skulle jag komma till, det är ett viktigt ämne

Hur mycket det räcker till?
Tja om man vill ha 20 ppm kalium och man köper 250 gram så blir det:

1 gram ger 1 ppm i 1000 liter vatten x 250gram i paketet = 250 000 liter vatten.
Men vi ville ha 20 ppm= 250 000 / 20= 12 500 liter vatten = 208 fulldospulser i ett 60 liters akvarium.
alltså ca 4 år om man fullgöder varje vecka.

detta är en uppskattning, om man vill ha exakt så finns det kalkylatorer att ladda hem.

Jo, det är billigt, men om man inte gör av med så mycket så är det enklare att köpa en flaska tmg varje år.

Urban
#17 - 27 maj 2005 08:08
[QUOTE=Raven]
1 ex av varje påse går på 153kr.[/QUOTE]

Köper vi från samma ställe? Jag köpte NutriSI 100gram för 30 kr. Sen tillkommer frakt till Danmark, men det kan ju inte räknas in i priset.
#18 - 27 maj 2005 08:23
[QUOTE=mohlin][QUOTE=Raven]
1 ex av varje påse går på 153kr.[/QUOTE]

Köper vi från samma ställe? Jag köpte NutriSI 100gram för 30 kr. Sen tillkommer frakt till Danmark, men det kan ju inte räknas in i priset.[/QUOTE]

Tror nog att Raven menar att han får betala det för alla påsar inklusive frakt.
#19 - 27 maj 2005 08:45
Oh....ja då så! :-)
#20 - 27 maj 2005 09:10
M.W har rätt.

1 ex av varje påse 5 påsar totalt

Annons