Detta med att celler föredrar vissa kväveformer mer än andra är inget konstigt i min värld...det ena utesluter dock inte det andra
Precis. Tom Barr visar en snygg graf på barrreport.com där det tydligt framgår att om enzymsystemen är på plats så är det knappt någon skillnad i upptaget mellan ammonium och nitrat. Dvs bygger växterna upp dessa enzym så kommer dom ha en gigantisk källa till kväve jämfört med ammonium.
Borde det inte vara mkt smartare att göda med nitrat, för då får man väl mer sleketiv gödning till de celler/växter som gödningen är till för..? Ammonium tas ju upp av allt...borde bli algblomning hur lätt som helst med ammonium...eller?
I växtakvarier är det helt klart att föredra. Ammonium fungerar som trigger för algers forplantning eftersom det är ett så sällsynt ämne på platser med andra växter/alger.
Det jag tänker göra (trots lite andra råd från er....)är att jag kommer avstå frå N o P gödning precis i början...jag vill se vad fiskarna o matningen tillför först...tänk om den biten räcker för att tillgodose växternas N o P behov...ja då kommer ju all tillsättning av växtgödning med N o P ge en övergödningssituation..
Du kommer lätt kunna bevisa för dig själv att KNO3 och KH2PO4 inte triggar alger. Du kan ha skyhöga värden av dessa utan att algerna reagerar. Om du däremot droppar i lite ammonium i denna soppa så blir det algexplosion såklart.
Det som gör att din föreslagna strategi normalt sett inte fungerar är att du inte kan mäta nitrathalten tillförlitligt och du vet inte om nitratet du mäter upp är i form av otillgängliga aminosyror etc. Du får ett gigantiskt frågetecken på kvävetillgänglighet helt enkelt.
Estimative index sveper benen på alla dessa frågetecken eftersom man kan förutsätta att vattnet är helt rent. Med en fulldos PMDD så har du näringen på plats och de enda två resterande variablerna är ljuset och CO2-tillgången. Det är genialiskt.
et räcker väl att det finns en algsort som råkar kunna konsumera nitrat, så kan ju även nitrat ge algproblem dessutom...hur skall man kunna gardera sig för det..?
Både växter och alger käkar nitrat, däremot är det bara alger som triggas av ammonium.
För att odla växterna måste du ha en kvävekälla och nitrat är den bästa formen som inte triggar algerna fortplantning.
När du ökar upp näringsnivåerna så att växterna inte får problem med att skaffa näring (dom måste ha mycket högre näringsnivåer än alger) så kommer dom vara ammoniumsvampar vilket tar udden av algernas fortplantningsvilja..
Men, om jag efter ett tag ser brist, dålig tillväxt, ljusa blad etc...(eller?9...så komplettera jag med N o P. Jag beställer båda flaskorna från aquacare, så får vi se.
När du börjar se fysiska problem med växterna har dom redan växlat ner i tillväxt för länge sen och börjat läcka ammonium istället för att ta upp det. Du märker det med andra ord förmodligen först på algodling och inte på missfärgningar på växterna.