Jag har hört att man ej bör använda pmdd när man har räkor. Men vad ska jag istället använda för att ge mina växter gödning?
Är mycket tacksam för tips!
PatrikMalmo skrev:Beror på vad du har för räkor och vad som är syftet med akvariet. Amano-räkan har ju t ex blivit känd som algätare i just växtakvarium, med Mr Takashi Amano som namngivare. De pallar verkligen med (och bryr sig inte särdeles om) en hel del gödning, inklusive PMDD. En hel del andra enklare räkor som körsbär, whitepearl, beeshrimp, tigerräkor mfl verkar också strunta stort stycke i gödningen, skadar dem inte alls. Om du däremot håller på med Crystals i högre graderingar eller Sulawesi så är det annorlunda. De är känsligare än de första, och jag varnar definitivt mot att köra med gödning till dem. Bättre ha dem i artakvarium och fokusera på dem. Kör du växtakvarium och fokuserar på växterna (och därmed gödning) så välj enklare/tåligare räkor.
Därmed - beroende på vad du har för räkor så kan PMDD eller annan gödning funka finfint - medans det är dödligt för andra räkor.
PatrikMalmo skrev:ansjo,
innehållet verkar motsvara andra kompletta näringar, skiljer sig inte heller åt i vilka näringsämnen eller former det tillsätts. Jag vill ändå inte experimentera med high-grade Crystals och Sulawesi - de kan vara svåra ändå, så jag kör på att minimera alla risker där. Generellt brukar det också framhållas att räkor är känsligare än fisk för kväveföreningar, även då nitrat. Om detta stämmer vet jag inte, har iaf använt PMDD till tåligare räkor utan problem. Just Amanon verkar strunta stort stycke i gödningen.
Midde,
det är inte alltid matning och det som bildas efteråt räcker till för växternas behov. Har man mycket växter och ffa svårare arter så behöver man ofta tillsätta gödning för att det ska växa bra. Ibland funkar det bra utan gödning, och då är det ju bara att bocka och buga...