växtvävnaden försvinner...

#1 - 16 december 2005 17:15
Hej jag har ett 240 liters akvarium men lite växter och fisk i ...problemet är att växterna har blivit gula och håller på att dö...vävnaden i mitten på bladen försvinner-...för att sedan hela bladet dör...det sprider sig mer och mer i akvariumet...är det någon som vet va det kan va???
#2 - 16 december 2005 17:35
[QUOTE=mikaelglad]Hej jag har ett 240 liters akvarium men lite växter och fisk i ...problemet är att växterna har blivit gula och håller på att dö...vävnaden i mitten på bladen försvinner-...för att sedan hela bladet dör...det sprider sig mer och mer i akvariumet...är det någon som vet va det kan va???[/QUOTE]

Det låter som brist på makronäring. Vad är det för växter? Hur länge har akvariet varit igång? Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Hur många fiskar - och av vilka arter - bor i ditt akvarium?
#3 - 16 december 2005 18:50
[QUOTE=mikaelglad]Hej jag har ett 240 liters akvarium men lite växter och fisk i ...problemet är att växterna har blivit gula och håller på att dö...vävnaden i mitten på bladen försvinner-...för att sedan hela bladet dör...det sprider sig mer och mer i akvariumet...är det någon som vet va det kan va???[/QUOTE]

Om det bara är på äldre blad så gissar jag att du har en ancistrus eller liknande som tar sig en nattmacka emellanåt...
#4 - 16 december 2005 18:51
[QUOTE=oveb]Om det bara är på äldre blad så gissar jag att du har en ancistrus eller liknande som tar sig en nattmacka emellanåt...[/QUOTE]

Men då skulle inte bladen blivit gula va?
#5 - 16 december 2005 20:09
[QUOTE=batski]Men då skulle inte bladen blivit gula va?[/QUOTE]
Jo, dom dör ju av skadorna...
#6 - 3 januari 2006 14:41
hej jag vet itne vad växterna heter men dom är långa typ 60 cm det är långa blad nästan från botten. någon växt som ser ut som en dillväxt. jag har 3 scalarer några gurami ciklider å några malar å några kuhli ålar. drygt 40 fiskar i. jag har inte bytt vatten på 6 vekor det är ny startat.
#7 - 3 januari 2006 15:29
[QUOTE=mikaelglad]jag har inte bytt vatten på 6 vekor det är ny startat.[/QUOTE]

Och fiskarna lever????
#8 - 3 januari 2006 16:03
[QUOTE=mikaelglad]hej jag vet itne vad växterna heter men dom är långa typ 60 cm det är långa blad nästan från botten. någon växt som ser ut som en dillväxt.[/QUOTE]

"Dillväxten" kan vara cabomba (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21) eller någon liknande växt (det finns en del cabomba-liknande växter). Och 60 cm långa blad nästan från botten skulle kunna vara svärdsplantor (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53), men det är svårt att säga utan att se några bilder. Kolla under "Akvarieväxter - artbeskrivningar".

[QUOTE=mikaelglad]jag har 3 scalarer några gurami ciklider å några malar å några kuhli ålar. drygt 40 fiskar i. jag har inte bytt vatten på 6 vekor det är ny startat.[/QUOTE]

Drygt 40 fiskar i ett nystartat akvarium på 240 liter??? Det låter inte alls bra du! Har du koll på nitriten? Kör du med bakteriekultur? Jag vill inte vara negativ, men jag är rädd att det kommer att bli katastrof snart med massdöd av fiskar :(

Akvariet är fö för litet för scalarer...
#9 - 3 januari 2006 16:07
!!! byt vatten oftare, Ev. minska cirkulationen, tillräckligt ljus?, växtnäring? sorts grus och hur mycket? Oändligt många orsaker....
#10 - 3 januari 2006 17:15
jag har inte velat byta vatten eftersom jag hela tiden har hört tjat om att få igång en bakterie kultur i vattnet. jag ska byta vattnet oftare nu.byter redan nu i helgen första gången. är ett 240 liters akvarium för litet för 2 scalarer???jag har ingen koll på nitriten. jag vet att ph ligger på 5.5 men om det beror på att jag inte bytt vatten eller ej vet jag ej men ska kolla efter vatten bytet i helgen. jag har kärt lite acua safe och växtnäring. växterna började dö innan jag skaffade växtnäring med järn ...nu mår dom bättre. fiskarna mår bra ingen har dött under hela den tiden jag har haft akvariet. dom fiskar som är "stora" är mina 3 scalarer och 8 gurami. resten är små fisk i storlek med platy och dylikt. har dock inga platy.mina växter får drygt 8 timmar ljus.jag har vanlig akvarie sand "stenar" drygt 6-7 cm högt. jag kan tyvärr inte se växterna du länka till men det låter som det kan va det...
#11 - 3 januari 2006 17:17
växterna mår bättre men inte bra...sätter jag i nya blad växter såblir dom attakerade men inte lika hårt. såg att jag skrev 2 scalarer jag har 3.
#12 - 4 januari 2006 00:41
[QUOTE=mikaelglad]jag har inte velat byta vatten eftersom jag hela tiden har hört tjat om att få igång en bakterie kultur i vattnet.[/QUOTE]

Bakterierna etablerar sig i filtret (det ska du absolut inte röra nu) och på inredningen. Inte i vattnet.

[QUOTE=mikaelglad]är ett 240 liters akvarium för litet för 2 scalarer???[/QUOTE]

Det är inte antalet scalarer som är problemet, utan akvariets storlek. Scalarer behöver gott om utrymme för att utvecklas normalt och trivas. Enligt rekommendationer bör de ha minst 275 liter. Själv har jag ett 250 liters akvarium och tycker det är för litet för scalarer.

[QUOTE=mikaelglad]jag har ingen koll på nitriten.[/QUOTE]

Köp ett nitrittest. Med så många fiskar kommer du säkert att få väldans nitritspik inom kort.

[QUOTE=mikaelglad]jag vet att ph ligger på 5.5 men om det beror på att jag inte bytt vatten eller ej vet jag ej men ska kolla efter vatten bytet i helgen.[/QUOTE]

5.5 är ganska lågt. Byt inte för mycket vatten på samma gång, utan det är isf bättre att köra med upprepade vattenbyten så du inte får en kraftig pH-höjning.

[QUOTE=mikaelglad]jag har kärt lite acua safe och växtnäring. växterna började dö innan jag skaffade växtnäring med järn[/QUOTE]

Aqua safe är vattenberedningsmedel. Bra! Det ska man helst ha vid varje vattenbyte. Men nu i början (och inte minst med tanke på att du börjat med så vansinnigt många fiskar) boörde du även köra med bakteriekultur.

Lycka till!
#13 - 4 januari 2006 02:09
[quote=batski]Det är inte antalet scalarer som är problemet, utan akvariets storlek. Scalarer behöver gott om utrymme för att utvecklas normalt och trivas. Enligt rekommendationer bör de ha minst 275 liter. Själv har jag ett 250 liters akvarium och tycker det är för litet för scalarer.[/quote]

höjden är viktig till skalarer.
altum vill ha 60cm simhöjd blir hela 30cm höga när dom är fullvuxna.

vanliga skalarer nöjer sej med 45cm simhöjd
#14 - 4 januari 2006 11:44
[quote=Raven]höjden är viktig till skalarer.
altum vill ha 60cm simhöjd blir hela 30cm höga när dom är fullvuxna.

vanliga skalarer nöjer sej med 45cm simhöjd[/quote]
hur ser du skillnad i affären på altrum,res vanlig
mvh janne
#15 - 4 januari 2006 14:31
de där är överkurs för min del men hitta detta i artbeskrivningen.

Det som skiljer den från den vanliga skalaren är att den har en brant stigande huvudrygglinje och ett "jack" snett ovan ögonen. Dessutom har den proportionellt (i förhållande till kroppen) längre fenor än vanliga skalarer i samma storlek.
#16 - 4 januari 2006 14:34
[quote=janne dansk]hur ser du skillnad i affären på altrum,res vanlig
mvh janne[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Största skillnaden är nog priset ;)[/COLOR][/FONT]
#17 - 4 januari 2006 16:19
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Största skillnaden är nog priset ;)[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Med tanke på det så är min rekomendation att köpa vanliga scalarer om man inte kan se skillnad. Själv tycker jag att altum klart överglänser vanliga scalarer och är klart värda det lite högre priset.
MVH
Magnus
#18 - 4 januari 2006 16:40
[quote=Tropfrog]Med tanke på det så är min rekomendation att köpa vanliga scalarer om man inte kan se skillnad. Själv tycker jag att altum klart överglänser vanliga scalarer och är klart värda det lite högre priset.
MVH
Magnus[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanske skulle formulerat mig lite annrlunda, men det är nog det lättaste sättet för den oinvigde att titta på priset :rolleyes: [:D] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men jag håller med dig. Altum är en ståtlig fisk. :)[/COLOR][/FONT]

Annons