Velar....

#1 - 4 december 2003 20:56
Hej alla!

Imorgon bär det av och köpa några nya fiskar till mitt relativt nystartade 60-liters...

Det har varit igång i snart 2 veckor. Jag startade upp det på vatten från mina andra akvarium och den sista veckan har det gått 2 malar och 2 platys i det för att "få igång det" ordentligt.

Malarna kommer att få stanna i karet, platysarna vet jag inte riktigt ännu. Planen var väl att de skulle få flytta till grabbens 56 liters. Men det verkar som om han kommer att få egna, eftersom jag upptäckt att jag tycker att platys faktiskt är rätt söta...
-TROTS att de är en "nybörjarfisk". (Jag inbillade mej att jag inte tyckte om dem längre.)

Nu till mina funderingar...
Jag har funderat på att köpa kakaduas (apistogramma), en hona och en hane och eventuellt några fjärilar (ca 4-5 st). Med dessa i klaret plus malarna så anser jag att det är nog. Karet är fullt.

Men vilka ska jag köpa först?
Fjärilarna eller kakaduorna?
Jag tänker inte köpa allihop på en gång.

Har fått för mej att fjärilar är såååå känsliga... Stämmer det?
Och hur står kakaduorna i "tålighetsgrad" i förhållande till dem?

Jag har inte testat vattnet(brukar bara kolla ph:t om jag ska vara ärlig...-och det efter vattenbyte).
Ph't i karet ligget just under 7, ska sänka det liiite till innan imorgon. Använder ekbarks extrakt och det har fungerat bra hittils.

Sååå... Vad tycker ni? Fjärilar eller kakaduor?

/Acc, hoppar upp och ned
#2 - 4 december 2003 21:09
Kakaduor verkar tåla hur mkt som helst.. bra föräldrar med. Men vill du har ungar kan du nog inte ha två lika sorter i 60 l. Nöj dig med en kakaduhane + 1 el 2 honor eller några fjärilar. Hade faktiskt den kombinationen i 210 l nyligen. Då tog dom halva var. Har prövat ha fler arter men de största vill dominera hela akvariet. etta gör att de mindre som inte kan hålla revir blir lika spännande att titta på som tetror så jag kör på 3 agassizii och 2 kakaduor nu (fjärilarna håll inte måttet då dom är bedrövliga föräldrar).
#3 - 4 december 2003 21:14
Hej Sme h!

Tack för ditt snabba svar! [:)]

Jag trodde att fjärilar och kakaduas skulle funka bra i hop?!
Trodde inte att de var aggressiva??

Där ser man...

Men det skulle fungera med en hane + två honor tror du?(kakaduor alltså)

/Acc, vill veta mer!
#4 - 4 december 2003 21:33
60 liter kan vara lite litet för att hålla två honor då dom har egna små revir, den ena honan kan jaga ihjäl den andra om det vill sig illa. Men om du ser till att akvariet är välplanterat o med gott om gömställen så kan det funka.
#5 - 4 december 2003 21:34
Oki, då blir det bara en hona + en hane!

Tack för hjälpen!
/Acc
#6 - 4 december 2003 21:40
Till sme_h vill jag bara säga att du vet väl att du kan bygga revir på höjden också?
#7 - 4 december 2003 21:42
Hur då?

/acc, ler och frågar vidare...
#8 - 4 december 2003 21:47
Det är nog för litet i 60l men i större kar kan man bygga våningar med grottor där honorna inte kan se varandra.
#9 - 4 december 2003 21:48
Aha!!!....

Tackar!!! [:D]

/Acc, hon som aldrig blir tyst

Annons