Vem är boven????

#1 - 2 juni 2002 14:33
Jag har haft mitt akvarium i ca 3-4 månader. Det bebos av 10 koppartetror (numera 8) ,10 kopparbarber,3 pictusar, nåra ancistrusar,5 silverhajar modell mindre.
Sen har jag en ciklid som hamnat i mitt akvarium också. Det började med att jag köpte 2 stycken hona hane, sén åkte jag tebaks med hanen ( han var trist) honan fick vara kvar endast för att jag inte fick tag på henne.
Nu är frågan. mina koppartetror är numera 8:a......men vem e boven? jag kan inte hitta ett spår av dom???
Jag vet att pictusarna tuggar i sig lite vad som helst men tetrorna borde inte ha nåra problem av dom ( har inte haft det tidigare) sen ser man ju rätt snabbt om en pictus har ätit ett skrovmål så att säga.Kan det vara ciklidhonan (storlek 6-7 cm) "tetrorna är kanske 2-3 cm. Men man ser det inte på henne heller???
Får hon ner dom små liven i munnen? sen syns det inte på henne heller??? Hon ejagar dom dock för glatta livet när hon får en chans.
Jag tror att hon är en "jordgrävare".
Silverhajarna är ej misstänkta.

#2 - 2 juni 2002 16:23
Jag tror inte att det är cikliden.
Jag har råkat ut för något liknande, en guppyhane som helt plötsligt försvann, honom hittade jag heller aldrig några spår av och i det akvariet fanns bara guppy, neontetra och två pyttesmå skalarer.
Ett tips är att kolla pump/ filter.

#3 - 2 juni 2002 20:30
Kan det inte vara så att de två fiskarna helt enkelt har dött på något "naturligt" sätt utan att någon av de andra fiskarna är skyldiga till det. Även fiskar kan ju dö hastigt av sjukdom eller "olyckshändelser", typ att hoppa ut ur akvariet och hamna bakom akvariebänken och liknande. Det finns säkert hundratals andra orsaker till att fiskar försvinner än att de har blivit uppätna av en annan fisk.

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 juni 2002 11:38
Hej wolfman,
De enda som man med säkerhet kan anta vara oskyldiga är ancistrusarna. De övriga kan mycket väl vara skyldiga alla tre.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 26 juli 2004 16:02
Hej jag o min sambo har ett problem en av våra silver hajar har en rödmuns tetra i munnen vad ska man göra?

Annons