Har sett att en av mina Gröna Bågfensciklider (en hona) har fått stjärtfenan starkt reducerad, och undrar nu vem som troligast är den skyldige?
Misstänkt nr 1; Tant maronii. En riktigt elak liten sak som är störst i karet och väldigt stökig. Dock har jag inte sett henne bita någon, förutom mina dorsiger när de leker. Men då biter hon på kroppen.
Misstänkt nr 2; Gröna Båg - hanen. Eller någon ut av dem rättare sagt (har två av varje kön). Kan han vara elak mot sin partner tro? Är det vanligt?
Misstänkt nr 3; De små egyptiska munruvarna. Jag vet att det är biotopriktigt helt fel, men de klarar ju vattnet, så...
Misstänkt nr 4; Fick några paletter igår, kan det ha blivit lite bråk om utrymme så här i början?
(Har även lite annan fisk i karet, men troligen är det inte någon av dem; Fjärilsciklid, ottosar, pansarmalar, små scalarer, dorsiger samt curviceps och ev 4 räkor, men jag har inte sett dem sedan jag släppte ner dem. Det blev troligtvis maronii-mat av dem)
Undrar för att jag tänkt att skaffa ett nytt kar, och dela lite på fiskarna till olika kar, då alla inte går så bra ihop...
Jättetacksam för svar!!
//Helena