Vem är fenbitaren?

#1 - 10 december 2002 22:38
Har sett att en av mina Gröna Bågfensciklider (en hona) har fått stjärtfenan starkt reducerad, och undrar nu vem som troligast är den skyldige?

Misstänkt nr 1; Tant maronii. En riktigt elak liten sak som är störst i karet och väldigt stökig. Dock har jag inte sett henne bita någon, förutom mina dorsiger när de leker. Men då biter hon på kroppen.

Misstänkt nr 2; Gröna Båg - hanen. Eller någon ut av dem rättare sagt (har två av varje kön). Kan han vara elak mot sin partner tro? Är det vanligt?

Misstänkt nr 3; De små egyptiska munruvarna. Jag vet att det är biotopriktigt helt fel, men de klarar ju vattnet, så...

Misstänkt nr 4; Fick några paletter igår, kan det ha blivit lite bråk om utrymme så här i början?

(Har även lite annan fisk i karet, men troligen är det inte någon av dem; Fjärilsciklid, ottosar, pansarmalar, små scalarer, dorsiger samt curviceps och ev 4 räkor, men jag har inte sett dem sedan jag släppte ner dem. Det blev troligtvis maronii-mat av dem)

Undrar för att jag tänkt att skaffa ett nytt kar, och dela lite på fiskarna till olika kar, då alla inte går så bra ihop...

Jättetacksam för svar!!

//Helena
#2 - 11 december 2002 07:50
Jag skulle misstänka den andra bågfenshonan. Har du två bågfenshanar? Jag har aldrig hört talas om att det skulle funka ens en kortare tid. Alt. två är en av bågfenshanarna. Fast egentligen är det omöjligt att säga. Det kan vara vilken som helst av dina fiskar.

Mvh.

Ola
#3 - 11 december 2002 08:04
Jag har också Gröna bågfenciklider, 1 hane o 2 honor. De går tillsammans med några tetror. Den ena honan får rejält med stryk av den andra honan och får stjärtfenan söndernafsad ibland.

Det blev bättre när jag tryckte ner en rejäl javaormbunke i akvariet, då fanns det mer att gömma sig i. Så nu är det inga strider på liv o död längre. Inte vad jag kan se.

mvh
/Hasse

==================================
http://och.nu/ciklid
#4 - 11 december 2002 09:55
OK, trodde att de skulle gå bra tillsammans.

Men då får jag ta och sära på paren då!

De har rötter, stenformationer, grottor och en massa växtar att gömma sig i, men det kanske inte räcker..

//Helena
#5 - 11 december 2002 10:13
Fördelen med att ha flera honor är att de inte blir så hysteriskt stygga mot hanen då. Mer än tre är att föredra. Du har inte skrivit hur stort akvariet är men med tanke på fiskantalet verkar det rätt stort. Du borde alltså kunna ha två honor, men jag är tveksam till att det i längden går ha två hanar.

Mvh.

Ola
#6 - 16 december 2002 08:32
Karet är på 375 liter, men skall snart flytta över de fiskar som inte går ihop till lite mindre kar (2 st 222 liter). Hanarna jagar varann lite, men inte i närheten av vad honorna gör...

//Helena

Annons