Vem har det största resp. minsta karet?

#1 - 27 september 2012 11:21
Vem här på zoopet har det största respektive minsta karet (som är igång och inte bara fixats för fotografering)? Finns det projekttrådar om dem? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 september 2012 11:30
Mitt minsta med fisk i är på 17 liter, nitt stösrta är på 3.000 liter
#3 - 27 september 2012 11:36
...o dääär dog denna tråden.
#4 - 27 september 2012 11:37
hannesc skrev:
...o dääär dog denna tråden.

Den kan komma att uppdateras...
;)
#5 - 27 september 2012 11:37
Haha, men finns det inga projekttrådar är det inte lika spännande, jag vill ju se!
#6 - 27 september 2012 11:42
Har du sökt;)?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 september 2012 11:47
Haha, men finns det inga projekttrådar är det inte lika spännande, jag vill ju se!

Ja är jäkligt dålig på att uppdatera min gamla tråd om mina akvarier - men det finns i alla fall en http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78549&highlight=k%E4llarkontor

Betydligt bättre på att skriva om sina akvarier är Mats Bryzell och han ligger i startgroparna för att "bräcka mig" - det ser jag fram emot:D
#8 - 27 september 2012 11:49
är väl inte det minsta karet men rätt litet o finns projekt-tråd iaf.
min räkvas

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139307
#9 - 27 september 2012 12:20
Ja är jäkligt dålig på att uppdatera min gamla tråd om mina akvarier - men det finns i alla fall en http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78549&highlight=k%E4llarkontor

Betydligt bättre på att skriva om sina akvarier är Mats Bryzell och han ligger i startgroparna för att "bräcka mig" - det ser jag fram emot:D

Haha!:D Nä, Kjell - jag är inte ute efter att "bräcka dig" - men, helt sant, jag ligger i startgroparna för ett jävla gôtt kar, inspirerat av ditt enormt fina 3 000-litare! Men, det är långt dit - först lite annan "skit" som skall fixas - och det kommer att bli uppdateringar i "stugtråden" såklart!
Jag passar på att dra in ett litet 5-litare då, som kontrast!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 september 2012 12:56
Haha!:D Nä, Kjell - jag är inte ute efter att "bräcka dig" - men, helt sant, jag ligger i startgroparna för ett jävla gôtt kar, inspirerat av ditt enormt fina 3 000-litare! Men, det är långt dit - först lite annan "skit" som skall fixas - och det kommer att bli uppdateringar i "stugtråden" såklart!

Jag passar på att dra in ett litet 5-litare då, som kontrast!:)

ja men det vet du väl mata att den som har största när han dör - den vinner:p

Snyggt akvarium på fotot - ser fram emot när du får ditt nya "akvariehus" färdigt
#11 - 27 september 2012 13:10
två resp tre liters - men desto flera.
;)
#12 - 27 september 2012 13:24
erikthur skrev:

;)

Oj, låter som om vi har en vinnare! Har du bilder? :)
#13 - 27 september 2012 13:24
ja men det vet du väl mata att den som har största när han dör - den vinner:p

Snyggt akvarium på fotot - ser fram emot när du får ditt nya "akvariehus" färdigt

Det vet du, Kjelle!:)
Ja, när det är klart, eller åtminstone tittbart, i stugan så får vi dra ihop en liten träff!
Som sagt, och jag skall inte gagga om det mer i denna tråd nu, det är mycket kvar att göra, och mycket logistik som skall planeras!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 september 2012 13:32
erikthur skrev:

;)

Ja - killioter är svåra att "slå":d
#15 - 27 september 2012 14:07
Mitt största antal sammankopplade kar är 54 st + 12 st filterkar på totalt 13500 liter.
#16 - 27 september 2012 14:54
Oj, låter som om vi har en vinnare! Har du bilder? :)

Inga aktuella - men så här såg det ut för ett antal år sedan. Jag tror nog det var för 8 år sedan...

Men man satsar inte så mycket på inredningen när man gör totala vattenbyten 2-3 ggr i veckan - javamossa och tofsalger och någon art av killis
#17 - 27 september 2012 15:02
tror "bong" leder med 3500.. "boring" sitter på 2800/1700, "freke" har ett par baljor på 3500+ och en i vardagsrummet på 2200.. själv hade jag ett på 1600 men i dagsläget sitter jag på en 125x100x60 som största kar.. dock 220x120x70 på g..

kul att det faktiskt börjar vara stora kar i omlopp..
#18 - 27 september 2012 15:11
PS - för egen del tror jag man måste ha ett riktigt stort kar som Mats Bryzells exempel eller lite större kanske 10 liter för att satsa på inredningen.
;)
#19 - 27 september 2012 16:20
är förövrigt ett par dårar i eskilstuna som har ett 10 000 men vet inte riktigt om det räknas.. jag räknar knappt källarkar som "riktiga".. de ska vara en del av inredningen annars räknas det inte! :D
#20 - 27 september 2012 16:40
är förövrigt ett par dårar i eskilstuna som har ett 10 000 men vet inte riktigt om det räknas.. jag räknar knappt källarkar som "riktiga".. de ska vara en del av inredningen annars räknas det inte! :D

Du menar om det inte är ett "akvarium" utan mer ett "rum" med en glasruta i fronten? Kan hålla med dig där!
Jag har kollat "Bongs" byggen och det där 3 500-litaret är riktigt saftigt - även kollat på ett av dina, i någon tråd här. Du har lagt upp några filmer på ett jävligt fränt kar med mycket spännande mått - är det 125x100x60-karet?
:)
#21 - 27 september 2012 16:52
typ så.. finns ju en holländare som svetsat ihop 3 10meterscontainers i bredd och gjort en btn i betong.. en annan dåre har 50 000 gallons + 15 000 gallons i källaren.. gillar tanken på att ha ett "growout" på 15 000 gallons.. helt vansinnigt.. men fortfarande inte ett akvarium.. i mitt tycke då.. :D

jag vet faktiskt inte vad jag har lagt upp och inte.. det är bara att youtuba "ettfettbranamn" så dyker nog det mesta upp tror jag.. om man nu har intresse av det :)

förmodligen är det 125x100x60 som kommit upp mest här.. har ett 160 också med 3 rockor i tills de klarar av att gå över till "stora" burken..
#22 - 27 september 2012 17:01
typ så.. finns ju en holländare som svetsat ihop 3 10meterscontainers i bredd och gjort en btn i betong.. en annan dåre har 50 000 gallons + 15 000 gallons i källaren.. gillar tanken på att ha ett "growout" på 15 000 gallons.. helt vansinnigt.. men fortfarande inte ett akvarium.. i mitt tycke då.. :D

jag vet faktiskt inte vad jag har lagt upp och inte.. det är bara att youtuba "ettfettbranamn" så dyker nog det mesta upp tror jag.. om man nu har intresse av det :)

förmodligen är det 125x100x60 som kommit upp mest här.. har ett 160 också med 3 rockor i tills de klarar av att gå över till "stora" burken..

Ah, ok, jag tror att det är ditt 125x100x60 som jag sett - fräna mått på den baljan. Visst, jag har även spanat på några av de där vansinniga "karen" på YT.
Nu skall vi inte nästla in oss i inredningsdetaljer här i tråden - men, fan alltså, jag skulle vilja sätta tänderna i ett sån't där vansinneskar - just for the fun of it!
Förresten, vad är "growout"?
#23 - 27 september 2012 17:08
mm, jävligt bra mått om man bara har det som "growout" :D:P vilket innebär att man vet att fiskarna kommer att växa ur men inte orkar ha huvudvärken av det "slutgiltiga" karet innan man vet att fiskarna överlevt till den storleken då de faktiskt behöver karen.. det är ju det som gör att jag blir imponerad av det jag själv gör.. ser man någon som har en fengädda på 50cm eller en tigerfisk på över 40cm vet man ju att de har lyckats hålla sitt kar i skick i 5-10 år på raken.. det är ju det som lite är grejen.. när man gör det vi gör har man en chans, det är liksom inte så att man köper ett stim svarta rockor och köper till nya när de gamla dör.. :D
#24 - 27 september 2012 17:15
mm, jävligt bra mått om man bara har det som "growout" :D:P vilket innebär att man vet att fiskarna kommer att växa ur men inte orkar ha huvudvärken av det "slutgiltiga" karet innan man vet att fiskarna överlevt till den storleken då de faktiskt behöver karen.. det är ju det som gör att jag blir imponerad av det jag själv gör.. ser man någon som har en fengädda på 50cm eller en tigerfisk på över 40cm vet man ju att de har lyckats hålla sitt kar i skick i 5-10 år på raken.. det är ju det som lite är grejen.. när man gör det vi gör har man en chans, det är liksom inte så att man köper ett stim svarta rockor och köper till nya när de gamla dör.. :D

Growout - Japp, jag skall förstå!
Jo, det är ena jävla parametrar ni jobbar med, som har lite större fisk i burkarna - och det är verkligen imponerande! Ni har kunskap och dedikation - hatten av för det!
#25 - 27 september 2012 17:25
testa! :D haha.. annars kan det ju bli ett jävligt häftigt sydamerika-biotop ^^

det finns det många som har.. :)
#26 - 27 september 2012 17:31
testa! :D haha.. annars kan det ju bli ett jävligt häftigt sydamerika-biotop ^^

det finns det många som har.. :)

Ah, jag håller mig till "pluttfisk" - och till det stundande "monsterkaret" blir det SA, fast med lite större ytor!:)
#27 - 27 september 2012 18:19
Ah, jag håller mig till "pluttfisk" - och till det stundande "monsterkaret" blir det SA, fast med lite större ytor!:)

Härligt Mats, att du tänker "pluttfisk" å SA i ditt tilltänkta "monsterkar":). Blir nog en hel del "pluttfirrar" i det karet:D.

//Inger

Annons