Vem har rätt!?

#1 - 31 mars 2009 17:31
Jag och en kompis tänker lite olika när det gäller nitrit och nitrat. Och gödning också...
Jag har alltid sagt att man måste göda vattnet när man har mkt växter för näringen i vattnet räcker inte annars, han säger å andra sidan att fiskarnas avfalls produkter räcker som gödning!:confused: Det gör det väl ändå inte...? Alla ämnen som finns i tex PMDD finns väl inte redan i vattnet? Och de ämnena kommer väl inte av avfalls produkter? (För utom fosfat)

Han säger att det redan finns massor av ämnen i kranen till exempel nitrat. Men är inte det hemskt små mängder?
Och att nitrit är bakterier!?
Jag är helt ställd...[:o] Vem har rätt?
#2 - 31 mars 2009 17:32
Du har rätt. Det fiskarna bidrar med är nitrat, om jag inte har fel, och ingenting annat.
#3 - 1 april 2009 15:16
har man en del fisk i karet så behövs bara microgödning (kan fungera bra helt utan att tillsätta också) eftersom avfall från fisken ger macrogödning! Pmdd innehåller dock både micro o macro och det tycker jag lämpar sig bäst i kar med få fiskar!
Nitrit är INTE en bakterie utan ett led i kvävecyceln!
#4 - 1 april 2009 15:25
Jag kanske har lägre fisklast i mina kar än normalt, och antagligen mer ljus, men för mig har produktionen av näring från mina fiskar aldrig varit tillräcklig för god tillväxt på mina växter.
Mitt stora kar med djup sandbädd har alltid nitratbrist, och mina andra kar alltid järnbrist.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 april 2009 15:34
Nitrat kan finnas i kranvattnet, men det är ovanligt.

Om man behöver gödning beror på sådant som vilka växter man har hur mycket växter, vilken belysning, hur mycket fisk, hur mycket man matar, om man har CO2 etc. etc.
Jag har kört 2 nanoakvarium (á 40 liter) nu i ca. 2-3 år och jag har inte tillsatt en droppe med gödning och växterna växer ändå så det knakar.
#6 - 1 april 2009 15:41
Nitrat kan finnas i akvarievattnet, men det är ovanligt.

? eller menar du nitrit...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 april 2009 16:48
åheim skrev:
? eller menar du nitrit...

Nej, jag menar nitrat. Nitrit lär inte finnas i kranvattnet
#8 - 1 april 2009 18:48
Nitrat kan finnas i akvarievattnet, men det är ovanligt.

I akvarievattent finns det garanterat om man har fiskar i det.

Men antar att du menade kranvattnet.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 april 2009 19:04
I akvarievattent finns det garanterat om man har fiskar i det.

Men antar att du menade kranvattnet.

Korrekt, blev lite fel där[:o]

Annons