Vem har rätt ?? zoopet.com eller ciklid.com ??

#1 - 20 november 2006 11:47
Hej !

Snurrat runt lite om Fjärilscikkliden.

På Zoopet står det att den skall ha en temp på 25-28 grader.

På ciklid.com står det att den skall ha 28-30 grader.

Vem har rätt ??:confused:

Kensa
#2 - 20 november 2006 12:02
Om man tror att majoriteten har rätt så gäller den högre temperaturen. Fishbase, Cichlid Room och Cichlid-Forum anger 27-30 grader.
#3 - 20 november 2006 12:07
shiiiit.

Ursäkta språkvalet.

Men då skulle den ur den aspekten inte alls fungera med Scalarer.
Vilka enligt zoopet.com skall ha en temp på 24-26 grader.

Vilket gör att man blir lite sisådär på diverse människor som har sagt att
dessa två firrar går bra ihop.

Inte blir man klokare ....men lite mer frustrerad....:-(

Säger som en berömd sångare...."vem kan man lita på.....??"

Kensa
#4 - 20 november 2006 12:13
Lita på dina fiskar mår de bra vid 25-28 grader då är det en bra temp.
#5 - 20 november 2006 12:14
Tror nog du kan ha båda fiskarna inom intervallet 24-30 grader. Många har ju skalarer tillsammans med diskus och de har garanterat mer än 26 grader (jag också ;)). Skulle nog själv satsat på en temp runt 27 grader om jag skulle ha de två fiskarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 november 2006 12:17
Kollade i några böcker - bl.a. Baensch Atlas och där anges 22-26

Verkar dock som om den lever i ett område där tempen varierar väldigt mycket mellan årstiderna - från ca 24 upp till ca 33
Så med andra ord verkar den inte vara så känslig för temperaturen. Höjer dock temp.graden något på Zoopet
#7 - 20 november 2006 12:30
Hej Alla !

Tackar för diverse klargöranden.

Kan man tolka inläggen som så att det finns en viss "vingelmån" när det gäller tempen på diverse fiskar ?

Om så är fallet, kan man förvänta sig samma vingelmån när det gäller exempelvis PH värde ??

De som har läst andra inlägg av mig har sett att jag har vid flera tillfällen uttryckt en viss frustration. Det är inte så att jag generellt är en besvärlig person. Men jag har gett mig f-n på att det kar jag ska dra igång snart, SKALL ha de bästa förutsättningarna jag kan ge.

Ergo, kollar jag upp så mycket jag kan, och när jag inte får ihop det så ställer jag konstiga frågor.

Mest för att det skall bli så rätt som möjligt.

Kensa
#8 - 20 november 2006 12:55
Jag sticker ut huvudet och påstår att om PH inte riktigt stämmer med rekomendationerna så gör det inte så mycket bara det är stabilt och inte åker upp och ner hela tiden. Rätt eller fel?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 20 november 2006 13:14
Sonja skrev:
Jag sticker ut huvudet och påstår att om PH inte riktigt stämmer med rekomendationerna så gör det inte så mycket bara det är stabilt och inte åker upp och ner hela tiden. Rätt eller fel?

Helt rätt - ett stabilt PH är betydligt viktigare än ett "korrekt" pH (inom rimliga gränser förstås)

Man måste också tänka på att en hög temperatur minskar vattnets syrehalt vilket gör att man måste tänka på att höja den samtidigt som tempen höjs
#10 - 22 november 2006 21:23
i våran butik kör vi rumstemperatur i alla akvarier. dvs 22.
Dom enda som får värme är discusarna som ligger på 29.
Det fungerar kanon, fast vi ska höja elementen lite så vi får ca 24. Tycker det känns lite kallt ibland och man får nästan lite skuldkännslor :)
#11 - 22 november 2006 22:18
Ju högre temperatur desto kortare liv får fjärilarna. Min går i 25-26 gradigt vatten och är frisk.

Annons