Vem passar in?

#1 - 2 januari 2007 10:18
Det är snart att dags att utöka invånarantalet i mitt kar. Idag bor det 2 par dvärgciklider (kakaua & fjäril), 30 tetror (kardinal & fantom), 6 pansarmalar, 2 L-malar och några otocinclus i karet som är på 375 liter. Jag ska låta någon ytterligare ciklid flytta in, men har långt ifrån bestämt mig för vilken. Ett tag var bestämd på diskus, men tvekar dels pga priset. Scalare är ju trevlig, men känns en aning förutsägbart. Det finns ju en hel del andra sydamerikaner, men jag vet så lite om dem. Är det någon som har någon art att rekommendera som inte kommer slå ihjäl de övriga invånarna?

Tack för tips!
#2 - 2 januari 2007 19:27
Nyckelhålsciklid, flaggciklid, Aequidens metae. Men det finns en risk att dom 2 sistnämnda drar i sig tetrorna till middag. Vill man ha tetror(läs kardinaler och liknande) så passar nog dvärgciklider bäst.
#3 - 2 januari 2007 20:54
Ska du ha en dvärgciklid så kan jag varmt rekommendera boliviansk fjärilsciklid! Riktigt ståligt och väldigt nyfiken fisk!

/Hans
#4 - 2 januari 2007 21:22
Laetacara (tidigare Aequidens) dorsigera!

Kanonsnygg och lättlekt ciklid. Liknar kurvciklidenmen är mycket finare. OBS! kollar du artbeskrivningen här på zoopet så är verkligen fotot USELT. Fattar inte riktigt vad som hänt med denna firren. En riktigt fin dorsigera går i svart och purpur med flera blåglänsande metalliska fläckar.
#5 - 2 januari 2007 21:36
Snäll malawi...

gudsson skrev:
Det är snart att dags att utöka invånarantalet i mitt kar. Idag bor det 2 par dvärgciklider (kakaua & fjäril), 30 tetror (kardinal & fantom), 6 pansarmalar, 2 L-malar och några otocinclus i karet som är på 375 liter. Jag ska låta någon ytterligare ciklid flytta in, men har långt ifrån bestämt mig för vilken. Ett tag var bestämd på diskus, men tvekar dels pga priset. Scalare är ju trevlig, men känns en aning förutsägbart. Det finns ju en hel del andra sydamerikaner, men jag vet så lite om dem. Är det någon som har någon art att rekommendera som inte kommer slå ihjäl de övriga invånarna?

Tack för tips!

Hej, den blå malawin som är en stimfisk och simmar i akvariet istället för att gömma sig... Jag kallade den "Delfin", har för mig att den heter nått sånt... Väldans snäll och beskedlig iaf jämfört med resten av gänget... :p

Ha de´
#6 - 2 januari 2007 21:53
Nej! Blanda inte in malaviciklider i ditt Amazonaskar!!!! Malawiciklider har helt andra fordringar på vattnet, högre Ph (mycket högre).
#7 - 3 januari 2007 08:51
Jag skulle nog i första hand välja att skaffa fler av de dvärgciklider du redan har ;). De kommer troligtvis att visa mer beteende och kanske även mer färg om de har konkurrenter.

Sen så gillar jag också boliviansk fjärilsciklid, men jag tycker det är tveksamt att ha den tillsammans med vanlig fjärilsciklid. Känns som att det kan finnas en viss korsningsrisk.
Dorsigeran har jag, och jag är inte lika förtjust i den som goldennugget ;). Tycker faktiskt den ser lite tråkig ut, men det kanske är mina som inte riktigt trivs... Och inte upplever jag den som särskilt lättlekt heller även om jag haft lekt några gånger. (De verkar dock leka lättare om man har hög temperatur.)

Tycker du kan titta på någon mindre jordätare, t.ex. någon biotodoma. Vill du ha dvärgciklider så kanske bågfensciklid kan vara något? (Annars är ju förstås diskus eller skalarer bra alternativ :):))
#8 - 3 januari 2007 09:21
Tack för alla strålande tips!
Jag var i min lokala butik igår och hörde mig för vad de har. Köpte så klart också 4 pansarmalar ;).
De hade en del jordätare inne av Geophagus-släktet. Försäljaren sa att det är större chans att kardinalerna klarar sig eftersom de funnits i karet innan cikliderna. Mina kardinaler är också rätt stora eftersom de har gott om plats.
Någon större ciklid vore trevligt och kanske någon dvärg också. Jag tror det får plats ett gäng scalarer också, så det får det nog bli för de går lite högre och det skulle passa bra. Eller nu blir det kanske överbefolkat...
Det är svårt det här. Kakaduahannen är kungen i karet idag iallafall. Han jagade till och med runt de fyra nya pansarmalarna i en timme iallafall.
#9 - 3 januari 2007 10:35
Geoghagus altifrons är en riktigt snygg jordätare.De är lugna så de skulle nog passa.
MvH Richard
#10 - 3 januari 2007 11:16
Just altifrons hade de faktiskt i butiken! Kanske läge att slå till redan idag!
#11 - 3 januari 2007 12:14
Här är en bild på en av mina,bilden är inte så bra www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=5838&cat=500&ppuser=26537
MvH Richard
#12 - 3 januari 2007 19:05
Den ser finfin ut. Jag hann inte till butiken idag så det får bli i morgon.
#13 - 4 januari 2007 16:30
Väl i butiken så hade de fyra små altifrons för 75:- stycket. De sa att de kommer antagligen riva upp all min Cabomba, så jag började tveka. Sen sa de att röjer runt oerhört mycket i sanden, och jag har fin sand och ganska lite så jag blev ännu mera tveksam. Men jag kom runt hörnet och fick syn på 2 st Biotodoma Cupido som var tjocka och fina. Jag blev helt till mig och slog till direkt. De var lite dyrare, 130:-/st, men ack så fina. Nu är de precis placerade i akvariet, men en aning chockade. Ligger helt still trycker. Altifronsen får vänta...Men de kommer nog snart att göra mina cupidos sällskap.
#14 - 4 januari 2007 21:04
Ja de är fina de också.Passar nog fint ihop med altifronsen sen.
MvH Richard
#15 - 4 januari 2007 21:47
Ja jag tror det också. Hur många altifrons ska man ha tror du?
#16 - 4 januari 2007 22:55
Köp 6st så att de kan para ut sig.
MvH Richard

Annons