Vems fel att fiskarna dog?

#1 - 7 september 2003 17:12
Jag som nyss startat akvaruim var nere i en djurbutik för att köpa växter som kunde konkurrera med mina alger.
Olyckligtvis fråga jag om det kunde vara för kallt för växterna jag redan hade, eftersom dessa inte tog sig.
Fick då rådet att jag snarast skulle skaffa en doppvärmare för fiskarnas skull (Kardinalis).
Så med nya växter och en doppvärmare inkopplad trodde jag att allt var frid och fröjd. Tills 20 fiskar dog 2 dagar senare.
Det hela hände på ungefär 2 timmar.
När jag mätte temperaturen i vattnet var den 36*.

Så min fråga är, behövde jag en doppvärmare överhuvudtaget och tycker ni (mer erfarna) att det är jag eller zooaffären som klantat sig? Dvs. ska jag kräva nya fiskar av dem?

Doppvärmaren är på 30W utan termostat och akvariet är på 30L.
#2 - 7 september 2003 17:16
varför köpa en utan termostat? visste du att risken fanns eller ville han/försäljaren bara sälja en?
#3 - 7 september 2003 17:18
om dom rekomenderade en 30W doppvärmare utan termostat till 30L akvarium så kan man nog kalla det deras fel. Att inte ha en termostat på en dopvärmare skulle inte jag kalla något annat en dumt SPECIELLT om karet är så litet.
#4 - 7 september 2003 17:19
Hade ingen aning att det fanns med/utan.
Jag fick bara reda på att om man inte hade en doppvärmare skulle fisken frysa...
#5 - 7 september 2003 17:27
kräv dem på nya fiskar, skäll ut dem & handla nån annanstans nästa gång.... blir ju lite irriterad när man hör sånt..
#6 - 7 september 2003 17:40
var det dom som sa att du skulle ha den värmaren? berättade/frågade dom om mad du har för akvarium, hur stort? eller valde du doppvärmare själv?
#7 - 7 september 2003 17:50
Jag frågade om det var för kallt för växterna i akvariet eftersom de inte tog sig.
Då fick jag svaret att det behövdes en doppvärmare för fiskarna annars skulle dessa inte klara sig nu när det blir kallare.
Jag sa att jag hade et kar på 30l och sen visade de mig denna doppvärmare (eller snarare vattenkokare) och sa att den skulle passa.
Jag funderade inte mycket mer på det utan tog den.

#8 - 7 september 2003 17:56
Ja då om det är så skulle jag nog säga att det är butikens fel. Låter vansinnigt att ha en sån värmare i ett sånt litet kar.

Gå tillbaks å prata med dom tycker jag, eller prata å prata skäll =)
#9 - 7 september 2003 18:50
sade de hur du skulle göra för att ställa in doppvärmaren eller gav de dig bara den?

problemet i detta fallet är väl att doppvärmaren konstrade två dagar senare, då har det antingen hänt ngåot i doppvärmaren eller så har du kanske försökt justera den.

hoppas att det löser sig på något sätt
#10 - 7 september 2003 18:58
Instruktionerna var att man inte fick ha den inkopplad om man inte hade något vatten i akvariet. Man kunde bränna sig på den också om man hade den i utan vatten och tog på den. Ganska självklara saker...

Jag antar att det ändå tar ett tag innan 30W har värmt upp 30l vatten ordentligt. Efter 2 dagar nås kanske maxtemperaturen och fiskarna orkar inte längre med.

Doppvärmaren kan inte justeras på något sätt. Det är bara en sladd att koppla in. Och den var monterad enligt bruksanvisningen.
Möjligtvis skulle det kunna vara så att den avger en högre effekt är vad som anges eftersom temperaturen stigit så pass mycket.

Vi får se vad de säger. Om de helt fråntar sig allt ansvar lovar jag att återkomma med info om vilken butik det är.
Annars tycker jag som så att vem som helst kan göra ett misstag och ska ha rätt att få fixa det utan att behöva hängas ut..
#11 - 7 september 2003 18:59
Jag hade nog försökt prata med affären om kompensation. Hade de konstrat hade jag vänt mig till en seriös butik
#12 - 7 september 2003 19:06
normalt så räknar man väl ca 0,5w/liter vatten. då har du alltså haft dubbel effekt i ditt akvarium. Jag har en värmare på ca 75W i mitt 80litersakvarium, den kan värma upp det från 24 till 30 grader på ca två-tre timmar, beroende på hur nära pumpen den sitter.

Om värmaren ej går att justera så tycker jag att det är en extremt dålig värmare, då kan den ju börja klydda när som helst och man vet inte om de´n gör det med "vilje" eller om den har knäppat sig.

snacka med affären, det hade jag gjort. De borde ju vara tillmötesgående eftersom de annars vet att du kommer sprida detta till andra akvarister som bor i din stad/by.
#13 - 7 september 2003 20:39
Att en doppvärmare UTAN termostat skulle börja klydda sig/konstra är mindre troligt. Ger den 30 watt så gör den det konstant och utan avbrott, och 30 watt i 30 liter är väldigt mycket.
När doppvärmare börjar löpa amok är det som regel termostatvärmare där termostaten hängt sig i "till"läge (hänger den sig i frånläge är det ju ingen större fara annat än "förkylning).
#14 - 7 september 2003 20:52
Men vänta nu, har du ingen termometer i akvariet?

Du vet inte hur varmt vattnet är, men eftersom växterna inte tar sig så antar man att vattnet är för kallt, och en doppvärmare installeras. Den får stå på i 2 dagar utan att du läser av någon temperatur för att ens se om det är någon skillnad, och som först när fiskarna dör lyckas du få fram en termometer...

Jag förstår att du förvissoär sur på handlaren, men han har inte hela skulden i det här...

Swetrot
#15 - 7 september 2003 21:03
Delat ansvar, delad ersättning ?
Visst ligger väl ansvaret till stor del på ägaren, men när det nu är fråga om en novis kan man kanske tycka att affären har en viss skyldighet att "tänka åt honom/henne".
Affären skulle kanske kunna ersätta en del av kostnaden eller sälja de nya fiskarna för inköpspris. En nöjd kund kommer tillbaka och då kanske affären får tillbaka förlusten på denna episod ?
#16 - 8 september 2003 01:30
Ingen är proffs från början och då antar man att de som säljer grejerna i butik är proffsen som ska hjälpa en. Säljer dom då en för kraftig doppvärmare så tycker jag att de ska stå sitt kast och åtminstonde gå halva vägen som Karon sa ovan.

Annons