verkligen akut nu

#1 - 21 februari 2010 17:59
Min gamla salamander hona verkar inte alls må bra idag, hon åt och så i morse har ja för mig, har fyra st så. Nu när ja gjorde rent i akvariet så ser hon totalt uppblåst ut, rör inte på bakbenen, flyttar inte på sig då man kommer nära, annars så simmar hon fort därifrån. Verkar inte kunna ta luft då hon är på djupare vatten. vad kan ha hänt?? för tillfället är hon i en mindre plastburk, terrarieburk elelr vad man kallar det, med grus, sluttande för å få djup och land.
#2 - 21 februari 2010 20:15
Låter som bloat
Här kan du läsa mer:
http://www.caudata.org/cc/articles/bloatEDK.shtml
#3 - 21 februari 2010 20:53
nej va hemskt det ser ut :( kan det gå ner av sig själv på nå sätt eller är det bara att vänta in döden?
#4 - 21 februari 2010 22:58
Läste du artikeln?
Har du pratat med veterinären?
#5 - 22 februari 2010 06:30
jo ja läste den och nej har inte pratat med nån veterinär, såg det först igårkväll och jag tror inte veterinären häromkring är så inne på vattendjur och sånt. Hon lever fortfarande iaf. Hon ligger ovanpå plasten ja gjorde i ordning igår som äggläggarblad, får väl se om det är ägg hon har eller inte.
#6 - 22 februari 2010 08:23
Med tanke på din första beskrivning låter det inte som att det är ägg hon har utan att hon är bloatad.

Det går ju att ringa veterinärer på andra kliniker för konsultation.

Har du kollat så det inte är något i miljön som gör den sjuk?
Vilken temp?
Vattenvärden?
Vad fär mat?
Uttorkad?
Hur gammal är den?
#7 - 22 februari 2010 18:34
Det var dags att göra rent i akvariet då ja såg att hon rörde sig konstigt och det var döda äppelsnäckor där i också, men de dör ju väldigt lätt så fort vattnet inte är särskilt rent.
tempen ligger nog på rumstemperatur ca 22-23
vattenvärdeen, inte den blekaste
de mat jag har är röda mygg men det har hon levt på i hela livet och hon är ca 8 år skulle ja tro, fick henne av en kompis för ett år sen nu å hon sa den lär vara runt 10 säkert. hon lär heller inte ha vart uttorkad.
Annars så är hon den piggaste och matgladaste av de fyra jag har så det här kom helt plötsligt
#8 - 22 februari 2010 20:07
Lowa skrev:
Det var dags att göra rent i akvariet då ja såg att hon rörde sig konstigt och det var döda äppelsnäckor där i också, men de dör ju väldigt lätt så fort vattnet inte är särskilt rent.

tempen ligger nog på rumstemperatur ca 22-23

vattenvärdeen, inte den blekaste

de mat jag har är röda mygg men det har hon levt på i hela livet och hon är ca 8 år skulle ja tro, fick henne av en kompis för ett år sen nu å hon sa den lär vara runt 10 säkert. hon lär heller inte ha vart uttorkad.

Annars så är hon den piggaste och matgladaste av de fyra jag har så det här kom helt plötsligt

Ja då har du väl svaret där då. Att det är miljön som gjort henne sjuk med största sannolikhet. Att det blir så smutsigt att snäckorna dör och sen i sin tur ligger och "förgiftar" vattnet låter ju inget vidare. Hur ofta gör du rent eg?
Sänk temperaturen med, 22-23 grader är för varmt. Variera maten, ge inte bara röda mygg, det är inget bra foder, mata med mask som basföda och komplettera med annat. Finns bra artiklar om maten på caudata.
#9 - 22 februari 2010 20:22
jag vet inte så mycket om salamandrar men mitt råd är att ringa veterinären snarast och se till att göra rent så fort som möjligt!
Ändra inte maten för hastigt utan att rådfråga en vet.
Lycka till!
#10 - 23 februari 2010 18:09
ja gör faktiskt rent rätt ofta men äppelsnäckorna är väldigt små och känsliga. jag kan itne sänka temperaturen, det är ju rumstempererat, iofs så ligger inte lysrampen i närheten av vattnet så det kanske är närmare 20 då. det är inte helelr så enkelt å få tag på mask, kör me det på sommaren.
#11 - 23 februari 2010 19:02
Lowa skrev:
ja gör faktiskt rent rätt ofta men äppelsnäckorna är väldigt små och känsliga. jag kan itne sänka temperaturen, det är ju rumstempererat, iofs så ligger inte lysrampen i närheten av vattnet så det kanske är närmare 20 då. det är inte helelr så enkelt å få tag på mask, kör me det på sommaren.

Vad är att göra rent rätt ofta för dig?
ca 30% vattenbyte i veckan behövs för att hålla det fräscht.
Klart du kan sänka temperaturen, det är bara att sänka i rummet.
Hur tror du andra gör med mask? Antingen köper man det (på internet eller tex i sportfiskeaffärer) eller så får man odla själv.

Vad sa veterinären?
#12 - 23 februari 2010 19:27
byter nån liter då och då i veckan å det är inte särskilt mycket vatten i heller från början, rengör bottnen me slamsugen varannan vecka. rummet den står i är mitt sovrum å det är 25 minus ute här så sänker gör ja inte, dessutom så spelar det ju ingen roll då hon itne ens går i det karet längre, utan är i en burk för sig som ja skrev tidigare me 2 cm vatten för att hon överhuvud taget ska kunna få luft. ja har alldtidf vart lite skeptisk mot sånt man köper på internet, vet ju aldrig va det kan vara för onaturligt grejs i en mask, i dunno.
veterinär har ja inte fått tag på ännu, ringde den som finns här och fick inge svar, jobbar under dagarna så det är svårt att kunna ringa runt, praktiserar på en djuraffär å hörde me dem som jobabr där men de sa att det inte är många veterinärer som är så pålästa om amfibier så de tyckte ja skulel försöka få tag på nån på skansen.
#13 - 23 februari 2010 19:29
hmm skumt att ingen frågat om arten, det är eldbukssalamander jag har btw

Så här ser hon ut nu
http://img714.imageshack.us/img714/2065/dsc08837.jpg
#14 - 23 februari 2010 21:09
Lowa skrev:
byter nån liter då och då i veckan å det är inte särskilt mycket vatten i heller från början, rengör bottnen me slamsugen varannan vecka. rummet den står i är mitt sovrum å det är 25 minus ute här så sänker gör ja inte, dessutom så spelar det ju ingen roll då hon itne ens går i det karet längre, utan är i en burk för sig som ja skrev tidigare me 2 cm vatten för att hon överhuvud taget ska kunna få luft. ja har alldtidf vart lite skeptisk mot sånt man köper på internet, vet ju aldrig va det kan vara för onaturligt grejs i en mask, i dunno.

veterinär har ja inte fått tag på ännu, ringde den som finns här och fick inge svar, jobbar under dagarna så det är svårt att kunna ringa runt, praktiserar på en djuraffär å hörde me dem som jobabr där men de sa att det inte är många veterinärer som är så pålästa om amfibier så de tyckte ja skulel försöka få tag på nån på skansen.

Om det blir smutsigt så måste det rengöras oftare helt enkelt.
Så akvariet hon är i nu är i ett annat rum då? (annars är det ju samma temp i det nya som i det gamla). Även de friska salamandrarna ska ha lägre temperatur. Du lär inte frysa av att sänka temperaturen några grader, men dina salamandrar kommer må mycket bättre. Om du nu är skeptisk mot att köpa mask får du väl odla dom själv (fast du vet ju inte vad maskar utifrån snaskat i sig heller).

Att ingen frågar om arten är väl för att du skrivit i tidigare trådar vad du håller för salamandrar...
#15 - 24 februari 2010 06:41
men varför ska de ha kallare? ja menar, det är väl knappast kallt i kina/japan där de är ifrån?
#16 - 24 februari 2010 08:43
Lowa skrev:
men varför ska de ha kallare? ja menar, det är väl knappast kallt i kina/japan där de är ifrån?

Du borde kanske läsa på lite om arterna du har?
http://www.caudata.org/cc/species/Cynops/C_orientalis.shtml
http://www.caudata.org/cc/species/Cynops/C_pyrrhogaster.shtml
#17 - 27 februari 2010 14:32
Hur går det med salamandern? Jag har inte haft så mycket att tillägga eftersom jag inte vet mer om de här små krabaterna än att vi gav dem tubifex när vi var små. ; ) Men det känns som att det finns hopp om hon klarat sig hela den här veckan utan att bli sämre?
#18 - 27 februari 2010 15:20
hon är som hon är fortfarande, eriahl tipsade om nån smådjursklinik, skrev till dem och fråga så får se om ja får svar. Hon äter ju som vanligt och jag tog upp henne igår, håller man i henne så rör hon lite på benen men så fort hon ska gå själv så släpar de efter :/ så ja har inte en aning om hon blir bättre eller sämre.
#19 - 16 maj 2010 20:23
lång tid sen sist nu, den lilla krabaten lever fortfarande, fick tag på kliniker å sånt å de visste inte heller riktigt varför hennes bakben inte fungerade. hon höll sig vid liv, åt och sånt och nu efter nån månad at uppblåsheten gått ner, benen funkar och hon har börjat simma lite smått, det går framåt, jag som till å med bokade för avlivning, dagen då det skulle ske ser ja att hon går, ringer direkt och avbokar.
liten tuff tant det där.

Annons