Vertikalt är ju så här: |. Och varför skulle man inte kunna ha den så, särskilt som tillverkaren rekommenderar det. Jag har haft doppvärmaren så i alla år.
I exempelvis Juwelburkar har man också doppvärmen vertikalt, så att man ska komma åt reglaget.
De flesta har termostaten i toppen. Har man den då så här I så strömmar värmen upp där och den slås av för tidigt. Vet inte om detta stämmer på de nya.
Jag trodde att man skulle ha den så här / men min pojkvän sa, precis som B-ianca, att vertiklat betyder I .. I alla akvarier jag har sett så sitter den ju lite snett.. Humm, man vill ju inet göra fel..
Mina doppvärmare har suttit lite hur som helst lodrät,vågrät diagonalt och på alla tänkbara sätt, och jag har inte märkt att nån ställning skulle vara bättre än den andra...
Har en juwel burk, och som bianca sa så sitter den helt vertikalt där. Fast visserligen är den placerad jämte utblåset på pumpen. Hoppas den inte går pajj.
Min värmare sitter lodrätt dvs I och är inställd på 24 C. men det är ändå +27 i vattnet (sommar =) . den andre är dock avstängd. den sitter också lodrätt. Båda sitter i varsin ände av karet och vid varsin pump. har ett innerfiler och ett ytterfilter. karet är på 500l.
men för att svara på frågan så ska det inte spela någon större roll hur den sitter. kanske finns undantag, men inga jag känner till.
Skalorna är väl aldrig att tro på så där direkt. De är väl mer att betrakta som varmare eller kallare i förhållande till hur det blir just i det eller det akvariet.