Èfter förra veckans besök på södermalms akvarie affär med mycket prat så börjar jag tveka...
Vi kom in på växt kar det är ju de jag kör, pratade hur jag hade min mäsk, gödning, lyse mm.
Hade 2st 1.5L med renings flaska som byttes växelvis med en veckas mellan rum, satt inkopplad på innerfiltret som alltså stod på dygnet runt (Vet att vissa sager att man inte ska ha det men har funkat bra hos mig). Gödning kör jag med pmdd*4 vid vatten byte, sedan köra jag philips aquarelle 2*18w.
Karer är 112l!
Först så fick jag ett helt annat recept o blandnings förhållande, detta ska visst räcka i 6veckor, lyset var helt fel, aquarelle skulle visst inte alls vara ett dugg bra, utan han rekomendera ett solvarmt ljus o ett annat som jag inte kommer på.. Köpte även en ny pump (cirkulations pump) med en filter kloss längst ner på. Sen gödning skulle man inte behöva. Men nu till det mest konstiga var att han sa att jag skulle ha pumpen på samma timer som lyset. Att akvariumet skulle klara de för bakterie mängen är så pass liten i filtret att det gör inget då o ha den avstängd på natten.
För enligt han så skulle allt det bra filtret vara hela botten. Nämde även att man ska ha liiiite cirkulation i vattnet knappt så ytan rör sig, själv hade han mååånga akvarium utan pump....
Alltså känner mig kluven nu vet inte vad jag ska tro :confused: