Vet ni något...

#1 - 16 maj 2008 09:45
...om en tetra som heter "Pirangtetra" eller något liknande?
Såg den på fiskaffären igår, men kan inte hitta den här på zoopet.
Den liknar lite den svarta neontetran i färgerna, kanske lite mer rött och lite längre och smalare.
Blev lite sugen på att ha den i mitt 160 l men vill veta lite mer om den.
Dom på djuraffären ger lite "luddiga" svar.
#2 - 16 maj 2008 10:27
Kan du mena Nannostomus beckfordi, ibland kallad guldbandstetra?
Jättefin fisk, men den finns inte på zoopet.
#4 - 16 maj 2008 10:49
svea skrev:

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Ja , det är nog den. Tack![/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Är det någon som haft den? Kan den funka tillsammans med mina andra fiskar: dvärgguramis, Black Mollys, Platy, Corydoras. Tänkte ev skaffa även siamesisk algätare. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#5 - 16 maj 2008 10:58
Jag har haft den för en del år sen. Snygg firre. De var i ett mindre akvarium med några guppys, platys och corysar. Det funkade jättebra.
Din kombination låter väl inte så dum.

Från min bok: pH 6,0-7,5, temp 24-26, tät vegetation, torvfiltrering, mörk botten, klart vatten, och lugna medinnevånare. Detta är optimala förhållande, de kan trivas bra ändå.
Lycka till med dem.
#6 - 16 maj 2008 11:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple][SIZE=3]Jag har väl kanske inte de optimala förhållandena...men mycket växter har jag i alla fall, pH och temp stämmer också...och ganska lugna firrar. Tja, man kanske skulle testa, jag tycker dom är jättesnygga. Färggranna men ändå inte så iögonfallande.[/SIZE][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple][SIZE=3]Vet du om dom stimmar bra eller blir dom utspridda i hela akvariet? Det står mellan den, svart neontetra eller blå neontetra...trorjag. Kardinalfisken är också fin men kanske lite blek...äsch jag tror jag blir tokig..."svårtattbestämmasigFia" i full gång.[/SIZE] :D:confused:[:o][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]Ska fundera några da'r innan jag bestämmer mig, vill inte göra något förhastat som jag ångrar sedan.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#7 - 16 maj 2008 12:24
Personligen skulle jag inte tveka på vilken av de tetrorna du föreslog som jag skulle köpt, och det är Nannostomus beckfordi. Dels för att den är skitsnygg och dels att den är ganska ovanlig:)!
#8 - 16 maj 2008 12:27
ansjo skrev:
Personligen skulle jag inte tveka på vilken av de tetrorna du föreslog som jag skulle köpt, och det är Nannostomus beckfordi. Dels för att den är skitsnygg och dels att den är ganska ovanlig:)!

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Jo det lutar nog mot den. Jag tycker också den är skitsnygg.:)[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#9 - 16 maj 2008 12:47
Som jag minns höll de ihop bra, jag hade 4 st. De är verkligen fina, inget prål. Deras bukfena (?) blir ljusblå när de trivs. Sen brukade de flirta så fint, stod o darrade och var extra snygga då.
Jag la lite torv i filtret, kanske gjorde det lite nytta. Du kan köpa i kartong, liksom en sudd. Lätt att dela.
Håller med Ansjo, ovanlig och snygg.

Svart neontetra är snygg men - trist!

Lycka till!
Bilagor:
#10 - 16 maj 2008 19:26
Dessa Pirangatetror finns också i min närmaste zooaffär, har fastnat framför det karet flera gånger - De är verkligen fina :p
#11 - 18 maj 2008 08:16
När nan ser dessa tetror förstår man varför gruppen kallas smycketetror
#12 - 20 maj 2008 16:23
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Nu har jag varit och köpt 10 st Nannostomus beckfordi. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Super snygga fiskar, ser jättebra ut tillsammans med de andra fiskarna i akvariet. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]Nu ser det ut som om jag har ganska lagom med fisk så nu ska jag bara njuta av mitt fina akvarium med dess vackra invånare.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]Jag är så glad över att jag vågade prova på det här med akvarium igen![/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=#800080]Och att jag hittade på zoopet. Ni har varit till god hjälp många gånger, alla ni som tar er tid att svara på en nybörjares frågor.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#13 - 20 maj 2008 16:31
Du kan inte ta en bild och länka hit så man får se juvelerna? Funderar starkt på att beställa 50-60 st till mitt kar och byta ut kardinalerna....
#14 - 20 maj 2008 17:07
ansjo skrev:
Du kan inte ta en bild och länka hit så man får se juvelerna? Funderar starkt på att beställa 50-60 st till mitt kar och byta ut kardinalerna....

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Tyvärr har kameran gett upp och jag har inte köpt någon ny än. Men jag rekomenderar dem varmt. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Nu vet jag inte hur pass duktigt dom stimmar i jämförelse med kardinaler. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Mina håller ihop ibland och ibland simmar dom för sig själva. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Men dom blir ju lite större än kardinalerna och är faktiskt vackra även en och en.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#15 - 20 maj 2008 17:12
Eftersom inte kardinalerna heller stimmar så mycket skulle det vara kul att ha något som inte man ser var dag, och kardinaler är ju inte så svåra att få tag på;).
#16 - 20 maj 2008 17:24
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Ja, precis min tanke. Ibland är det roligt med något som inte alla andra har i sitt akvarium. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=purple]Men jag visste inte att dom var så ovanliga. Är dom svåra att få tag på? Jag tänkte ifall jag behöver fylla på någongång om det blir bortfall. Fiskar dör ju trots allt ibland.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#17 - 20 maj 2008 20:37
Om de är så ovanliga vet jag inte då de inte är speciellt dyra, men det är inte ofta man träffar på dem i affären.
En av de stora fiskgrossisterna har dem på listan så det borde inte vara så svårt att få tag i dem:).
#18 - 21 maj 2008 20:33
Ni som sett dessa tetror i affär, kommer ni ihåg/vet ni vad de kostar där ni varit?
#19 - 21 maj 2008 22:24
För att förklara namnförvirringen med pirangatetra och guldbandstetra:

guldbandstetran, Nannostomus beckfordi, beskrevs 1872 från Demerara, Guyana. Pirangatetran, Nannostomus aripirangensis, beskrevs 1931 från ön Aripiranga, nära Belem i brasilianska Amazonas. Fram till 1966 ansågs de som två olika arter eller underarter tills Stanley Weitzman förde samman dem till en enda art, men med vissa förbehåll och till en art med stor utbredning och variabel färg. Det är troligt att smycketetran kommer splittras upp i flera arter i framtiden - idag används färgteckning i kombination med DNA-teknik som stöd för en annan syn på arter än man hade på 1960-talet. I stort sett ingen annan än herr och fru Weitzman har jobbat med släktet Nannostomus sedan dess. Det är också möjligt att Nannostomus aripirangensis så som den beskrevs 1931 kommer återfinnas i naturen igen - alla beläggexemplar förstördes under andra världskriget så det har varit lite oklart hur fisken verkligen såg ut!

Men tills vidare anses N. beckfordi och N. aripirangensis vara olika namn på samma fisk.

Annons