"vet ni var man kan skaffa?"- akvarium med speciella mått

#1 - 23 juli 2009 17:22
Hej alla medlemmar!

Jag skulle vilja klämma in ett akvarium i min "bokhylla" (har inte andra ställen tillgängliga i min lilla etta), och hade tänkt mig ett som fyller upp hela mellanrummet i möbeln. Det är bara ett problem, det är att akvariet behöver vara lite lägre än vad som verkar vara normalt i storleksklassen jag är ute efter.

Mina mått som jag är tvungen att hålla mig inom, är 80(L), 37(B), 35 (H). Det roliga är att maxhöjden är inklusive ramp.
Det vore bra att att komma åt att mata givetvis :d
Vet inte heller hur nödvändigt det är med täcklock, har tänkt ha fjärilsciklider, har aldrig upplevt dom som hoppbenägna.

Jag vet att ni är många här som kan mycket, därför vänder jag mig bedjande till er och undrar, känner ni till modeller som skulle fungera? Åtminstone inom bredd & höjd-måtten, med ramp.

Tack för all hjälp!
#2 - 23 juli 2009 17:42
Frågat hos ditt lokala glasmästeri? Många av de tillverkar akvarium i storlekar man vill ha :)
#3 - 23 juli 2009 17:47
GulaFisken skrev:
Frågat hos ditt lokala glasmästeri? Många av de tillverkar akvarium i storlekar man vill ha :)

Tack för svaret :)

Låter som något som kan bli dyrt, men jag ska ringa och höra imorgon!
Du råkar inte känna till någon ganska låg belysningsramp som passar 70-80cm akvarium?
#4 - 25 juli 2009 18:13
900:- hos akvarielagret i bromma! :)
#5 - 25 juli 2009 18:34
Men kolla först om din bokhylla tål över 100 kg som det handlar om;).
Ett kar som det du vill ha väger med sand, vatten och kar runt 140-150 kg.
#6 - 25 juli 2009 19:46
Låter som Billymått det där och då blir det tyvärr alldeles för tungt. Minska det på längden till hälften eller mer(kubformad kanske?) så ska det nog gå.

Tänk på att det oftast bara är små metallplugg som håller upp hyllan som i sin tur är gjord av spånskivor.
#7 - 25 juli 2009 20:09
Precis vad jag tänkte säga, jag tror inte alls att din bokhylla håller för ett sånt stort akvarium, tyvärr. Men du kan ju fundera på att köpa ett lite mindre som kanske passar in om du har en skapligt stabil bokhylla? Tänkt på att du dessutom helst ska ha en frigolit-skiva under karet på eventuellt ett par cm. Lycka till i alla fall :)
Bilagor:
#8 - 25 juli 2009 20:19
tänk på att du ska kunna komma åt att göra rent karet med.. :)
#9 - 25 juli 2009 22:07
Tänkt på att du dessutom helst ska ha en frigolit-skiva under karet på eventuellt ett par cm. Lycka till i alla fall :)

Om karet är ett ramakvarium bör man inte ha frigolit under.
#10 - 26 juli 2009 07:36
Om du ska till skåne så kan du beställa ett hos Åleds -de har bra kar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 juli 2009 08:39
Jag har 2 nanoakvarium i en bokhylla (på ett plan) - totalt väger de två ca. 90 kg.
Det funkar, MEN då har jag förstärkt hyllplanet genom att skruva in extra vinkeljärn i gavlarna samt skruvat dit en regel under hyllskivan

Annons