VF Chokladciklider vaktar yngel

#1 - 9 november 2009 21:21
Hej!

Några bilder från ikväll när mina Chokladciklider vallar yngel i akvariet.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=97554&gid=2537064

mvh

olof
#2 - 10 november 2009 06:31
Snyggt jobbat!

Är du nöjd med dessa ciklider, jag har hört att de ska vara snälla på gränsen till mesiga?!
#3 - 10 november 2009 07:23
Jag kan inte hålla med om att de skulle vara överdrivet snälla. Dessa är de minsta cikliderna i akvariet. De är långt ifrån fullfuxna, är hanen kanske 12 cm och honan knappt 10. Ändå kör de bort min fullvuxna hantelhane på 25 cm liksom övriga fiskar. Att lyckas valla runt dessa yngel i ett akvarium fullt av stora ciklider är minst sagt en bedrift. Det har de klarat i två dagar nu.

Jag tycker också att de är väldigt bra på att hålla sig framme vid matning.

mvh

olof
#4 - 10 november 2009 08:48
Ok, intressant!

Jag håller på och planerar för mitt 936liters. Idag börjar jag att fylla med sand och vatten och planteraväxter osv.

De fiskar jag nu varit inne på är:
Hantlar red shoulder
Jordätare Altifrons
och sedan beror det llite på hur modig jag är :)
Antingen chokladciklider, eller någon aeguidens (metae, diadema)
eller andinoacara rivulatus (guldsöm :eek:) Många jag frågar tror det skulle funka beroende på hur jag inreder osv.
#5 - 11 november 2009 11:04
Jag tycker du ska skippa Guldömsen den är för tuff av sig, plus att den är rätt så aggressiv.
Ta hellre blå ciklid fortfarande tuff men betydligt lugnare förutom vid lek, men alla ciklider blir ju mer eller mindre tuffare vid lek.
#6 - 28 mars 2011 09:31
Jag uppdaterar min egna gamla tråd med en relativt gammal video:

http://vimeo.com/15305894

Jag är riktigt nöjd med detta par. Även om de inte är så bamsiga är de snygga och mycket produktiva. Jag har dragit upp 100+ yngel för något år sedan och nu har jag tagit undan ca 70 st som går på tillväxt.

mvh

olof
#7 - 28 mars 2011 09:48
Hur man tag på VF? En undran bara:)
#8 - 28 mars 2011 11:38
Fina :) Chokladcikliden är, tillsammans med nyckelhålscikliden, en av mina favoritciklider.
#9 - 28 mars 2011 11:56
Har den till höger (hannen?) någon utväxt/svamp på höger sida av hakan?
#10 - 28 mars 2011 12:10
Det är inte i alla fall guldsöm är aggresiv. har man rätt akvarium med rätt inredning och andra arter som inte är jätte aggresiva så kan de funka. min flickvän har ett guldsömspar med ett hantelpar i ett 540l och de funkar utmärkt :)

Jag diggar dina chokladciklider skarpt! väldigt fint mönster/färger på lekparet! keep up the good work!!

mvh patrick
#11 - 28 mars 2011 12:13
Pita: Det får du höra med "din" närmaste/bästa akvarieaffär om. det brukar alltid finnas nån typ av vf ciklid hemma hos deras grossister, men letar du efter någon speciell typ av vf så kan de bli värre.. då brukar det sluta med en roadtrip genom sverige! :D
#12 - 28 mars 2011 13:41
Ok, tack för svar!
Måste också säga att chokladcikliderna du har där är grymma!
#13 - 28 mars 2011 20:32
DaRe skrev:
Har den till höger (hannen?) någon utväxt/svamp på höger sida av hakan?

Ja det är någon typ av parasit. Det har dock försvunnit igen. Inga andra fiskar är drabbade så troligen kräver parasiten en eller flera mellanvärdar för att spridas.

mvh

olof

Annons