VF vs Odlad scalare

#1 - 30 september 2005 16:39
Tjabba

Har gått i tankarna på o beställa hem VF scalarer ([color=black]Pterophyllum scalare[/color])

Har hört på många håll att VF scalarer är som en helt annan fisk jämfört med alla sönderavlade scalarerna.

Någon som gjort något test eller experiment ang. vildfångade scalarers beteénde jämfört med odlad?
#2 - 30 september 2005 19:34
[QUOTE=Alexander Ylipää]Tjabba

Har gått i tankarna på o beställa hem VF scalarer ([color=black]Pterophyllum scalare[/color])

Har hört på många håll att VF scalarer är som en helt annan fisk jämfört med alla sönderavlade scalarerna.

Någon som gjort något test eller experiment ang. vildfångade scalarers beteénde jämfört med odlad?[/QUOTE]

Klart du ska ha VF skalarer Alex !!
Dom är fan så mycket finare, längre fenor, högre kropp, finare färger.
Det är mina erfarenheter iaf.

Mina 8 små F1:or jag köpte för ett år sedan har blitt 3 lekpar skalarer nu.
Ett par har vårdat yngel tills dom vart frisimmande i 2 dyng i 540 karet som du vet är fyllt med diskus och andra fiskar som kardinaltetror m.fl.

Grymt coola och se valla runt sina små och ha stenkoll på dom fast dom bara e några mm långa.

Köp VF nu Alex !!
#3 - 30 september 2005 20:32
[QUOTE=drd][QUOTE=Alexander Ylipää]Tjabba

Någon som gjort något test eller experiment ang. vildfångade scalarers beteénde jämfört med odlad?[/QUOTE]

Ett par har vårdat yngel tills dom vart frisimmande i 2 dyng i 540 karet som du vet är fyllt med diskus och andra fiskar som kardinaltetror m.fl.

Grymt coola och se valla runt sina små och ha stenkoll på dom fast dom bara e några mm långa.

Köp VF nu Alex !![/QUOTE]

Hur lyckas man med scalare odling? Vad är det som är viktigast? Mina scalare ser ut som ett par, de är så någran försiktiga med varan, de simmar alltid tillsammans och better sig som ett par.Men ingen rom än? Vad gör jag för fel?

Tacksam

Nata
#4 - 1 oktober 2005 10:29
[QUOTE=drd][QUOTE=Alexander Ylipää]Tjabba

Köp VF nu Alex !![/QUOTE]

Hehehe...stora planer liten börs. Men inom en snar framtid hoppas jag ha tillräkligt.

Annars köper jag dina F2or Matte:D
#5 - 1 oktober 2005 11:40
Såhär ser mina småttingar ut nu på morronen då dom precis blitt frisimmande.:D

// Matte
#6 - 2 oktober 2005 08:48
Ojdå!

Ta väl hand om dem så kommer jag och snappar upp några nästa sommar! 8-)
#7 - 2 oktober 2005 11:44
Ska göra så gott jag kan dude....:D
Dock tror jag inte att det är några av dom kvar nästa sommar, känns inte riktigt som jag har plats åt dom tills dess:o
#8 - 2 oktober 2005 14:48
[QUOTE=drd]Ska göra så gott jag kan dude....:D
Dock tror jag inte att det är några av dom kvar nästa sommar, känns inte riktigt som jag har plats åt dom tills dess:o[/QUOTE]

Maka bara på dina småk*ta diskuspar så är problemet löst. ;-)
#9 - 2 oktober 2005 15:00
Så här ser dom små ut när dom fyllt magarna med nykläckt artemia :D !!
#10 - 5 oktober 2005 09:37
[font=Comic Sans MS][color=royalblue]Och nu har paret vars yngel jag tagit reda på lekt av sig igen ;) [:-41][/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=royalblue]på samma anubiasplanta sitter det nu ett X antal hundra små romkorn :p [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=royalblue][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=royalblue]Undrar var jag ska husera dessa ynglen nu då ?[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=royalblue]Måste övertyga sambon att det verkligen får plats en akvarieställning i vardagsrummet istället för det ensamma 375 liters karet :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=royalblue]Tror nån jag lyckas ?:confused:¿[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=royalblue][:-151]// Matte [:-44][/color][/font]
#11 - 5 oktober 2005 09:55
hehe ja du man kan ju alltid testa ;) ja har precis lyckats få tjejen att gå me på en akvarieställning i sov rummet :D lycka till
#12 - 5 oktober 2005 13:55
drd provat muta ?
#13 - 5 oktober 2005 14:04
Ja, gå med på shoppingturer och cafébesök och hela kitet så kan det gå vägen...köp henne en ny handväska eller nåt!
#14 - 5 oktober 2005 14:05
[QUOTE=greken]Ja, gå med på shoppingturer och cafébesök och hela kitet så kan det gå vägen...köp henne en ny handväska eller nåt![/QUOTE]

komma hem med en bunt rosor och en ask choklad
#15 - 5 oktober 2005 14:11
[QUOTE=Raven][QUOTE=greken]Ja, gå med på shoppingturer och cafébesök och hela kitet så kan det gå vägen...köp henne en ny handväska eller nåt![/QUOTE]

komma hem med en bunt rosor och en ask choklad[/QUOTE]

å så går du ner på knä och säger älskling vill du skaffa dig ett odlings ställ i vardags rummet med mig? ;)
#16 - 5 oktober 2005 14:34
haha låter som en bra ide.
#17 - 7 oktober 2005 20:31
[font=Comic Sans MS][color=blue]Nu har dom gjort det igen :D !!
[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]2 par i var sin del av karet, paret till vänster har yngel igen och paret till höger la ägg igår på det bladet som är inringat.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]// Matte[/color][/font]
#18 - 8 oktober 2005 13:23
haha dom är på g :D
#19 - 8 oktober 2005 14:32
STORdagis på gång
#20 - 12 oktober 2005 09:49
[QUOTE=Raven]STORdagis på gång[/QUOTE]

Såhär ser det ut i karet idag :D !!
#21 - 12 oktober 2005 09:51
ser ut som stor dagis bara var förnamnet [:-106]
#22 - 12 oktober 2005 11:21
Vänta bara tills diskusarna sätter igång också :D
#23 - 12 oktober 2005 13:19
[QUOTE=heeke]Vänta bara tills diskusarna sätter igång också :D[/QUOTE]

haha mycket bra skäl till att köpa fler akvarier :rolleyes:
#24 - 14 oktober 2005 08:40
[font=Comic Sans MS]Nu har dom varit frisimmande i 14 dagar och har växt så nu är dom en cm stora allesamans.[/font]

[font=Comic Sans MS]Den som vill räkna dom är välkommen.:D[/font]
#25 - 14 oktober 2005 12:45
va de inte du som skrev att du inte fick några bra bilder på fiskarna ?
dom här bilderna är ju inte dåliga.

ASGARV nädu ja tror ja hoppar över alla försök att räkna dom ;)
#26 - 14 oktober 2005 14:41
De är runt 300 stycken. Jag kom till 250 sen orkade jag inte mer :p
#27 - 14 oktober 2005 16:57
[QUOTE=Raven]va de inte du som skrev att du inte fick några bra bilder på fiskarna ?

ASGARV nädu ja tror ja hoppar över alla försök att räkna dom ;)[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Du jag tror jag har tagit 100 bilder minst och så blev det 2 som var hyffsade som dessa :p[/font]
#28 - 14 oktober 2005 17:54
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS]Nu har dom varit frisimmande i 14 dagar och har växt så nu är dom en cm stora allesamans.[/font]

[font=Comic Sans MS]Den som vill räkna dom är välkommen.:D[/font][/QUOTE]

Den översta där de börjar utveckla fenorna är ju fantastiskt bra !

Sötare får man nog leta efter !!
#29 - 14 oktober 2005 18:31
[QUOTE=drd][QUOTE=Raven]va de inte du som skrev att du inte fick några bra bilder på fiskarna ?

ASGARV nädu ja tror ja hoppar över alla försök att räkna dom ;)[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Du jag tror jag har tagit 100 bilder minst och så blev det 2 som var hyffsade som dessa :p[/font][/QUOTE]

har väl tatt 70-80 bilder på mitt egna kar och detta blev nog den bästa men inte direkt bra :/ så du har lyckats rätt bra.
taget med en olympus 765 ska föreställea en körsbärsräkshona full med ägg.
http://photobucket.com/albums/v218/Raven1234/?action=view&current=P929g0914.jpg
#30 - 14 oktober 2005 19:15
fina yngel drd har du nått tips på hur man ska göra för att få lek på sina skalarer så att ynglerna klarar sig? köpte idag 3st naturfärgade.. små än så länge men de blir större..:)
#31 - 14 oktober 2005 20:15
de va ju några :)
#32 - 15 oktober 2005 08:59
[QUOTE=Tom_N]fina yngel drd har du nått tips på hur man ska göra för att få lek på sina skalarer så att ynglerna klarar sig? köpte idag 3st naturfärgade.. små än så länge men de blir större..:)[/QUOTE]

Jag köpte 8 små F1 skalarer, alltså föräldrarna till mina var VF.
Nu har jag sålt ett lekpar av dom p.g.a platsbrist och har kvar 2 par som är kanon yngelvallare i karet.:D Dom andra 2 är 2 hanar som just nu är lite i vägen här så jag ska göra mig av med dom.
Ett tips är att köpa några fler än dom 3 du har redan, gärna 7-8 st som då får chansen att para ut ju äldre dom blir.

Dom som leker här har jag inte gett några speciella förutsättningar mer än att dom går ju i mitt 540 med massa diskus och malar.

Har stora rötter och höga plantor med stora blad (echinodorus bleheri) och anubias plantor och på dessa leker skalarerna.

Temp i vattnet 29.5 grader och ph på ca 6.5 och dom andra värdena har jag slutat mäta.
Kör med vanligt kranvatten och det går alldeles utmärkt här i löddeköpinge där jag bor.
Byter vatten i mina kar var 5:e dag.

Mina skalarer är ca 20 cm höga nu och kanonfina, eftersom dom är närbesläktade med VF pterophyllum scalare så är dom inte ihopkrympta som många skalarer som ofta säljs i butikerna.
Väldigt höga fenor och långa bröstfenor.

Lycka till med dina skalarer.
#33 - 15 oktober 2005 09:12
riktigt fina skalarer drd, blir avis trots att jag trott att skalar-eran är över :)
#34 - 15 oktober 2005 09:59
[QUOTE=cgr]riktigt fina skalarer drd, blir avis trots att jag trott att skalar-eran är över :)[/QUOTE]

Thanxxx....jag hade turen att komma över mina när dom var små 6-7 cm höga och såg deras potential och nu ångrar jag inte att jag köpte dom alls :D !!!!!!!

Var helt insnöad på mina diskus ett tag, men eftersom dessa skalarerna växte upp till monster så tog jag chansen att odla på dom.
Dom var grymt duktiga föräldrar varje gång dom lekte.
#35 - 15 oktober 2005 15:33
drd låter som du försöker höja kvaliten på skalarer inom sverige ;)
#36 - 15 oktober 2005 17:22
[color=royalblue]Absolut Raven :p [/color]
[color=royalblue][/color]
[color=royalblue]Det behövs för många av dom som man ser i butikerna är inte [/color]
[color=royalblue]snygga alls :( ![/color]
[color=royalblue][/color]
[color=royalblue]Har nylaggda ägg i 540 karet igen nu förresten.[/color]
[color=royalblue]Synd man inte har ett kar över att ta hand om dom små ännu.[/color]

[color=royalblue]Dom första ynglen är inte tillräckligt stora än att göra av med ju.[/color]
#37 - 18 oktober 2005 06:39
[font=Comic Sans MS][color=blue]Får uppdatera tråden lite med kullen som nu snart är 2 cm stora :D !![/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Växer som ogräs fast dom går lite trångt nu så jag letar febrilt efter ett till kar så jag kan dela kullen.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]På bilden här så kalasar dom på tinade bosmider och nykläckt artemia.[/color][/font]
#38 - 18 oktober 2005 07:10
yikes vilka snabbväxare haha börjar se liiiiite småtrångt ut ;)
#39 - 18 oktober 2005 08:30
wow nice :) de är ju hur många som helst. å dom växer ju fort :)
#40 - 18 oktober 2005 09:03
Har inte läst hela tråden så noga....
Men har du någon lampa tänd under natten.
Du har ju en hel del annan fisk som äter scalarerom (malar t ex)

Jag har också F1 Scalare - hoppas även mina har det där med yngelvården i generna...
#41 - 18 oktober 2005 10:02
[font=Comic Sans MS][color=blue]Har en lavalampa tänd en halvmeter från akvariet på natten ;)[/color][/font]
#42 - 18 oktober 2005 14:03
Får inte lavalampor vara tända typ bara 4 timmar i rad?
Stod så på min iaf...Bara en tanke som slog mig
#43 - 18 oktober 2005 14:40
[QUOTE=greken]Får inte lavalampor vara tända typ bara 4 timmar i rad?
Stod så på min iaf...Bara en tanke som slog mig[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Ingen aning...det funkar hos mig i allafall att ha den tänd hela natten:confused:[/color][/font]
#44 - 18 oktober 2005 18:24
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Får uppdatera tråden lite med kullen som nu snart är 2 cm stora :D !![/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Växer som ogräs fast dom går lite trångt nu så jag letar febrilt efter ett till kar så jag kan dela kullen.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]På bilden här så kalasar dom på tinade bosmider och nykläckt artemia.[/color][/font][/QUOTE]

Kanon drd. Ha ha du börjar få lite problem nu va???

VF är alltid äkta.
#45 - 18 oktober 2005 19:46
[font=Comic Sans MS][color=blue]Ja fy fasen för nu är det trångt i kuben :p [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Men dom som jag lyckas fånga i håven imorrn ska ner i 165 litaren [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]och få simma lite med mina L46 malar och växa till sig där istället.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Tänkte dela kullen imorrn.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hur går det med dina diskusar p-ö ? Några nya småttingar ?[/color][/font]
#46 - 19 oktober 2005 05:46
[font=Comic Sans MS][size=4][color=blue]Ny bild :D[/color][/size][/font]
#47 - 19 oktober 2005 06:58
Oh my godness
#48 - 19 oktober 2005 09:06
ASGARV har du räknat dom än ;) vill veta hur många dom är.

nångång måste ja skaffa mej några snygga fiskar å få yngel på.
skalarer låter lockande och är snygga
#49 - 19 oktober 2005 17:12
[QUOTE=drd]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hur går det med dina diskusar p-ö ? Några nya småttingar ?[/color][/font][/QUOTE] Ha ha jag "törs " inte göra om det. Nä allvarligt som du såg så va föräldrarna otroligt slitna och har genomgått en rehabelitering. Den e nu klar och dom börjar visa tecken på ny lek. Jag hoppas bara på att det inte blir en sådan baby boom som du "råkat" ut för, då kommer jag få jätte problem fast det föreligger risk för det då dom nu vet hur dom skall få till det i det frisimmande stadiet.

Jag har läst tråden dåligt och vill därför fråga dig, ditt eller man ska säga dina lekpar som "sprutar" yngel är det äkta VF Altum eller F1 par??? Oberoende av vad det är så är det kanon,va bara lite nyfiken. Jag återkommer om och när jag får ngn ny lek från ngt "häftigt"

P.S. Har du snöstorm i din tank????? Ha ha
#50 - 19 oktober 2005 17:21
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][size=4][color=blue]Ny bild :D[/color][/size][/font][/QUOTE]

en..två..tre...fyr.. jäklar...en..två.. :)
#51 - 19 oktober 2005 17:46
P-Ö !!

Skalarerna är Pterophyllum scalare, vildformen av skalarer.
Inte altum utan tror dom kallas redback skalarer el. peru altum.
Föräldrarna till mina lekpar är vildfångade från "manacapuru"
En annan sida om lek på dom är den nedan.

http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/scalare_negro.html

Exakt som dessa är mina :D
#52 - 20 oktober 2005 06:04
Perualtum och redback/Manacapuru är vad jag förstått två olika varianter(?). Är perualtum också röda på ryggen?
#53 - 20 oktober 2005 09:14
[QUOTE=mmm]Perualtum och redback/Manacapuru är vad jag förstått två olika varianter(?). Är perualtum också röda på ryggen?[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Det är fullt möjligt att jag har blandat ihop dom oxå :o[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Har ju för mig att perualtumen är röda på ryggen.....[/color][/font]
#54 - 20 oktober 2005 14:16
[font=Comic Sans MS][color=olive]Nu äntligen blir det av! 5 st Vf scalarer á 14 cm ska avhämtas på måndag.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#808000][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#808000]Haj haj harr![/color][/font]
#55 - 20 oktober 2005 14:23
[QUOTE=greken]Får inte lavalampor vara tända typ bara 4 timmar i rad?
Stod så på min iaf...Bara en tanke som slog mig[/QUOTE]

Bara tända 4 timmar? Nja.. Tar ju 2-3 timmar för dem att värma upp riktigt. De bör dock inte vara tända mer än 10 timmar, har man dem tända längre än så så är det risk för överhettning.
#56 - 20 oktober 2005 15:33
Hallo!

Måste bara blanda mig i lite o säga att drd:s bilder är grymt snygga!! Eller så beror det på modellerna...?! :D Hoppas det går bra m småttisarna! Förresten, ni verkar hållt på m sånt här tidigare: Hur många av det där jättestimet räknar du m o kunna få upp t vuxen ålder? Blir många akvarier annars...
#57 - 21 oktober 2005 07:56
[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom ska inte upp hos mig till vuxen ålder iaf.....ska förhoppningsvis lyckas sälja dom flesta inom en månad :D[/color][/font]
#58 - 21 oktober 2005 08:06
ser inte ut som du kommer ha några bekymmer att bli av med dom.
dom ser ju fina å friska ut.
#59 - 21 oktober 2005 10:08
[QUOTE=Raven]ser inte ut som du kommer ha några bekymmer att bli av med dom.
dom ser ju fina å friska ut.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Nädå det ska nog inte va så svårt.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Faktum är att fler än 50 är redan tingade av medlemmar i MAF :p och resten ska förhoppningsvis gå till ett par affärer i omkretsen.[/color][/font]
#60 - 21 oktober 2005 16:45
[font=Comic Sans MS][color=blue]Ny bild .....igen :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Lite artemiamatning pågår och dom små är helt galna i nykläckt artemia.[/color][/font]
#61 - 21 oktober 2005 16:49
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Ny bild .....igen :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Lite artemiamatning pågår och dom små är helt galna i nykläckt artemia.[/color][/font][/QUOTE]

Fan va häftig bild :) e du fotograf eller ;)
#62 - 21 oktober 2005 17:01
[QUOTE=Bucket][QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Ny bild .....igen :D [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Lite artemiamatning pågår och dom små är helt galna i nykläckt artemia.[/color][/font][/QUOTE]

Fan va häftig bild :) e du fotograf eller ;)[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Nä inte mer än en kul hobby :o[/color][/font]
#63 - 21 oktober 2005 17:14
aaa jag kan ju säja direkt att jag inte skulle kunna ta så (profsiga...) bilder på mina sorgnmantel yngel
#64 - 21 oktober 2005 18:42
asgarv ser ju nästan ut som ynglen skulle behöva störtkruka i den röran
#65 - 22 oktober 2005 19:15
[font=Comic Sans MS][color=blue]Man kan tro dom är ett stort stim pirayor när man matar dom med levande artemia för dom e helt tokiga :D[/color][/font]
#66 - 23 oktober 2005 16:05
Vart hittade du dina VF-skalarer? Jag har nyss flyttat till skåne och behöver lite tips på affärer med bara utbud. Jag har kollat runt lite här i Malmö, men inte hittat något riktigt bra ställe. Innan jag flyttade hade jag, vad jag tror var, ett lekpar av skalarer vars föräldrar var VF. De var enormt fina speciellt en av dem (hanen) som var runt 20 cm hög. De var drygt ett år gammla och hade nog blivit ännu större med tiden. Dock tycker jag att de var mycket blekare i färgen än dina. Jag såg deras föräldrar och de var mycket mörkare i färgen, med tydliga svarta ränder men detta kanske hade med leken att göra. Jag lämnade bort dessa innan jag flyttade men om det är möjligt ska jag provav få ner dem hit. Vad menas föresten med F1, F2 osv?
#67 - 23 oktober 2005 16:13
generationen efter vf kallas f1 alltså vf yngel å deras yngel är f2 osv...
#68 - 23 oktober 2005 18:31
[QUOTE=Thomas P]Vart hittade du dina VF-skalarer? Jag har nyss flyttat till skåne och behöver lite tips på affärer med bara utbud. Jag har kollat runt lite här i Malmö, men inte hittat något riktigt bra ställe. Innan jag flyttade hade jag, vad jag tror var, ett lekpar av skalarer vars föräldrar var VF. De var enormt fina speciellt en av dem (hanen) som var runt 20 cm hög. De var drygt ett år gammla och hade nog blivit ännu större med tiden. Dock tycker jag att de var mycket blekare i färgen än dina. Jag såg deras föräldrar och de var mycket mörkare i färgen, med tydliga svarta ränder men detta kanske hade med leken att göra. Jag lämnade bort dessa innan jag flyttade men om det är möjligt ska jag provav få ner dem hit. Vad menas föresten med F1, F2 osv?[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag köpte dessa som små yngel typ 5-6 cm i en affär i helsingborg.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Då gick även föräldrarna till dessa i ett akvarie i butiken.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Största skalarer jag nånsin sett, den ena av mina 8 växte upp och blev jättelik sin farsa men han och en hona parade ut för ett par månader sedan och dom är numera simmande i hässleholm :) [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hoppas dom kan lägga ägg i samma takt som dom gjort här hos mig.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag har kvar 2 udda hanar som simmar i mitt 375 liters och [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]2 lekpar som för tillfället vallar varsin kull småttingar sida vid sida med diskusar och tetror och inte en av dom andra fiskarna i karet vågar tänka tanken att sno ett yngel av dom för då får dom ett välriktat skott av mamma el. pappa skalar [B)] !![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Bor du i malmö så ta en tur in och snacka med Peter på Akvarietjänst på St. Knuts torg och hör om han har koll på om det går att beställa VF skalarer.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Förklarning ang. VF och F1 o.s.v.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]VF= viltfångat F1= 1:a generationen yngel av VF, F2= andra generationen av yngel från F1 sen kan man nog hålla på länge att F sätta yngel.[/color][/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 23 oktober 2005 18:40

[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Förklarning ang. VF och F1 o.s.v.

VF= viltfångat F1= 1:a generationen yngel av VF, F2= andra generationen av yngel från F1 sen kan man nog hålla på länge att F sätta yngel.[/color][/font]

Nja F1 behöver egentligen inget ha med vildfångat att göra utan med det menas bara "första generationen" och det kan då visserligen mycket väl röra sig om första generationen efter vildfångade fiskar, men det kan t.ex. också gälla första generationen efter en framavlad ny stam av en art - med andra ord väldigt långt ifrån vildfångat.
#70 - 24 oktober 2005 16:24
[QUOTE=Kjell Fohrman]

VF= viltfångat F1= 1:a generationen yngel av VF, F2= andra generationen av yngel från F1 sen kan man nog hålla på länge att F sätta yngel.[/color][/font]

Nja F1 behöver egentligen inget ha med vildfångat att göra utan med det menas bara "första generationen" och det kan då visserligen mycket väl röra sig om första generationen efter vildfångade fiskar, men det kan t.ex. också gälla första generationen efter en framavlad ny stam av en art - med andra ord väldigt långt ifrån vildfångat.[/QUOTE]

de är ju helt rätt men tror att ifall du köper av nån affär eller privat person me för den delen så slulle ja gissa att 98% vara generationerna efter vf... dock gissar ja att de är platy guppy osv är de tvärt om
#71 - 24 oktober 2005 19:54
[QUOTE=drd]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Hur går det med dina diskusar p-ö ? Några nya småttingar ?[/color][/font][/QUOTE]

Ha ha dom e på gång, ny rom lagd.Dock har jag höjt kh:t för att undvika kläckning denna gång. Hanen behöver ett par veckors vila till. Jag återkommer när jag oxå får "snöstorm"

Trevliga bilder drd.*asg*
#72 - 24 oktober 2005 21:08
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Nja F1 behöver egentligen inget ha med vildfångat att göra utan med det menas bara "första generationen" och det kan då visserligen mycket väl röra sig om första generationen efter vildfångade fiskar, men det kan t.ex. också gälla första generationen efter en framavlad ny stam av en art - med andra ord väldigt långt ifrån vildfångat.[/QUOTE]

Åfan ? Hade helt klart för mig att det gällde VF bara.....där ser man ;)
#73 - 27 oktober 2005 19:25
yes, äntligen!

5 Vf scalare hämtades idag från affärn. Frächa och fina var de dessutom.....
bukfenorna är enormt långa...sträker ju fan sig ända bort mot stjärtfenan om inte längre! :O

Bilder skall tas imorrgon :)

senare i veckan skall 5 till hämtas.....10 st scalarer i ett 720....:)
#74 - 27 oktober 2005 19:53
kul grattis!
#75 - 27 oktober 2005 21:02
[QUOTE=Alexander Ylipää]yes, äntligen!

5 Vf scalare hämtades idag från affärn. Frächa och fina var de dessutom.....
bukfenorna är enormt långa...sträker ju fan sig ända bort mot stjärtfenan om inte längre! :O

Bilder skall tas imorrgon :)

senare i veckan skall 5 till hämtas.....10 st scalarer i ett 720....:)[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Gött Alex....hoppas dom blir fina föräldrar så småningom.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Är dom stora ??:confused: [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Mitt ena par la en romkladd som täckte ett helt svärdplanteblad igår så man har 3-400 nya småttingar att ta hand om snart :)[/color][/font]
#76 - 28 oktober 2005 01:34
[QUOTE=Alexander Ylipää]Bilder skall tas imorrgon :)[/QUOTE]

sitter å väntar ;)

10 skalarer ensammna då eller ?
#77 - 28 oktober 2005 09:13
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Gött Alex....hoppas dom blir fina föräldrar så småningom.

Är dom stora ??:confused: [/color][/font]

De varierar lite, men säg 13 är den största och 10 är den minsta.

[QUOTE=Raven][QUOTE=Alexander Ylipää]Bilder skall tas imorrgon :)[/QUOTE]

sitter å väntar ;)

10 skalarer ensammna då eller ?[/QUOTE]

Njae..

Blir väl lite bilbuksfiskar, A. Metae och malar till att börja med som sällskap.
#78 - 28 oktober 2005 10:09
låter som en snygg kombination där
#79 - 28 oktober 2005 11:37
[font=Comic Sans MS][color=blue]Ännu en bild på dom små :D[/color][/font]
#80 - 28 oktober 2005 11:40
Vilken är min ?
#81 - 28 oktober 2005 13:32
börjar se ut som skalarer nu ju.

hur många har överlevt ?
#82 - 28 oktober 2005 13:34
Alla i hela kullen lever utom 2 som dog tidigt ;)

Otroligt va ??

Tror nog där e 350 st......puh !
#83 - 28 oktober 2005 14:40
[QUOTE=Guy Palm]Vilken är min ?[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Den 3:e till vänster under den stora med där borta...du ser den va :confused: ?? :D[/color][/font]
#84 - 28 oktober 2005 14:51
[font=Comic Sans MS][color=blue]Den 3:e till vänster under den stora med där borta...du ser den va :confused: ?? :D[/color][/font]

Den snyggaste av dem, jag känner igen den :) Det var den som gapade så stort vid matningen
#85 - 29 oktober 2005 13:16
Nu är de här!

9 st VF.

De går i två kar i lokalen, 5 dessa är med på bild.
#86 - 29 oktober 2005 13:19
dom såg inte helt fel ut å ha.

kan ha missat de men vilken typ av skalar är det ?
#87 - 29 oktober 2005 13:24
#88 - 29 oktober 2005 13:30
[QUOTE=Guy Palm]

Den snyggaste av dem, jag känner igen den :) Det var den som gapade så stort vid matningen[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Så rätt min gamle vän så rätt :p[/color][/font]
#89 - 29 oktober 2005 13:32
[QUOTE=Alexander Ylipää]Nu är de här!

9 st VF.

De går i två kar i lokalen, 5 dessa är med på bild.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom är rysligt granna Alex ;) :D[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hur stora är dom nu ? [/color][/font]
#90 - 29 oktober 2005 13:45
[QUOTE=drd][QUOTE=Alexander Ylipää]Nu är de här!

9 st VF.

De går i två kar i lokalen, 5 dessa är med på bild.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom är rysligt granna Alex ;) :D[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hur stora är dom nu ? [/color][/font][/QUOTE]

Takker.

Svårt att säga, men över 10cm är alla! :D
#91 - 29 oktober 2005 14:44
#92 - 30 oktober 2005 04:36
fina :)
#93 - 30 oktober 2005 21:13
Här ser ni förberedelserna till deras nya hem :)
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=89494&gid=531393
#94 - 31 oktober 2005 09:28
[font=Comic Sans MS][color=blue]Så här många är mina småttingar nu när dom är delade på 2 kar. :D [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Tycker nästa synd om mina L46 [:-157] som får dela 165 literskaret med dom små busarna men vad gör man med lite platsbrist ? :eek: [/color][/font]
#95 - 31 oktober 2005 09:33
snart dags för dom å skaffa eget å flytta börjar bli trångt ;)

va inne på zoonen din och l46 är allt ens nygg fisk
#96 - 31 oktober 2005 10:12
[font=Comic Sans MS][color=blue]Jooo det e en himla grann firre.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Många påstår att dom aldrig ser sina men mina är framme döofta :)[/color][/font]
#97 - 31 oktober 2005 10:13
och där ramla tungan ner på golvet ;)

skulle vilja ha ett stim av dom men dom är ju så dyra
#98 - 31 oktober 2005 14:32
grym bild å grym firre ;)
#99 - 31 oktober 2005 15:44
thanx...så j**la nice e dom :)

Ska starta en webkamera på dom så småningom när jag får tummen loss o hittar en med bra pris och upplösning =)
#100 - 31 oktober 2005 15:59
blir riktigt kul att se :)
#101 - 31 oktober 2005 16:03
sitter spänt å väntar ;)
#102 - 31 oktober 2005 16:12
[QUOTE=drd]thanx...så j**la nice e dom :)

Ska starta en webkamera på dom så småningom när jag får tummen loss o hittar en med bra pris och upplösning =)[/QUOTE]

Funderar på det där själv åxå.. men jag minns inte vad microsofts programm hette som streamar webcammen.. *funderar vidare*
#103 - 31 oktober 2005 20:58
Har redan tillåtit drd att posta massa bilder på sina scalareyngel som växer o växer. Men att posta bilder på malar o snacka om webbkamera får ni göra någon annan stans!:mad:

Om vi ska återgå till ämnet ;)

Har inrett mitt kar hela kvällen och beräknar att på onsdag släppa i scalarerna.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=89494&gid=531393
#104 - 31 oktober 2005 21:20
[QUOTE=Alexander Ylipää]Har redan tillåtit drd att posta massa bilder på sina scalareyngel som växer o växer. Men att posta bilder på malar o snacka om webbkamera får ni göra någon annan stans!:mad:

Har inrett mitt kar hela kvällen och beräknar att på onsdag släppa i scalarerna.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=89494&gid=531393[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][size=6][color=blue]*LOL*[/color][/size][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]ska låta bli dude[/color][/font] :D
#105 - 31 oktober 2005 21:45
[QUOTE=Alexander Ylipää]Men att posta bilder på malar o snacka om webbkamera får ni göra någon annan stans!:mad:[/QUOTE]

kommer bli svårt men ska försöka ;)

tittade på karet ditt och tyckte det såg lite småtomt ut på höger flank gällande växter.
#106 - 31 oktober 2005 21:54
[QUOTE=Alexander Ylipää]Men att posta bilder på malar o snacka om webbkamera får ni göra någon annan stans!:mad:[/QUOTE]

:D :D :D :D
#107 - 1 november 2005 22:38
[QUOTE=Raven] tittade på karet ditt och tyckte det såg lite småtomt ut på höger flank gällande växter.[/QUOTE]

Vänta du bara ;)
#108 - 2 november 2005 11:51
[QUOTE=Alexander Ylipää]Har redan tillåtit drd att posta massa bilder på sina scalareyngel som växer o växer. Men att posta bilder på malar o snacka om webbkamera får ni göra någon annan stans!:mad:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=89494&gid=531393[/QUOTE]

Ber om ursäkt ;) :)
#109 - 2 november 2005 11:59
[QUOTE=Alexander Ylipää][QUOTE=Raven] tittade på karet ditt och tyckte det såg lite småtomt ut på höger flank gällande växter.[/QUOTE]

Vänta du bara ;)[/QUOTE]

det jag sitter å gör ;)

stenarna vid framrutan ser lite konstlat ut
#110 - 2 november 2005 12:22
Hmmm...

Får jag visa mina F1:or ??

mms://81.227.191.49:389
#111 - 2 november 2005 12:45
Jaja...ska väl själv be om ursäkt...vissa verkar inte en på allvar....

Posta vad ni vill...jag är ingen som bestämmer här direkt

Men om ajg fick bestämma så ärscalarer ok i denna tråd, men fan heller malar eller annat.

Tack för mig
#112 - 2 november 2005 15:43
[QUOTE=Alexander Ylipää]
Men om ajg fick bestämma så är scalarer ok i denna tråd, men fan heller malar eller annat.[/QUOTE]

OK, jag skall ta ett snack med malarna och be dom låta bli simma framför kameran ;)
#113 - 2 november 2005 18:03
[QUOTE=oveb][QUOTE=Alexander Ylipää]
Men om ajg fick bestämma så är scalarer ok i denna tråd, men fan heller malar eller annat.[/QUOTE]

OK, jag skall ta ett snack med malarna och be dom låta bli simma framför kameran ;)[/QUOTE]

Tyvärr, men jag måste nog be moderatorerna att banna dig nu, för jag såg just en mal och det är inte okej, jag blir riktigt upprörd:rolleyes:
#114 - 2 november 2005 18:59
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hur går det med skalarerna Alex ?[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Har du fixat till karet ordentligt ännu ?

Nice inrett ?[/color][/font]

#115 - 2 november 2005 22:29
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Hur går det med skalarerna Alex ?[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Har du fixat till karet ordentligt ännu ?

Nice inrett ?[/color][/font]
[/QUOTE]

mm det går bra
#117 - 3 november 2005 22:18
Trevligt.....mkt. trevligt dude :p
#118 - 3 november 2005 23:08
Redbacked skalare VF

Mina VF Redbacked shoulder skalare har lekt tre gånger nu på två månader. Och jag har ett hundratals yngel i varierande storlek.
#120 - 4 november 2005 05:56
såg inte så tokigt ut men själv hade ja nog satt nåt lågt nära framrutan för att bryta av mot gruset.

små anubias till exempel.

off topic.
vad har du för sand i ?
#121 - 4 november 2005 11:03
Raven: det är vanlig rådasand. Finaste.

[QUOTE=MagicFingers][QUOTE=Alexander Ylipää][color=#000000]http://img493.imageshack.us/img493/1682/dscn37424eo.jpg[/color]
[color=#000000]http://img67.imageshack.us/img67/5285/dscn37438kc.jpg[/color]
[color=#000030]http://img67.imageshack.us/my.php?image=dscn37444nz.jpg[/color]
[color=#000030]http://img67.imageshack.us/img67/9061/dscn37455sk.jpg[/color]
[color=#000030]http://img67.imageshack.us/img67/5973/dscn37739zg.jpg[/color]
[color=#000030]http://img67.imageshack.us/img67/3481/dscn37696fn.jpg[/color]

Bilderna är stora och framrutan är smuttsig :)[/QUOTE]

är det där Hornsärv du har i?...
du kommer ångra dig isf. .....[/QUOTE]

?????

Edit: Dina svar är alltid otydliga och ger mest ett otrevligt intryck Conny, både på zoopet och msn.
#123 - 4 november 2005 11:48
Kan bara instämma med föregående talare, man blir jäkligt sugen
#124 - 4 november 2005 16:07
tack tack från alla.

Idag när jag flyttade de fyra resterande till ett kar i ögonhöjd som är i lokalen, upptäckte jag en mycket underlig sak.

En av de fyra är ju en altum. Brunaktigare ränder och raka högre fenor. Ska ta en bild så får ni själva avgöra.

men kan det ha gått så snett att de missade detta vid själva fångsten/ vid grossisten?
#125 - 4 november 2005 19:11
[QUOTE=Alexander Ylipää]Raven: det är vanlig rådasand. Finaste.

är det där Hornsärv du har i?...
du kommer ångra dig isf. .....[/QUOTE]

?????

Edit: Dina svar är alltid otydliga och ger mest ett otrevligt intryck Conny, både på zoopet och msn.[/QUOTE]

Beklagar om jag verkar lite otydlig, KAN ha att göra med tiden då jag postar...

mja, jag kan bara be om ursäkt om du uppfattar det så. Jag är inte det minsta otrevlig IRL. vilket nog alla i ZPV kan intyga. och alla kan ha en dålig dag....

glömde svara på vadf jag menar med Hornsärv, .. dom sa det bra på auktionen i örebro senast. - Här ett paket Hornsärv. Får jag 20 kr av någon för denna Akvaristens största Alg? :).
#126 - 4 november 2005 19:29
Alex....ta ett kort på den du tror är en altum =)
Hur går det för dom annars då ? Fått dom till att käka någe ännu ?
Och vad isåfall ?
Ha d kaka...nu ska jag mata mina små monster ;)
#127 - 5 november 2005 00:36
[QUOTE=drd]Alex....ta ett kort på den du tror är en altum =)
Hur går det för dom annars då ? Fått dom till att käka någe ännu ?
Och vad isåfall ?
Ha d kaka...nu ska jag mata mina små monster ;)[/QUOTE]
Skall fixa fram en bild snarast!

De käkar på! Fryst artemia och Aquatic Nature pellets slinker ner lätt.
#128 - 5 november 2005 00:38
[QUOTE=MagicFingers][QUOTE=Alexander Ylipää]Raven: det är vanlig rådasand. Finaste.

Beklagar om jag verkar lite otydlig, KAN ha att göra med tiden då jag postar...

mja, jag kan bara be om ursäkt om du uppfattar det så. Jag är inte det minsta otrevlig IRL. vilket nog alla i ZPV kan intyga. och alla kan ha en dålig dag....
.[/QUOTE]

Ursäkten godtagen :)

Hade själv oxå inte en av mina bästa dagar då. :P
#129 - 5 november 2005 22:17
[font=Comic Sans MS][color=blue]Nya småttingar på G !! :D [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Synd man inte har fler kar redo att stoppa dom i bara [:(!][/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom andra är säljklara om en vecka tror jag. :o[/color][/font]
#130 - 6 november 2005 09:31
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Nya småttingar på G !! :D [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Synd man inte har fler kar redo att stoppa dom i bara [:(!][/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom andra är säljklara om en vecka tror jag. :o[/color][/font][/QUOTE]

Sugen på att hoppa på flyget ner efter ett tiotal :)

aj just ja.. jag hade juh flygskräck.. brr

Förrestnen.. hur höga är ynglen när du tänkte sälja ut dom?

Jag har nämligen ett 20tal "vanliga" scalar yngel.. och jag undrar när man kan börja göra sig av med dom. :)
#131 - 6 november 2005 11:02
Skulle tro att dom är 4 cm ungefär kanske 5 när dom ska säljas =)
#132 - 6 november 2005 11:46
alltså man blir ju grymt sugen på att fara å beställa några vf synd bara att man inte har plats :(
#133 - 6 november 2005 16:46
vad tar dom för VF skalarer per styck ?=)
#134 - 6 november 2005 16:55
[QUOTE=Bulaan]vad tar dom för VF skalarer per styck ?=)[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Jag tror att Alex betalade 200:- st för sina.....kanske va mindre :confused: ?
[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Det beror väl mest på vad för sort det är man ska köpa och hur stora dom är.[/color][/font]
#135 - 6 november 2005 17:23
det är ju inte så grymt farligt, iaf överkomligt :)
#136 - 6 november 2005 20:55
Betalade för de 5 första 200:- st. Sedan for jag och tog 4 andra i en affär som var på gränsen till konkurs, så jag bjöd inköpspris, alltså 100:- stycket. kostade mig alltså 1400:- för 9 scalarer.

PS. Ska få köpa en till VF scalare av affärn där jag köpte de5 första för en hundring.

Alltså, 1500:- blir det för 15 scalarer, vilket är rätt så billigt för så pass stora scalarer.

Vet en annan affär i luleå som kränger 280:- st för samma scalarer som är från samma grossist som mina.

Oj oj, nu blev det snurrigt va.
#137 - 6 november 2005 21:28
[QUOTE=Alexander Ylipää]Betalade för de 5 första 200:- st. Sedan for jag och tog 4 andra i en affär som var på gränsen till konkurs, så jag bjöd inköpspris, alltså 100:- stycket. kostade mig alltså 1400:- för 9 scalarer.

PS. Ska få köpa en till VF scalare av affärn där jag köpte de5 första för en hundring.

Alltså, 1500:- blir det för 15 scalarer, vilket är rätt så billigt för så pass stora scalarer.

Vet en annan affär i luleå som kränger 280:- st för samma scalarer som är från samma grossist som mina.

Oj oj, nu blev det snurrigt va.[/QUOTE]

Det bidde lite snurrigt va ??

[font=Comic Sans MS][color=blue]15 skalarer ? Jag räknar till 10 totalt eller ja e ute å cyklar ?[/color][/font]
#138 - 6 november 2005 22:03
rätt snurrigt faktist :P har du inte köpt alla från akvariecenter? eller brukar du köpa från guldfisken också?:) aeris är ju en kul affär föresten,
har 1 ensam piraya i typ ett 50 liter kar :) haha
#139 - 6 november 2005 22:05
vilka affärer häromkring rekommenderar du föresten ? :)
#140 - 7 november 2005 06:31
[QUOTE=drd][QUOTE=Alexander Ylipää]Betalade för de 5 första 200:- st. Sedan for jag och tog 4 andra i en affär som var på gränsen till konkurs, så jag bjöd inköpspris, alltså 100:- stycket. kostade mig alltså 1400:- för 9 scalarer.

Oj oj, nu blev det snurrigt va.[/QUOTE]

Det bidde lite snurrigt va ??

[font=Comic Sans MS][color=blue]15 skalarer ? Jag räknar till 10 totalt eller ja e ute å cyklar ?[/color][/font][/QUOTE]

Ops, blev för snurigt för mig med!!!!!

10 scalarer menar jag givetvis.
rätt snurrigt faktist :P har du inte köpt alla från akvariecenter? eller brukar du köpa från guldfisken också?:) aeris är ju en kul affär föresten,

har 1 ensam piraya i typ ett 50 liter kar :) haha

vilka affärer häromkring rekommenderar du föresten ? :)

Jag vill inte snacka skit om affärerna eller liknande.

Men jag rekomenderar alla affärer. Vissa är blilligare på annat osv.

Alla affärer kompenserar varandra bra tycker jag.
#141 - 7 november 2005 08:22
mja iofs, menade bara att dom kanske inte är så jättekunniga :)

okej, omformulerar frågan, vilka affärer finns det här? så jag inte missat nån =)

*aeris
*arken
*guldfisken
*akvariecenter

finns det nån mer ?:)
#142 - 7 november 2005 14:27

okej, omformulerar frågan, vilka affärer finns det här? så jag inte missat nån =)

*aeris

*arken

*guldfisken

*akvariecenter

Vad har detta med vildfångade/odlade skalarer att göra. Starta en ny tråd angående affärer
#143 - 7 november 2005 15:52
[QUOTE=Guy Palm]

*aeris

*arken

*guldfisken

*akvariecenter

Vad har detta med vildfångade/odlade skalarer att göra. Starta en ny tråd angående affärer[/QUOTE]

Nu går det väl ändå lite över gränsen va? Ska man starta en ny tråd för allt som inte hör exakt till rubriken? Det blir ju bara löjligt, då skulle det komma nya trådar var tredje minut. Efter 139 inlägg är det inte så konstigt att man snackar om lite annat och det tycker jag bara kan vara trevligt.
Dessutom är det trådstartaren som pratar, så på något sätt bestämmer han väl lite över sin egen tråd eller? Kanske bara jag som tycker så här...:rolleyes:
#144 - 7 november 2005 18:41
[QUOTE=greken][QUOTE=Guy Palm]

*aeris

*arken

*guldfisken

*akvariecenter

Vad har detta med vildfångade/odlade skalarer att göra. Starta en ny tråd angående affärer[/QUOTE]

Nu går det väl ändå lite över gränsen va? Ska man starta en ny tråd för allt som inte hör exakt till rubriken? Det blir ju bara löjligt, då skulle det komma nya trådar var tredje minut. Efter 139 inlägg är det inte så konstigt att man snackar om lite annat och det tycker jag bara kan vara trevligt.
Dessutom är det trådstartaren som pratar, så på något sätt bestämmer han väl lite över sin egen tråd eller? Kanske bara jag som tycker så här...:rolleyes:[/QUOTE]

Håller med Guy. Har nämnt det förut och säger det igen.

Scalarechatt i denna tråd. Verkar vara lite svårt för vissa att förstå.

Om någon eller några undrar om annat så PM:a mig eller maila, jag bits inte :)

Nu är i princip alla scalarer hemma. De glider omkring så vackert i burken. Stiligt må jag säga !
#145 - 7 november 2005 19:10
[font=Comic Sans MS][color=blue]Måste dela med mig av mina lekfulla fiskars pöklusta igen !! :D [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Ena skalarparet simmar runt med ca: 200 frisimmande yngel i ena hörnet av 540 karet och i andra änden så har det andra paret precis klämt ut några hundra ägg på ett stort svärdplanteblad. [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Riktigt kul att dom inte lägger av trots att ynglen går åt lite på nätterna och blir mat till kardinal/citrontetrorna :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hoppas verkligen dina VF växer upp rejält och parar ut så du får se samma beteende senare Alex !! :p[/color][/font]
#146 - 7 november 2005 20:01
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Måste dela med mig av mina lekfulla fiskars pöklusta igen !! :D [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Ena skalarparet simmar runt med ca: 200 frisimmande yngel i ena hörnet av 540 karet och i andra änden så har det andra paret precis klämt ut några hundra ägg på ett stort svärdplanteblad. [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Riktigt kul att dom inte lägger av trots att ynglen går åt lite på nätterna och blir mat till kardinal/citrontetrorna :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Hoppas verkligen dina VF växer upp rejält och parar ut så du får se samma beteende senare Alex !! :p[/color][/font][/QUOTE]

Vacker herr de-ärr-de!
Som du säger är det solklara "red-backs" du har där.

Är övertygad om att de blir iallafall ett par av mina :)

Är lite nyfiken på dina knep. Vad får de för käk? Vattenbyte ofta? varmt vatten, vill veta ALLT! ;)
#147 - 7 november 2005 20:04
hur många gånger har de lekt nu ?:) verkar ju blivit några ?=) eller så har jag missupfattat ?:s
#148 - 7 november 2005 20:30
Här kommer en film på mina scalarer när de gick i lokalens ena kar...kass kvalla på filmen...
http://video.google.com/videoplay?docid=4476583737028824682&q=%22Scalare%22+playable%3Atrue
#149 - 7 november 2005 21:20
[QUOTE=Bulaan]hur många gånger har de lekt nu ?:) verkar ju blivit några ?=) eller så har jag missupfattat ?:s[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom paren jag har nu har nog lekt 7-8 ggr var senaste månaderna :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Platsbrist gör tyvärr att jag inte kan ta hand om alla ynglen [:(!] [/color][/font]
#150 - 7 november 2005 21:30
Du får gärna komma förbi med ett gäng om du har lust :P
#151 - 8 november 2005 14:35
Alex hoppas du får ihop några yngel som kanske blir till salu senare ?;)
#152 - 8 november 2005 17:52
Det kan du ge dig på Bulaan!
#153 - 8 november 2005 19:19
bra :P fixa några till våren då huset+ akvarie är färdigt :) haha
#155 - 11 november 2005 12:44
Ser riktigt nice ut tycker jag! Verkar relativt likt mitt kar som jag håller på att inreda det nu.
Vad är det för cilklid du har förresten? Tyckte jag såg nån ciklid simma omkring.. inte helt säker iofs :P. Lite kornigt, som sagt.
#156 - 11 november 2005 14:55
lite offtopic men hur stort är karet du har ?:) 720 eller 540 ?=)
#157 - 11 november 2005 15:01
720l
*snabbare än Alexander*
#158 - 11 november 2005 15:06
[QUOTE=y0da]*snabbare än Alexander*[/QUOTE]

hastighetstävling ;)

får höra då och ibland om skalarer som beter sej som små svin snällt uttryckt.
nån som vet hur vanliga dom är och om det skiljer sej mellan VF och odlade ?

skulle vilja ha skalar nångång men när man läser om en del elaka skalarer så blir man mindre "tänd" på det såattsäga.
#159 - 11 november 2005 17:32
De andra cikliderna är A. Metae.
#160 - 15 november 2005 18:53
[font=Comic Sans MS][color=blue]Ny kull på G....[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Snacka om att dom har fullt upp med sina 600 småttingar :D[/color][/font]
#161 - 15 november 2005 21:05
fy fan vad yngel du får nog sära på paren snart
#162 - 15 november 2005 21:21
[font=Comic Sans MS][color=blue]Jooo...men det är rätt kul att se dom valla småttingarna ibland stora diskusar och annat pack i karet ;)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Måste se till att få in en ställning med 4 kar till yngel snart...förlorar ju pengar på varje lek jag inte kan ta hand om [:(!] tyvärr e risken att man åker på en [B)] av gumman men men....[/color][/font]
#163 - 16 november 2005 00:03
[QUOTE=drd]

[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Måste se till att få in en ställning med 4 kar till yngel snart...förlorar ju pengar på varje lek jag inte kan ta hand om [:(!] tyvärr e risken att man åker på en [B)] av gumman men men....[/color][/font][/QUOTE]

Jaa, verkar ju som att det kan vara värt en del att kunna behålla de söta småttisarna! De är ju hur fína som helst!! :)
Hoppas allt går bra i fortsättningen med!
#164 - 16 november 2005 12:37
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Jooo...men det är rätt kul att se dom valla småttingarna ibland stora diskusar och annat pack i karet ;)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#0000ff]Måste se till att få in en ställning med 4 kar till yngel snart...förlorar ju pengar på varje lek jag inte kan ta hand om [:(!] tyvärr e risken att man åker på en [B)] av gumman men men....[/color][/font][/QUOTE]

Ja jag får en smäll om vi "inte" skaffar mer akvarium :)
#165 - 16 november 2005 12:42
ååååå va härligt, vill också ha, grattis:)
#166 - 18 december 2005 07:06
[font=Comic Sans MS]Uppdaterar lite nu när julen nalkas och det kanske är någon som vill se hur dom små som sparades tidigt ser ut idag + en bild på mitt ställningsbygge där det ska produceras skalarer nästa år :D[/font]
#167 - 18 december 2005 07:21
Ser bra ut, lycka till med odling nästa år
#168 - 18 december 2005 07:22
[font=Comic Sans MS]Thanx Guy :o [/font]

[font=Comic Sans MS]Du förresten det finns ett gäng kvar från första kullen ännu, du är inte sugen ?[/font]
#169 - 18 december 2005 07:27
Tråkigt nog inte för tillfället. Efter vårt besök på Simonstorp så har en fisk mer eller mindre alltid varit i mina tankar. Och nu verkar det som att jag kommer ändra mitt akvarium för att passa den. Arten då, jo det är
Gymnogeophagus balzanii. Du vet de små skönheterna som vi beundrade tillsammans
#170 - 18 december 2005 07:31
[font=Comic Sans MS]Balzaniiiiii...åfasen dom såg trevliga ut ju.[/font]

[font=Comic Sans MS]Synd man inte har ett 1400 liters kar så kunde man haft såna och lite andra jordätare tillsammans med diskusarna och skalarerna :p [/font]
#171 - 18 december 2005 11:35
Hoj

Mina scalarer bråkar och bråkar.....de verkar inte vara så förtjusta i varandra...:P
#172 - 18 december 2005 12:08
[font=Comic Sans MS]Usch så trist att dom bråkar....jag har beslutat mig för att stoppa ner mina 2 skalarpar i det understa 310 karet så får dom simma där och leka för sig själva och så ska jag sno ynglen när dom blir frisimmande eller nån dag senare och flytta dom till eget litet kar då.[/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Allt för att 540 karet ska vara endast diskuskar numera då.[/font]
#173 - 18 december 2005 12:13
[QUOTE=Alexander Ylipää]Hoj

Mina scalarer bråkar och bråkar.....de verkar inte vara så förtjusta i varandra...:P[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Det är kanske bara en bunke hanar du fått hem Alex.....?[/font]
#174 - 20 december 2005 20:51
[QUOTE=drd][QUOTE=Alexander Ylipää]Hoj

Mina scalarer bråkar och bråkar.....de verkar inte vara så förtjusta i varandra...:P[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Det är kanske bara en bunke hanar du fått hem Alex.....?[/font][/QUOTE]

Uääääck...näver bäver min frend från skåne :)
#175 - 28 december 2005 09:56
[font=Comic Sans MS]Vad tycker du om mina småttingar som gått i 540 karet Alex ?[/font]
[font=Comic Sans MS]Dessa är nu 3 månader och har gått tillsammans med diskusarna och dom vuxna skalarerna i stora baljan sedan dom var en månad ungefär.[/font]
[font=Comic Sans MS]Haft klart mest simutrymme och växt allra snabbast.[/font]
[font=Comic Sans MS]Dom är nu ca:10 cm höga och 5 cm långa.[/font]
[font=Comic Sans MS]Käkat diskusmix från Stendker,mygglarver,räkmix och artemia som dom andra i karet fått.[/font]
[font=Comic Sans MS]Hur går det för dina VF nu för tiden ?[/font]
#176 - 28 december 2005 10:09
riktigt snygga såna skulle man vilja ha
#177 - 10 januari 2006 21:28
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Vad tycker du om mina småttingar som gått i 540 karet Alex ?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dessa är nu 3 månader och har gått tillsammans med diskusarna och dom vuxna skalarerna i stora baljan sedan dom var en månad ungefär.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Haft klart mest simutrymme och växt allra snabbast.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom är nu ca:10 cm höga och 5 cm långa.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Käkat diskusmix från Stendker,mygglarver,räkmix och artemia som dom andra i karet fått.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Hur går det för dina VF nu för tiden ?[/FONT][/quote]

Jadu....förut var det bara tv åscalarer som hade revir...nu har ALLA tagit åt sig varsitt skrymmsle. Det värsta är ju att den allra minsta har ett revir på ca. 50 cm i diameter längst ut i högra hörnet. jagar iväg alla från sin tomt.

Börjar fanemig tro att karet håller på o bli en riktig ungkarlslya.
#178 - 11 januari 2006 07:25
[QUOTE=Alexander Ylipää]Jadu....förut var det bara tv åscalarer som hade revir...nu har ALLA tagit åt sig varsitt skrymmsle. Det värsta är ju att den allra minsta har ett revir på ca. 50 cm i diameter längst ut i högra hörnet. jagar iväg alla från sin tomt.[/QUOTE]
Hur stora brukar de vara när de tar revir?
(Har nu haft 5 vf scalarer från Peru i ett par veckor :)).

/Mattias
#179 - 20 februari 2006 13:43
[FONT=Comic Sans MS]Ny kull på väg upp i livet nu :D[/FONT]
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=3817&size=big&cat=664
#180 - 21 februari 2006 19:55
hej en fråga bara
mina skalar har lagt rom idag de vaktar det riktigt noga.i min 120lit,finns andra sorter fisk .ska jag flyta på dem eller
#181 - 22 februari 2006 20:19
Låt dem vara. Det ger bra träning för vårdande scalareföräldrar att få försvara sin avkomma några par gånger!
#182 - 17 maj 2006 11:29
Nuså e det dax att liva lite i denna tråd.

Har precis snott två sepata kullar yngel från mina redbacks som det skiljer 2 dagar på i ålder.
Nyss frisimmande bägge kullarna men dom simmar i 2 olika grupper i karet.
Rätt mysko för det skiljer ju knappt nånting imellan dom.

Båda käkar artemia för fullt och man ser att dom börjat livets väg upp till stora fina skalarer.

Men ändå mysko att dom inte stimmar ihopa än.
#183 - 7 augusti 2006 20:09
synd att denna tråd är "död" har läst massor kul här juh :( funderar på att skaffa skalare snart :) kanske kan fråga dig drd hur det går med din odling och med allt ?? :)

//kim
#184 - 9 augusti 2006 17:00
Frågan är om man ska skaffa fler scalarer eller någon mer diskus? Nu skalare frälsta varför fler scalarer? Nu har jag bara en stor ensam vanlig scalare som går med 2 diskus varav en av diskusarna är en riktig stor suris!
#185 - 9 augusti 2006 17:01
Hur går det med alla era scalare bebisar?
#186 - 9 augusti 2006 17:19
Jodå me min odling går det bara bra :)
Dom förökar sig i snabbare takt än jag kan ta hand om ynglen som sagt.
Nya ägg och yngel var 10:e dag ungefär och från 2 par dessutom.
Hade jag haft köpare till alla och möjlighet att dra upp ynglen i 3-4 st 375 liters kar så hade man haft rena fabriken här hemma.

Just nu så simmar det ett hundratal skalarer som är 3 månader gamla som vill ha nya hem.
Och båda paren har frisimmande nya småttingar här oxå.
#187 - 9 augusti 2006 18:08
tänk om du kunde skicka med posten till ljusdal.... ;)
Bilagor:
#188 - 9 augusti 2006 19:19
Vad skulle de kosta? Skulle det passa med 2 scalarebebisar med min stora scalare och 2 discus?
#189 - 9 augusti 2006 19:22
Har ingen möjlighet att skicka dock och solbacka 2 småttingar skulle nog inte trivas med din stora utan dom vill vara några fler än så ;)
Ett gäng på 6-8 st hade nog varit bättre.
#190 - 9 augusti 2006 19:25
tyvärr har jag inte tillräckligt stort akvarie. Ska nog köpa några vuxna istället, hade inte det varit bättre?
#191 - 10 augusti 2006 21:55
duu DRD !! det går bra att köpa av dig va ? ;) isf undrar jag vad det dom skulle kosta ungefär ?? såklart får det ju bli till att åka o hämta isf, men aja :)

//kim
#192 - 11 augusti 2006 22:32
I min akvarieaffär hade de peru altum idag, blev så sugen på att köpa! Kan 4 st vara lagom? De kostade bara 25kr det tycker jag är ett ok pris eller?
#193 - 12 augusti 2006 20:37
ingen aning, men kanske nån annan vet ? :D

//kim
#194 - 12 augusti 2006 20:45
Man får bara en sådan "vill ha" känsla när man går i akvarieaffär. :D Jag ska kanske se till att mitt akvarie är mer väl planterat innan jag skaffar hem bebisar? Så de har någonstanns att gömma sig? [:)][:)][:)]
#195 - 12 augusti 2006 22:06
Låter extremt billigt med peru scalare för 25kr st i butik!
Vet att utpriset brukar ligga på 125kr st i butikerna i sthlm.
Priserna är lite högre i sthlm men inte så mycket högre! hehe
#196 - 12 augusti 2006 22:18
[quote=solbacka]I min akvarieaffär hade de peru altum idag, blev så sugen på att köpa! Kan 4 st vara lagom? De kostade bara 25kr det tycker jag är ett ok pris eller?[/quote]

Om jag skulle hitta riktiga altumskalarer för 25:-/st skulle tömma butiken på dom, det borde inte vara några problem att sälja dem för 50:-/st samma eftermiddag.
#197 - 13 augusti 2006 10:32
De är inte äkta altum utan perualtum stod det. Fast någon här på zoopet skrev att de heter peru scalare sp. Vad jag försöker förstå så är de en mellanklass mellan riktig altum och vanlig scalare??
#198 - 13 augusti 2006 10:48
skulle det vara bra att ha 4st? Eller vad tror ni? Kan de 4 hålla ihop? Min gamla skalare är snäll, gör ingen illa fast min ena diskus är sur och är på den andra diskusen och scalaren ibland. Snälla hjälp mig! Jag vet ej vad jag ska göra? Eller 5 st? Hur många kan jag ha till mitt 350l? Eller kanske jag kan sälja någon när de blir större? Eller om någon av de små blir ett par kanske jag ska köpa ett akvarie till? Hur gamla är scalare när de bildar par? När är de fullvuxna?
#199 - 5 september 2006 05:46
Och här kommer lite bilder och en film på DRD:s skalarers ungar (tre stycken) plus en antagligen odlad helt vanlig skalar som bildat två par i mitt kar.

http://kokbok.lustgas.nu/kar/
#200 - 5 september 2006 10:14
[FONT=Comic Sans MS]Skönt att se mina yngel i fint skick :)[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Du köpte dom av Christian eller hur var d ?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom är ca ett år gamla nu isåfall.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag var hemma hos en kompis i malmö som har 8 st. från samma kull skalarer som är ibland dom finaste jag sett.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom har så enormt höga fenor och fina klara färger precis som sina föräldrar har.[/FONT]
#201 - 5 september 2006 15:30
Stämmer, jag köpte dom av Christian.. finaste färger jag någonsin sett faktiskt hos några skalarer.

drd: vi skall inte skriva ihop ett stamträd ??
#202 - 6 mars 2007 16:13
Finns några ättlingar till beskådan i Gbg?
#203 - 10 mars 2007 12:36
Svanvik: jag har sänkt ljus tiden i mitt kar vilket gjort att scalarerna inte leker längre men jag håller på och höjer igen.. När det blir yngel och de är frisimmande lovar jag att posta det här..
#204 - 10 mars 2007 15:28
Hur lång ska ljustiden vara för att de ska leka?
#205 - 10 mars 2007 18:32
davidb skrev:
Svanvik: jag har sänkt ljus tiden i mitt kar vilket gjort att scalarerna inte leker längre men jag håller på och höjer igen.. När det blir yngel och de är frisimmande lovar jag att posta det här..

Väntar med spänning. Bor du i Gbg?
#206 - 27 oktober 2007 20:19
Mitt scalarepar lade ägg i förrgår.
1)Nu börjar ägg efter ägg vitna i färgen. Normalt?
2) kommer paret att kunna försvara kullen mot regnbågscikliderna och kejsartetrorna, tror du, eller ska allt flyttas över till eget kar när ynglen kläckts?
K.
#207 - 27 oktober 2007 20:26
Mitt nya scalarepar lade ägg i förrgår.
1) Äggen vitnar nu efter att först varit transparenta,ett efter ett. Normalt?
2) Kommer paret att kunna försvara ungarna,tror du, mot ciklider och kejsartetror, eller ska jag flytta över familjen till annat kar när ungarna kläckts?
#208 - 27 oktober 2007 21:01
EEhhhhh????

Sedan mitt inlägg för knappt en halvtimme sedan har äggen försvunnit!
Vet inte vad som hänt, men misstänker den stora malen. Den ende som är stor nog att käka upp allt på kort tid.
Svordom,svordom...:mad:

Annons