Vibrerande pump

#1 - 20 augusti 2010 09:01
Har en eheim classic 2260 som pumpen vibrerar något kopiöst på, så mycket att täckskivorna skallrar ibland uppe på karet =)
Trodde först att det kanske var luft som skulle ut men efter 2 veckor så låter det fortfarande om inte mer :mad:

Så är det något i pumpen som bör bytas eller vad kan det bero på?
Har även testat att ställa hela filtret på en mjuk gummimatta men vibrerar fortfarande.

Vet inte hur gammal eller hur många timmar den gått.

Några idéer på vad som kan hjälpa?
#2 - 20 augusti 2010 10:17
har du kollat hur impellern ser ut? är väl keramik inblandat och det kan gå sönder.
provat att skaka på den för att hjälpa ut ev luft?
#3 - 20 augusti 2010 10:24
Har inte kollat den, men får försöka göra det men så bökigt nu när den är igång =)
Men kan det bero på det om den är sliten så det blir obalans i grejerna då jag inte vet hur gammal den är.

Jo jag har skakat den flera gånger under flera dagar så nu kommer det inga bubblor när jag gör det så den borde vara tom på luft =)
#4 - 20 augusti 2010 10:37
då är det bara impellern kvar att kolla, finns ju inte direkt många andra delar som är rörliga ;)
den kan bli sliten eller bara spricka (osäker på din pump men har fått för mig att den har keramisk lagring) och då kan det säkert bli en del vibrationer.
Sen finns det dom som för ett jävla oväsen utan synbar andledning, att stoppa ner den i en hink med nåt gammalt täcke virat runt tex kan hjälpa då.
#5 - 20 augusti 2010 17:54
får ta och kolla hur den ser ut någon dag framöver =)

Lite svårt att gömma den då den sitter fast på ytterfiltret som är på 20L =)
#6 - 21 augusti 2010 05:19
På mitt 2260 så skallrade plasten på pumpen. Lösningen var att ta bort all lös plast och kila in liggunderlag ovanpå mellan pump och akvarie.
Nu har det faktiskt slutat skallra, så nu står det bara på liggunderlag. Har ingen förklaring till varför...
#7 - 22 augusti 2010 18:18
bjornsson skrev:
får ta och kolla hur den ser ut någon dag framöver =)

Lite svårt att gömma den då den sitter fast på ytterfiltret som är på 20L =)

Jo men allt går att gömma om man bara vill, finns stora murbrukshinkar eller så bara virar man in den i vad man har och drar några varv silvertejp runt, gäller det bara att kunna gömma undan detta fula paket sen ;)

Annons