Vikt????

#1 - 22 mars 2007 11:24
få hem mitt 500 kar imorrn,undra bara om någon kanske kan gissa på en höft vad den kan väga(utan vatten mm) karet är 200*50*50,med stålram.
#2 - 22 mars 2007 11:30
det beror ju xå på hur tjockt glaset är... men jag skulle gissa på... ... ... massor...
#3 - 22 mars 2007 11:33
Runt 80 kg.
#4 - 22 mars 2007 11:42
okej...ca 80kg...e de tungt å bära för 2st??
#5 - 22 mars 2007 11:42
tror nog mer det är otympligt än tungt. fast o andra sidan blir det ju tungt då..:)
#6 - 22 mars 2007 11:51
Cold skrev:
okej...ca 80kg...e de tungt å bära för 2st??

Är ni bara normalstarka så är det inga problem, men som smurfmats säger så är det väldigt utympligt att bära.
#7 - 22 mars 2007 11:53
Okej,får se imorrna då ja ska hämta den..:D men borde nog inte va någon fara.
#8 - 22 mars 2007 11:56
Då skulle du varit med och burit när jag fick hem mitt 960-liters:p !
En bodybuilder i ena änden och jag och farsan i andra och svetten lackade!
#9 - 22 mars 2007 12:08
Hahaha..ja kan tänka mig de :D kollade in din zoon,va snyggt 960litern va:) (avis:P)
#10 - 22 mars 2007 12:10
hur lång tid tog de att fylla den?
#11 - 22 mars 2007 12:14
Tack för det.
Det tog en liten stund, men det kändes lite oroligt kan jag meddela, tänk nästan 1000 liter på parkettgolvet:p .
Det är nästan värre med vattenbytena då jag byter 50% varje vecka plus lite "småbyten" på 2-300 liter ett par gånger till var vecka.
Häromdagen glömde jag vattnet när jag lagade mat och telefonen ringde, som tur var tittade tösen på tv så hon började gapa från vardagsrummet[:o] när det började plaska.
Detta ska man nog inte berätta högt för min kära fru:p !
#12 - 22 mars 2007 12:19
Hehe,nää :) såg att du hade skalarer,de ha jag med,tänkte att dom ska få bo i mitt 500L,men vet ej vilka fiskar som mer ska få leva där..Vet du några?

Just de ja,såg på ett kort då du matade din mal,hur har du "lärt" h*n det??såg coolt ut iaf :D
#13 - 22 mars 2007 14:38
Jag handmatar diskusen och den tjockisen har lärt sig hur man snabbt får magen full;)!
Hmmm, ett tomt 500 liters kar skulle jag stoppa i ett gäng diskusar, men det är jag det.
Annars är det inte fel att köra lite asienbiotop, med ett stort stim Drottningrasbora, lite olika guramisorter, Mosaikgurami, Honungsgurami mm. tätt planterat och flytväxter med rötter som sträcker sig nedåt och en hel del Mopanirötter som färgar vattnet brunt.
Det är nästan så jag kan se det framförm mig:p !
#14 - 22 mars 2007 14:54
Jadu,de där lät intressant :) Tro att ja ska beställa från pmdd.men hur mkt ska jag ta?Satt å kollade på de igår,men visste inte vilket som skulle löna sig.
Gurami dom e fina,hade 2st sånna tidigare. skulle ja kunna ha kardinaltetror(dom e så fina i ett stort stim) Köpte 10st men mina skalarer ha äte upp 5st,samt mina kardinalfiskar,köpte en bunt,men nu e de bara 1-2st kvar :/ .. men de kanske gå bättre att ha dom i mera simmyta? samt mera gömställen....va tro du om de?

Alltså kanske nån gurami,några flera skalarer och ett dussin kardinaltetror/Drottningrasbora (dom likna Kilfläcksrasboren)

Kanske nått i stil med de. :)
#15 - 22 mars 2007 15:14
Vi hade bär-remmar eller vad de nu heter när vi bar hem mitt gamla 500 liters kar. Då fungerade det bättre. Fick lite hjälp i lyften med dem. Fast de som köpte akvariumet av mig bar det utan, de var två rejäla män som hade kraft i sina armar...
#16 - 22 mars 2007 15:36
becky_be skrev:
de var två rejäla män som hade kraft i sina armar...

Då måste det ha varit jag;)

Ska du beställa PMDD så beställ flerpack då det inte blir gammalt när du förvarar det då det är torrt.
Kardinaler kan bli mat till skalarer om skalarerna är stora och tetrorna små. Ska du ha dem tillsammans med gurami så är det ingen fara att de blir mat, utan det ser riktigt snyggt ut med tetrorna i mellersta regionen och gurami i den övre regionen på karet. Jag har 70 kardinaler i mitt och de lyser upp ganska bra, men stimmar inte lika bra som tex Rödmunstetran.
Till det kan du ha ett stim med pansarmalar, vilken sort kan du gå till affären och kolla ut, och ta de som du gillar.
#17 - 22 mars 2007 15:47
Okej,Ja tro de kan bli riktigt snyggt :D men tro du inte ja kan ha skalarer,kardinaltetror,gurami och ett stim pansarmalar? Eller mena du att jag inte kan ha skalarer med gurami?
#18 - 22 mars 2007 16:03
jag o pappa lyckades med hjälp av tjejen o mamma iaf att få ner ett 720 L kar i källaren nerför en skruvad trapp. det var tungt men det gick, eller mest otympligt som sagt. och då är jag ingen biff direkt! :P
#19 - 22 mars 2007 16:32
Läste om en flytt av ett stort akvarium för ett tag sen, jag tror det var på ciklid.se

Där hade dom diskhandskar av gummi på sig för att få ett bra grepp när dom skulle flytta ett stort akvarium, för det är inte tyngden som är värst utan problemet att få ett bra grepp och det är inte roligt om greppet släpper.
#20 - 22 mars 2007 17:55
Cold skrev:
Okej,Ja tro de kan bli riktigt snyggt :D men tro du inte ja kan ha skalarer,kardinaltetror,gurami och ett stim pansarmalar? Eller mena du att jag inte kan ha skalarer med gurami?

Jo, det skulle nog funka fint om du har små skalarer tillsammans med nya tetror, annars kan de lätt bli käk.
#21 - 22 mars 2007 19:44
Vi drog in mitt 720 aluram med btn i, totalt runt 120kg skulle jag gissa, i min lägenhet på tredje våningen på två man. Karet är 200x60x60 och hissen är runt 200x202x90.

Där kan man snacka teknik. Mina vänner komma döda mig när jag vill flytta :-)

Annons