Hej'Jag har läst igenom det mesta jag kan hitta om golv och stora akvarium här på zoopet men funderar fortfarande lite över mitt eget projekt.Tanken är att ställa upp ett litet 600L akvarium 200*60*50 i mitt nya vardagsrum i ett hus som är byggt på 60-talet.Det kommer stå på en alu-ställning med 6st ben och mitt stora problem är om golvet klarar detta? Jag har tänkt att lägga någon typ av skiva under hela akvariet för att jämna ut vikten, tänkte te.x en ekbänkskiva eller liknande som håller akvariets mått.Det är nog 600 mellan bjälkarna samt plankgolv på det och en tunn masonitskiva på det och sisst en plastmatta på. Så om man nu ställer akvariet utmed en vägg med kortsidan mot ett hörn samt lägger en skiva under hela akvariet så borde väll detta räcka?.Har haft mycket större akvarium innan men då bodde jag i hus med gjuten platta så då behövde man liksom aldrig fundera.
Varför trycks texten ihop så här??
Har ingen aning om varför texten trycks ihop :P Får se om den gör det för mig med.
Jag tror inte det ska vara några problem med ett 600liters kar. Trycket fördelas över 6 ben. Varje ben kommer få ett tryck på 120 kilo (säg att akvariet allt som allt väger runt 700kilo). Varje ben har en kontaktyta i form av en cirkulär plupp med en diameter runt 2½ cm. Det innebär att en tjejja med klackskor som står på klacken, har mer tryck per kvadratcentimeter än vad akvariet har :P
Fast det kanske inte är den viktigaste faktorn. Är det 60cm mellan reglarna så kan du vara lugn. Och plankgolvet lär hålla.
Ett par tips.
använd inte ekskivor under akvarium. Oavsett var du lägger den. Med åren så böjer sig skivan om det kommer fukt på den. har tyvärr upplevt detta själv. Och det kostade mig ett nytt akvarie, samt massa vatten på golvet som förstörde parketten.
Använd hockeypuckar under alla benen. de fördelar trycket mycket bra!
Mvh
Stefan